Korupce a klientelismus očima volených zastupitelů Příspěvek na konferenci „Korupce jako destabilizační faktor rozvoje a demokratické konsolidace“, Plzeň.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD KORUPCE K INTEGRITĚ Protikorupční opatření v oblasti vzdělávání dle
Advertisements

ANTIKORUPČNÍ AUDIT a PROGRAM. PRÁVNÍ ZÁKLAD PROJEKTŮ ANTIKORUPČNÍ AUDIT V bodě II/10 c) doporučila Vláda ČR „provést vnitřní protikorupční audity v rámci.
Aktéři regionálního rozvoje směrem k efektivitě
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Evropský výzkum, lokální politika, korupce Pavel Šaradín Praha,
Boj proti korupci a lichvě
Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy Olomoucké vysoké školství partnerem moravského venkova reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/ ,
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Principy sociálního podnikání
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Struktura strany + stanovy Jiří Lameš Předseda klubu Praha 21.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Operační program Rozvoj lidských zdrojů 1 OPERAČNÍ PROGRAM ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ MPSV - Odbor řízení pomoci z ESF Konference k ESF – Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Řízení korupčních rizik
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti tisková konference
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Caklová Petra.  Korupcí se nazývá dohoda mezi jedincem, který platí (uplácený, korupmpující) a příjemcem (podpláceným, korumpovaným).  “ jednání, kterým.
Boj s korupcí Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Člen VR ODS Předseda RS ODS Vysočina
Programme for the International Assessment of Adult Competencies Zjištění týkající se postojů dospělých Jana Straková, Dům zahraniční spolupráce Tento.
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Korupce, kultura a princip kognitivní disonance
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
„Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
1 Konference ZASTUPOVÁNÍ ZÁJMŮ V EU Senát Parlamentu České republiky Praha, 11. listopadu 2008 Ing. Roman Línek Člen Výboru regionů EU vicehejtman Pardubického.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_404.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Územní samospráva Kraje
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Boj proti korupci v rezortu MO – historie a současnost.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Protection notice / Copyright notice Poslání – Historie – Profil Praha, Česká Republika.
Nástroje na podporu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice: zkušenost České republiky Radan Šafařík Odd. rovnosti žen a mužů Sekce pro lidská práva.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Korupce jako problém současné společnosti a politiky Vladimíra Dvořáková Letní škola výchovy k občanství… Olomouc,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Spolupráce organizací občanské společnosti na úrovni EU
Subjekty a objekty veřejných politik
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Korupce a klientelismus očima volených zastupitelů Příspěvek na konferenci „Korupce jako destabilizační faktor rozvoje a demokratické konsolidace“, Plzeň PhDr. Dana Pokorná, Ph.D. Moravská vysoká škola Olomouc Tento příspěvek je dedikován projektem Grantové agentury České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Základní informace o výzkumném úkolu a provedeném šetření Projekt Grantové agentury České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“.  Cíl: identifikovat principy efektivity řízení krajů po desíti letech fungování současného krajského uspořádání.  Jedna z forem: dotazníkové šetření.  Cílová skupina : krajští zastupitelé před krajskými volbami  Doba realizace: 12/2011 – 02/2012  Návratnost: 29% (ve dvou vlnách)

Korupce a veřejná správa - opatření  Občanskoprávní úmluva o korupci přijatá Radou Evropy ve Štrasburku: korupce je ohrožením zákonnosti, demokracie a lidských práv, nestrannosti a sociální spravedlnosti. Korupce je vnímaná jako obecné ohrožení demokracie a nejvíce ohrožuje veřejnou správu.  Strategie vlády ČR v boji proti korupci uvádí: „Mezi negativní dopady korupce patří oslabování důvěry v právní stát, případně vytváření paralelních, nevolených a nedemokratických mocenských struktur.“ (Strategie vlády ČR, 5-6). (pozn. první strategie 2006 – 2012, druhá strategie 2011 –  Bezpečnostní strategie ČR přijatá vládou v roce 2011, řadí korupci k významným bezpečnostním hrozbám.

Korupce v ČR - názor Pavol Frič označuje současnou podobu korupce jako systémovou korupci, což „není jen individuální korupční chování, ale vlastně je to korupční chování institucí“. Veřejné instituce tak neslouží občanům, ale těm, kteří je spravují, vládnou jim nebo v nich pracují. Podle kategorizace vývojových fází institucionalizace korupce jmenovaných Pavlem Fričem je to nejvyšší, čtvrté vývojové stádium pronikání korupce do společnosti. Stádia: a) náhodná korupce, b) spontánně regulovaná korupce, c) organizovaná korupce, d) systémová korupce. (diskuse „Proč je v České republice korupce?“ pořádaná Centrem pro sociálně-tržní ekonomiku a otevřenou demokracii 2011)

Korupce v ČR – dokumentace stavu Transparency International – Index vnímání korupce (CPI index): situace v České republice se nevyvíjí pozitivně.  V roce 1998 ČR náležela 37. pozice (CPI 4,8),  v roce 2011 to byla ovšem až 57. pozice (CPI 4,4). korupce-2011-ceska-r/

