Fluktuace – hrozba nebo příležitost?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Motivace Jak si udržet zaměstnance? Co motivuje zaměstnance, rozvíjí jejich vztah k firmě? vztahy na pracovišti pracovní prostředí systém řízení výkonnosti.
Genderový audit v praxi
Konference HR ŽIVĚ Vzděláváním k vyšší výkonnosti Kdy je vhodný čas pro spolupráci s poradenskou společností Irena Grimová, Training & Development Head.
Dobrovolnické centrum Ostrava. DC ADRA Ostrava Nejsme poskytovatel soc. služeb 3 akreditace MV ČR na vysílání dobrovolníků do soc. a zdrav.zařízení –
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
managementu znalostí podle
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Nabídka personálních služeb
Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Analýza a popis pracovního místa
Audit IT procesů ve FNOL
Palatinum Excellence Software na řízení firmy. 1.Proč Software Excellence 2.Představení Software Excellence 3.Jak zavést do praxe Obsah Prezentace.
Definovat pojmy z oblasti hodnocení
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Trainee Program SEKUNDA 2013 / 2014 Marie Mourková, Senior HR Business Partner Březen 2013.
P ŘIJÍMÁNÍ PRACOVNÍKŮ Přijímání pracovníků představuje řadu procedur, které následují poté, co vybraný uchazeč o zaměstnání je informován o tom, že byl.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
1 BOJ NA TRHU PRÁCE aneb bojujeme se ctí Kateřina Cempírková HR manager 21. května 2008, Praha.
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 5. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Hodnocení zaměstnanců ve výrobních firmách
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Tazatelská síť.
TRH PRÁCE V ROCE 2015 Mgr. Jan Záruba Ing. Jiří Halbrštát KA Director
Aktivní a věcná komunikace je základem kvality každodenně poskytovaných služeb. V Sodexo ji rozdělujeme na několik stupňů, které umožní věnovat se různé.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Systém hodnocení zaměstnanců Trenkwalder KAPPA people a.s.
Zbyněk Vavřín Anna Václavíková Monika Vozková
Obsah systému péče o zdraví zaměstnanců a jeho praktická aplikace v konkrétním prostředí POKRAČOVÁNÍ Ing. Kristýna Přibylová.
1 Ja “Zaměstnanec přichází kvůli firmě, ale odchází kvůli manažerovi“ Jak efektivně vzdělávat manažery Mgr. Petra Voráčová INC Consulting spol. s r.o.
Rozvoj a vedení týmu.
Personální mamagement
Regionální individuální projekt Příležitost pro mladé v Olomouckém kraji reg. č. CZ.1.04/2.1.00/ CÍLOVÁ SKUPINA PROJEKTU HODNOCENÍ KLÍČOVÝCH AKTIVIT.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Copyright © 2005 Accenture All Rights Reserved. Accenture, its logo, and High Performance Delivered are trademarks of Accenture. Představení společnosti.
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
květen 2016 Jak na odměňování dle výkonu? Pavel Jirůtka
Listopad 2015 Jak spočítat přínos investice do HR? Pavel Jirůtka
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení v GRASS CZECH s. r. o. Vedoucí:Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. Oponent:Mgr. Gabriela Lesňáková Autor:Walter Knösel,
Psychologie práce a organizace Matěj Stříteský
Přijímání zaměstnanců
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Nábor a výběr zaměstnanců
Jak na odměňování dle výkonu?
Assessment centrum.
Job rotace a jiné formy flexibilizace práce
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
kvalitní zákaznický servis
Transkript prezentace:

Fluktuace – hrozba nebo příležitost? Zdeněk Bohuslav .

Fluktuace v benchmarku KC 2011 .

