III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Křesťanství Křesťanství je soustředěno kolem života a učení Ježíše z Nazaretu. Křesťanství vzniklo z židovství na území Palestiny, kde Ježíš působil.
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
Exodus 20:8-11 Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina,
Liturgické knihy.
Desatero 1/3 – přirozený mravní zákon
Sobota je více než víkend
Kdy to bylo stvořeno?
Integrita bezúhonnost
V čase církve Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Já i dům můj budeme sloužit Hospodinu - Jozue 24:15.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
Shrnutí I. - III. přikázání. Shrnutí I. - III. přikázání I. přikázání Spojení lidských práv – svobody – prvního přikázání – svoboda zakotvena v Bohu (který.
II. Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha
Úvod.
Fórum cestovního ruchu 2011
Jaký smysl má takové setkání? - upevnit vztah s Bohem - nalézt inspiraci pro další dynamiku tohoto vztahu - týdenní program je zaměřen na rozvoj osobnosti.
SOBOTA.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
Ve společenství s Matkou Boží
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu.
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Svou vlídnou lásku dej nám, ó Pane náš, ať jsme tvůj zástup přej nám, ó Pane náš, ať líp se dýchá dej nám, ó Pane náš,
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Desatero božích přikázání
Vítej na ministrantské schůzce
Dokážeš si představit, co by se stalo, kdybychom Bibli používali tak,
Řád mše svaté.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Události narození Ježíše Krista Více očima Vyškov
„Máme tady jenom pět chlebů a dvě ryby." Ježíš řekl: „Přineste mi je sem." Společná modlitba Lidé, kterým jsi pomohl, ti možná nebudou vděční. Nevadí pomáhej.
Centrum pro rodinu a sociální péči o.s. 1.
BOŽÍ DRAMA JEDNÁNÍ PRVNÍ - STVOŘENÍ - pokud sami sebe nejprve nechápeme jako úchvatné dílo, stvořené podle obrazu Božího, všechno ostatní bude pokroucené.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Příprava na mši svatou.
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
1. Jak dobré je žít, Pane, z tvého slova, | jež mezi námi tvoří pouta nová | a ve všech vztazích je nám pomocí | i ve zdraví i v každé nemoci. | Dej, Otče.
Kde mají původ Velikonoce?
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Kněz:nebo: Modlitba na závěr přinášení darů Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Modleme se, aby Bůh přijal.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
DOPIS PRO TEBE.
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Srdečně vás vítáme Kdo jsme a co nabízíme? Jsme křesťanský sbor církve adventistů sedmého dne v Karlových Varech Chceme naplnit potřeby lidí žijících v.
Křesťanství B. Trojanová. Křesťanství Monoteistické náboženství Vznik v 1. století n.l., původ v učení Ježíše Krista Vyvinulo se z judaismu, ale na.
Prezentace Exkurze do Benediktbeiernu Salesiáni. Zakladatel Jan Bosco.
KŘESŤANSKÝ KALENDÁŘ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Křesťanství B. Trojanová.
Řád mše svaté.
Máš dost síly plavat proti proudu?
Režim dne I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DOPIS PRO TEBE.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Osnova 1. Znění textu Trojí znění textu 2. Vztah práce a odpočinku v antickém světě Práce – otroci + ženy, volný čas – svobodní muži Epos Athrahasis – volný čas jako výraz svobody

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý III. přikázání Dekalogu – změna v rozdělení práce a volného času. Bůh pracuje a odpočívá, lidé (bez rozdílu) pracují a odpočívají Dvě východiska – stvoření a osvobození z otroctví v Egyptě.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý 3. Křesťanská neděle jako Boží dar novozákonnímu lidu a jako znamení posvěcení času 4. Neděle v dnešní společnosti 5. Neděle jako sváteční den 6. Slavení víry v bohoslužbě církve

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý 1. Existuje troje znění textu: „Po šest dnů budeš konat svou práci, ale sedmého dne přestaneš, aby odpočinul tvůj býk i osel a aby si mohl oddechnout syn tvé otrokyně“ (Ex 23,12).

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý „Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty, ani tvůj syn a tvá dcera, ani tvůj otrok a tvá otrokyně, ani tvé dobytče, ani tvůj host (cizinec), který žije v tvých branách. V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře i všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý“ (Ex 20,8 – 11).

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý „Dbej na den odpočinku, že ti má být svatý, jak to přikázal Hospodin, tvůj Bůh. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha... Pamatuj, že jsi byl otrokem v egyptské zemi a že tě Hospodin, tvůj Bůh, odtud vyvedl pevnou rukou a vztaženou paží. Proto ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, dodržovat den odpočinku“ (Dt 5,12 – 14).

