Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Nástroje územního plánování
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)

Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
Řízení rizik ve veřejné správě legislativní rámec
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Řízení a kontrola hospodaření v ekonomických agendách
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004Sb.
Finanční kontrola zákon 320/2001 Sb. prováděcí vyhláška 416/2004 Sb.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejný zadavatel a vnitřní předpisy aneb kontrola předcházejí kontrole ÚOHS Brno, 27. listopadu 2007 Mgr.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Vnitřní kontrolní systém
Sekce 05 - Odbor Účetnictví a audit
Účetní reforma v druhém roce
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
1 Zpráva o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2006 – za Liberecký kraj a jím zřízené příspěvkové organizace.
Rozpočty územních samosprávných celků
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi Kurz právního minima Jihlava 26. – Ing. Libuše Nivnická.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Předběžná finanční kontrola Příkazce operace. Úvod S účinností od byl na fakultě upřesněn vnitřní kontrolní systém předběžné finanční kontroly.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Obecná část rozpočtového práva II
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
6 KONTROLA. Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Systém kontroly ÚSC Šumperk
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Obsah veřejných rozpočtů III
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb.

Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb. 1 Nová prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole 416/2004 Sb. 1. Důvody revize a ohlasy na novelu 2. Stručný průvodce obsahem 3. Podrobný rozbor relevantních ustanovení

Důvody revize původní vyhlášky – důvodová zpráva problémy s aplikací nové legislativy v oblasti finanční kontroly v praxi

výsledky nezávislého hodnocení současného stavu přiměřenosti systému finančního řízení a kontroly ve veřejné správě včetně systému interního auditu (SIGMA)

Důvody revize původní vyhlášky – důvodová zpráva snaha podpořit vládu České republiky v jejích snahách o další rozvoj řádné správy a řízení veřejných financí, včetně prostředků Evropské unie, na základě mezinárodně uznávaných principů a standardů (nejlepší zkušenosti) s přihlédnutím k českým specifikům snaha zohlednit Nařízení komise (ES 438/2001)

Nestandardní legislativní proces přípravná etapa duben – červen 2003 (240 připomínek ze všech úrovní veřejné správy) tvorba červen – červenec 2003 vnitřní připomínkovací řízení vnější připomínkovací řízení včetně vyžádání stanovisek EK

Ohlasy k návrhu vyhlášky Pozitivní: nové možnosti pro předkládání ročních zpráv o výsledcích finančních kontrol (zkrácená verze) alternativní možnost jejího vyhotovení (elektronicky/písemně) podrobnější definování kontrolních postupů bližší podrobnosti kontrolních postupů v systému rozpoznávání a zvládání rizik možnost použití elektronických schvalovacích postupů zpřesnění a rozvedení auditních postupů

Ohlasy k návrhu vyhlášky Negativní (menšinové) potvrdily přetrvávající trend k odmítání zásad PIFC, především odmítání manažerské odpovědnosti odmítání interního auditu v hospodaření s veřejnými prostředky nebo jeho záměna s veřejnosprávní kontrolou

Cíl vyhlášky vytvoření podmínek pro jednotný systém používání kontrolních metod a uplatňování kontrolních postupů v přímém výkonu finančního řízení při nezávislé specializované revizní (hodnotící), respektive auditní činností

Cíl vyhlášky tento systém by byl srovnatelný s obdobnými systémy států Evropských společenství (stejná východiska, tj. mezinárodně uznávané standardy, o údaje o čerpání finančních prostředků EU upraveny i zprávy o výsledcích FK)

Základní principy, vyplývající z evropské legislativy řádné finanční řízení (zásada 3 E) průhlednost realizace veřejných zakázek ověřování platnosti, schvalování a financování uskutečňovaných operací včetně zajištění jejich účetního zpracování účinná vnitřní kontrola

2. Stručný průvodce obsahem ČÁST I. Bližší podrobnosti o kontrolních metodách § 1 Společná ustanovení ke kontrolním metodám § 2 Kontrolní metoda „porovnání“ § 3 Kontrolní metoda „sledování“ § 4 Kontrolní metoda „šetření a ověřování“ § 5 Kontrolní metoda „kontrolní výpočty“ § 6 Kontrolní metoda „analýzy“

