MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Speciální péče na naší škole
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Komunikace s dětským pacientem
Mladší školní období.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Komunikace sluchově postižených
Zvuková stránka jazyka
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Alternativní a augmentativní komunikace
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Technika mluveného projevu
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Diagnostika a reedukace
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vývojová psychologie Prenatální období.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Logopedie, logopedická prevence. Logopedie jako vědní obor původ z řeckého slova:  logos - slovo + paidea - výchova  Logopedie zkoumá narušenou komunikační.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI podklady. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
ASPERGERŮV SYNDROM V. Vitošková, 2017.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Jazykověda a její disciplíny
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová Vývojové poruchy řeči u dětí, diferenciální diagnostika prvního kontaktu MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová

Řeč - nositel informace obsah Komunikace Nadprahová Podprahová Neverbální Verbální…….mluvní projev…..řeč Řeč - nositel informace obsah o mluvčím - emoční ventil mluvčího

Požadavky na řeč Srozumitelné…artikulace, tempo-rytmus, gramatika, slovní zásoba, obsahově správná Slyšitelná…zvučný hlas Pozn.: samohlásky - nositelé akustické energie souhlásky - nositelé informace Společensky přijatelná…v kontextu osoby, místa, času atd…

Morfologie řeči –mluveního projevu ? ! Slyšitelný projev - Artikulace Rezonance Hrtan+hlas Dech ? ! Motorická inervace - CNS, motor. centra Myšlení, formulace obsahu Emoce Sluch - Dekódování slyšeného signálu Pochopení slyšeného Myšlení a emoce

Diagnostika prvního kontaktu j RA Výskyt podobných poruch Intelekt rodičů, sociální prostředí a stimulace, vztahy OA Okolnosti porodu (gestační věk, porodní hmotnost, kříšení….) Vývoj do 1 roku - opoždění….vše X izolovaně řeč - nerovnoměrný vývoj (vynechání X přeskakování stádií) Prví zvuky v prvních týdnech – rozvoj X zástava produkce Známky neurol. postižení - (křeče, zakoukávání, spánek, dýchání ve spánku, jemná motorika, hybnost…) Řeč První slova a další vývoj - opožděně X vůbec X přerušení X regrese Slovní zásoba - aktivní X pasivní Postižení jednotlivých struktur řeči - formální „povrchové“ (výslovnost, melodika, tempo-rytmus) - hlubokých struktur jazyka - slovní zásoba a významy(semantika), gramatika (morfologie), větná stavba (syntaxe) Hybnost mluvidel Psychologické a sociální aspekty Použití „Já“ Hra - funkčnost, struktura, napodobování, pravidla Sociální komunikace - kontaktnost, vnímání autority, chápání emocí Sluch Reakce na zvuky ( otáčení za zvukem, rámus, tiché oslovení, „Co?“….) Ostatní dovednosti Pleny, nočník , sebeobsluha Kresba - obsahová stránka, přítomnost organicity (forma)

Řeč a kresba

Řeč a kresba Dyslalie 1. Postižení struktur řeči - formální „povrchové“ (výslovnost, melodika, tempo- rytmus) - hlubokých struktur slovní zásoba a významy(semantika) gramatika (morfologie), větná stavba (syntaxe) 2. Pragmastická rovina Kresba: obsahově i formálně v normě

Řeč a kresba Dysfázie 1. Postižení struktur řeči - formální „povrchové“ (výslovnost, melodika, tempo - rytmus) - hlubokých struktur slovní zásoba a významy(semantika) gramatika (morfologie), větná stavba (syntaxe) 2. Pragmastická rovina Kresba: organicita = postižení formy (umístění detailů, napojování čar atd…)

Řeč a kresba Dysartrie 1. Postižení struktur řeči - formální „povrchové“ (výslovnost, melodika, tempo - rytmus) - hlubokých struktur slovní zásoba a významy(semantika) gramatika (morfologie), větná stavba (syntaxe) 2. Pragmastická rovina Kresba: organicita = postižení formy, morbidní kresba

Řeč a kresba Mentální retardace Kresba: postižení především obsahové stránky, kresba odpovídá mentálnímu věku (dívka 11 let)

dyslalie dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada RA Výskyt podobných poruch Intelekt rodičů, sociální prostředí a stimulace, vztahy OA Okolnosti porodu Vývoj do 1 roku - opoždění – vše X izolovaně - vynechání X přeskakování stádií Prví zvuky v prvních týdenech – rozvoj, zástava produkce Známky neurol. postižení - (křeče, zakoukávání, spánek, hybnost,…) Řeč První slova a další vývoj - opožděně X vůbec X přerušení X regrese Slovní zásoba - aktivní X pasivní Postižení struktur řeči – výslovnost, melodika, rytmus, gramatika, syntax, obsah Hybnost mluvidel – neobratnost X známky neurol. postižení (patro, jazyk…) Ostatní dovednosti Pleny, nočník, sebeobsluha Kresba - přítomnost organicity Psychologické aspekty Použití „Já“ Hra – funkční, struktura, napodobování, pravidla Sociální komunikace - kontaktnost, vnímání autority, chápání emocí Sluch Reakce na zvuky ( otáčení za zvukem, rámus, tiché oslovení, „Co?“….) dyslalie dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada psychické poruchy Jiná neurol. postižení

