Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1."— Transkript prezentace:

1 VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST

2 VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1

3 VÝVOJ CEN RYCHLOST REAKCE CEN na změny poptávky nebo nabídky trhy, kde se ceny mění rychle (častěji než jednou za týden) benzin čerstvé ovoce a zelenina internetové aukce akcie cizí měny trhy, kde se ceny mění pomalu (méně často než jednou za měsíc) zájezdy jízdné (vlak, autobus) automobily nemovitosti

4 VÝVOJ CEN CENOVÁ REGULACE potlačuje vývoj ceny podle nabídky a poptávky maximální cena, minimální cena nebo usměrnění cen (ceny se mohou měnit pouze v mezích stanovených pravidel) stanoví úřad nebo zákon v ČR: léčiva, lékařská péče voda z vodovodu, elektrická energie, zemní plyn parkovné, taxislužba, MHD, pohřební služby,… (stanoví obce) jízdné – vlak, autobus cigarety elektronické komunikace (telefon, internet, rádio, televize) práce (minimální mzda)

5 VÝVOJ CEN výhody regulace cen nastavená maximální cena chrání spotřebitele (brání přemrštěným cenám) nastavená minimální cena chrání výrobce

6 VÝVOJ CEN nevýhody regulace cen brání konkurenci, brání přirozenému vývoji cen zavedení minimální ceny zboží pro výrobce může vést k vysokým cenám pro spotřebitele např: dotovaná cena elektrické energie po zavedení cenového stropu se zvýší poptávka, ale nabídka se nezvýší, - zboží začíná být nedostatkové - snižuje se kvalita zboží - posiluje černý trh sociálně slabší skupiny obyvatelstva jsou v důsledku toho diskriminovány zavedení cenového stropu nikdy dlouhodobě nevede k nízkým cenám na trhu

7 VÝVOJ CEN výhody minimální mzdy chrání před chudobou pracovní motivace – je výhodnější pracovat než pobírat sociální dávky zaměstnavatele chrání před mzdovou konkurencí namísto využívání nekvalifikované manuální práce se více investuje do technologií nevýhody minimální mzdy zvýšení nezaměstnanosti – počet pracovníků musí být redukován zvýšení ceny zboží (vyšší náklady na výrobu)

8 VÝVOJ CEN Zdroj: SKOŘEPA, Michal; SKOŘEPOVÁ, Eva. Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia: Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2008. 197 s. Autor: Mgr. Pavel Papežík, vytvořeno v září 2012, určeno pro 9. ročník ZŠ, předmět Finanční gramotnost, vzdělávací oblast Člověk a společnost, vzdělávací obor Výchova k občanství, tematický okruh Stát a hospodářství. Použité obrázky: obr. 1: http://morguefile.com/archive/display/580702http://morguefile.com/archive/display/580702


Stáhnout ppt "VÝVOJ CEN Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. VÝVOJ CEN změny ceny zboží pečivo mobil benzin tablet Proč došlo ke změnám ceny zboží? obr. 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google