Marketing neziskové organizace na příkladu Sdružení Pracovní asistence Tirolsko seminar of „the thematic network“, Praha 14.11.2011 Agnes Schedl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Ing. Stanislava Správková
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Management sportovního klubu © Nymburk 2012
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Finanční možností svépomocných skupin
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Sociální podnikání v ČR Prosinec Sociální podnikání Inovativní přístup k podnikání s pozitivním dopadem na společnost Společensky prospěšné podnikání.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
Úspěšné strategie k integraci na volném trhu práce Wien Work Jobmanagement Wien Work Arbeitsassistenz.
Představení projektu CZ.1.04/3.1.03/ Individuální vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb v oblasti zavádění standardů kvality, strategického.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Jak na rovné příležitosti? V 5 krocích. 1. Vyjasnění postoje Tlak na rovnost žen a mužů, zejména na rovnost žen a mužů při práci, roste. Je to dáno zvláště.
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
MARKETINGOVÝ MIX.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Struktura podnikatelského plánu
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Strategie.
Marketingový plán podniku
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Společenská odpovědnost a školy
Marketing neziskových organizací
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Transkript prezentace:

Marketing neziskové organizace na příkladu Sdružení Pracovní asistence Tirolsko seminar of „the thematic network“, Praha Agnes Schedl

Herzlich Willkommen! Vítejte!

3 Obsah • Co znamená marketing pro neziskovou organizaci? • Jak funguje marketing ve Sdružení Pracovní asistence Tirolsko? • Marketingová koncepce arbas: nalezení strategické pozice • Marketingová koncepce arbas se zaměřením na integrovanou komunikaci • Příklady z praxe • Výhled • Doporučená literatura Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Co odpovídá v obecně prospěšné organizaci poskytující sociální služby jako je arbas „zisku“ podle významu tohoto pojmu v ekonomice? • dosažení cílů • dlouhodobá integrace osob s postižením ve škole a v profesi • podpora osob s postižením při soběstačném a autonomním životě Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Co znamená marketing pro neziskovou organizaci? „ Neziskový marketing je specifický postoj a myšlení orientované na vlastnosti (neziskového) trhu. Konkrétně se vyjadřuje v analýze, plánování, realizaci a kontrole veškerých interních a externích aktivit, které s orientací na užitek a očekávání cílových skupin (např. příjemci služeb, zřizovatel, členové, sponzoři, veřejnost) mají za cíl dosáhnout cíle neziskové organizace v oblasti finanční a v oblasti zaměstnanců a pracovních úkolů.“ (Bruhn 2010) Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Co znamená marketing pro neziskovou organizaci? • Věrohodná prezentace služeb integrace příjemců služeb do procesu poskytování služeb a komunikace směrem k relevantním cílovým skupinám • Omezený marketingový rozpočet: ve Sdružení Pracovní asistence Tirolsko činí €/2011 • účinek směrem dovnitř a směrem ven ne příliš častá a masivní marketingové nebo komunikační kampaně >>může být pochopeno jako plýtvání se sponzorskými dary nebo dotacemi >> negativní image Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol Änderung: 2011

Jak funguje marketing ve Sdružení Pracovní asistence Tirolsko? • každoroční marketingové akce a akce pro veřejnost: internetové stránky, výroční zpráva, separátní letáčky pro jednotlivé útvary, každoroční projekt pro mladé klienty ve spolupráci s Klangspuren Schwaz („projekt k integraci učňů“) a spolupráce s medii v rámci určitých událostí • další aktivity podle potřeby (práce s veřejností) • práce s veřejností v popisech pozic • sdružení nemá odborného pracovníka pro oblast marketing a komunikace Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Jak funguje marketing ve Sdružení Pracovní asistence Tirolsko? • interní komunikace a marketing pod silným řízením jednatele • komunikace navenek převážně řízena jednatelem a jednotlivými vedoucími útvarů (výměna informací s podniky, centry odborné přípravy, poskytovateli dotací a kooperačními partnery) • účast na koordinaci a práci s veřejností ze strany systémových partnerů (pracovní skupiny, zastřešující sdružení, kontakty s vybranými osobami ze státní správy a politiky) a odborných sítí Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Jak se ve Sdružení Pracovní asistence Tirolsko marketing vyvíjel dál? Od r. 2009: v rámci zavádění EFQM zavedení pojmu „zákazník“ do r. 2011: • jednotlivé, nesladěné akce • práce s tiskem u příležitosti určitých událostí • žádná marketingová koncepce, ale každoroční akční plán Od r. 2011: • marketingová koncepce na bázi nalezení vlastní strategické pozice s akčním a rozpočtovým plánem • je základem koncepce, která je každý rok aktualizována Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketingová koncepce arbas Nalezení vlastní strategické pozice neziskové organizace Co znamená Nalezení strategické pozice pro neziskovou organizaci? „Úsilí organizace vytvářet takovou nabídku služeb, že organizace zaujme v povědomí klientů vyjímečné a velmi cenné místo“. Existuje několik faktorů pro nalezení pozice: disponibilní dotace, kvalita, servis a nabídka služeb (nach Badelt) • základ pro udržitelnou marketingovou a komunikační koncepci Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketingová koncepce arbas Nalezení vlastní strategické pozice neziskové organizace • obsahuje definici poskytovaných služeb a všech relevantních cílových skupin: zákazníci, sponzoři, kooperační partneři, konkurence • zjišťuje možnost vzájemných vlivů a ovlivňování jednotlivých cílových skupin • formuluje hlavní účinné cíle marketingové koncepce na základě jejich užitků jako silné stránky v konkurenčním boji Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol KonkurrentInnen Medien Allg. Öffentlichkeit