Struktura vyhlášky ČÁST II. Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 1. Zásady uplatňování společných postupů § 7 Zdroje získávání informací § 8 Určení odpovědnosti za organizování, řízení a zajištění kontrolních postupů v rámci veřejnosprávní kontroly a vnitřního kontrolního systému

Struktura vyhlášky ČÁST II. Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 1. Zásady uplatňování společných postupů § 9 dispozice k organizačnímu určení kontrolního zajištění činností orgánu veřejné správy na úseku rozpoznávání a zvládání rizik

Struktura vyhlášky ČÁST II. Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 2. Schvalovací postupy Cíl podrobnější úpravy vytvoření podmínek pro posílení odpovědnosti konkrétních řídících pracovníků při rozhodování zejména o přidělování peněžních prostředků orgánům veřejné správy z kapitoly státního rozpočtu nebo z územního rozpočtu o veřejných finančních podporách ve věci pohledávek a závazků při zadávání veřejných zakázek o prevenci výskytu nehospodárných nebo neoprávněných operací a zamezení vzniku jiných nežádoucích jevů souvisejících s uskutečňováním operací v hospodaření s veřejnými prostředky

ČÁST II. Struktura vyhlášky Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 2. Schvalovací postupy § 10 vymezení právní a finanční fáze operace § 11 povinnosti příkazce operace – příjmy – právní fáze § 12 povinnosti příkazce operace a hlavní účetní – příjmy – finanční fáze

ČÁST II. Struktura vyhlášky Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 2. Schvalovací postupy § 13 – právní fáze – výdaje – individuální a limitovaný příslib – příkazce operace – správce rozpočtu § 14 – finanční fáze – výdaje – příkazce operace a hlavní účetní

ČÁST II. Struktura vyhlášky Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 2. Schvalovací postupy § 15 – sloučení funkce SR a HÚ § 16 – použití elektronického podpisu, datové zprávy § 17 – předběžná veřejnosprávní kontrola

ČÁST II. Struktura vyhlášky Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 3. Operační postupy §§ 18, 19 – Operační postupy v průběžné řídící kontrole § 20 – technické prostředky používané při operačních postupech § 21 – odpovědnost za průběžnou veřejnosprávní kontrolu a použití operačních postupů

ČÁST II. Struktura vyhlášky Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 4. Hodnotící postupy § 22 – určení a úkony § 23 – prostředek ke koordinaci a regulaci

ČÁST II. Struktura vyhlášky Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 5. Revizní postupy § 24 – použití revizních postupů při následné veřejnosprávní a řídící kontrole § 25 – použití revizních postupů při kontrole přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního mechanismu § 26 – veřejnosprávní kontrola na místě a použití revizních postupů

ČÁST II. Struktura vyhlášky Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 5. Auditní postupy § 27 – definice auditních postupů § 28 – program auditu § 29 – posuzování rizik při auditu § 30 – použití hodnotících postupů při hodnocení vzorku operací

ČÁST II. Struktura vyhlášky Bližší podrobnosti o kontrolních postupech Díl 5. Auditní postupy § 31 – další auditní postupy: pořizování pracovní dokumentace, pořizování zprávy z IA, projednávání zprávy, vedení auditorského spisu, sledování plnění doporučení

ČÁST III. Struktura vyhlášky Podávání zpráv o výsledcích finančních kontrol § 32 – obsah zprávy (souhrnné zhodnocení + tabulková část), kdo zprávu předkládá. Zpráva ve zkráceném rozsahu (u obcí s počtem obyvatel menším než 15 tis., které nezavedly funkci IA) + příspěvkové organizace zřizované těmito ÚSC, u nichž zřizovatel rozhodl nahradit funkci IA výkonem veřejnosprávní kontroly

ČÁST III. Struktura vyhlášky Podávání zpráv o výsledcích finančních kontrol § 33 – termíny předložení zprávy § 34 – přechodná ustanovení