dyslalie dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada RA Výskyt podobných poruch Intelekt rodičů, sociální prostředí a stimulace, vztahy OA Okolnosti porodu Vývoj do 1 roku - opoždění – vše X izolovaně - vynechání X přeskakování stádií Prví zvuky v prvních týdenech – rozvoj, zástava produkce Známky neurol. postižení - (křeče, zakoukávání, spánek, hybnost,…) Řeč První slova a další vývoj - opožděně X vůbec X přerušení X regrese Slovní zásoba - aktivní X pasivní Postižení struktur řeči – výslovnost, melodika, rytmus, gramatika, syntax, obsah Hybnost mluvidel – neobratnost X známky neurol. postižení (patro, jazyk…) Ostatní dovednosti Pleny, nočník, sebeobsluha (organizace činností) Kresba - přítomnost organicity (formální stránka) Psychologické aspekty Použití „Já“ Sociální komunikace - kontaktnost, vnímání autority, chápání emocí Hra – funkční, struktura, napodobování, pravidla Sluch Reakce na zvuky ( otáčení za zvukem, rámus, tiché oslovení, „Co?“….) dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada psychické poruchy Jiná neurol. postižení

dyslalie dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada RA Výskyt podobných poruch Intelekt rodičů, sociální prostředí a stimulace, vztahy OA Okolnosti porodu Vývoj do 1 roku - opoždění – vše X izolovaně - vynechání X přeskakování stádií Prví zvuky v prvních týdenech – rozvoj, zástava produkce Známky neurol. postižení - (křeče, zakoukávání, spánek, hybnost,…) Řeč První slova a další vývoj - opožděně X vůbec X přerušení X regrese Slovní zásoba - aktivní X pasivní Ostatních struktur řeči – výslovnost, melodika, rytmus, gramatika, syntax obsah Hybnost mluvidel – neobratnost X známky neurol. postižení (patro, jazyk…) Ostatní dovednosti Pleny, nočník, sebeobsluha Kresba - obsahová, přítomnost organicity Psychologické aspekty Použití „Já“ (3-4 roku) Sociální komunikace - kontaktnost, vnímání autority, chápání emocí (dle tíže vady) Hra – funkční, struktura, napodobování, pravidla (dle tíže vady) Sluch Reakce na zvuky ( otáčení za zvukem, rámus, tiché oslovení, „Co?“….) dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada psychické poruchy Jiná neurol. postižení

dyslalie dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada RA Výskyt podobných poruch Intelekt rodičů, sociální prostředí a stimulace, vztahy OA Okolnosti porodu Vývoj do 1 roku - opoždění – vše X izolovaně - vynechání X přeskakování stádií Prví zvuky v prvních týdenech – rozvoj X zástava produkce Známky neurol. postižení - (křeče, zakoukávání, spánek, hybnost,…) Řeč První slova a další vývoj - opožděně X vůbec X přerušení X regrese Slovní zásoba - aktivní X pasivní Struktury řeči – výslovnost, melodika, rytmus, gramatika, syntax, obsah Hybnost mluvidel – neobratnost X známky neurol. postižení (patro, jazyk…) Ostatní dovednosti Pleny, nočník, sebeobslužnost Kresba - přítomnost organicity…………………………..dle rozvoje abstraktního myšlení Psychologické aspekty Použití „Já“………………………………………………………..dle rozvoje abstraktního myšlení Sociální komunikace - kontaktnost, vnímání autority, chápání emocí Hra – funkční, struktura, napodobování, pravidla Sluch Reakce na zvuky ( otáčení za zvukem, rámus, tiché oslovení, „Co?“….) dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada psychické poruchy Jiná neurol. postižení

dyslalie dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada RA Výskyt podobných poruch Intelekt rodičů, sociální prostředí a stimulace, vztahy OA Okolnosti porodu Vývoj do 1 roku - opoždění – vše X izolovaně - vynechání X přeskakování stádií Prví zvuky v prvních týdenech – rozvoj, zástava produkce Známky neurol. postižení - (křeče, zakoukávání, spánek, hybnost,…) Řeč První slova a další vývoj - opožděně X vůbec X přerušení X regrese Slovní zásoba - aktivní X pasivní Postižení struktur řeči – výslovnost, melodika, rytmus, syntaxe, gramatika, obsah Hybnost mluvidel – neobratnost X známky neurol. postižení (patro, jazyk…) Ostatní dovednosti Pleny, nočník, sebeobslužnost Kresba - obsah, přítomnost organicity (forma) Psychologické aspekty Použití „Já“ Sociální komunikace - kontaktnost, vnímání autority, chápání emocí Hra – nefunkčni, struktura, napodobování, pravidla Sluch Reakce na zvuky ( otáčení za zvukem, rámus, tiché oslovení, „Co?“….) dyslalie dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada psychické poruchy Cave - PAS Jiná neurol. postižení

Neurol. postižení, dysartrie RA Výskyt podobných poruch Intelekt rodičů, sociální prostředí a stimulace, vztahy OA Okolnosti porodu Vývoj do 1 roku - opoždění – vše X izolovaně - vynechání X přeskakování stádií Prví zvuky v prvních týdenech – rozvoj, zástava produkce Známky neurol. postižení - (křeče, zakoukávání, spánek, hybnost…) Řeč První slova a další vývoj - opožděně X vůbec X přerušení X regrese Slovní zásoba - aktivní X pasivní Postižení ostatních struktur řeči – výslovnost, melodika, rytmus, gramatika, obsah Hybnost mluvidel – neobratnost X známky neurol. postižení (patro, jazyk…) Ostatní dovednosti Pleny, nočník, sebeobsluha Kresba - obsah , přítomnost organicity Psychologické aspekty Použití „Já“ Sociální komunikace - kontaktnost, vnímání autority, chápání emocí Hra – funkčnost, struktura, napodobování, pravidla Sluch Reakce na zvuky ( otáčení za zvukem, rámus, tiché oslovení, „Co?“….) dyslalie dysfatiské poruchy mentální retardace sluchová vada psychické poruchy Neurol. postižení, dysartrie

Co zde chybělo? OVŘ

€€€ OVŘ