PROJEKT „ BEZ VODY NELZE ŽÍT“ NA POČEST OSLAVY DNE VODY 22.3. „ ČISTÁ VODA PRO ZDRAVÝ SVĚT
Voda Voda je základem veškerého života na Zemi. Věda zabývající se vodními zásobami Země se nazývá hydrologie. Zkoumá mimo jiné oběh vody ve vodním cyklu, rozšíření vody a její využití člověkem. Voda, jako chemická látka se vyskytuje v přírodě ve všech skupenstvích: plynném - vzdušná vlhkost, pára, mlha kapalném - voda pozemní ve vodních tocích a oceánech, i voda podzemní pevném - ve formě ledové a sněhové pokrývky
Proč je voda důležitá? Bez vody není život (vývoj začal ve vodě) Každá živá hmota obsahuje vodu (embryo 94%, dítě 65%, starý člověk 55%) x (krev 83%, mozek 75%, kosti 22%) x (okurek 98%, jablko 85%, chléb 40%) Funkce v organismu: odplavuje škodlivé látky, zabraňuje přehřátí organismu, rozvádí živiny v těle Ztráta tekutin z těla je asi 2-3 litry (bez vody člověk nevydrží déle než 5 dnů)
CHARAKTERISTIKA H2O Skupenství vody: pevné, kapalné, plynné Zásoby vody na Zemi: slaná voda (salinita je v průměru 35 g/l vody) sladká voda B. A.
Spotřeba vody Osobní potřeba vody Hygienické minimum je 100 litrů/den V ČR je spotřeba 120 l/den, USA 300 l/den, některé africké země jen 10-20 l/den Spotřeba vody Při výrobě: 1 kg oceli 200 l, 1 kg hovězího masa 13 000 l, 1 kg papíru 300 l Domácnost: spláchnutí WC 12 l, koupel ve vaně 120 l, sprchování 70 l, mytí v myčce 20 l, praní v pračce 40-80 l, mytí roukou 3 l, mytí auta 200 l (plýtvání vodou: kapající kohoutek 4 l/h, netěsnící WC 80 l/h)
Problémy s vodou 1/5 lidstva nemá přístup k nezávadné vodě 2,6 mld. lidí postrádá základní hygienické zázemí Ve 20. století zmizelo 50% mokřadů 3 miliony lidí ročně zemře na choroby způsobené kontaminovanou vodou a špatnou hygienou (průjmy, malárie) z toho 90% jsou děti do 5 let
1. vypařování > 2. kondenzace > 3. srážení > 4 1. vypařování > 2. kondenzace > 3. srážení > 4. déšť, prosakování > 5. vodní toky > a opět vypařování… Tento koloběh se stále opakuje, pomáhá obnovovat podzemní zdroje sladké vody. Většina této vody vzniká vypařováním moří a oceánů a vrací se v podobě dešťů, sněhu nebo krup.
Úkoly: 1) fotografové - krajina skupiny 1) fotografové - krajina 2) negativní vlivy po cestě ( nafotit nebo popsat) 3) pozitivní vlivy po cestě) nafotit nebo popsat) 4) názvy stromů, rostlin, plodin po cestě 5) zvířata, které zde žijí a potkáme po trase 6) zpracování mapy 7) výtvory člověka po trase 8) slohová práce o vycházce a projektu 9) báseň o vodě 10) namaluj Červenou studánku
Otázky k projektu 1) k čemu nám slouží voda 2) Proč bez vody nelze žít 3) Jak člověk znečišťuje vodu 4) Rozdíl mezi rybníkem a jezerem 5) K čemu nám slouží v krajině rybníky 6) Proč jsou Lednické rybníky chráněny 7) Co je to eutrofizace vody 8) Které vodní zdroje napájí Lednické rybníky 9) Kteří ptáci hnízdí na našich rybnících 10) Vymysli 10pravidel jak můžeš šetřit vodou