Mezinárodní standard GFSI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Advertisements

Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Registrace podniku – živočišné produkty.
Martina Veselá – TQ System s.r.o. Zavádění SVP do výrobního procesu
Řízení jakosti, standardy
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Kodex řízení evropské akvakultury FEAP. EIFAC – evropská komise pro sladkovodní rybářství (FAO) FEAP – federace evropských chovatelů ryb –( Federation.
Změny požadavků podle nové normy
Školení zaměstnanců Kvalita, environment a BOZP
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
Systém kritických bodů
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Postupy k ověřování účinného fungování HACCP=
Město Šlapanice průkopník moderního řízení ve veřejné správě 20. února Národní konference kvality ve veřejné správě.
Management kontinuity činností organizace
Systémy managementu jakosti
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
SPECIALizační program pro učitele odborného výcviku
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
EN ISO Správná výrobní praxe
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
BMT Medical Technology s.r.o. Ing. Lenka Žďárská
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Podklady ke školení Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Management systému řízení kvality
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Technické řešení PostSignum QCA
Dokumentace k zajištění BOZP
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
HACCP.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Požadavky mezinárodních standardů na pomocné a přídatné látky Ing. Naděžda Kulišťáková Cahlíková, Ph.D. Dr. Ing. Leona Petrová Ing. Petra Šotolová.
[ 1 ] MVDr. Vratislav Krupka © 2013 Státní ústav kontrolu léčiv.
GBI Consulting IFS Logistic Mag. Josef Seiberl Česká r epublik a, duben 2010 GBI Consulting Logistika IFS.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Teorie auditu, fáze auditu, správné auditní postupy, Audit podle ISO Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
Správné formulování odchylek a neshod Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Mezinárodní potravinářské standardy BRC, IFS
Systém managementu jakosti
Maturitní otázka 17., 22 HACCP.
„Systém kritických bodů „
Systém managementu jakosti 3
Postup pro zavádění systému HACCP
Transkript prezentace:

Mezinárodní standard GFSI Standard IFS Mezinárodní standard GFSI Ústav konzervace potravin a technologie masa

IFS standard – verze 4 Norma IFS verze 4 – ohrožení kompatibility standardů? Podmínky certifikace Zpráva z auditu prostřednictvím software „AuditX-press“ Prezentace zpráv na IFS Audit-portálu

Norma IFS Původní norma byla vytvořena HDE (Hauptverband des Deutchen Einzelhandels) Byla ovlivněna normou BRC, ale zachovává jiný přístup Norma byla letos revidována zahrnutím požadavků FCD (Fédération des entreprises du Commerce et de la Distribution) Letos byla vydána jako společná norma HDE a FCD

International Food Standard Pracovní skupina Německo: Tegu, Globus, Metro, edeka, Ava, Rewe, Aldi, Netto Francie: Auchan, Carrefour, Monoprix, Casino, Cora, Metro, Super U, Picard

Cíle normy Externí standard (ve vztahu k řetězci) umožňující dosažení stejného výsledku jako při použití vlastních auditorů (řetězce) Nástroj k zajištění bezpečnosti privátní značky Snížení nákladů za vícenásobné audity Audity v národním jazyce dodavatele IFS portál Ale: Nekompatibilita s ostatními standardy GFSI

Rozdíly přístupu normy IFS od normy BRC Audit je zaměřen spíše na podmínky výroby než na kvalitu systému řízení Zpráva z auditu umožňuje kvantitativní zhodnocení dodavatele Je vyžadován konkrétní plán nápravných opatření, spíše než dokumentované postupy Vydání certifikátu je založeno na stavu provozu v okamžiku auditu Přestože cíle normy IFS jsou stejné, je rozdílná klasifikace požadavků (foundation level, higher level, recommendation)

Požadavky normy Požadavky standardu jsou rozděleny na: Foundation level Higher level Recommendation of Good Practice Každý požadavek musí být klasifikován: A = úplně odpovídá požadavkům B= téměř úplně odpovídá C= požadavky jsou splněny částečně D = požadavky nejsou splněny Bodové hodnocení jednotlivých kategoriích otázek

Požadavky normy 4 „KO“ otázky: Velká (major) neshoda Monitorování znaků v CCP Přístup vedení Obecná sledovatelnost Co nejrychlejší přijímání nápravných opatření v případě neshod Velká (major) neshoda Pouze v případě, pokud hrozí ohrožení zdraví konzumenta Nemůže být jinde než ve foundation level Chyby systému (např. neprovádění vnitřních auditů nemůže být „major“ neshoda) V případě jedné major neshody nemůže být získán certifikát

Požadavky normy 5 částí: Řízení systému kvality Zodpovědnost vedení Management zdrojů Realizace výrobku Měření, analýzy, zlepšování

1. Řízení systému kvality 1.1 Systém kvality Identifikace procesů, souvislosti, interakce, dostupnost informací… 1.2 HACCP Odpovídá principům Codex Alimentarius Dokumentovaná analýza nebezpečí „řiditelný“ počet CCP Rozhodovací diagram v Recommendation level Základní důraz na řízení CCP (KO požadavek) – monitoring, záznamy pro každý CCP, podepsaný osobou provádějící měření