3. Podrobný rozbor relevantních ustanovení

STRUKTURA VYHLÁŠKY 1. část - bližší podrobnosti o kontrolních metodách § 1 až § 6 § 1 společné ustanovení ke KM cíl kontrolních metod: slouží k zajištění OBJEKTIVNOST a ÚPLNOSTI INFORMACÍ O TOM, zda orgán veř. správy, jeho vedoucí zaměstnanci i zaměstnanci plní stanovené úkoly a cíle tohoto org. zda kontrolovaná osoba plní požadavky, které jsou předmětem kontroly kontrolní metody musí být vybrány tak, aby výsledky finanční kontroly byly významné pro stanovené cíle spolehlivé dostatečné pro přesvědčivost § 2 porovnání zásadní změny oproti stávající úpravě v § 4 vyhl. 64/2002 Sb. účel – poznání míry souladu schválených záměrů a cílů se skutečným stavem jejich plnění – zajištění případné regulace prověřované činnosti včetně eliminace nebo zmírnění dopadů při výskytu negativních jevů § 3 sledování zda jsou vytvořeny podmínky a stanoveny postupy pro hospodárný, účelný, efektivní výkon prověřovaných činností; zda je orgán veřejné správy a jeho zaměstnanci dodržují § 4 šetření a ověřování zpřesňuje použití kontrolní metody šetření a ověřování nejen ke kontrole souladu s právními předpisy, ale i k ověření operací z hlediska plnění kritérií pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy § 5 kontrolní výpočty matematickými úkony se přezkoumají a vyhodnotí zjištěné informace údaje vypočítané kontrolními výpočty se porovnávají s číselnými hodnotami vykazovanými v dokumentaci stanovenými v ČSN, obsaženými v podmínkách rozhodnutí o poskytnutí veřejné finanční podpory § 6 analýza zpřesňuje dosavadní formulaci kontrolní metody analýzy (§ 8 vyhlášky 64/2002 Sb.) doplňuje ji o výkonově orientované použití analytických metod k minimalizaci nákladů (Cost Minimalisation Analysis – CMA) ke zkoumání vzájemného poměru nákladů a přínosů (Cost Benefit Analysis – CBA) ke stanovení efektivnosti nákladů Cost Effectiveness Analysis – CEA)

2. část - bližší podrobnosti o kontrolních postupech § 7 až § 31 1. Díl – Zásady uplatňování kontrolních postupů Zdroje získávání a shromažďování informací vlastní činností, z dokumentace orgánu veřejné správy, právnické nebo fyzické osoby, jejichž činnost je prověřována, z jiných zdrojů, např. od osoby, která je povinna spolupůsobit při výkonu veřejnosprávní kontroly (§ 2 písm. e) zák.), anebo prostřednictvím přizvané osoby (§ 16 zákona) § 8 Osobní určení kontrolních postupů veřejnosprávní kontrola (§ 11 odst. 1, 2, 3 a  4 zákona) schvalovací, operační, hodnotící a revizní postupy nebo jejich kombinace organizuje a řídí vedoucí kontrolního orgánu (§ 2 písm c) zákona) podle působnosti stanovené zákonem, jiným zvláštním právním předpisem nebo na základě těchto právních předpisů, zajišťují pověření vedoucí zaměstnanci a ostatní zaměstnanci kontrolního orgánu   v případě potřeby u kontrolované osoby (§ 2 písm. b) zákona) na místě (zajištění podkladů pro plánování, přípravu a uskutečňování operací zajistí zaměstnanci uvedení v odstavci 3 vnitřní kontrolní systém orgánu veřejné správy předběžná, průběžná a následná řídící kontrola (§ 26 a § 27 zákona) schvalovací, operační, hodnotící a revizní postupy nebo jejich kombinace organizuje, řídí a zajišťuje vedoucí orgánu veřejné správy prostřednictvím řídících výkonných struktur tohoto  orgánu interní audit speciální kombinace revizních a hodnotících postupů (důraz na využití analýz k objektivnímu přezkoumávání a vyhodnocování účinnosti vnitřního kontrolního systému a správnosti operací zajišťuje útvar interního auditu (§ 28 odst. 1 zákona) § 9 Nově rozvedeny i dispozice k organizačnímu určení kontrolního zajištění činností orgánu veřejné správy na úseku rozpoznávání a zvládání rizik řídící výkonné struktury odpovědné za zjišťování a vyhodnocování rizik a opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění interní audit za prověřování systému řízení rizik

