Úloha marketingu v politice, cesta k volebnímu úspěchu politických stran, nástroje a organizace ve volební kampani Ing. Jiří Paroubek BIBS 24. 4. 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora meziobecní spolupráce
Advertisements

Podpora meziobecní spolupráce
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
1 Promotion kampaň Národního orgánu pro koordinaci říjen / listopad 2008.
Předsednictví ČR v Radě EU Gita Vašíčková Úřad vlády ČR Odbor koordinace evropských politik.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Tvorba integrované strategie území MAS Ekoregion Úhlava.
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
1 FINANCOVÁNÍ KAMPANĚ tisková konference, 23. března 2010.
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Ideologie strany Lenka Brotánková, předsedkyně klubu Praha 20.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
© NSZM ČR 2006 Budování partnerství, projektové kapacity a posilování strategického řízení v Olomouckém kraji.
Kouzlo placeného poradenství!
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Setkání pracovníků kontaktních míst pro podnikatele MPO, Praha Kontaktní místa Hospodářské komory České republiky.
Teorie a praxe městského marketingu v České republice Jiří Ježek Západočeská univerzita v Plzni Středisko pro výzkum regionálního rozvoje.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Jak dotahovat věci do konce? Jak z ničeho udělat velkou věc? Co je nový marketing? Je důležitý sales? David Seibert.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Praha, 1. června 2012 Ministerstvo zemědělství Regionální potravina tisková konference.
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
Cestovní ruch: zákon pro posílení oboru i ekonomiky ČR Jitka Fatková ředitelka odboru cestovního ruchu Tisková konference MMR 24. červen 2010.
Ondřej Škorpil 27. října 2011 American Center Řízení agendy CSR ve Skupině ČSOB Na cestě k efektivitě: Jak integrovat CSR do strategického řízení firmy.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Akce ČMKOS proti dopadům škrtformy STÁVKOVÁ POHOTOVOST Spanilé jízdy Regionální setkání s předsedy ZO Anketa a její vyhodnocení Kulatý - hranatý stůl (s.
Ekonomické přežití nových médií Ekonomický a politický kontext fungování médií ve světě a v ČR Tomáš Prouza, Peníze.CZ.
Marketingové prostředí
Alena Gajdůšková - senátorka Talent marketingových komunikací.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_246 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Politika Pavel Šuranský.
Komunikace se členskými organizacemi Kateřina Vondrášová pro
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
ManagerWeb.cz » 1 Finanční Management - jediný časopis pro vrcholové finanční řízení firem Finanční Management je měsíčník zabývající se všemi stránkami.
374 – Poradenské centrum pro Rating MSP Hospodářská komora hlavního města Prahy Svoboda Jiří, , ESF – JPD.
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Moderní zdroj statistických informací.
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations a řízení vztahů se zákazníky.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
Komunální bytová politika EKBY- 7. přednáška 4. duben 2006.
Dovolte mi představit se…  Haken Roman, Ing.  ředitel Centra pro komunitní práci (CpKP) střední Morava/1996 – člen Rady vlády pro nestátní neziskové.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
IMAGE - specifický obraz výrobku odráží očekávání veřejnosti POZOR! Aktuální percepce lidí bývají vždycky ovlivněny minulou zkušeností ! Podnik by měl.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Promotion kampaň Národního orgánu pro koordinaci říjen / listopad 2008
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
EU_32_sada1_13_SV_Prezidentské volby_Cup
Poradenství pro řízení marketingu a odbytu
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Společně pro Telč – Piráti a Zelení
Transkript prezentace:

Úloha marketingu v politice, cesta k volebnímu úspěchu politických stran, nástroje a organizace ve volební kampani Ing. Jiří Paroubek BIBS

Počátky • vzpomínám si na počátky politického marketingu u nás před prvními svobodnými volbami v naší zemi po pádu komunistického režimu v červnu 1990 (poslední svobodné volby před únorem 1948 v květnu 1946 už pamatuje jen málokdo) • objevili se první zahraniční poradci, kteří pomáhali s přípravou volební kampaně (specializované firmy; experti a specialisté zahraničních polit. stran – především pro potřeby OF, soc. dem., KDU – ČSL)

Volby 1990

Politika a prací prášky • vzpomínám si na politické exulanty, kteří se vraceli do vlasti a varovali před tím, aby se česká politika vydala cestou západních demokracií, kdy marketing stran při získávání hlasů ve volbách hraje stejnou roli jako marketing při prodeji pracích prášků na získání nových zákazníků

Výsledek voleb do ČNR 1992

Amerikanizace kampaní • bylo to idealistické vyjádření; celý vývoj v Evropě, a tedy nezbytně i u nás, vede ke stále větší „amerikanizaci“ volebních kampaní – tedy k růstu volebních výdajů, ke stále větší agresivitě a nesmlouvavosti vedení kampaně, ke zjednodušení volebního programu stran a cílů do stručných, marketingově úderných a zapamatovatelných sloganů

