KOMUNIKACE A EMPATIE VE VÝCHOVĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
PSYCHICKÉ JEVY.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Vymezení, funkce, zdroje
Emoce (city).
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Charakteristiky zdravé komunikace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
Psychologie II Sociální psychologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
NENÁSILNÁ KOMUNIKACE NVC Nonviolent Communication
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Pedagogická psychologie
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Příjemce podpory: TRIALOG
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Komunikace v kontextu rozhovoru. Dotazování a aktivní naslouchání
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Předsudky a stereotypy
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

KOMUNIKACE A EMPATIE VE VÝCHOVĚ Zpracovala: Mgr. Markéta Zachová, katedra pedagogiky

Vymezení komunikace CO JE KOMUNIKACE? Spojení Vzájemné dorozumívání Interakce, při které jsou sdělovány a přijímány nejen informace CO VŠECHNO SDĚLUJEME? Zprávy, informace Jak chápat sdělení Svoje pocity Postoje k tomu, o čem hovoříme -----------------------------------------------?

STRUKTURA KOMUNIKACE Komunikátor (ten, který vysílá určitou informaci) Komunikátor – recipient (ten,kdo přijímá určitou informaci Komuniké – obsah sdělení Komunikační kanál (cesta, po níž komunikace probíhá)

Způsoby neefektivní komunikace: zaměření na chyby: „to cvičení jsi zvoral, máš tam jednu chybu vedle druhé“…máš to za čtyři… Negativní scénáře, proroctví : „Co z Tebe bude, rosteš pro kriminál“…, Co jsem Ti říkala, na má slova došlo“…, Negativní nálepkování: „Katka je naše šmudla“.., „To je náš matematický antitalent“… Pozitivní nálepky: „Ivanka je vždy dobře připravená“.., „Jirka je jedničkář, vždy vše umí“..,  

Srovnávání, dávání za vzor: „Milane, vezmi si příklad ze Zuzky, takto mají vypadat domácí úkoly, Tvůj je bídný“.., Ironie, veřejné shazování, urážky, ponižování : „Ty jsi náš génius“.., K tabuli Eva ať se pobavíme…, Křik

Proč tato komunikace nefunguje? Představuje psychické ohrožení Vyvolává negativní emoce (hněv, lítost, strach, nenávist, pocity křivdy) Vyvolává pocity nízké hodnoty snížení sebedůvěry (jsem neschopný, k ničemu, nemají mě rádi) Zaměřuje se na to, co nefunguje Obsahuje nepravdivé zobecňování Místo výchovného efektu (přijetí požadavku) – vlastní obrana – vzdor

Způsoby efektivní komunikace Popis, konstatování – „vidím, slyším, vypadáš, že“…, něco sdělujeme bez hodnocení osoby, zaměřujeme se na to CO se stalo, ne na toho, kdo to udělal, informace, argumenty, popisujeme i to pozitivní Informace, sdělení – používat oznamovací věty, liší se od příkazů, zákazů, křiku, předává poznatky, informace Vyjádření vlastních potřeb a očekávání (já-výroky) – sdělit to, co chceme, vyjádřit co nám vadí, co nás zlobí, co bychom potřebovali, uvítali

Prostor pro spoluúčast, aktivitu dětí – „Co si o tom myslíš Prostor pro spoluúčast, aktivitu dětí – „Co si o tom myslíš?“,“Máš to mezi 2-3, co s tím uděláme?“ Šetřit otázkami – řadu otázek lze nahradit popisem, dáváme tomu druhému prostor, aby se vyjádřil, sdělil své stanovisko, návrh řešení atd…

EMPATIE A EMPATICKÁ REAKCE Empatie = schopnost vcítit se do pocitů a jednání druhého člověka, největší přínos má pro rozvoj osobnosti a udržování dobrých vztahů, projevy empatie přispívají k emocionálnímu rozvoji dětí, empatická reakce vyjadřuje „kruh bezpečí“ – jsme vyslechnuti, nikdo nás nezpovídá, nehodnotí, můžeme sami přemýšlet co dál, cítíme porozumění, emoce se ztišují. Emoční inteligence, emoční gramotnost (D.Goleman) – na tom, jak jsme v životě úspěšní a šťastní se rozumová inteligence (IQ) podílí jen z 20%, větší roli hraje soubor schopností – emoční inteligence

Základní složky empatické reakce: 1.aktivní naslouchání 2. pojmenování pocitů, záměrů, očekávání druhé osoby 3.vyjádření podpory  Pozor na nesprávné reakce: srovnávání, zlehčování, kategorická vyjádření…, nezdůrazňovat svou osobu a svůj názor Empatickou reakcí NEJSOU kategorická vyjádření typu: Vím přesně, jak ti je! Chápu tě.

Úloha sociální percepce v komunikaci Které faktory subjektivity se objevují a odrážejí se ve vzájemné komunikaci učitel – žák? (dle výzkumných šetření, Pelikán) vliv „předinformace“, sdílený pohled učitelovo očekávání – pojetí „koncepce dobrého žáka“ vliv ústředního dojmu, halló-efektu tzv.spouštěcí mechanismy, které vedou ke vzniku podvědomých sympatií, nebo naopak antipatií vůči některým žákům: např. žáci, kteří působí „dětským vzhledem“ (K.Lorenz), žáci, kteří na učiteli „visí očima“, žáci, kteří nosí brýle…

Důsledky vlivu subjektivních faktorů na sebereflexi a sebepojetí žáka trvale podhodnocení žáci – ztráta sebedůvěry, úzkosti, obavy při zkoušení – zhoršený výkon, ztráta motivace ke studiu – nižší sebedůvěra, zakomplexovanost X   trvale nadhodnocení žáci – „naučená bezmocnost“ – nepřipravenost čelit sami nesnázím, umět si poradit, zvyklí na cizí pomoc, v cizím prostředí, kde princip zvýhodnění nefunguje, se nedokáží s novou situací vyrovnat, kolabují

Doporučená studijní literatura: Kopřiva, P. a kol.: Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž 2008. Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. nakl.Svoboda, Praha 1988. Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Amosium, Ostrava 1995. další tituly viz courseware KPG/OTV