POVOLOVÁNÍ UMÍSTĚNÍ A PROVOZU ZAŘÍZENÍ Z HLEDISKA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
Stavební zákon Autorizace
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
Ochrana životního prostředí VE STAVEBNÍM PRÁVU
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Strategie rozvoje městské části Praha - Libuš Posouzení vlivů Strategie na životní prostředí (SEA) Ing. Bohumil Sulek, CSc. Praha-Libuš,
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING VIII. Informace pro podporu rozhodování.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
JUDr. et Ing. Petr Petržílek, Ph.D.. Aktivní účast veřejnosti - Ochrana, obnova a zachování příznivého životního prostředí je veřejným zájmem. Uskutečňuje.
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Mgr. Magdaléna Peterková
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
JUDr. Jana Tkáčiková, PhD..  Listina základních práva a svobod  Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí  Občanský zákoník §§ 415 an.  Zákon č.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí
Odbor životního prostředí MHMP
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Umisťování staveb.
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Transkript prezentace:

POVOLOVÁNÍ UMÍSTĚNÍ A PROVOZU ZAŘÍZENÍ Z HLEDISKA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ JUDr. et Ing. Petr Petržílek, Ph.D.

(významných hospodářských staveb) Povolování zařízení (významných hospodářských staveb) 1. posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) 2. územní plánování 3. posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) 4. územní řízení 5. integrované povolování (IPPC) 6. stavební řízení

Posuzování vlivů územně plánovací dokumentace na životní prostředí. Ad 1) Posuzování vlivů územně plánovací dokumentace na životní prostředí. (§10i zákona č. 100/2001 Sb., v p.z.) a) Zjišťovací řízení zahájení: Úřad provede zjišťovací řízení na základě předložení návrhu (zadání) ú.p.d. kritéria: - pravděpodobnost, trvání, četnost a vratnost vlivu (např.) - kumulativní a synergická povaha vlivu - přeshraniční vliv - rizika pro ŽP a zdraví při přírodních katastrofách a haváriích - zranitelnost oblasti např. s ohledem na překročení standardů kvality ŽP - dopad na NP a NATURU 2000 Závěr: alternativně není nutné další posuzování je nutné další posuzování => stanoví se požadavky na obsah a rozsah posuzování a na vypracování variant ú.p.d.

b) Vyhodnocování vlivů návrhu/konceptu řešení ú. p. d b) Vyhodnocování vlivů návrhu/konceptu řešení ú.p.d. autorizovanou osobou - hodnocení úplnosti a správnosti údajů - doporučení pořadí variant z hledisek vlivů na ŽP - celkové posouzení akceptovatelnosti - stanovení kritérií pro výběr projektů c) Stanovisko KÚ / MŽP - jako součást stanoviska dotčeného orgánu státní správy d) Pořizovatel ú.p.d. je povinen po schválení ú.p.d. zdůvodnit jak zohlednil stanovisko (ad. c)

(zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon) Ad. 2) Územní plánování (zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon) Cíl: udržitelné a funkční využití území (resp. krajiny) Úkoly územního plánování.: - zjišťovat a posuzovat stav území a jeho hodnoty - regulace funkčního a prostorového uspořádání území - určení nutných asanačních, rekonstrukčních a rekultivačních zásahů - vytvářet podmínky ochrany chráněných území a objektů - vyhodnocovat vlivy na udržitelný rozvoj a navrhovat kompenzační opatření Druhy ú.p.d.: - zásady územního rozvoje (pro území kraje) - rozhodování o veřejně prospěšných (např. liniových) stavbách a opatřeních ve variantách → příslušný kraj - územní plán (území obce) - zejména reguluje zastavěné a zastavitelné území → příslušná obec - regulační plán - zejména využití jednotlivých pozemků, včetně komplexních pozemkových úprav → příslušný kraj nebo obec, stanoví-li tak zásady či ú.p. Forma vydání ú.p.d.: opatření obecné povahy

