Specifické problémy boje s kybernetickou kriminalitou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kybernetické trestné činy v českém trestním zákoníku
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Systém včasné intervence ve Svitavách
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Praktická realizace bezpečnostních požadavků standardů ISVS při tvorbě.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Řízení přístupových práv uživatelů
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
Ochrana kritické infrastruktury
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Koncepce environmentální bezpečnosti
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Informace o životním prostředí ve veřejné správě Legislativní rámec problematiky, služby pro veřejnou správu česká informační agentura životního prostředí.
AKTUÁLNÍ PROBLÉMY NA ÚSEKU ODHALOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ SEXUÁLNĚ MOTIVOVANÉ TRESTNÉ ČINNOSTI PÁCHANÉ NA DĚTECH mjr. Mgr. Jan Machuta 3. oddělení SKPV OOK.
Problematika informační kriminality
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
Aktuální trendy bezpečnostních hrozeb v informatice a telekomunikacích
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
ELEKTRONICKÉ PŘESTUPKOVÉ ŘÍZENÍ REJSTŘÍK PRESTUPCŮ PRAHA
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_045 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Copyright (C) 1999 VEMA počítače a projektování, spol. s r.o.1 Lucián Piller Intranet HR.
5. března 2015 TISKOVÁ KONFERENCE. Co je KOBRA? -Nemá vlastní budovy, -nemá zaměstnance, -nemá dokonce ani korespondenční adresu, protože není institucí,
SIK Skupina odhalování informační kriminality
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Realizační tým ICZ duben 2005
Vít Řanda Policejní prezidium ČR Úřad služby kriminální policie a vyšetřování oddělení informační kriminality.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Řešení informační bezpečnosti v malých a středních firmách Pavel Šnajdr – Informační management 2 Diplomová práce.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Možnosti simulace kybernetických útoků
Subjekty trestního řízení
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA E-Government a elektronický podpis Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
Bezpečnostní politika
1 Specifické problémy boje s kybernetickou kriminalitou Doc. RNDr. Josef POŽÁR, CSc. RNDr. Václav HNÍK, CSc. Policejní akademie ČR v Praze FAKULTA BEZPEČNOSTNÍHO.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2014 Praha,
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje Městské ředitelství Brno por. Bc. Andrea KORNETOVÁ por. Bc. Andrea KORNETOVÁ –
Stalo se … příběh jednoho „průšvihu“ Ing.Tomáš Boubelík PhDr.Iva Moravcová Mgr.Oldřich Smola.
2. února 2016 TISKOVÁ KONFERENCE. Co je KOBRA? -Nemá vlastní budovy, -nemá zaměstnance, -nemá dokonce ani korespondenční adresu, protože není institucí,
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Informační kriminalita Informační kriminalita l kpt. Mgr. Pavel Zmrhal 2 Dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost. Tím prvním.
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kybernetická kriminalita
BEZPEČNOST NA KONTAKTNÍCH MÍSTECH Czech POINT
10 pilířů reformy Policie ČR
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Program spolupráce SN – CZ
Transkript prezentace:

Specifické problémy boje s kybernetickou kriminalitou Policejní akademie ČR v Praze FAKULTA BEZPEČNOSTNÍHO MANAGEMENTU Specifické problémy boje s kybernetickou kriminalitou Doc. RNDr. Josef POŽÁR, CSc. RNDr. Václav HNÍK, CSc.

Typy útoků a útočníků kybernetické kriminality

Typy kybernetické kriminality Kybernetický kontraband Kybernetické pronásledování Kybernetický neautorizovaný vstup Kyberterorismus Kybernetický podvod Kybernetická pornografie Kybernetické praní špinavých peněz Kybernetická krádež Kybernetický vandalismus Kybernetická pomluva

Pachatelé kybernetické kriminality Kiddiots/skript – Kiddies – nejnižší úroveň Tvůrce virů Příležitostný hacker Profesionální hacker Phisher Nájemný kybernetický zločinec – nejvyšší cena Organizované skupiny pachatelů kybernetické kriminality

Pachatelé kybernetické kriminality Nejsou všichni elity, jak si to myslíme… …ale v prvé řadě jsou to zločinci. Kybernetická válka Zpravodajské služby HROZBY Teroristé Organizovaný zločin Konkurence (cizí i domácí) Organizované skupiny hackerů „Hacktivisté“ Skuteční hackeři Script Kiddies 5 SCHOPNOSTI 5 5

