Způsoby stanovení ceny Dva přístupy ke stanovení ceny Nákladový přístup Marketingový přístup Kombinace nákladového a marketingového přístupu Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008
Dva přístupy ke stanovení ceny Jako prodávající při stanovení ceny musím promyslet: Jestli mi cena přenese dostatečný zisk Jestli si kupující výrobek nebo službu koupí Podle toho se rozlišují dva přístupy k tvorbě ceny: Nákladový přístup Marketingový přístup
Při stanovení ceny si musím nejprve spočítat vynaložené náklady: Nákladový přístup Při stanovení ceny si musím nejprve spočítat vynaložené náklady: Náklady na materiál Náklady na mzdy Náklady na energie (elektřina, voda, plyn) Náklady na opotřebení majetku (např. stroje) Cena se pak stanoví kalkulací: CENA = NÁKLADY + ZISK
Marketingový přístup Podle tohoto principu stanovuji cenu podle poptávky na trhu a podle cen konkurence Při orientaci podle poptávky na trhu se musím dozvědět jakou cenu je zákazník ochoten zaplatit za mé zboží (např. různé ankety) Při orientaci na konkurenci musím zjistit ceny svých konkurentů (obchody v blízkosti, internet, tisk atd.)
Kombinace nákladového a marketingového přístupu V praxi při stanovaní ceny musím oba přístupy kombinovat: Pokud stanovím cenu podle nákladového přístupu, musím dále zvážit, jestli výrobek za tuto cenu prodám Pokud stanovím cenu podle marketingového přístupu, musím dále zvážit, jestli se mi vyplatí za tuto cenu výrobek vyrobit a prodávat Leasing nebo úvěr - způsob stanovení ceny(www)