Systém včasné intervence ve Svitavách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kariérové poradenství
Advertisements

EStrategie statutární město Ostrava Ing.Jaromír Tomala
Systém včasné intervence ve Svitavách
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Opatření 2.3 JPD 3 „Posilnění kapacit poskytovatelů sociálních služeb v hlavním městě Praha“ Globální grant.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Prevence rizikového chování a situace v Moravskoslezském kraji
AKTUÁLNÍ PROBLÉMY NA ÚSEKU ODHALOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ SEXUÁLNĚ MOTIVOVANÉ TRESTNÉ ČINNOSTI PÁCHANÉ NA DĚTECH mjr. Mgr. Jan Machuta 3. oddělení SKPV OOK.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Středisko integrace menšin Opava Husova
Sociální patologie SCPT SCPA
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Studium pro školní metodiky prevence
Subjekty trestního řízení
VÝROČNÍ ZPRÁVA ZA ROK 2008 FAUST, o.s.. Statutární zástupci: Bc. Jana Hajderová Ing. Naděžda Antošová, PhD. Jiří Němec.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Mgr. Jitka Gjuričová, ředitelka Odboru prevence kriminality, Ministerstvo vnitra Česká republika.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje Městské ředitelství Brno por. Bc. Andrea KORNETOVÁ por. Bc. Andrea KORNETOVÁ –
Tým pro mládež Plzeň-město v rámci projektu „Na správnou cestu!“
Intervenční centrum pro osoby ohrožené domácím násilím Ostrava © Bílý kruh bezpečí, o. s.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Projekt Intervenční centrum v Ústí nad Labem Interdisciplinární spolupráce Koordinátorka týmu Bc. Zuzana Lešková.
Platforma pro sociální bydlení: Prevence ztráty bydlení a potřeby lidí bez domova 27. leden 2015 Jan Milota.
MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE V SOCIÁLNĚ - PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ Jihlava,
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Mezioborovým vzděláváním ke zvýšení bezpečnosti seniorů 29. října 2015 Republikový výbor pro prevenci kriminality.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kybernetická kriminalita
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Projekt Plzeňský kraj - bezpečný kraj
Krajský projekt „Resocializační program MSK 2016“ Solenice, červen 2016 Petra Havláková
Vyhodnocení bezpečnostních opatření PČR na úseku požívání alkoholických nápojů nezletilými a mladistvými osobami „MLÁDEŽ - LÉTO 2010“
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Michaela Borovanská, Jana Malíková
OCHRANNÁ VÝCHOVA © Radovan Dávid, 2012.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Klíčové aktivity projektu
Náhradní rodinná péče v Moravskoslezském kraji
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Systém včasné intervence ve Svitavách Prezentace k semináři: Hodnocení systému péče o ohrožené děti a systém včasné intervence v PS PČR dne 22.2.2008 Zpracoval: Erich Stündl, koordinátor prevence kriminality MěÚ Svitavy Foto: Doc. Jindřich Štreit, Erich Stündl

Co je Systém včasné intervence ? 4.4.2017 Co je Systém včasné intervence ? Systém včasné intervence je způsob práce a komunikace v oblasti prevence kriminality a sociálně-právní ochrany dětí a mládeže, jehož prostřednictvím vykonávají sociální, zdravotní a školské orgány, probační úředníci, Policie ČR, městská policie a nestátní organizace systematickou a nepřetržitou práci s kriminálně rizikovými dětmi a jejich rodinami. SVI je včasná intervence při delikventním jednání, včasná pomoc dětem, které se opakovaně dostávají do sítě orgánů činných v trestním řízení, a jejich rodinám. Jedná se o efektivní řešení konfliktních situací způsobených delikventním chováním, prevenci páchání další trestné činnosti, odklon od případné kriminální kariéry, snaha o satisfakci oběti apod.