Pořizování ú.p.d.: pořizovatel vyhotoví návrh, ke kterému se vyjadřují dotčené orgány + veř. projednání + veřejné nahlédnutí → stanoviska, námitky složitější postup je u pořizování územního plánu: návrh zadání úp → zadání úp → koncept úp, je-li třeba zpracování variant → návrh úp b) k návrhu, resp. zadání se provede posouzení vlivů na žp (dle zák.č.100/2001 Sb.) a posouzení vlivů na udržitelný rozvoj: tj. SWOT analýza + určení střetů záměrů navzájem a s limity využití území (standardy žp) a identifikace ohrožení území (povodně apod.) c) schválení a vydání ú.p.d.

Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí. Ad.3) Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí. (zákon č. 100/2001 Sb.,) předmět posuzování: záměry: stavby činností technologie → obligatorní posouzení v celém rozsahu, tj. záměry kat. I. + změny přesahující limity → posouzení v celém rozsahu jen stanoví-li se tak ve zjišťovacím řízení, tj. záměry kat. II. + změny záměrů +podlimitní záměry + záměry v NATUŘE 2000 uvedené v příloze v: rozsah posuzování: - vlivy na zdraví obyvatelstva - vlivy na ŽP - vzájemné působení těchto vlivů a souvislostí - přeshraniční vlivy

I. II. III. způsob posuzování: zjištění, popis, posouzení a vyhodnocení vlivů: přímých nepřímých provedení záměru neprovedení záměru likvidace záměru rekultivace případných variant záměru I. II. III. navržených opatření vedoucích k minimalizaci negativních dopadů na ŽP a veřejné zdraví

Posuzování vlivů záměru na životní prostředí (HLAVA I)

Časové zařazení jednotlivých kroků procesu EIA. č. Právní úkon Čas (dny) Při kvalifik. oznámení Při zpracování dokumentace 1. Doručení oznámení start 2. Zaslání a zveřejnění oznámení 5 3. Zaslání vyjádření (jestliže oznámení nahrazuje dokumentaci) 30 *15 4. Zjišťovací řízení – zaslání a zveřejnění závěru 15 5. Dokumentace se nezpracovává/zpracovává – doručení dokumentace nestanoveno 6. Zaslání a zveřejnění dokumentace 7. Zaslání vyjádření k dokumentaci 8. Doručení dokumentace/oznámení zpracovateli posudku 10 9. Doručení posudku (jde-li o složité případy) 60 *90 10. Zaslání a zveřejnění posudku 11. Zaslání vyjádření k posudku a jeho veřejné projednání 12. Vydání stanoviska 13. Zaslání a zveřejnění stanoviska Celkem 160 225 §

Ad. 4) Územní rozhodování (stavební zákon) předmět: zejména rozhodnutí o: - umístění stavby, nejde-li o drobné stavby - využití území dělení nebo zcelování pozemků ochranném pásmu - stavební uzávěře či asanaci území příslušný úřad: stavební úřad forma: - územní rozhodnutí nebo územní souhlas (u staveb, které nepotřebují st.povolení, terénních úprav, změn staveb bez EIA či změn druhu pozemků do300m2 - opatření obecné povahy o stavební uzávěře či asanaci účastníci řízení: - žadatel - ti, jejichž práva mohou být rozhodnutím dotčena - obec - to, o nichž to stanoví zvláštní předpis,např.NGOs proces: Územní řízení (některé kroky slučuje s EIA), zjednodušené řízení (nejde-li o nezastavěné území a záměry EIA), či není-li negativní stanovisko

