UDRŽITELNÁ VÝROBA a SPOTŘEBA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Záchrana prírodného dedičstva v česko – slovenskom prihraničí“ Operační program přeshraniční spolupráce ČR -SR.
Advertisements

Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Den Země – svátek planety
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING IX. Právo na informace o ŽP.
a víceúrovňové vládnutí
okres Frýdek - Místek 1040 obyvatel 860 ha KO SPOV MsK příklad dobré praxe (komunitní spolupráce, zelené úřadování)
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Environmentální značení produktů. ENVIRONMENTÁLNÍ ZNAČENÍ PRODUKTŮ Ing. Marie Tichá 10. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
EVVO - magické slovo. Co to je EVVO ? E NVIRONMENTÁLNÍ V ZDĚLÁVANÍ V ÝCHOVA a O SVĚTA ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA je výchova týkající se životního prostředí.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Faktor čtyři myšlenky ze stejnojmenné knihy autorů Weiszäcker,
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Informace o 7. ministerské konferenci procesu Evropské.
Web: Realizátorem projektu je Střední odborná škola ekologická a potravinářská, Veselí nad Lužnicí, Blatské sídliště.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Environmentální Vzdělávání a výchova.
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
EVVO aktuální informace z MŽP Opava, Krajská konference k EVVO 22. dubna 2010 Mgr. Miroslav Novák, MŽP.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Enviros s.r.o. | Vlasta Švejnohová | Národní kontaktní místo čistší produkce Projekt ActClean – ENVIROS, s.r.o. Česká republika 11. dubna 2011 Vlasta Švejnohová.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Role školního koordinátora EVVO
Horizontální témata EU
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
Základní škola T. G. Masaryka, Studénka ředitelka školy: Mgr. Alena Dvorská počet žáků 291, počet pedagogických pracovníků 20 součásti školy: škola, školní.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Společenská odpovědnost organizací
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Globální problémy Počátky environmentálního myšlení.
Globální problémy.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
PROJEKT R E G I O N PROGRAM ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
indikátory udržitelného rozvoje na místní úrovni
Společenská odpovědnost a školy
Ekonomika životního prostředí
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
20 TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
Specializační studium pro dobrou praxi EVVO na školách
Transkript prezentace:

UDRŽITELNÁ VÝROBA a SPOTŘEBA D. Kvasničková

Proč udržitelnost ?? A co se tím rozumí ? Co rozumíme pod udržitelnou výrobou a spotřebou ? Jaký význam má ekologické vzdělávání ? A jak se uplatňuje v uvedeném problematice ?

Růst světové spotřeby energie XX. století Růst světové spotřeby energie Růst světové průmyslové produkce

Chemizace zemědělství – růst produkce potravin

Za pouhých 20 let (mezi lety 1970 – 1990) stoupl počet lidí ze 3,6 miliard na 5,3 miliard, počet aut se více než zdvojnásobil, čerpání fosilních paliv se více než zdvojnásobilo….. a zároveň……… místní ekologické katastrofy: toxické látky do prostředí - nemoci (minimata, itai-itai………..) vlivy DDT …..atd. Hromadění cizorodých látek

MEZE RŮSTU Meadowsová, Meadows, Randers , Překročení mezí, Argo, Praha 1995

-------------------------------------------------------- 1972 1.Summit Země STOCKHOLM (5.červen) Heslo: Jediná Země -------------------------------------------------------- 1977 - 1.konference UNESCO/UNEP TBILISI Výchova k péči o životní prostředí Environmental education

!!!!!!!!!

Problémy v globálním měřítku : -environmetální - ekonomické - sociální 1983 OSN : Světová komise pro životní prostředí a rozvoj Studie: NAŠE SPOLEČNÁ BUDOUCNOST „ Lidstvo je schopno učinit rozvoj udržitelným: zaručit, že se uspokojí potřeby přítomnosti, aniž by se ohrozila možnost budoucích generací uspokojovat jejich vlastní potřeby“. Gro Harlem Brundtlandová: 1987

Tři základní pilíře udržitelného rozvoje 1992 – Rio de Janeiro Konference OSN o UR --- 2.Summit Země ŽP EKONOMIKA SOCIÁLNÍ SFÉRA Tři základní pilíře udržitelného rozvoje

aktuální problémy: voda energie zdraví výživa bidiverzita 2002 - Johannesburg - 3. Summit Země - ......... Model výroby a spotřeby aktuální problémy: voda energie zdraví výživa bidiverzita

UVS minimum zdrojů škodlivin a odpadů ohrožování přírody EKONOMIKA ŽP SOCIÁLNÍ SFÉRA UVS minimum zdrojů škodlivin a odpadů ohrožování přírody společenské potřeby kvalita života