Informační systém jako hlavní nástroj komunikace 4.4.2017 Informační systém jako hlavní nástroj komunikace propojení všech institucí působících na poli prevence kriminality, sociální prevence a sociální patologie ve Svitavách, propojení složek v rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni, pilotní projekty – Ostrava, Svitavy, Hradec Králové, Náchod, Šumperk, Mělník a Nový Jičín, Svitavy - doplnění pilotního projektu o poskytování údajů ze systému SVI orgánům činným v trestním řízení a systémové poskytování informací tzv. externími subjekty do systému SVI, možnost rozšíření do dalších měst a vznik jednotného datového skladu (MV ČR nebo MPSV ČR).

Hlavní cíle projektu SVI ve Svitavách: Cílem SVI je prostřednictvím technického propojení institucí zabývajících se trestnou činností dětí a mládeže a oblastí sociálně právní ochrany dětí: zkvalitnit celkovou úroveň spolupráce všech zainteresovaných institucí, minimalizovat páchání další trestné činnosti, zlepšovat efektivitu ukládaných opatření - urychlit a zefektivnit veškeré postupy i metody práce a využívat beze zbytku všech legislativních nástrojů přijatých pro oblast trestné činnosti dětí a mládeže a sociálně-právní ochrany dětí. Věnovat se s maximální intenzitou období před spácháním provinění (činu jinak trestného), kdy existuje řada signálů o problematickém chování nebo prostředí v okolí dítěte.

Hlavní záměry projektu SVI: Zajištění maximální možné informovanosti všech subjektů zabývajících se oblastí trestné činnosti dětí a mládeže v co nejkratším čase o: nezletilých i mladistvých pachatelích trestné činnosti, uložení a průběhu přijatých výchovných, ochranných či trestních opatření, dětech, které jsou v péči orgánů sociálně-právní ochrany. Vytvoření podmínek pro možnost efektivním, rychlým a bezpečným způsobem oznámit do systému SVI: podezření na týrání nebo zneužívání dětí, další okolnosti nezbytné pro činnost těchto orgánů.

Participující subjekty a uživatelé systému: 4.4.2017 Participující subjekty a uživatelé systému: Odbor prevence kriminality MV ČR MPSV ČR, ÚOOÚ Odbor sociálních věcí a zdravotnictví MěÚ Svitavy, primárně oddělení sociální prevence a sociálně-právní ochrany, druhotně oddělení dávek sociální péče PČR OŘ Svitavy, prostřednictvím SKPV i OOP ČR Svitavy Městská policie Svitavy Středisko probační a mediační služby ve Svitavách Okresní státní zastupitelství ve Svitavách Okresní soud ve Svitavách Školská zařízení ve správním obvodu Svitavy Zdravotnická zařízení, primárně dětští a dorostoví lékaři ve Svitavách a okolí Pedagogicko-psychologická poradna, středisko psychologické pomoci Nestátní nonprofitní organizace

Schéma propojení subjektů SVI Svitavy: Externí subjekty: úplné základní školy (obvod) střední školy (Svitavy) Nemocnice ve Svitavách pediatři SPP, Krizové centrum, Pedagogicko-psych. poradna

Základní definice činností v rámci SVI: Tým pro mládež navrhuje dlouhodobé postupy prostřednictvím konkrétních programů, projektů a opatření Tým pro mládež konzultace postupů ve vztahu k jednotlivcům i skupinám Včasná intervence Tým pro mládež OSPOD intervenuje ve prospěch klienta a rodiny ve spolupráci s dalšími subjekty PMS, odborní specialisté, neziskovky apod. OSPOD na žádost OČVTŘ a PMS Výměna informací OSPOD v IS SVI Třídění, zpracování, archivace Zpracování informací Systém Ověřování informací OSPOD Všemi dostupnými prostředky MP Prostřednictvím IS SVI Poskytování informací MP Externí subjekty Externí subjekty prostřednictvím IS SVI Policie ČR Policie ČR Automaticky Prostřednictvím IS PČR Problém 8