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Vztah práce a odpočinku v antickém světě. Vztah práce a odpočinku v mezopotámských kulturách. Epos Atrahasis Práce – úděl otroků Volný čas jako výraz svobody

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Význam III. přikázání pro chápání vztahu práce a odpočinku. Vychází z dvojího pramene: Stvořitelské dílo Boha Osvobození z Egypta Práce i odpočinek jsou společné Bohu i člověku. Rovnost mezi lidmi ve vztahu práce a odpočinku.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Místo práce a volného času ve světle III. přikázání. Svaté a profánní ve vztahu práce a volného času. I čas člověka je vyveden z otroctví. Čas jako rozměr setkání člověka s Bohem. Posvěcení času jako jeho otevření ve vztahu k Bohu.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Posvěcení času jako setkání logos – Logos. logos, které je promlouváno do našeho života. Logos, které se vtělilo a jehož narození jsme v těchto dnech oslavovali. Logos proměňuje chronos v kairos. Předobraz ve Zvěstování Panně Marii. Spiritualita všedního dne.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý 3. Křesťanská neděle jako Boží dar novozákonnímu lidu a jako znamení posvěcení času Křesťanská neděle jako znamení posvěcení času. Neděle – dovršení a naplnění sabatu. Neděle byla zavedena jako den pracovního klidu císařem Konstantinem v roce 321.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Význam shrnuje SC 106: „...v ten den jsou věřící povinni shromáždit se, aby slyšeli Boží slovo a měli účast na eucharistii...Jiné slavnosti nemají mít před ní přednost, ledaže jsou skutečně nanejvýš významné, neboť den Páně je základ a jádro celého liturgického roku.“

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý 4. Neděle v dnešní společnosti Vyvíjí se specifický víkendový životní styl. Charakteristika: svobodné disponování s volným časem, čas k odpočinku, sportu, koníčky, zábava, čas k zamyšlení, účast na slavení bohoslužby, účast na kulturních akcích, vzdělávání, setkávání s přáteli, vyhrazuje prostor pro rodinu.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Jsou však sociální role nebo povolání, kde je možnost prožití volného víkendu velmi omezena. Jsou to: pracující matky zaměstnanci služeb, obchodní domy, restaurace, hotely lékaři, zdravotní sestry policie, záchranáři

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Pro některé je víkend nikoliv dnem odpočinku, ale pociťují ho jako další prázdný čas: nezaměstnaní, rozvedení, opuštění, staří a nemocní lidé. Víkendová neuróza – manic monday. Spor o otevírací dobu v supermarketech.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý 5. Neděle jako sváteční den Je dnem kritického zamyšlení se nad zodpovědným zacházením se vším, co nám bylo svěřeno jako Boží stvoření, naším místem a orientací ve vlastním životě. Závisí to nakonec i na nás, co bude neděle pro ostatní lidi znamenat.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý 6. Slavení víry v bohoslužbě církve CIC kán. 1247 říká: „O nedělích a o dalších zasvěcených svátcích jsou věřící vázáni povinností zúčastnit se mše; kromě toho se zdrží práce a činností, které jsou na překážku bohoslužbě a radosti vlastní dnu Páně nebo náležitému duševnímu i tělesnému zotavení.“

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Pohoršení nad „nedělní povinností“ Závažnost neúčasti na nedělní mši svaté. Nezbytný je osobní rozhovor, abychom poznali motivace takové situace.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Mohou existovat důvody, které od účasti omluví. Např.: když mohou z účasti vzniknout těžké osobní škody (např. manželský rozvrat – manžel-ka hrozí kvůli „kostelu“ odchodem ze vztahu – časté v min. režimu), neúnosná zátěž – nemoc, daleká cesta, organizační potíže např. v dovolené – jiný stát..., péče o nemocné – zdravotníci, pečující doma..., pečující o malé dětí – když není možnost se vystřídat.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Kdo se nemůže mše zúčastnit, může hledat jiné možnosti: četba Písma meditace přijímání prostřednictvím osob roznášejících svaté přijímání návštěva bohoslužby ve všední den bohoslužba slova

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Role rodiny k prohloubení chápání významu neděle: příklad rodičů, jejich modlitba, společná modlitba rodiny, společné slavené neděle a svátků, vrůstání dětí do víry a křesťanského chápání světa, společenství s ostatními rodinami s (malými) dětmi.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý Závěr 1. Znění textu Trojí znění textu 2. Vztah práce a odpočinku v antickém světě Práce – otroci + ženy, volný čas – svobodní muži Epos Athrahasis – volný čas jako výraz svobody

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý III. přikázání Dekalogu – změna v rozdělení práce a volného času. Bůh pracuje a odpočívá, lidé (bez rozdílu) pracují a odpočívají Dvě východiska – stvoření a osvobození z otroctví v Egyptě.

III. Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý 3. Křesťanská neděle jako Boží dar novozákonnímu lidu a jako znamení posvěcení času 4. Neděle v dnešní společnosti 5. Neděle jako sváteční den 6. Slavení víry v bohoslužbě církve