Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_III.VL8 Vytvořeno: Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Vlastivěda Tematický okruh: České dějiny – Josef II. Určeno pro: 4. ročník Anotace: Výukový materiál seznamuje žáky s osobností Josefa II. a jeho reformami. Metodický pokyn: Materiál je vhodný pro frontální výuku a na závěr pro práci jednotlivců, dvojic, či skupiny. Pro úplné využití materiálu je nutné připojení k internetu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Lehká.

2 Josef II.

3 Osvícenský panovník Římskoněmecký císař, panovník habsburské monarchie. 1765 se stal římskoněmeckým císařem a Marie Terezie ho jmenovala svým spoluvládcem. 1780 se ujal vlády v monarchii. Josef II.

4 Kulturní reformy 1781 vydal toleranční patent. Rušilo se jím výsadní postavení katolické církve. Stoupenci nekatolických náboženství nesměli být nadále pronásledováni a měli stejná práva jako jiní občané. Zrušil mnohé kláštery - zůstaly jen kláštery zabývající se výchovou mládeže, ošetřováním nemocných, zemědělstvím a podobně. Rušení klášterů znamenalo často i zničení mnoha památek. Nemocnice, kterou nechal založit Josef II. Jeden ze zrušených klášterů Ničení kláštera

5 Reformy hospodářské a společenské
1781 vydán patent o zrušení nevolnictví v Čechách, na Moravě i ve Slezsku. Poddaný se tak stal svobodným a mohl se stěhovat, uzavírat sňatky, učit se a vzdělávat bez povolení vrchnosti. Robota zůstala pouze v podobě daně za propůjčení půdy. Reforma snižovala poddaným daně a nahrazovala robotu peněžními a naturálními dávkami. Josef II. vyorává brázdu

6 Reformy ve správě státu
Spojil v jeden celek Slezsko a Moravu Sjednotil Prahu Vydal občanský zákoník a zrušil trest smrti. Omezil cenzuru, například vědecká díla neměla podléhat cenzuře vůbec. Nechal zreorganizovat univerzity, zřídil úřednické magistráty, zakládal manufaktury… Jednotný jazyk pro všechny- němčina

7 Obrana země Pevnost Terezín – letecký snímek Pevnost Terezín
Pevnost a císařské vojsko Pevnost Josefov – letecký snímek Josefov Josefov a císařské vojsko

8 Zajímavost Josef II. cestoval často na zapřenou jako "hrabě Falkenštejn", aby poznal skutečné poměry v říši. Zejména venkov si od něj sliboval "zlatý patent", tedy zrušení roboty. Josef vyorává brázdu - foto

9 Opakování Které reformy se uskutečnily za vlády Josefa II.?
Co tyto reformy přinesly prostému lidu? Jak se snažil císař omezit moc církve? Kterou reformu ty osobně považuješ za nejdůležitější a proč? (Žáci diskutují nad svými názory.)

10 Opakování Které reformy se uskutečnily za vlády Josefa II.?
Zrušil nevolnictví, vyhlásil náboženskou svobodu, omezil moc katolické církve, zavedl jednotný jazyk (němčinu). Co tyto reformy přinesly prostému lidu? Lidé se mohli volně stěhovat, nadaní žáci mohli chodit do školy (chudí do církevních), nemuseli povinně vyznávat katolickou víru. Jak se snažil císař omezit moc církve? Zrušil mnoho klášterů , nechal jen ty, které se věnovaly výuce, staraly se o nemocné a chudé. Kterou reformu ty osobně považuješ za nejdůležitější a proč? (Žáci diskutují nad svými názory.)


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká"

Podobné prezentace


Reklamy Google