Dílčí vyhodnocení přínosů IS SVI: Stav před využitím SVI: Papírová forma všech dokumentů Špatná přehlednost Komunikace pomocí klasické pošty Nekompletní podklady, nízká vzájemná informovanost Zdlouhavost zpracování, nemožnost automatických statistických výstupů Absence informací o průběhu, realizaci a vyhodnocení výchovných, ochranných a trestních opatření Stav po nasazení SVI: Elektronická podoba prostředí SVI i dílčích dokumentů ostatních subjektů Vzájemné propojení všech uživatelů pomocí elektronické pošty Vysoká informovanost – okamžitá aktualizace zadaných údajů pro všechny uživatele, maximum možných podkladů ke každému případu Jednoduché a přehledné prostředí Přehledný průběh nápravně výchovného programu

Dílčí vyhodnocení přínosů SVI: Na místní úrovni měl projekt SVI tyto dopady: Významně poklesla trestná činnost dětí a mládeže ve městě i v regionu. Sledování vývoje trestné činnosti na relativně malém území s celkově nízkým počtem „skutků“ i pachatelů je problematické. Zásadních vlivů, které mohou mít za následek prudké výkyvy v tom či onom směru je více. Shora uvedené tvrzení však dokládá níže uvedená tabulka, která dokumentuje vývoj „trestné činnosti“ v předmětné skupině dětí a mladistvých v regionu Svitavska. Důvodem nárůstu „TČ“ je odhalování latentní kriminality v oblasti nelegálních návykových látek 11

Dílčí vyhodnocení přínosů SVI: Kromě poklesu provinění u mladistvých a činů jinak trestných u dětí významně poklesl i počet pachatelů v obou sledovaných skupinách. Současně narostl v posledních třech letech počet zjištěných výchovných problémů, které prošetřoval OSPOD. Je velmi pravděpodobné, že zásadní vliv má právě projekt SVI, který dává především školským zařízením možnost iniciovat vzájemnou spolupráci s OSPOD i v případech, kdy by tak za jiných okolností školská zařízení neučinila. Počet výchovných problémů, který toto tvrzení dokládá, odpovídá nejen počtu hlášení vložených do vlastní aplikace SVI, ale také kontaktů školských zařízení mimo aplikaci, kdy se školy při řešení výchovných problémů obracejí přímo na jednotlivé pracovníky OSPOD nebo na koordinátora (prevence kriminality a protidrogové prevence při MěÚ Svitavy). Z tabulky na následující straně je patrné, že ačkoliv klesá počet provinění u mladistvých (respektive činů jinak trestných u dětí), roste (téměř o polovinu) celkový počet úkonů OSPOD. Z tabulky je zjevné, že neroste počet ochranných ani trestních opatření. Daří se využívat výchovných opatření, velmi často v rovině těch mírnějších. 12

Dílčí vyhodnocení přínosů SVI: 2004 2005 2006 Přestupky (děti i mladiství) 19 20 24 Výchovné problémy (děti / mladiství) 28 / 19 51 / 14 42 / 49 Dohledy 3 / 11 7 / 9 1 / 7 Výchovná opatření nevykazováno 0 / 0 5 / 0 Předběžná opatření 2 / 2 1 / 0 Návrh na ústavní výchovu 4 / 3 Celkem počet sledovaných úkonů 85 108 130 13