Základní data k fluktuaci Průměrný věk operátora je 28 let V týmu je průměrně 14 operátorů Fluktuace je průměrně 13%, nejvíce u bank, nejméně u pojišťoven Nejvyšší fluktuace je v Ostravě 19%

Fluktuace Míra fluktuace v roce 2011 dosahovala průměrně 13% Existují velké rozdíly ve fluktuaci podle odvětví (pojišťovnictví 6%, bankovnictví téměř 18%) Míra fluktuace v je ovlivněna i regionem (Liberec 0%, Brno 12%, Praha 13%, Ostrava 19%) Důležité je, co je do procentuální fluktuace započteno Detailní pohled na důvody fluktuace ukazuje skutečný stav

Negativa a pozitiva fluktuace .

Negativa fluktuace Nákladná ztráta zaškolených zaměstnanců Možný únik citlivých informací a know-how ke konkurenci Přechodné zhoršení péče o zákazníky Zvýšené náklady na udržení funkčních procesů (přesčasy, výpomoci) Zvýšené náklady na výběr a adaptaci nových zaměstnanců Pocity nejistoty u stávajících zaměstnanců a jejich přetížení (zvýšení nespokojenosti, nestabilní kolektiv, častější výskyt konfliktů, nárůst nemocnosti, řetězení odchodů zaměstnanců) Snížení důvěryhodnosti coby potencionálního zaměstnavatele pro kvalitní uchazeče o zaměstnání díky pověsti o vysoké fluktuaci

Pozitiva fluktuace Pozitivní je zejména nedobrovolná fluktuace, kdy manažer tým „čistí“ Indikuje úroveň manažerské práce se zaměstnanci Udržuje fungování vnitřního „trhu práce“ – vytváření příležitostí k postupu Stabilizuje produktivní personál, zvyšuje motivaci Udržuje zdravou vnitřní konkurenci Pozitivní je i vnitřní fluktuace v rámci společnosti Zaměstnanci, kteří se z KC posunou v rámci firmy mají funkci ambasadorů zákazníků i celku KC

Fluktuace a nábor

Nábor v benchmarku Nábor operátorů prostřednictvím personálních agentur není v oblasti kontaktních center běžnou praxí, využívají jej pouze 3 z dotazovaných 21 společností Nároky náboru tedy povětšinou jdou za zaměstnanci v oddělení HR nebo přímo za zaměstnanci z KC

Techniky a chyby v náboru Nábor je realizován jako individuální nábor jednotlivců, nebo jako skupinové assessment centrum Rozdíl mezi oběma variantami je dán potřebami společnosti Kolik zaměstnanců potřebuje KC nabrat Kolik času a prostředků chce do náboru investovat Jak je organizováno zaškolení Chyby v náboru, které mají dopad do fluktuace Nesprávně zadaná inzerce Nepochopení nebo neznalost potřeb pro danou pozici či tým Nesprávně vysvětlené povinnosti a nároky zaměstnavatele Výběr „levného“ nebo „překvalifikovaného“ kandidáta

Trendy v náboru Nábor na KC již není podceňován, HR oddělení chápou specifické nároky a respektují je AC je stále častějším způsobem náboru zaměstnanců AC má i při náboru operátorů delší trvání – výjimečně i vícedenní Cílem společnosti je poznat kandidáty v situacích, se kterými se mohou v rámci výkonu profese setkat Součásti náboru jsou Dotazníkový průzkum Telefonický rozhovor Individuální pohovor Týmový úkol Zkušební telefonáty Odpověď na emailový požadavek Návštěva provozu

Fluktuace a zaškolení

Zaškolení v benchmarku Čas věnovaný úvodnímu zaškolení nového operátora je podle odvětví velice rozdílný především díky zaškolované problematice

Zaškolení a fluktuace Fluktuace se zaškolením souvisí především v případě velmi dlouhého teoretického zaškolení Nováčci velmi vítají jasný program zaškolení Osvědčily se postupné kroky pro zaškolení na různé skilly Čím dříve si nováček zkusí alespoň část živého provozu, tím lépe V zaškolení je klíčová komunikace obou stran – operátora i školitele, aby bylo jasné, jak se daří postupovat Díky znalostním testům na základě absolvovaných školení následuje nedobrovolná fluktuace