Integrované povolování Ad. 5) Integrované povolování (zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci v p.z.) cíl: - maximální ochrana ŽP jako celku - nepřekračování standardů kvality ochrany ŽP - integrace = koncentrace procesů v oblasti ŽP aplikace nejlepších dostupných technik (BAT) prevence objekt: - vybraná zařízení, jejichž předmět činnosti je obsažen v příloze → obligatorní zařízení - jiná zařízení požádá-li jejich provozovatel o vydání integrovaného povolení → fakultativní zařízení obsah integrovaného povolení: - stanovení emisních limitů - podmínky pro nakládání s odpady - podmínky pro hospodárné využívání surovin a energie - podmínky pro zajištění ochrany ŽP a zdraví

procesu IPPC Zaslání žádosti í

í í

Nejlepší dostupnou technikou (BAT) Standardem kvality životního prostředí se rozumí souhrn požadavků vyplývajících ze složkových právních předpisů, které musí životní prostředí splňovat v daném čase a místě, tj. především IMISNÍ HYGIENICKÉ A ÚZEMNÍ LIMITY. Nejlepší dostupnou technikou (BAT) Se rozumí technika použitá v daném místě a čase, která způsobí ve všech fázích životního cyklu (výstavba, provoz a ukončení provozu) nejmenší celkové negativní dopady na životní prostředí v porovnání s jinými použitelnými technikami a jejíž náklady na pořízení a provoz jsou v porovnání s celkovými přínosy investice přijatelné (princip návratnosti investic a ziskovosti provozu). §

Nárůst znečištění po aplikaci BAT Úvahy při integrovaném povolování 1) Nelze dosáhnout standardu kvality životního prostředí Emisní limit +opatření Nárůst znečištění po aplikaci BAT Imisní limit Stav znečištění Co bude obsahovat integrované povolení: emisní limit odpovídající nejlepší dostupné technice na dobu určitou a opatření ke splnění imisního limitu, které bude provozovatel povinen splnit v určené době, např. změna ve způsobu dopravy, instalace další jednotky čištění, změna v organizaci práce.

2) Standard kvality životního prostředí je mírnější než požadavky nejlepší dostupné techniky Imisní limit Emisní limit aplikace BAT Stav znečištění Co bude obsahovat integrované povolení: Emisní limit na úrovni nejlepší dostupné techniky.

Co bude obsahovat integrované povolení: 3) Volba techniky s ohledem na celkový stav ochrany životního prostředí: ovzduší voda ovzduší voda Nárůst znečištění po aplikaci techniky 2 Nárůst znečištění po aplikaci techniky 1 Nárůst znečištění po aplikaci techniky 1 Nárůst znečištění Stav znečištění Stav znečištění Stav znečištění Stav znečištění Co bude obsahovat integrované povolení: Příslušný úřad rozhodne o aplikaci té technologie, která je z hlediska úrovně ochrany životního prostředí jako celku přijatelnější, např. mírné překročení imisního limitu v ochraně ovzduší je s ohledem na výrazně malé znečištění vod v konkrétním případě z hlediska celkové ochrany ŽP příznivější.

Status quo Stav znečištění

Složkový emisní limit Status quo Stav znečištění

Složkový emisní limit Standard ŽP Status quo Stav znečištění

Složkový emisní limit Standard ŽP Status quo Stav znečištění Objektivní mez znečištění v místě Status quo Stav znečištění

Složkový emisní limit Standard ŽP Status quo Stav znečištění Objektivní mez znečištění v místě BAT (BREF) Rozsah správního uvážení, prostor pro vyjednávání. Status quo Stav znečištění

Kontrola integrovaného povolení a provozu zařízení Úřad integrovaného rozhodování ohlásí-li provozovatel změnu došlo-li k porušení podmínek povolení došlo-li ke změně BAT z důvodu provozní bezpečnosti změní-li se složkové předpisy významné překročení standardu pravidelná po 8 letech Závěry z kontroly (po projednání s provozovatelem) Zastavení provozu (správní rozhodnutí) Výzva k žádosti o změnu povolení (jiný správní akt) Uložení opa- tření k nápravě (správní rozhodnutí) Potvrzení souladu s inte- grovaným povolením (jiný správní akt) Řízení o změně povolení (analogické s řízením o vydání povolení) Kontrola integrovaného povolení a provozu zařízení

