Název vzdělávacího materiálu: 18. století Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE _15 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá Vzdělávací oblast,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu: 18. století
Advertisements

římský císař, král český a uherský
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Osvícenství Marie Terezie Josef II.
Josefínské reformy Počátky občanské společnosti
Josef II
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
MARIE TEREZIE (1740 – 1780) VY_32_INOVACE_146.
Josef II. a jeho reformy Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Odpovídej na otázky, hledej v textu.
Josef II. obdivovatel Fridricha II. pruského "selský císař„
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Marie Terezie 1717 – 1780 …z Boží vůle římská císařovna, uherská a česká královna, arcivévodkyně rakouská, vévodkyně burgundská a hraběnka tyrolská.
Miroslava Dvořáková 8. B 2013/2014
VY_32_INOVACE_ 03 - Feudální stát
Pilátová Gabriela, 8.B, školní rok 2013/2014
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Josef II
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Číslo v digitálním archivu školy
Registrační číslo projektu:
První císařovna.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Marie Terezie.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
Marie Terezie Mgr. Štěpán Rubíček.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Habsburkové 1526 – 1918 II. část.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí.
Náboženská tolerance Josefa II. © Lucie Stárková, č. 1.
MARIE TEREZIE RODINA HANI a ANI.
MARIE TEREZIE JOSEF II..
MARIE TEREZIE domácí politika
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.7 Josef II. Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:
Vypracovala: Andrea Vařílková Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky,o.p.s. Brno 2011.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_31_ JOSEF II. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
České země za Josefa II. Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3605_ České_ země_ za_ Josefa_II Autor: Mgr. Kočíř.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
VY_32_INOVACE_Lul_I_04 Marie Terezie Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
Dějiny ČR Josef II. - osvícenÝ panovník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
České země v období osvícenského absolutismu
Druh učebního materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Marie Terezie a Josef II.
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, Lidé a čas. Název.
České země v 18. století Josef II..
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
První císařovna.
1741(Vídeň) (Vídeň) Alice Brychtová, 3.B
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Název vzdělávacího materiálu: 18. století Číslo materiálu v sadě, (šablona, sada): VY_32_INOVACE _15 Autor materiálu: Mgr. Lucie Plechatá Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, vyučovací předmět, ročník/y: Člověk a společnost, dějepis, 8. ročník Téma: České země za Josefa II. Anotace: Žáci se seznámí s reformami Josefa II. na našem území, s pojmem Toleranční patent. Materiál byl vytvořen (datum, období): Ověření ve výuce: , 8. A, Mgr. Lucie Plechatá VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Panovník, který předstihl svou dobu VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

 V roce 1736 se Marie Terezie provdala za Františka Štěpána Lotrinského. Navzdory tehdejší sňatkové politice šlo o šťastné manželství uzavřené z lásky. Fr. Š. Lotrinský přišel o Lotrinsko, proto s uzavíraným sňatkem souhlasila i Francie (největší konkurent Habsburků). VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

 Z manželství vzešlo 16 dětí, ale jen některé se dožily dospělosti.  Každé dítě Marie Terezie dostalo po narození svůj vlastní dvůr v čele s vychovatelem či vychovatelkou, kterým udělovala pokyny přímo Marie Terezie. Jejím výchovným krédem byla poslušnost, zbožnost a kázeň. Kladla také velký důraz na zdravou stravu, osobní hygienu a dostatečný pohyb na čerstvém vzduchu, což byly na tehdejší dobu velmi pokrokové myšlenky. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Přestože se Marie Terezie vdávala z lásky, nemohla tento luxus dopřát svým dcerám. Sňatková politika byla z mocenských důvodů důležitější než city jejích dětí. Marie Anna - prodělala těžký zápal plic, nemoc zřejmě měla za následek tuberkulózu páteře, došlo k zkřivení držení těla a následně ke vzniku hrbu, naděje na sňatek byly ty tam, a tak se mladá arcivévodkyně pustila do studia, hlavně mechaniky a botaniky, stala se abatyší VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Narodila , v den pětadvacátých narozenin své matky, což je považováno za jeden z hlavních důvodů, proč jí Marie Terezie dávala přednost před svými ostatními dětmi a dopřála jí sňatek z lásky. Byla považována za nejhezčí z dcer Marie Terezie, ale protože ji potkaly v roce 1767 stejně jako její sourozence pravé neštovice, její tvář zůstala zohyzděna. Na sňatek musela zapomenout a stala se abatyší. Marie Kristina Marie Alžběta VY 32 INOVACE 15 České země za vlády Josefa II. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Marie Amálie – vévodkyně parmská, v Parmě proslula skandály, za které s ní matka přerušila styky, uplatňovala vlastní politiku Johanna Gabriela zemřela ve 13 letech na neštovice. Marie Josefa zemřela v 16 letech před sňatkem s vévodou sicilsko – neapolským na neštovice. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Marie Karolina - neapolsko-Sicilská královna a úhlavní odpůrkyně francouzského císaře Napoleona I. Bonaparta Marie Antonie – manželkou francouzského krále Ludvíka XVI. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