Časté chyby v zaškolení Chybí plán doby zaškolení Nováčci mají pocit bezprizornosti, provoz má přednost před zaškolením Podcenění využití e-learningu Chybí nebo je nedostatečné průběžné testování znalostí Příliš mnoho teorie najednou – neprobíhá střídání fáze praktické a teoretické Školící materiály jsou příliš obsáhlé – operátor obdrží v podstatě knihu informací Tlak na co nejrychlejší zapojení do provozu - většinou není operátor úplně zaškolen, jeho práce vykazuje vysokou chybovost Není kladen důraz na zpětnou vazbu operátorů

Adaptační proces

Adaptační proces I. Jednoznačně je prokázáno z praxe, že absence adekvátního adaptačního procesu se podílí významně na fluktuaci v rámci zkušební doby Při plánování adaptačního období se podceňuje rozdíl zkušenějších zaměstnanců a absolventů bez pracovních návyků Specifické potřeby jednotlivých zaměstnanců se ztrácí v rámci tlaku na co nejrychlejší výkony Podceňuje se komunikace se zaměstnanci v rámci adaptačního období Zaměstnanec často neví, na koho se obrátit v rámci adaptačního období se svými potřebami

Adaptační proces II. Adaptační proces by měl být pevně naplánovaným pečováním o nové zaměstnance Investice do adaptačního procesu se vyplatí díky minimalizaci nechtěné fluktuace v rámci zkušební doby Důležitá je pravidelná komunikace – plánované schůzky ke zpětné vazbě, stanovení splnitelných cílů Nastavení motivace – nutností opravdové adaptace je specificky přizpůsobený motivační systém Ověření znalostí, testy, doškolení Kontrola poměru praxe a teorie, prevence nudy z dlouhých tréninků Přátelskost a laskavost – nováček má nárok nevědět, ptát se, potřebuje pro to stanovit pravidla, ale v zásadě neomezovat

Adaptační proces III. Ideální délka adaptace – 3 až 5 měsíců Jasné kontrolní body s cíli na další období Evidence pokroků a nedostatků Něco na způsob servisních prohlídek nového vozu Mnohem intenzivnější komunikace, než se standardními zaměstnanci Ideálně 2-3 neformální akce v průběhu adaptace Drobné laskavosti šířené postupně a promyšleně mezi celou skupinu nováčků Důraz na individualitu a vztah mezi zaměstnancem a přímým nadřízeným Oběd se šéfem potvrzující důležitost zaměstnance

Adaptační schody Po ZD Zkušební doba Předání do standardu Seznámení s týmem Dávky školení a praxe Plán adaptace Komunikace a plnění cílů Motivace Neformální akce Standardní motivační řád Předání do standardu Po ZD Zkušební doba

Motivace a její řízení

Řízení motivace Častá představa je, že motivace je rovna financím Pokud se zeptáte zaměstnanců, nevyjde to tak jednoznačně, vnímají i jiné oblasti – pocit důležitosti, spravedlnost, týmovost, možnost domluvit se na řešení nestandardních situací Motivování chybně končí nastavením KPIs a převodem do odměn Motivační aktivity málokdy pamatují i na nefinanční část Motivace je vnímána jako něco, co musí dodat zaměstnavatel, ale ve skutečnosti je to záležitost především zaměstnance Zaměstnavatel může motivaci kazit, ale může taky vybudovat podmínky pro to, aby vzkvétala

Motivace Co motivaci svědčí? Vzbudit a udržet zájem zaměstnance o práci Otevřeně mluvit o všem, mít v komunikaci pořádek Být nablízku pro zpětnou vazbu Mít promyšlený systém odměňování Nebát se neformálních akcí

Demotivace Co demotivaci svědčí? Dát nesmyslné cíle Nekomunikovat Kritizovat bez podpory Nechat věci plynout

Prevence fluktuace

Prevence fluktuace Promyšlený nábor Propojení školení a adaptace s motivačním systémem Komunikace jako hlavní přístup Srozumitelnost a sledovatelnost cílů operátorů Kontinuita, spravedlnost a souvislosti v manažerské práci s jednotlivci