1. Řízení systému kvality 1.3 Příručka jakosti Dodavatel má zpracovanou a zavedenou Příručku jakosti 1.4 Postupy Jsou popsány všechny postupy kritické pro bezpečnost, legálnost a kvalitu výrobků 1.5 Požadavky na dokumentaci 1.6 Záznamy Obecně nižší požadavky na míru formalizace (ale neplatí paušálně)

2. Zodpovědnost vedení 2.1 Zodpovědnost vedení 2.2 Přístup vedení Požadavek na Politiku jakosti, která zahrnuje: Vývoj a zavádění systému jakosti Zajištění produkce bezpečných a legálních výrobků Zodpovědnost k zákazníkům Zodpovědnost v hygienických, environmentálních a etických aspektech Popisy práce pro klíčové pracovníky, zastupování Organizační řád Dodavatel má zpracovanou a zavedenou Příručku jakosti 2.2 Přístup vedení Ředitelé zodpovídají za poskytnutí odpovídajících zdrojů k zajištění bezpečnosti, legálnosti a kvality KO požadavek: Ředitelé zajistí, aby si pracovníci uvědomovali svoji zodpovědnost, jsou zavedeny mechanismy k monitorování účinnosti jejich činnosti 2.3 Přezkoumání vedením 2.4 Zaměření na zákazníka

3. Řízení zdrojů 3.1 Řízení zdrojů 3.2 Personál 3.3 Zázemí Personál má odpovídající dovednosti a výcvik k zajištění kvality výrobku Je udržována odpovídající infrastruktura i okolí k dosažení kvalitního výrobku 3.2 Personál Ochranné oblečení, osobní hygiena, lékařské vyšetření, výcvik a školení, popisy práce pro klíčové včetně zastupování Organizační řád 3.3 Zázemí

4. Realizace výrobku 4.1 Přezkoumání smlouvy 4.2 Specifikace Prověření smlouvy (objednávky) k produktu, zdali je adekvátně popsán ve specifikaci 4.2 Specifikace Zahrnuje výrobky i služby 3.3 Vývoj výrobku Provádění zkoušek Jasný postup včetně HACCP Podložené stanovení DMT nebo DP Plán analýz u nových výrobků Testy trvanlivosti

4. Realizace výrobku 4.4 Nakupování 4.5 Balení Nakupovaný produkt je prověřován, zdali odpovídá požadavkům založeným na vlivu produktu na finální výrobek Přehled dodavatelů a produktů 4.5 Balení 4.6 Monitoring výkonu organizace Systém pro schvalování a monitoring svých úřadů a oddělení a dodavatelů. Monitoring subkontraktů a externích služeb 4.7 Požadavky na zvláštní manipulace GMO, alergeny atd. (je i na další místě normy)

4. Realizace výrobku 4.8 Standardy pro prostředí provozu Budovy a okolí Umístění Dispozice, cesty, toky produktů Konstrukce – stěny, podlahy, stropy, okna (okna v blízkosti otevřeného produktu), dveře, osvětlení, větrání Zdroje vody „Přístup spíše v hodnocení vlivu na bezpečnost a kvalitu, než kontrola splnění definovaných požadavků.“ 4.9 Udržování čistoty a hygiena Sanitační plány, ověřování účinnosti (včetně záznamů) Skladování prostředků podle bezpečnostních listů Higher level – sledování trendů

4. Realizace výrobku 4.10 Odpady, nakládání s odpady 4.11 ochrana před škůdci Služba nebo vyškolený pracovník, podrobné záznamy o akcích Tam, kde je relevantní a kde nehrozí ohrožení produktu, elektrické lapače hmyzu (oproti BRC není požadavek na vyhodnocování trendů) Zamezení kontaminace produktů, bezpečnostní listy nebo specifikace prostředků Plánek rozložení nástrah

4. Realizace výrobku 4.12 Rotace zásob 4.13 Doprava Více popisné než BRC, např.: Postupy pro označování ve skladu a uvolňování Postupy údržby aut u společností s velkými objemy dopravy Záznamy o čistění vozů Požadavky osobní a provozní hygieny se vztahují i na řidiče Postupy pro audity vozů v higher level

4. Realizace výrobku 4.14 Údržba 4.15 Zařízení Plány údržby Dodržování pravidel osobní a provozní hygieny pracovníky údržby (i externími) Dokumentované postupy pro údržbu včetně skladování a manipulace s náhradními díly a zařízeními 4.15 Zařízení Jako BRC – ověření vhodnosti zařízení k danému účelu 4.16 Validace zařízení a procesu Zařízení a postupy jsou používány tak, aby byla zajištěna kontrola procesů (např. tepelné ošetření).