Marketingová koncepce arbas Nalezení vlastní strategické pozice neziskové organizace Deklarovaný hlavní cíl marketingové koncepce se zaměřením na integrovanou komunikaci (dlouhodobý cíl pro všechny cílové skupiny): Integrace osob s postižením ve škole a v profesi Z toho odvozena: stěžejní myšlenka v komunikaci Strategie Integrované Komunikace (motto) „Doprovázíme lidi s postižením k profesnímu úspěchu.“ Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketingová koncepce arbas se zaměřením na integrovanou komunikaci Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketingová koncepce arbas se zaměřením na integrovanou komunikaci Integrovaná komunikace a její implementace v neziskové organizaci Integrovaná komunikace = všechny aktivity a nástroje interní, externí a interaktivní komunikace, sladěné co do obsahu, formální stránky, časování a jazyka Cíl = vzájemné posílení s cílem sloučit, sjednotit a prohlubovat účinek a reakce vyvolanou komunikací u cílových skupin >> velká úspora nákladů Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketingová koncepce arbas se zaměřením na integrovanou komunikaci Co je pro komunikaci neziskové organizace typické? Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol Projevy integrované komunikace podle Bruhna Rozšířené schéma pro neziskové organizace

Marketingová koncepce arbas se zaměřením na integrovanou komunikaci Motto jako hlavní výrok Od května 2011 aplikace v komunikaci jubilejních akcí „10 let Clearing“, „15 let arbas“, a v jiných marketingových akcích Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Praktické příklady arbas marketingové akce Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Praktické příklady arbas marketingové akce Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Praktický příklad Marketing Kooperace iki 2011 – integrační projekt pro učně 2011 • Pozvánky, informace pro účastníky, fotky do tisku, plakáty, program, trička, film, webový banner • Vzájemné sponzorování kooperačních partnerů • Místo realizace: SOWI Innsbruck >> poskytovat mladým lidem s postižením možnost přístupu do vzdělávacích zařízení, kam by se „normálně“ nedostali Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Praktický příklad Marketing Kooperace iki 2011 – integrační projekt pro účně Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Praktický příklad Marketing Kooperace iki 2011 – integrační projekt pro učně Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketingová koncepce arbas- se zaměřením na integrovanou komunikaci Důležité nástroje pro realizaci • akční plán • rozpočtový plán >> jsou každoročně aktualizovány a adaptovány >> plánovací období na příští rok by mělo být ukončeno vždy na podzim Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Akční plán pro interní marketingové akce (výňatek) Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Akční plán pro externí marketingové akce (výňatek) Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol Rozpočtový plán pro externí marketingové akce

Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol Rozpočtový plán pro externí marketingové akce Pozn.: Akce a aktivity interní a interaktivní komunikace jsou financovány z celkového rozpočtu a ne z marketingového rozpočtu.

Výhled • Jak vypadá budoucnost pro neziskovou organizaci jako arbas? Se kterými změnami musíme počítat? • Co bude pro arbas životně důležité? • Které tendence je třeba rozpoznat, zohlednit a zahrnout do práce? • Jaký význam budou mít neziskové organizace do budoucna? To jsou otázky, se kterými by se mělo Sdružení Pracovní asistence Tirolsko co do výhledu zabývat Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Výhled Badelt k tomu říká: „Společenská role neziskového sektoru závisí na jeho specifickém postavení v té které zemi [...]. Stále ještě neexistuje dostatečně obsáhlý datový materiál, ale je nesporné, že sektor má vedle svého společensko kulturního významu i velký ekonomický význam, a to jak do hodnoty produkce, tak co do zaměstnanosti. Těžiště produkční síly neziskového sektoru je v oblastech sociální služby, zdravotnictví, kultury, rekreace a výchovy a vzdělávání." (Badelt, 2007, s. 620) Pozorované změny, resp. tendence a trendy se proto nacházejí v oblastech společnosti (těžiště: vývoj v rozvoji hodnot, společenské struktury, soukromá společnost, veřejnost), kultury, politiky a ekonomiky Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Doporučená literatura Na téma marketing obecně Kotler, P. (2007) Grundlagen des Marketing München ; Boston [u.a.] : Pearson Studium Kotler P., Keller K. L., Bliemel F. (2007) Marketing-Management: Strategien für wertschaffendes Handeln München ; Boston [u.a.] : Pearson Studium Bruhn, M. (2010) Kommunikationspolitik. Systematischer Einsatz der Kommunikation in Unternehmen, München: Vahlen Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Doporučená literatura Na téma Marketing neziskových organizací (1/2) Badelt, C./Meyer, M./Simsa, R. (2007) Handbuch der Nonprofit Organisation – Strukturen und Management Stuttgart: Schäffer Poeschel Bruhn, M. (2005) Marketing für Nonprofit-Organisationen. Grundlagen - Konzepte - Instrumente, Stuttgart: Kohlhammer Bono, M. L. (2010) Performance Management in NPOs. Steuerung im Dienste sozialer Ziele Baden-Baden: Edition Sozialwirtschaft, Band 28, Nomos Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Doporučená literatura Na téma Marketing neziskových organizací (2/2) Buber, R./Meyer, M. (Hrsg.) (1997) Fallstudien zum Nonprofit Management, Praktische BWL für Vereine und Sozialeinrichtungen, Stuttgart: Schäfer-Poeschl Koziol, K./Pförtsch, W./Heil, S./Albrecht, K. (2006) Social Marketing: Erfolgreiche Marketingkonzepte für Non-Profit- Organisationen, Stuttgart: Schäffer-Poeschel Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol

Marketing für eine Non-Profit Organisation am Beispiel des Vereins Arbeitsassistenz Tirol Děkuji Vám za pozornost!