Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní 403 340 04 Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy
Obsah Příprava Znaky určující efektivitu školy Hlavní oblasti hodnocení Časový harmonogram Využití Zdroje
Příprava Motivace Monitorování – oblasti a nástroje Kritéria pro analýzu Tvorba týmu Časový harmonogram
Znaky určující efektivitu školy Důraz na výkony žáků, vysoká očekávání Důraz vedení školy na pedagogický proces Soudržnost pedagogického sboru Kvalita kurikula Klima školy Důraz na hodnocení výsledků žáků i práce školy Zapojení rodičů Klima tříd Efektivita využití času Strukturovanost výuky Míra samostatné práce žáků Diferenciace/individualizace výuky Kvalita žákovského portfolia Kvalita a četnost zpětné vazby
Hlavní oblasti hodnocení: vyhláška č. 15/2005 Podmínky ke vzdělávání Průběh vzdělávání Podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů apod. Výsledky vzdělávání žáků Řízení školy, kvalita personální práce, DVPP Úroveň výsledků práce školy vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům
Podmínky ke vzdělávání Ekonomické Demografické Personální Materiální, technické, hygienické Kulturní Politické
Hodnocení průběhu vzdělávání Žákovské dotazníky Učitelské dotazníky Rodičovské dotazníky Hospitace
Hodnocení vztahů žák – škola, rodiče – škola, zřizovatel – škola, Přístup k informacím Výchovné poradenství, preventivní programy Spolupráce se zástupci žáků (Školní parlament) Spolupráce se zřizovatelem, školskou radou Školní dokumentace, dotazníky, diskuse
Hodnocení výsledků vzdělávání Výsledky vzhledem ke stanoveným cílům Žákovské testy (např. Scio, Cermat, vlastní atd.) Statistika – přijetí na SŠ Úspěchy v soutěžích Zapojení do projektů (Portfolio žáků)
Řízení školy, kvalita personální práce, DVPP Kvalita systémového řízení Plánování Organizace školy Vedení lidí Kontrolní systém Dotazníky pro učitele Diskuse Analýza školní dokumentace
Hodnocení práce školy ve vztahu k podmínkám vzdělávání Efektivita využívání lidských a materiálních zdrojů Přidaná hodnota u žáků Prezentace školy na veřejnosti Analýza školní dokumentace
Monitorování - zdroje informací Analýza dokumentů školy Hospitace vedení školy a vzájemné hospitace Testy Dotazníky Diskuze Pracovní rozhovory Žákovské práce Výsledky soutěží Externí hodnocení
Kritéria hodnocení Cíle vzdělávání Plány práce Právní předpisy Očekávání Porovnání s jiným školským zařízením Porovnání s vlastním dřívějším stavem
Hodnotící škály Bodování Slovní vyjádření výběr z navržených formulací vlastní formulace respondenta
Časový harmonogram 2008 - 2010 Září: stanovení cíle autoevaluace a návrh struktury do 30.9.2008 Říjen, listopad: přípravné práce Prosinec, leden: kontrola plnění tematických plánů Únor: žákovské dotazníky Březen: vyhodnocení žákovských dotazníků Duben: rodičovské dotazníky Květen, červen: vyhodnocení dotazníků, kontrola plnění tematických plánů hospitace: průběžně Srpen, září: kompletace zprávy – předložení pedagogické radě do 31.10. 2010 za období školního roku 2008/09 a 2009/10
Využití Úprava ŠVP Zlepšování slabých stránek školy Upevňování a rozvíjení silných stránek školy ČŠI Jednání se zřizovatelem
Zdroje Starý, K. : Autoevaluace školy, Pilot S. NÚOV Praha 2005 Vaštatková, J. : Úvod do autoevaluace školy. UP Olomouc 2006 Zákon č. 561/2004 Sb. – školský zákon ŠVP Škola pro život. ZŠ Železná Ruda 2007 Roupec, P. : Vedení školy. Autoevaluace. Raabe Praha 1997 Slavík, J. : Hodnocení v současné škole. Portál Praha 1999 www.rvp.cz
Slovo na závěr Zaměstnanci mají být vedením školy utvrzováni v tom, že jsou významnými články v nabídce vzdělání a dalších služeb a mají přímý vliv na jejich kvalitu.