CVVM: Spokojenost se stavem vybraných oblastí veřejného života pdf

CVVM: Míra korupce v institucích a v oblastech veřejného života (2011) 13.pdf

CVVM: Vývoj politické kultury veřejně činných lidí pdf

Protikorupční opatření ve veřejné správě Strategie vlády v boji proti korupci na období let 2011 – 12: Pilíře - prevence, průhlednosti a postihu. Dělena podle oblastí veřejného života. Vyvažuje ve všech opatřeních prevenci s represí a míří ke zprůhledňování procesů. Zaměřená na veřejné zakázky, etické kodexy, vzdělávání, provozování internetových stránek, spolupráci s neziskovými organizacemi. v-boji-proti-korupci-na-obdobi-let-2011-a aktualni-zneni.pdf

Protikorupční opatření – zaměstnanci ve VS  Ošetřuje pracovní právo, zvláštní zákon č. 159/2006 Sb, o střetu zájmu, zákonná povinnost jednat a rozhodovat nestranně, neohrozit důvěru a nestrannost, zachovávat mlčenlivost.  Nová Strategie vlády obsahuje přijetí nové verze etického kodexu úředníka a zaměstnance veřejné správy (nová Strategie s. 23), který již byl schválen s okamžitou účinností. Verze zpřesňuje některé články první verze z března 2001, doplňuje ustanovení o kontrole a závaznosti plnění.

Protikorupční opatření – volení zastupitelé ve VS  Legislativně ošetřuje trestní právo proti činům ve věcech veřejných, jako úplatkářství, jednání proti pořádku ve věcech veřejných, zákon pracuje s pojmem úřední osoba, tedy i zastupitel, osoby ve funkcích orgánů veřejné správy, kteří jsou ohroženi úplatkářstvím i v případě příslibu, očekávání. Na jmenované úřední osoby se ve smyslu korupčního jednání vztahuje i protizákonné jednání nepřímého úplatkářství, tedy použití svého vlivu nebo jiné osoby a střet zájmů.  Nová Strategie vlády proti korupci obsahuje zavedení etických kodexů na úrovni všech volených zástupců (strategie s. 54), s termínem realizace do konce roku 2012.

Názory krajských zastupitelů – výsledky šetření „…efektivita krajů…“ Tři problémy, které se tématu korupce týkají: 1. klientelismus, 2. vnímání korupce na úrovni krajů, 3. vliv orgánů kraje na rozhodování. Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Klientelismus 3 testové otázky: 1. Jaké jsou podle vašeho názoru nejdůležitější podmínky úspěšnosti kraje? 2. Myslíte si, že členství hejtmana a premiéra ve stejné politické straně je podpora rozvoje kraje? 3. Je prospěšné pro kraj když krajští radních jsou členy téže politické strany, která je zastoupena ve vládě? Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Klientelismus - vyhodnocení 2. Členství hejtmana a premiéra ve stejné politické straně jako podpora rozvoje kraje 3. Prospěšnost pro kraj členství krajských radních v téže politické straně, která je zastoupena ve vládě 1. Nejdůležitější podmínky úspěšnosti kraje Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Vnímání hrozby korupce Co považují zastupitelé za největší hrozbu pro kraj – nejvyšší hrozba a druhá nejvyšší hrozba Korupce je podle názorů zastupitelů (16 procent respondentů) na čtvrtém místě. Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Vliv orgánů kraje na rozhodování 3 testové otázky: 1. Jaký je dle vašeho názoru a nezávisle na formálních strukturách vliv orgánů, lidí či organizací na činnost krajské správy a samosprávy? 2. Pokud by někdo chtěl zvrátit předpokládané zamítavé rozhodnutí zastupitelstva vůči nějakému projektu firmy, koho by musel ovlivnit? 3. Jak často jste v kontaktu s určenými osobami, skupinami či institucemi? Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Vliv na činnost krajské správy a samosprávy Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Aktéři, které je nutno ovlivnit…. Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Častost kontaktů Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Nositelé největšího vlivu v krajích Aktérvliv na činnost vliv na rozhodnutí kontakty 1. Hejtman92 %12%měs/rok 2. Rada89 %13 %týden/měs 3. Členové rady64 %11 %měs/rok 4. Kluby a skupiny38 %9 %měs/rok 5. Vedoucí odborů30 %5 %měs/rok Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Nositelé nejmenšího vlivu v krajích Aktérvliv na činnost vliv na rozhodnutí kontakty 1. Odbory 1 %1%měs/rok 2. Neziskovky2 %1 %rok/měs 3. Velké firmy3 %2 %nikdy/rok 4. Církve3 %0 %nikdy/rok 5. Experti9 %5 %rok/nikdy Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Názory krajských zastupitelů – zjištění z šetření „…efektivita krajů…“ 1. Zastupitelé vidí úspěšnost krajů ve schopnosti politických stran se dohodnout, členství radních ve vládní politické straně, stejně jako totožném členství hejtmana a premiéra v politické straně. 2. Vnímání hrozby korupce zastupiteli na úrovni krajů je až za hrozbou nezaměstnanosti, nedostačující infrastruktury a nezájmu státu o kraje. 3. Vliv na rozhodování je zastupiteli vnímán významně u hejtmana, krajské rady a politických stranách. Výzkum hrazený Grantovou agenturou České republiky P 408/ „Kraje v České republice: vytvoření modelu efektivity“

Závěr? Děkuji za pozornost Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Jeremenkova 42, Olomouc