Stavební řízení (stavební zákon) Ad. 6) stavební řízení a ohlášení 1) Stavební úřad zastaví řízení, jestliže: například: - dokumentace stavby nebyla zpracována oprávněnou odborně způsobilou osobou - dokumentace stavby není úplná a stavebník ji ani na základě výzvy ve lhůtě nedoplnil - dokumentace stavby nezajišťuje podmínky pro její užívání osobami s omezenou schopností pohybu

2) Stavební úřad žádost o vydání stavebního povolení nebo ohlášení zamítne, jestliže by uskutečněním nebo užíváním stavby mohly být ohroženy veřejné zájmy: z hlediska ochrany např.: - života a zdraví - životního prostředí - bezpečnosti práce - technických zařízení - kulturních památek 3) Ve stavebním povolení stavební úřad stanoví závazné podmínky pro provedení a užívání stavby

Povolování zařízení je příliš složité, byrokratické a neúměrně dlouhé.

Proces schvalování ÚPD včetně posouzení jejích vlivů na ŽP Souhrn - schéma povolování zařízení Proces schvalování ÚPD včetně posouzení jejích vlivů na ŽP

Stavební řízení Stavební povolení (nelze vydat bez pravomocného IP)

Závěr: Povolování zařízení je v rozporu s principy: - hospodárnosti rozhodnutí - racionality rozhodnutí - aktuálnosti rozhodnutí - tedy i s udržitelností

NÁVRHY ÚPRAVY DE LEGE FERENDA § § § § § §

ŘÍZENÍ V OBLASTI ŽP DE LEGE FERENDA CÍL: Zjednodušení prostřednictvím A: vyloučení 2. stupně řízení před správními soudy podle SŘS a vedení odvolacího řízení před specializovanými nezávislými správními senáty Správního tribunálu,postupem dle SŘ B: environmentálního zvláštního povolení jako řízení koncentrujícího posuzování vlivů záměrů na ŽP, územního rozhodování a integrovaného povolování u velkých zařízení C: integrovaného stanoviska za oblast ŽP před vydáním územního rozhodnutí u malých zařízení D: společného postupu Aarhuské veřejnosti ve specifických řízeních (o ekologické újmě, o žalobě k ochraně veřejného zájmu (žalobě proti pravomocnému rozhodnutí)) prostřednictvím sdružení ŽP E: zajištění odborné podpory výkonu veřejné správy z hlediska ochrany ŽP jako celku - odborně způsobilé osoby

ad.A Správní řízení ŽÁDOST prvostupňové rozhodnutí odvolání druhostupňové rozhodnutí Správního tribunálu žaloba ke správnímu soudu podnět přezkumné rozhodnutí návrh účastníka kasační stížnost rozsudek povolení obnovy řízení rozsudek NSS

ad.B a C Povolování umístění a provozu zařízení územní plánování posuzování vlivů na ŽP environmentální povolování územní řízení integrované povolování rozšířené stavební řízení stavební řízení

ad.D Sdružení životního prostředí - právnické osoby sui generis nadačního typu zřízené zákonem s územní působností pro jednotlivé kraje - předmět činnosti: hájení zájmů ŽP před správními a soudními orgány - statutární orgán: každý člen Rady sdružení, tj. každá v něm registrovaná NGOs - podmínky registrace NGO: 1) doručení souhlasu se svým členstvím předsedovi Rady a jeho zveřejnění 2) PO které nejsou zřízeny za účelem dosažení zisku 3) předmět činnosti: ochrana ŽP nebo jeho složek - závazky sdružení: za závazky sdružení ručí člen Rady, který je jménem sdružení učinil; za závazky učiněné předsedou ručí všichni členové Rady solidárně

ad.E Odborně způsobilé osoby účel: - zajistit odbornou podporu výkonu veřejné správy z hlediska ochrany ŽP jako celku - zjednodušit a zpružnit procesy autorizací, akreditací apod. podle práva ŽP (tj. vyloučit ze správního řízení) - zamezit resortismu a nekoncepčnosti – viz. druhy autorizací v EIA

DĚKUJI ZA POZORNOST  www.petrzilek.cz