Cíl podrobnější úpravy 2. díl – schvalovací postupy § 10 až 17 Cíl podrobnější úpravy vytvoření podmínek pro posílení odpovědnosti konkrétních řídících pracovníků při rozhodování zejména o přidělování peněžních prostředků orgánům veřejné správy z kapitoly státního rozpočtu nebo z územního rozpočtu, o poskytování o veřejných finančních podporách ve věci pohledávek a závazků při zadávání veřejných zakázek o prevenci výskytu nehospodárných nebo neoprávněných operací a zamezení vzniku jiných nežádoucích jevů souvisejících s uskutečňováním operací v hospodaření s veřejnými prostředky § 10 Předběžná kontrola operace se zajistí schvalovacími postupy řídící kontroly vykonávanými v působnosti příkazce operace (§ 26 odst. 1 písm. a) zákona) správce rozpočtu (§ 26 odst. 1 písm. b) zákona) hlavního účetního (§ 26 odst. 1 písm. c zákona) odst. a) před učiněním právního úkonu orgánu veřejné správy, kterým vzniká nárok tomuto orgánu na veřejný příjem nebo jiné plnění, anebo závazek tohoto orgánu k veřejnému výdaji nebo jinému plnění odst. b) po vzniku nároku nebo závazku

PŘÍKAZCE OPERCE PŘÍKAZCE OPERACE HLAVNÍ ÚČETNÍ Schvalovací postupy předběžné kontroly při správě veřejných příjmů § 11 PRÁVNÍ FÁZE (PŘED VZNIKEM NÁROKU) § 12 FINANČNÍ FÁZE (PO VZNIKU NÁROKU) PŘÍKAZCE OPERCE PŘÍKAZCE OPERACE Schvalovacím postupem se prověří právnost dlužníka, výše a splatnosti vzniklého nároku orgánu veřejné správy ÚKON, KTERÝ ZAKLÁDÁ NEBO POTVRZUJE NÁROK shledá-li nedostatky, přeruší schvalovací postup a oznámí své zjištění písemně příkazci s uvedením důvodů a případně přiloží další doklady o oprávněnosti svého postupu soulad připravované operace se stanovenými úkoly a schválenými záměry a cíli orgánu veřejné správy  správnost operace (§ 2 písm. l) zákona) zejména ve vztahu k dodržení právních předpisů a opatření přijatých v mezích těchto předpisů dodržení kriterií stanovených pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy přijetí opatření k vyloučení nebo zmírnění provozních, finančních, právních a jiných rizik, která se při uskutečňování připravované operace mohou vyskytnout doložení připravované operace věcně správnými a úplnými podklady Pokyn k plnění veřejných příjmů opatřený podpisem a doklady o nároku orgánu veřejné správy k přijetí konkrétního příjmu nebo k zajištění vymáhání pohledávky neshledá-li nedostatky, předá pokyn potvrzený svým podpisem k zajištění výběru konkrétního příjmu ve výši splatného nároku plnění může být jednorázové ve výši celkové částky, nebo rozložené do  několika dílčích plnění HLAVNÍ ÚČETNÍ soulad podpisu příkazce operace v pokynu k plnění veřejných příjmů s podpisem uvedeným podpisovém vzoru správnost určení dlužníka, výše a splatnost vzniklého nároku orgánu veřejné správy s údaji ve  vydaném pokynu k plnění veřejných příjmů, jiné skutečnosti týkající se uskutečnění operace jako účetního případu podle zvláštních právních předpisů pro vedení účetnictví orgánu veřejné správy, souvisejících účetních rizik, které se při jejím uskutečňování mohou vyskytnout včetně přijetí případných opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění.