 Nejstarší syn Marie Terezie a Františka Štěpána Lotrinského  císař Svaté říše římské, král uherský, (nekorunovaný) král český a arcivévoda rakouský  Je jedním z nejdůležitějších panovnických představitelů evropského osvícenství VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

 I Josef II. musel uzavřít dohodnutý sňatek. Poprvé s Isabellou Parmskou, kterou hluboce miloval, ale která jeho city neopětovala. Měly dvě dcery.  Po její předčasné smrti už nebyl schopen navázat žádný užší citový vztah k jiné ženě.  Jeho druhou manželkou byla Marie Josefa Bavorská. K svatbě byl donucen matkou, ke své ženě prý cítil odpor. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

 Zatímco Marie Terezie podléhala své katolické zbožnosti, její syn byl osvícenější, proto se s matkou dostával do konfliktů.  Reformy uplatňoval ve správě státu, hospodářství, i kultuře. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Spojil v jeden celek Slezsko a Moravu, hlavním městem Brno. Vydal občanský zákoník a zrušil trest smrti (do r. 1803). Sjednotil Prahu, která byla doposud rozdělena na jednotlivá města. Těmi byly Staré Město, Nové Město, Malá Strana a Hradčany. Omezil cenzuru. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

1781 vydal patent o zrušení nevolnictví v Čechách, na Moravě i ve Slezsku. Poddaný se tak stal osobně svobodným a mohl se stěhovat, uzavírat sňatky, učit se a vzdělávat bez povolení vrchnosti. Robota zůstala v podobě daně za propůjčení půdy. Nepřímým důsledkem patentu byl nárůst vzdělanosti (víc lidí mohlo svobodně studovat) a podnikatelské činnosti (rolníci mohli odejít do měst, kde byli zaměstnáni v továrnách), což výrazně podpořilo průmyslovou revoluci v Čechách. Možnost stěhování do měst podpořila i český živel ve městech. Jaký vliv mělo zrušení nevolnictví na rozvoj v českých zemích? VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Toleranční patent rušil církevní monopol katolické církve v rakouských korunních zemích a dovoloval vedle katolického vyznání také luteránské, kalvínské a ortodoxní křesťanství. Nejednalo se o zrovnoprávnění, ale o „toleranci“, jakési trpění, nekatolická vyznání podléhala řadě znevýhodňujících nařízení, přesto se jednalo o zásadní čin v otázce svobody vyznání. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Židé se mohli věnovat většině běžných povolání, studovat na univerzitách, někde dokonce mohli vlastnit půdu. Zrušeno potupné označování žlutým kolečkem, někde mohli být oslovováni „pane“ místo „žide“. Nadále však nesměli vstupovat do státních služeb. Josef II. zrušil tzv. „židovské mýto“ (židé ho museli platit u městských bran). Byla zrušena rabínská soudní pravomoc, hebrejština a jidiš už pro židy neplatily jako úřední řeč, každý žid musel převzít německé jméno. Židé se mohli věnovat většině běžných povolání, studovat na univerzitách, někde dokonce mohli vlastnit půdu. Zrušeno potupné označování žlutým kolečkem, někde mohli být oslovováni „pane“ místo „žide“. Nadále však nesměli vstupovat do státních služeb. Josef II. zrušil tzv. „židovské mýto“ (židé ho museli platit u městských bran). Byla zrušena rabínská soudní pravomoc, hebrejština a jidiš už pro židy neplatily jako úřední řeč, každý žid musel převzít německé jméno. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Josef II. zrušil četné kláštery, a tak zůstaly většinou jen kláštery vykonávající užitečnou činnost – tedy kláštery zabývající se výchovou mládeže, ošetřováním nemocných, zemědělstvím a podobně. Tím vším se výsadní postavení církve v této říši definitivně zrušilo. Josef II. zrušil četné kláštery, a tak zůstaly většinou jen kláštery vykonávající užitečnou činnost – tedy kláštery zabývající se výchovou mládeže, ošetřováním nemocných, zemědělstvím a podobně. Tím vším se výsadní postavení církve v této říši definitivně zrušilo. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Josefínský katastr byl soupis veškeré půdy říše, poddanské i panské bez rozdílu a zaváděl její rovné zdanění (rušil tak dřívější mnohé daňové úlevy vrchnosti). Berní a urbariální patent mj. rušil povinnost roboty a nahrazoval ji peněžními dávkami, v přechodném jednoročním období měli poddaní robotovat za mzdu, daňové zatížení poddanských usedlostí nemělo překročit 30 % výnosu pozemku. Oba byly zrušeny ještě za Josefova života. Josefínský katastr byl soupis veškeré půdy říše, poddanské i panské bez rozdílu a zaváděl její rovné zdanění (rušil tak dřívější mnohé daňové úlevy vrchnosti). Berní a urbariální patent mj. rušil povinnost roboty a nahrazoval ji peněžními dávkami, v přechodném jednoročním období měli poddaní robotovat za mzdu, daňové zatížení poddanských usedlostí nemělo překročit 30 % výnosu pozemku. Oba byly zrušeny ještě za Josefova života. VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