4. Realizace výrobku 4.17 Kalibrace 4.18 Sledovatelnost Je používána pro zařízení monitorující bezpečnost a kvalitu (včetně dávkování) Požadavky na kalibraci jsou méně popisné než u BRC. 4.18 Sledovatelnost Sledovatelnost je zásadním požadavkem normy. KO požadavek: Organizace zajistí systém sledovatelnosti, který umožňuje identifikaci partií produktů a jejich vztahů k partiím surovin, primárních i spotřebitelských obalů, k záznamům z mezioperační kontroly a z distribuce. Systém sledovatelnosti musí být pravidelně ověřován (v obou směrech) a musí být vedeny záznamy Identifikované referenční vzorky finálních výrobků (kde je to vhodné vzorky z každé partie) mají být uchovávány po dobu trvanlivosti. Higher level – kde je to vhodné mají být uchovávány referenční vzorky surovin

4. Realizace výrobku 4.19 GMO Zaveden systém umožňující identifikovat ingredience potenciálně obsahující GMO nebo ingredience vyrobené z GMO Dokumentovaná sledovatelnost GMO materiálů Požadovat prohlášení dodavatele o absenci nebo přítomnosti GMO Zavedení postupů zamezujících křížovou kontaminaci během výroby (GMO a GMO free) Program přezkoumávání etiket pro zajištění jejich správnosti Kde zákazník požaduje ztotožnění konzervovaného výrobku, musí být požadavek zaveden do systému jakosti.

4. Realizace výrobku 4.20 Alergeny Zaveden systém umožňující identifikovat nejběžnější alergeny Cereálie obsahující gluten, Korýšovití, vejce, ryby, sojové boby, mléko, oříšky, arašídy, celer, hořčice, sezam, síra a siřičitany (Směrnice 2003/89) Dokumentovaná sledovatelnost alergenů Požadovat prohlášení dodavatele o absenci nebo přítomnosti alergenů Zavedení postupů zamezujících křížovou kontaminaci během výroby Program přezkoumávání etiket pro zajištění jejich správnosti

5. Měření, analýzy, zlepšování 5.1 Vnitřní audit Požadavky stejné jako v BRC, zdůrazněna kontrola stavu provozu např. čistění, osobní a provozní hygiena apod. spíše než systém kvality Není tolik zdůrazňována potřeba nezávislosti auditora, ale vyžadováno sledování výsledků vnitřních auditů ze strany nejvyššího managementu 5.2 Kontrola procesu/teploty/času Podmínky kritické pro bezpečnost a kvalitu musí být sledovány a zaznamenány, zařízení musí umožňovat varování obsluhy (alarm) Teplota v chlazených prostorách musí být monitorována, chladírenský řetězec nesmí být přerušen 5.3 Kontrola množství Způsob a četnost ověřování správnosti plnění včetně záznamů musí odpovídat minimálním požadavkům platné legislativy. 5.4 Prevence před fyzikální a chemickou kontaminací produktu Jako BRC : postupy pro manipulaci, postupy v případě poškození nožů, kontrola filtrů a sít; Registr skla a tvrdých plastů v higher level

5. Měření, analýzy, zlepšování 5.5 Detektor kovů Požadavek provést analýzu nebezpečí a posoudit potřebu instalace detektoru kovů. V případě instalace je používán podle požadavků a měl by být vybaven alarmem nebo vyhazovacím zařízením. 5.6 Uvolnění výrobku Produkt by neměl být uvolněn bez toho, že proběhly všechny stanovení postupy. 5.7 Analýza výrobku Externí laboratoře musí akreditovány Plán analýz, výsledky zaznamenávány Zavedeny postupy pro porovnání výsledků a specifikací Provádění smyslového posuzování výrobků jako součást výstupním kontroly Higher level: výsledky jsou komunikovány s vedením, při smyslových zkouškách je uvažována trvanlivost produktů. 5.8 Reklamace Jako BRC – systém řízení reklamací,přijímání nápravných opatření, ověřování účinnosti

5. Měření, analýzy, zlepšování 5.9 Stahování výrobků Postupy pro efektivní prevenci distribuce závadných výrobků a stahování výrobků Popsané postupy, funkční kdykoliv, pravidelně ověřované Udržování kontaktů pro případ nouze (dodavatelé, zákazníci, autority….telefony apod.) Krizový tým a formalizovaný systém je v Recommendation level 5.10 Řízení neshodného výrobku Popsaný postup, nápravná opatření, identifikace neshodných výrobků, rozhodnutí o vyřazení produktu musí provést kompetentní osoba. 5.11 Nápravná opatření KO požadavek: Nápravná opatření musí být přijata co nejdříve, aby bylo možné zabránit dalšímu výskytu neshody. Plán nápravných opatření Postupy k hledání příčin neshod proti standardům a specifikacím a postupům kritickým pro bezpečnost a kvalitu Higher level: dokumentovaná a ověřovaná nápravná opatření, formalizovaný postup zajišťující trvalé zlepšování

Zkušenosti z auditů Krizový plán Sledovatelnost Stahování výrobků z trhu Alergeny a GMO Ochrana vstupů Oddělení high a low risk operací Ochrana před kontaminací mechanickými nečistotami Definování požadavků na osobní a provozní hygienu Nedostatečně formalizovaný systém