Dílčí vyhodnocení přínosů SVI: Vznikla přehledná, úplná a systémově založená evidence OSPOD. MěÚ Svitavy před realizací projektu nedisponoval žádným počítačovým prostředím pro orgány OSPOD. Realizací projektu došlo k vytvoření přehledného prostředí, které významně usnadňuje orientaci v rámci dané problematiky. V tomto ohledu bylo dosaženo i dalších sekundárních přínosů, jako je například významné zvýšení počítačových dovedností jednotlivých pracovníků OSPOD a současně zkvalitnění jejich technického vybavení. Do budoucna bude využito bezpochyby při řadě dalších projektů v předmětné oblasti. Současně město Svitavy získalo na realizaci projektu významné prostředky ze státního rozpočtu. Konkrétně se jednalo o částku 1,1 mil Kč. Významně se zvýšila prestiž některých institucí, zejména OSPOD a PMS. Realizací projektu SVI skutečně došlo ke zvýšení prestiže těchto orgánů ve vztahu k laické i odborné veřejnosti. Svoji důležitost tato skutečnost sehrává zejména v kontextu s nejrůznějšími tlaky na pokles státních úředníků. Ve vztahu k odborné veřejnosti došlo vlivem projektu k významnému posílení postavení těchto pomáhajících institucí. U Střediska PMS ve Svitavách došlo i k navýšení počtu pracovníků o jednoho probačního úředníka (z 2 na 3). U OSPOD při MěÚ Svitavy pracuje stálý počet 4 pracovníků. 14

Dílčí vyhodnocení přínosů SVI: Významně se zkvalitnila celková spolupráce všech institucí v předmětné oblasti. Tento přínos je splněním základního předpokladu pro naplňování cílů projektu v dalších letech. Na místní úrovni došlo vytvořením shora uvedených Týmů pro mládež a nejrůznějších formálních i neformálních pracovních skupin (KPPK, Komise pro sociálně-právní ochranu apod.) k institucionálnímu přiblížení všech do projektu zapojených institucí, ale také k navázání a prohloubení osobních vztahů mezi zástupci jednotlivých institucí. Vzniklo takřka „rodinné“ prostředí, které vytváří předpoklady pro využívání všech dostupných opatření ve prospěch klientů a jejich rodin. V rámci projektu byla navázána nebo významně prohloubena spolupráce s řadou dalších institucí (školami a školskými zařízeními, lékaři a zdravotnickými zařízeními, úřadem práce apod.). Zahájeny byly významné kroky v odkrývání latentní kriminality (zejména ve spojení s omamnými a psychotropními látkami). 15

Dílčí vyhodnocení přínosů SVI: Vytvořily se předpoklady pro další (navazující) programy a projekty v předmětné oblasti včetně lepších podmínek pro jejich finanční, materiální, organizační i personální zajištění. Pomocí projektu SVI došlo k navýšení prostředků z rozpočtu města Svitavy na preventivní programy a projekty v předmětné oblasti. Kromě již existujících programů byl vytvořen nový grantový program, jehož cíle jsou vedeny snahou o zapojení ještě většího počtu dětí do volnočasových aktivit. Byly navýšeny finanční prostředky na úhradu mezd pracovníkům s mládeží (trenérům, vedoucím sborů, kroužků, oddílů apod. v oblasti sportu, kultury a využití volného času dětí a mládeže - v současnosti ve výši 750 tis Kč ročně) a také jednorázových finančních odměn (100 tis Kč ročně) pro realizátory projektů v oblasti delikventní mládeže. Byly navázány kontakty s občanskými sdruženími, která se postupně zapojují do řešení problematiky ve městě a regionu (OS Květná Zahrada, OS Laxus, OS KLUS a OS Bonanza). 16

Rozvoj a budoucnost projektu SVI: Rozvoj projektu ve Svitavách: Možné dobudování systému v rámci okresu Svitavy Rozšíření uživatelů na PČR Svitavy, na Okresním státním zastupitelství ve Svitavách a na Okresním soudě ve Svitavách Rozvoj systému v dalších letech: Předání zkušeností s realizací, zaváděním a provozem systému dalším městům realizujícím KSP, případně dalším zájemcům Implementace poznatků dalších uživatelů obdobných aplikací – v rámci společné pracovní skupiny Dlouhodobý záměr na vytvoření jednotného datového skladu na MV ČR (MPSV ČR) Společný systém akreditovaného vzdělávání účastníků projektu - ve spolupráci s univerzitami Import údajů PČR, statistické výstupy, metodika apod. Využití aplikace jako nástroje pro práci „Sociálních úřadů“ ?

Děkujeme za pozornost Za realizátory projektu: Erich Stündl