 Kdo zavedl povinnou školní docházku?  Marie Terezie  V kterém věku se měly děti vzdělávat?  let Ponechal katolicismu výsadní postavení v církevní správě a školství. Podřídil však církev státnímu dohledu a odňal jí cenzuru (kontrolu informací a materiálů určených k uveřejnění). VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

 Ztrátou Slezska se hospodářsky důležitou oblastí staly české země (textilní výroba, cukrovarnictví, sklářství, výroba porcelánu).  Ve Vídni se nedbá českých zájmů, prosazuje se němčina a dochází k odnárodňování, proto někteří vzdělanci volají po obrodě českého jazyka -> počátky národního obrození VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

 Josef II. (vládl )  Osvícenský panovník, nejstarší syn Marie Terezie, císař římský  Pokračuje v reformách: omezil moc církve, ruší kláštery, omezil cenzuru, podporuje rozvoj manufaktur, dočasně zrušen trest smrti, dočasně sjednocení daní pro poddané a šlechtu, zlepšení postavení Židů  1781 – Patent o zrušení nevolnictví, robota trvá  1781 – Toleranční patent – náboženská svoboda  Hospodářsky důležitou oblastí se staly po ztrátě Slezska české země.  Nástup národního obrození VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Použité zdroje: Obrázky. [cit ]. Dostupné z: Svatba cz/images/results.aspx?qu=%C5%BEenich&ex=1#ai:MC |mt:1| cz/images/results.aspx?qu=%C5%BEenich&ex=1#ai:MC |mt:1| Miminko chlapec Miminko dívka Jeptiška cz/images/results.aspx?qu=jepti%C5%A1ka&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=jepti%C5%A1ka&ex=1#ai:MC | Princezna zelené šaty cz/images/results.aspx?qu=princezna&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=princezna&ex=1#ai:MC | Modlící se jeptiška cz/images/results.aspx?qu=jepti%C5%A1ka&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=jepti%C5%A1ka&ex=1#ai:MC | Princezna růžové šaty cz/images/results.aspx?qu=princezna&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=princezna&ex=1#ai:MC | Princezna s rusými vlasy cz/images/results.aspx?qu=princezna&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=princezna&ex=1#ai:MC | Princezna s korunkou cz/images/results.aspx?qu=princezna&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=princezna&ex=1#ai:MC | Král Prstýnky cz/images/results.aspx?qu=prst%C3%BDnky&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=prst%C3%BDnky&ex=1#ai:MC | Koruna cz/images/results.aspx?qu=kr%C3%A1lovsk%C3%A1+koruna&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=kr%C3%A1lovsk%C3%A1+koruna&ex=1#ai:MC | Kalamář Davidova hvězda cz/images/results.aspx?qu=Davidova+hv%C4%9Bzda&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=Davidova+hv%C4%9Bzda&ex=1#ai:MC | Židovský svícen cz/images/results.aspx?qu=judaismus&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=judaismus&ex=1#ai:MP | VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.

Použité zdroje: Obrázky. [cit ]. Dostupné z: Kostky s abecedou Textil Sklenice Porcelán cz/images/results.aspx?qu=porcel%C3%A1n&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=porcel%C3%A1n&ex=1#ai:MC | VY_32_INOVACE_15_České země za Josefa II.