Udržitelná spotřeba a výroba Udržitelná spotřeba a výroba (USV), která je definována jako používání služeb a výrobků, které uspokojují základní potřeby společnosti a zlepšují kvalitu života, zároveň však minimalizují spotřebu přírodních zdrojů, používání toxických látek, produkci odpadů a škodlivin v průběhu celého životního cyklu služby nebo výrobku tak, aby nebylo ohroženo uspokojování potřeb budoucích generací, je jedním ze základních předpokladů pro dosažení udržitelného rozvoje. INFORMACE o principech udržitelnosti VZDĚLÁVÁNÍ

společnost jedinci U SPOTŘEBA U VÝROBA ochrana prostředí využívání přírodních zdrojů odpadové hospodářství ODPADOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ REGENERACE SUBSTITUCE ENERGETIKA ochrana ekosystémů Irreversibilita ZEMĚDĚLSTVÍ LESNICTVÍ ASIMILACE TĚŽBA

Průmysl a udržitelný rozvoj Světový Summit 1992 Zásada :”Znečišťovatel platí” Vznik Světové průmyslové rady pro životní prostředí -sdružení 20 hlavních průmyslových odvětví z 33 států světa (v naší republice Česká průmyslová rada). 7 základních zásad pro udržitelný rozvoj průmyslového podniku – z hledisek ekologických, ekonomických a sociálních snížit potřebu energie při výrobách a při poskytování služeb omezit uvolňování toxických látek zvýšit recyklovatelnost výrobků co nejvíce využívat obnovitelné zdroje a přitom je neničit prodloužit životnost výrobků zvýšit možnosti různého využívání výrobků a služeb snížit spotřebu surovin při výrobách a poskytování služeb využívání přírodních zdrojů

Předpoklad: prosazení nových přístupů do ekonomického a společenského Ve zprávě pro Římský klub „Faktor čtyři“ (1995 ;autoři Ernst Ulrich von Weizsacker, Amory B. Lovins a L. Lovinsová) : konkrétní možnosti čtyřikrát efektivnějšího využívání přírodních zdrojů při racionálním použití již dnes známých technologií, odpovědných ekonomických přístupů v dopravě, v energetice, v řízení atd. Předpoklad: prosazení nových přístupů do ekonomického a společenského života společnosti: znemožnit plýtvání hodnotit růst hospodářství nikoliv podle růstu nákladů, ale podle efektivnosti využívání přírodních zdrojů. Obrat k efektivnosti by se dokonce vyplatil a přináší i zisk. „při polovičním využívání přírodních zdrojů zdvojnásobit rozdělitelný blahobyt“

Ve zprávě je uvedeno 50 konkrétních příkladů možného řešení: 20 příkladů čtyřnásobného (a dokonce i vyššího) zvýšení produktivity energie (snížení spotřeby pohonných hmot, zvýšení účinnosti svícení, racionální pěstování plodin, energeticky úsporná architektura, využití počítačů atd.), 20 příkladů čtyřnásobné produktivity materiálů (prodloužení životnosti výrobků, snížení hmotnosti věcí, lepší využití surovin, recyklace atd.), 10 příkladů čtyřnásobné dopravní produktivity (využívání blízkých zdrojů, pořádání setkání prostřednictvím Internetu, lepší využívání železniční dopravy, účelná urbanistická řešení, organizace osobní dopravy atd.). Doporučují daňovou reformu - k prosazování efektivity, zdůvodňují nezbytnost nových přístupů k životu. Upozorňují na zakořeněné zvyklosti ve společnosti, které brání přechodu k udržitelnosti rozvoje.

TŘÍDĚNÍ ODPADŮ Nebezpečné : NO - co tam patří Ostatní : O odpadové hospodářství TŘÍDĚNÍ ODPADŮ - podle vzniku -PRŮMYSLOVÉ - KOMUNÁLNÍ -podle vlivů na prostředí Nebezpečné : NO - co tam patří Ostatní : O

KOMUNÁLNÍ ODPADY zásady: A) omezování vzniku B) třídění – odkládání : sběrné dvory - zpětný odběr recyklace – omezení nároků na suroviny a energii ochrana ŽP a zaměstnanost C) spalování – využití energie D)ukládání – skládky - řízené

Lidé během posledních 50 let ovlivnili povrch planety ochrana přírody Mezinárodní projekt „ Millennium Ecosystem Assessment“ - nejkomplexnější hodnocení stavu životního prostředí - ekosystémů - z pohledu ekonomického a sociálního (1400 expertů z 95 států z celého světa) - sledování stavu ekosystémů sledování trendů změn odhady vývoje – různé varianty možných scénářů odhady možných řešení Lidé během posledních 50 let ovlivnili povrch planety a biodiverzitu více než za celou předchozí historii. Potřeba ekosystémového přístupu ve výuce

