Co je sociální začleňování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OP VVV a OP Z Ing, Jan ŠILD, partner HOPE GROUP s.r.o.
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Podpora sociální integrace příslušníků romských lokalit Výzva č. 55 pro obce k předkládání individuálních projektů Výzva č.19 pro předkládání grantových.
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Asistivní technologie a asistivní život ATIS workshop , Praha Mgr. Filip Novotný Odbor sociálních služeb a sociální práce Ministerstvo práce.
Ostrava, květen 2012 Oddělení politiky sociálního začleňování (901)
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
Příspěvek k problematice sociálního začleňování v ČR Zuzana Zajarošová, MPSV
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
Místní Agenda 21 podpora místní udržitelnosti Ing. arch. Marie Petrová Praha, 23. března 2012.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Stárnutí a strategické dokumenty
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Plán aktivního stárnutí ve městě Brně součást projektu „Rozvojové dokumenty Strategie pro Brno“ Rodina spojuje generace Projekt Brno-Zdravé.
Politika sociální inkluze v Evropské unii
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Koordinovaný přístup a ESIF Jan Mochťák.
Workshop na téma „Realizace politiky přípravy na stárnutí” Pořádaný v rámci projektu „Podpora sociálního začleňování na místní a regionální úrovni“ (reg.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
OBSAH Představení OP Praha Prioritní osa 3 Oblasti podpory – specifické cíle Výzvy Kontakty.
KOORDINOVANÝ PŘÍSTUP K SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝM LOKALITÁM Ing. Helena Petroková Praha,
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
OP ZAMĚSTNANOST – PODPORA PROJEKTŮ V PRIORITNÍ OSE 2 SE ZAMĚŘENÍM NA SOCIÁLNĚ VYLOUČENÉ LOKALITY Ing. Helena Petroková
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Realizace politiky přípravy na stárnutí Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 (Aktualizovaná verze k )
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Prioritní osa 3 - výzva č. 25 a 27
Místní plán inkluze + OP VVV
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Podpora obcím, které se potýkají se sociálním vyloučením
Realizace politiky přípravy na stárnutí
Workshop na téma „Realizace politiky přípravy na stárnutí”
Transkript prezentace:

„Dlouhodobá vize resortu práce a sociálních věcí v oblasti sociálního začleňování“

Co je sociální začleňování Sociální vyloučení: Proces, během kterého jsou jednotlivci či celé skupiny vytěsňovány na okraj společnosti a je jim ztížen či omezen přístup ke zdrojům a příležitostem, které jsou dostupné ostatním členům společnosti – zejm. zaměstnání, bydlení, sociální ochrana, zdravotní péče a vzdělání. Sociální začleňování: Proces, který zajišťuje, že osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené dosáhnou příležitostí a možností, které jim napomáhají plně se zapojit do ekonomického, sociálního i kulturního života společnosti. Cíle: Zajištění účasti v zaměstnání a rovného přístupu ke všem zdrojům (vč. adekvátního příjmu), právům, zboží a službám; prevence rizika sociálního vyloučení; pomoc nejvíce zranitelným; mobilizace všech relevantních aktérů.

Dlouhodobá vize Východisko pro účinné nastavení politiky sociálního začleňování do roku 2020. Základní dokument MPSV v oblasti soc. začleňování: tematicky navazuje na Národní akční plány sociálního začleňování (NAPSI); dnes vychází ze Strategie pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění (strategie Evropa 2020).. .. a Národního programu reforem ČR (naplňování cílů Evropy 2020).

Dlouhodobá vize Sociální začleňování Evropa 2020 Národní program reforem Dlouhodobá vize resortu MPSV v oblasti sociálního začleňování Národní sociální zpráva Lisabonská strategie (2000-2010) NAPSI (2004 - 2006) Národní zpráva o strategiích sociální ochrany a sociálního začleňování ČR (2006-2010) NAPSI (2006-2010)

Účel Dlouhodobé vize 1) Naplňování národního cíle v oblasti boje s chudobou a sociálním vyloučením vytyčeného v Národním programu reforem České republiky: „Udržení hranice počtu osob ohrožených chudobou, materiální deprivací nebo žijících v domácnostech bez zaměstnané osoby do roku 2020 na úrovni roku 2008.“ Česká republika současně vyvine úsilí vedoucí ke snížení počtu osob ohrožených chudobou, materiální deprivací nebo žijících v domácnostech bez zaměstnané osoby o 30 000 osob.