Amerikanizace kampaní

Výdaje na volby • volební výdaje na prezidentské volby v USA se pohybují kolem 2 mld. $ (tedy každá strana z obou hlavních stran vynaloží kolem 1 mld. $ (tedy každá kolem 20 mld. Kč při 315 milionech obyvatel USA)) • podíváme-li se na volební výdaje za volby do sněmovny, např. na volby v roce 2010 (především ve zdrcujícím rozsahu volby do poslanecké sněmovny) vidíme rovněž obrovské výdaje českých politických stran

Výdaje na volby do PS 2010 PraviceOstatníLevice ODS542 mil.Zemanovci19 mil.ČSSD270 mil. TOP mil. KSČM31 mil. VV20 mil. 669 mil. 19 mil. 301 mil.

Souhrn Souhrnně se jednalo o tento objem výdajů: • pravice669 mil. Kč • levice301 mil. Kč • celkem vč. SPOZ989 mld. Kč • struktura volebních výdajů u nás a v USA je pochopitelně velmi rozdílná; v USA tvoří televizní čas zřejmě nejvýznamnější složku volebních výdajů

Kampaň VV 2009

Zájmové skupiny • politická činnost probíhá v demokracii především na bázi politických stran, ale také prostřednictvím pressure groups (organizace podnikatelů, odbory, zájmová sdružení dopravců, zemědělců, lékařů, lékárníků atd.)

Faktory rozhodující o úspěchu či neúspěchu pol. strany ve volbách • peníze (na provoz; na volební kampaně) • lidé (lídři; ministři; intelektuální jádro a experti; poslanci, další veřejně viditelné osoby; členská základna a její činnost) • program (analytická činnost – sociologické průzkumy jako východisko; program jako funkce vyjadřující zájmy cílových společenských skupin, vrstev či tříd; volební program; slogany)

Faktory rozhodující o úspěchu či neúspěchu pol. strany ve volbách • organizace (celonárodní organizace strukturovaná do sítě okresních a místních organizací; odborné týmy) • marketing, volební kampaň (vč. přístupu do médií, z nichž nejdůležitější je televize)

Schéma základních faktorů volebního úspěchu

Marketing politické strany • politická strana – firma sui generis; mnohem složitější na řízení nežli firma • firma chce být úspěšná při prodeji svého zboží a služeb; politická strana chce být rovněž úspěšná s nabídkou svých idejí (programu), politických cílů a lídrů • politická strana chce získat podíl na politické moci (co největší)

Co je to politická strana?

Definice politická strana je organizace osob podobných názorů, jejímž cílem je získat politickou moc, která jim umožní jejich názory a cíle (program) prosadit

Prostředky a nástroje úspěšného marketingu • analýzy – sociologické analýzy jako východisko práce na programu • znalost cílových skupin a co si cílové skupiny myslí o cílech programu a jednotlivých krocích stran • každodenní analýza situace médií, denního tisku, serverů (v zemi, v kraji, ve městě) • následná reakce – tiskové zprávy, stanoviska, tiskové konference • programové články, články

Prostředky a nástroje úspěšného marketingu • rozhlasové interview • direct maily (dopisy do každé domácnosti; na určité soubory ových adres anebo pozvánky na stranické akce (seznámení s čelnými kandidáty a stručnými programovými cíli) • mítinky • program • sociální sítě (např. Facebook)

Televizní debaty – královská disciplína • mimořádný význam televize z hlediska dopadu do veřejnosti (kombinace mluveného slova a obrazu) – atraktivita kontroverzních debat • pečlivá a detailní příprava na televizní debaty

Královská disciplína

Inzerce • TV • rozhlas • noviny, časopisy • servery • speciální stranické noviny

Inzerce v denním tisku

Vizuály a předvolební setkávání s voliči Vizuály: • billboardy, megaboardy • citylighty • Plakáty Setkání s voliči: • existuje korelace mezi setkáním lídra strany s občany v obci a kvalitním volebním výsledkem

Fenomén permanentní kampaně

Řídící útvary volební kampaně • vedení strany – určuje cíle ve volbách • volební štáb – zajišťuje splnění cílů ve volbách • volební manažer – zajišťuje splnění cílů ve volbách a určuje nástroje

Řídící útvary volební kampaně • externí poradci – strategie – taktické působení – příprava veřejných vystoupení lídrů strany – příprava programových a tiskových konferencí – pro média • strategická iniciativa (snaha diktovat témata i tempo kampaně) • permanentní volební kampaň

Děkuji Vám za pozornost.