§ 13 PRÁVNÍ FÁZE (PŘED VZNIKEM ZÁVAZKU) Schvalovací postupy předběžné kontroly při řízení veřejných výdajů – individuální příslib kontrolního zajištění operace § 13 PRÁVNÍ FÁZE (PŘED VZNIKEM ZÁVAZKU) PŘÍKAZCE OPERACE ÚKON, KTERÝ ZAKLÁDÁ NEBO POTVRZUJE ZÁVAZEK SPRÁVCE ROZPOČTU zda připravovaná operace byla ověřena příkazcem operace v rozsahu jeho oprávnění k tomuto úkonu a zda jeho podpis na podkladu k připravované operaci souhlasí s podpisem uvedeným v podpisovém vzoru je v souladu se schválenými veřejnými výdaji, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky odpovídá pravidlům stanoveným zvláštními právními předpisy pro financování činnosti orgánu veřejné správy byla prověřena v souvislosti s rozpočtovými riziky, která se při jejím uskutečňování mohou vyskytnout, zejména v souvislosti s dopadem uskutečnění operace na zdroje financování činnosti orgánu veřejné správy použitelné v příslušném rozpočtovém období a s potřebou zajištění zdrojů pro financování činnosti tohoto orgánu v navazujícím rozpočtovém období, a zda byla stanovena opatření k vyloučení nebo zmírnění těchto rizik shledá-li správce rozpočtu při předběžné kontrole připravované operace nedostatky, přeruší schvalovací postup a oznámí své zjištění písemně příkazci operace s uvedením důvodů a případně přiloží další doklady o oprávněnosti svého postupu pokud pro připravovanou operaci správce rozpočtu stanoví v souladu s právním předpisem nebo opatřeními orgánů veřejné správy přijatými v mezích tohoto předpisu omezující podmínky, uvede je písemně nebyly-li odstraněny nedostatky podle odstavce 5 nebo vyřešeny omezující podmínky správce rozpočtu podle odstavce 6, je učiněný právní úkon případně vzniklý závazek orgánu veřejné správy proveden bez předběžné kontroly (§26 odst. 5 zákona) nezbytnost připravované operace k zajištění stanovených úkolů a schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy správnost operace (§ 2 písm. l) zákona) zejména ve vztahu k dodržení právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů  kriterií stanovených pro hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy postupu a podmínek stanovených pro zadávání veřejných zakázek přijetí opatření k vyloučení nebo zmírnění provozních, finančních, právních a jiných rizik, která se při uskutečňování připravované operace mohou vyskytnout doložení připravované operace věcně správnými a úplnými podklady

SPRÁVCE ROZPOČTU PŘÍKAZCE OPERACE Schvalovací postupy předběžné kontroly při řízení veřejných výdajů – individuální příslib kontrolního zajištění operace § 13 PRÁVNÍ FÁZE (PŘED VZNIKEM ZÁVAZKU) SPRÁVCE ROZPOČTU PŘÍKAZCE OPERACE Schvalovací postup příkazce operace PODPIS Jsou – li nedostatky, pak podklady zpět PO k doplnění, je-li operace v rozporu s právními předpisy – pak pozastaví. Jinak schválení PODPIS Podpis správce rozpočtu, případně s připojenými písemnými omezujícími podmínkami, je pro účely finančního řízení dokladem o kontrolním zajištění finančního krytí připravovaného závazku v navržené výši a o předpokládaném termínu jeho plnění konkrétnímu věřiteli INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSLIB

§ 14 FINANČNÍ FÁZE (PO VZNIKU ZÁVAZKU) Schvalovací postupy předběžné kontroly při řízení veřejných výdajů – individuální příslib kontrolního zajištění operace § 14 FINANČNÍ FÁZE (PO VZNIKU ZÁVAZKU) PŘÍKAZCE OPERACE Pokyn k plnění veřejných výdajů opatřený podpisem a doklady o závazku orgánu veřejné správy označení, že se jedná o individuální příslib nebo limitovaný příslib  HLAVNÍ ÚČETNÍ PŘÍKAZ K PLATBĚ Správnost určení věřitele, výše a splatnost vzniklého závazku orgánu veřejné správy soulad výše závazku s příslibem správce rozpočtu  Shledá-li hlavní účetní při předběžné kontrole nedostatky, přeruší schvalovací postup a oznámí své zjištění písemně příkazci operace, u operací v rámci limitovaného příslibu též správci rozpočtu, s uvedením důvodů a případně přiloží další doklady o oprávněnosti svého postupu soulad podpisu příkazce operace v pokynu k zajištění platby s podpisem uvedeným v podpisovém vzoru soulad údajů o věřiteli, výše a splatnosti vzniklého závazku orgánu veřejné správy s údaji ve vydaném pokynu k zajištění platby, kterou je tento orgán povinen zaplatit věřiteli podle označení na pokynu, zda se jedná o operaci s individuálním nebo limitovaným příslibem soulad pokynu příkazce operace k soulad pokynu příkazce operace k zajištění platby s limitovaným příslibem pro určené a stanovené období jiné skutečnosti týkající se uskutečnění operace jako účetního případu podle zvláštních právních předpisů pro vedení účetnictví orgánu veřejné správy, souvisejících účetních rizik, které se mohou vyskytnout zejména v souvislosti se zapojením cizích zdrojů, zálohami, hospodařením s fondy a přijetí případných opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění ! Zjistí-li hlavní účetní při předběžné kontrole, že při přípravě operace nebyla vykonána předběžná kontrola správcem rozpočtu, oznámí to písemně vedoucímu orgánu veřejné správy, který příjme opatření k prověření této nekontrolované operace a k zabezpečení řádného výkonu předběžné kontroly (§ 26 odst. 5 zákona)

PŘÍKAZCE OPERACE HLAVNÍ ÚČETNÍ ANO NE PŘÍKAZCE OPERACE Schvalovací postupy předběžné kontroly při řízení veřejných výdajů – individuální příslib kontrolního zajištění operace § 14 FINANČNÍ FÁZE (PO VZNIKU ZÁVAZKU) PŘÍKAZCE OPERACE HLAVNÍ ÚČETNÍ Schvalovací postup hlavního účetního PODPIS Pokyn k plnění veřejných výdajů Limitovaný/indi-viduální příslib PODPIS ANO NE Příkaz k platbě PODPIS PŘÍKAZCE OPERACE SPRÁVCE ROZPOČTU (u limitovaného příslibu)

PŘÍKAZCE OPERACE PŘÍKAZCE OPERACE HLAVNÍ ÚČETNÍ PŘÍKAZCE OPERACE Schvalovací postupy předběžné kontroly při řízení veřejných výdajů – limitovaný příslib kontrolního zajištění operace § 13 odst. 8 až 10 a § 14 odst. 4 písm. c) a d) PŘÍKAZCE OPERACE Je-li to účelné k zajištění provozních potřeb vyplývajících z běžné, pravidelné činnosti orgánu veřejné správy, které je nutné zabezpečovat operativně § 13 PRÁVNÍ FÁZE (PŘED VZNIKEM ZÁVAZKU) PŘÍKAZCE OPERACE Předběžná kontrola při plánování a přípravě operace v limitovaném příslibu správce rozpočtu je zajišťována v plné působnosti příkazce operace LIMITOVANÝ PŘÍSLIB Návrh na kontrolní zajištění finančního krytí předpokládaných operací a s tím souvisejících závazků, jejichž věřitel a výše není předem známa § 14 FINANČNÍ FÁZE (PO VZNIKU ZÁVAZKU) HLAVNÍ ÚČETNÍ PŘÍKAZCE OPERACE Pokyn k plnění veřejných výdajů opatřený podpisem a doklady o závazku orgánu veřejné správy označení, že se jedná o limitovaný příslib   Podpis správce rozpočtu na návrhu příkazce operace je pro účely finančního řízení dokladem o kontrolním zajištění finančního krytí předpokládaných závazků v jím stanoveném limitu veřejných výdajů a určeném období KOPIE LIMITOVANÉHO PŘÍSLIBU hlavního se prověří též podle označení na pokynu, zda e jedná o operaci s individuálním nebo limitovaným příslibem  soulad pokynu příkazce operace k zajištění platby s limitovaným příslibem pro určené a stanovené období SPRÁVCE ROZPOČTU HLAVNÍ ÚČETNÍ

Závěr – shrnutí problematiky vyhlášky aneb CO JEŠTĚ ZBÝVÁ ? všechny další paragrafy, týkající se kontrolních postupů všechny další paragrafy, týkající se auditních postupů všechny další paragrafy, týkající se zpráv o výsledcích finančních kontrol