Data o míře chudoby Plnění národního cíle bude ovlivněno schopností České republiky zotavit se z hospodářské krize, vývojem české ekonomiky, situací na trhu práce a demografickým vývojem. Míra ohrožení příjmovou chudobou* (ČSÚ): 2008: 9 % z celkové populace (936 tis. osob) 2009: 9 % (936,4 tisíc osob) 2010: 9,7 % (1 008 tis. osob) } dopady krize 2011: 9,8 % (1 022,3 tis. osob) Častěji ženy (10,4 % všech žen, 8,9 % všech mužů). Nejvíce chudobou ohroženy osoby v neúplných rodinách (34,7 % osob) a v domácnostech nezaměstnaných (45,7 % osob). Hranice příjmové chudoby: 113 040 Kč Kč/domácnost/rok Bez důchodů a ostatních sociálních transferů bylo v ČR pod hranicí ohrožení chudobou 37,2 % osob. *) podíl osob žijících v domácnostech s příjmem nižším 60 % mediánu ekvivalizovaného disponibilního příjmu domácnosti

Účel Dlouhodobé vize 2) Východisko pro přípravu Strategie sociálního začleňování do roku 2020.. 3) ..a dalších strategických a koncepčních materiálů z oblasti sociálního začleňování v resortu práce a sociálních věcí;

Účel Dlouhodobé vize 4) Financování. Jeden z podkladů pro přípravu programového období a čerpání zdrojů z ESF v oblasti sociálního začleňování 2014 - 2020: Tematický okruh Boj s chudobou, sociální začleňování a zdraví prioritní osa Sociální začleňování a boj s chudobou (?) Oddělení politiky sociálního začleňování MPSV – gestor věcného vymezení prioritní osy.

Východiska prioritní osy Sociální začleňování a boj s chudobou 2014 - 2020 financování cílů Strategie Evropa 2020 Národní program reforem ČR (2012 a násl.) „Dlouhodobá vize resortu práce a sociálních věcí v oblasti sociálního začleňování“ + „Strategie sociálního začleňování do roku 2020“ (2014) Vycházíme z cílů SE 2020, zmíněného národního cíle boje s chudobou a SV a relevantních doporučení EK.. To vše se odrazilo i ve tvorbě naší Dlouhodobé vize v oblasti sociálního začleňování.

Prioritní oblasti podpory sociálního začleňování Inkluzívní trh práce: Podpora vstupu a udržení se na trhu práce; efektivní APZ, sociální podnikání.. Přístup ke kvalitním službám: Efektivní, dostupný, dlouhodobě udržitelný a kvalitní systém sociálních služeb a služeb pro rodiny a děti: Prevence CH a SV; síťování a návaznost služeb; podpora komunitních služeb; vzdělávání poskytovatelů; rozvoj sociální práce.. Zvyšování účinnosti systému sociální ochrany včetně systému péče o ohrožené děti a podpora aktivního stárnutí a sdílené a neformální péče: efektivnost soc. transferů; soulad politik; systém efektivní a komplexní vůči nejohrož. osobám.. „Mainstreaming“ sociálního začleňování: data, znalosti, účast, informace, vyhodnocování x politické rozhodnutí Regionální disparity a role samosprávy: problémovost území ~ sociálně vyloučené lokality; role obcí, spolupráce, koordinace.. 5) Promítání problematiky sociálního začleňování do všech dotčených politik, na všech úrovních (od ústřední po lokální). Zapojení samotných osob, které jsou vyloučené nebo ohrožené, do tvorby politik. Odpovědná politika činěná na základě zjištěných dat a analýz, nejen podle politických rozhodnutí.

Tvorba prioritní osy Sociální začleňování a boj s chudobou Pracovní skupina pro programování na období 2014-2020 (využití ESF a ERDF): promítnutí okruhů Dlouhodobé vize; Evaluace ESF se zaměřením na OP LZZ; hraniční oblasti gescí (sociální podnikání, green jobs, MZdr..); integrovaný přístup, územní rozměr. Zaměření i na „méně tradiční“ cílové skupiny – např. senioři Indikátory - přičitatelnost výsledků intervenci ESF. 1. návrh textu. Rozhodnutí o podobě a počtu OP a řídících orgánech – MMR, ÚV - podzim 2012. Předložení prioritních os vládě – poč. roku 2013. zástupce sekcí 2, 4, 6, 8 a 9 MPSV, dalších resortů (MŠMT, MMR, MPO), případně MV, MZdr., MZe a MŽP v závislosti na rozhodnutí vlády o vymezení operačních programů, a zástupce regionálních orgánů, sociálních partnerů a nestátních neziskových organizací (Asociace krajů, Svaz měst a obcí, Magistrát hl. m. Prahy, Svaz průmyslu a dopravy, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, Českomoravské konfederace odborových svazů, Asociace samostatných odborů a Úřadu vlády - Rada vlády pro záležitosti romské menšiny, Rada vlády pro NNO, případně další).

Evaluace ESF (2007 – 2013) se zaměřením na OP LZZ Obecná relevance intervencí ESF zaměřených na problematiku trhu práce a sociální inkluzi; protikrizově orientované výzvy – zejména TP; intervence zaměřené na cílovou skupinu dlouhodobě nezaměstnaných (hosp. krize); intervence přímo v terénu; specifické vyčlenění intervencí v oblasti sociálního začleňování v sociálně vyloučených „romských komunitách“ (kvalitativní přínos). Programy schopné cílené akce na lokální úrovni; projekty řešící komplexně problémy a potřeby cílové skupiny; chybějící cílové skupiny.

Děkuji Vám za pozornost! Mgr. Lenka Laubová tajemnice Komise pro sociální začleňování Oddělení politiky sociálního začleňování MPSV Lenka.Laubova@mpsv.cz