Konference OSN o UR --- 2.Summit Země MEZINÁRODNÍ ÚROVEŇ - význam vzdělávání 1992 – Rio de Janeiro Konference OSN o UR --- 2.Summit Země - Toronto Konference UNESCO/UNEP - ECOEDU - VUR 2002 - Johannesburg - 3. Summit Země - ......... Model výroby a spotřeby WEHAB EU – Gent 2005 - OSN - Dekáda Vzdělávání pro udržitelný rozvoj VUR 2005 – EHK - Vilnius - Strategie VUR VUR = EV + aspekty sociální a ekonomické 2012 – Rio + 20 4. Summit Země - „ zelená ekonomika“

U nás V zákonu č.123/98Sb. O právu na informace o ŽP povinnost školství – EV ve smyslu udržitelného rozvoje až 2008: Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky (2008 – 2015) „Základní rozdíl mezi EVVO a VUR je ten, že v oblasti EVVO je prioritní důraz kladen na nejrůznější aspekty životního prostředí, na poznávání životního prostředí, na uvědomování si nezbytnosti zachovávání podmínek života, na poznávání vztahu člověka a životního prostředí apod. Naproti tomu je VUR prioritně zaměřeno na vzájemnou interakci a souvislosti mezi ekonomickými, sociálními, environmentálními a právními aspekty rozvoje (globálního i lokálního), je významně interdisciplinární povahy a široce se opírá o společenskovědní disciplíny. „ nyní - značný chaos - rozdíly mezi EV a VUR – různé kompetence atd.

Škola – FORMÁLNÍ EV ekologické vzdělávání podle EHK děti dospělí odborná příprava všeobecné vzdělávání Škola – FORMÁLNÍ EV USV neplýtvání - šetření recyklace odpadů kvalita výrobků nové technologie nové materiály ekodesign.......... NEFORMÁLNÍ - mimoškolní MŽP koordinace MŠMT

MŠMT : V RVP - pro oblast všeobecného i odborného vzdělávání - pro ZŠ - pro G - pro SOŠ REALIZACE ve škole - v jednotlivých předmětech - VV - odborné - průřezové téma - integrace - projekty - celoškolní aktivity -spolupráce s mimoškolním prostředím – s praxí !!!

Klub ekologické výchovy - KEV - od r. 1995 o. s , škol a pedagogů Projekty: 1998 – 2000: Tulipán 9 PdF v ČR, 54 ZŠ 1998- 2000 K udružitelnému rozvoji (CUK) PdF UK, PřF UK , CUK-ŽP a 24 SŠ, 2001 – závěry projektů: školní koordinátor EV 1. metodický pokyn MŠMT do škol 2002 – 2003 UNESCO (vzdělávání pro UR) 63 škol – semináře ve všech nových krajích ČR 2004 - závěry projektu – mezinárodní konference 2005 – 2008 JPD3 30 škol v Praze 2006 – 2009 OPRLZ - EKOGRAMOTNOST pro ZŠ - 14 ZŠ OPRLZ - PŘÍPRAVA PEDAGOGŮ PRO VUR 12 SŚ (4 G, 8 SOŚ) 2006 – 2007 UNESCO - SEK - mezinárodní 2010 – 2012 – CrossCzech - jako partner - využívání moderní techniky 2011 - 2013 - Speciliazční studium - spolupráce se SOŠ Šumperk

Škola udržitelného rozvoje KEV - od r. 2005 SEMINÁŘE, EXKURZE - KURZY Specializační studium - přes 150 absolventů Průběžné informace každý měsíc - mail – aktuality pro učitele Komplexní hodnocení: Škola udržitelného rozvoje KEV - od r. 2005 (3 kategorie - diplom – vždy na 3 roky) letos 8.ročník Metodické a odborné podklady Začíná se rozvíjet spolupráce s kraji !!!!

Pro žáky - podněty pro aktivity ve školách Středoškolská ekologická konference 10. ročník (od 2004) (v roce 2007 – mezinárodní - UNESCO) Žákovská ekologická konference - 8.ročník (od 2006) Výtvarná a literární soutěž - výtvarná 15.ročník (od 1998) - literární 11.ročník (od 2003)

Mimoškolní EV - Střediska EV akce pro děti pobytové možnosti Ekoškola Mnoho projektů v posledních letech některé akce pro dospělé i pro učitele Sdělovací prostředky Poradenská střediska další ?????

EKODESIGN