Hrozby (threats) Prostředky (means) Cíle Konečné cíle (ends) (targets) Teroristické organizace Vraždy Státní organizace Asymetrický konflikt Kybernetický útok Bankovnictví a finance kritická infrastruktura Bezpečnostní výhoda Pracovníci informační války Informační operace Obchod Ekonomická výhoda Státní terorismus Infowar Obyvatelstvo, vlády Politická změna Počítačoví hackeři Logické bomby Kritická infrastruktura Politický vliv a zisk Firmy, finance Finanční zisk Státem sponzorovaný terorismus Přímá akce

profesionální zločinci incidenty útoky události Útočníci Nástroje Zranitelnost Akce Cíle Důsledek Účel hackeři fyzický útok návrhy zkoušky účty vniknutí změny statusu špioni implemen-tace scaning procesy prozrazení informací výměna informací politický zisk razie záplavy data profesionální zločinci zničení informací kofigurace finanční zisk skripty kompo-nenty autenti-zace anonymní uživatel DoS vandalové počítač bypass DDoS toolkit cestovatelé čtení krádež zdrojů distribuční nástroje sítě kopie krádež výměny dat datové zdroje výmaz

Sofistikovanost útoku a znalosti útočníků pharming Vysoká Záchyt paketů DoS phishing sniffers sweepers www attacks automatické scanování GUI back doors síťová diagnostika blokace auditu hijacking Sofistikovanost útoku (nástroje) krádež zranitelnost systému password cracking samoreplikační kódy Nízká luštění hesel 1985 1990 1995 2000 2005

Charakteristika vyšetřování kybernetické kriminality

Charakteristika digitálního místa činu Co je zde, ale nemělo být? Cybercrime Scene Co je zde? Co zde není? Co zde není, ale mělo být? (tj. data, zbytky dat, registry) Co bylo změněno a je různé, ale ještě je zde? (tj. skrytá data, steganografie) Čím bylo pohnuté, ale dosud zde je?

Digitální stopy jsou mnohdy neviditelné, nestálé, značně rozsáhlé a dynamické, tedy proměnlivé v čase i místě spáchání skutku. Důkazní materiál mnohdy nelze zajistit stejně jako ostatní stopy na místě klasického trestného činu. Oběti i pachatele této kriminality nelze často vystopovat. Škody způsobené kybernetickou kriminalitou se obtížně zjišťují a vyčíslují.

K zajištění, analýze a zkoumání digitálních stop K zajištění, analýze a zkoumání digitálních stop jsou nutní vysoce kvalifikovaní policisté vybavení speciálním softwarem a hardwarem. Problémem jsou dlouhé prodlevy, které souvisí s rychlostí a relativní nepozorovatelností počítačového incidentu. Kvalita a včasnost zajištění digitálních stop přitom zásadně rozhodují o úspěchu vyšetřování. Legislativní rámec vyšetřování kybernetické kriminality je dosud nedokonalý, stále existují spíše fragmenty právních norem včetně trestního práva hmotného.

Data se ukládají do struktur počítačových sítí Data se ukládají do struktur počítačových sítí. Data je proto třeba analyzovat (pokud možno) přímo na místě činu (dokud jsou on-line dostupná). Používá se šifrování dat kvalitními algoritmy, které je velmi obtížné nebo dokonce nemožné prolomit. Rozšiřuje se využívání malé a mobilní digitální techniky, kde jsou data uložena v pamětech mikropočítačových systémů a je obtížné je podrobit analýze. Stále častěji bude potřebné již na místě činu rozhodnout o postupu získání takto uložených dat a případně některá data přímo zpřístupnit.

Faktory, určující kriminální situaci v případě kybernetické kriminality Existence či neexistence specifických právních norem k potírání kybernetické kriminality. Nemožnost postihování některých způsobů chování, jež nesou znaky společenské škodlivosti (držení pornografie). Stupeň připravenosti policejních orgánů a orgánů justice k potírání této trestné činnosti. Úroveň rozvoje komunikačních sítí a počítačových systémů, úroveň technické ochrany dat a systémů proti jejich zneužití.

Úroveň kontrolní činnosti a opatření proti možnému zneužití kumulací funkcí pracovníků informačních technologií. Vztah managementu organizací k oznamování jednání naplňujících skutkovou podstatu trestné činnosti v oblasti informačních technologií. Specifičnost prostředí, rychlost a utajenost provedení činu, možnost odstranění stop této činnosti. Specifické postavení typického pachatele kybernetických trestných činů, zvláště: znalosti a dovednosti pachatelů, jejich přístup k programovému vybavení a snadnost či obtížnost dosáhnout vstup do systému (logy apod.).

Strategie na místě činu Vyšetřovací cyklus Zkoumání digitálních stop Charakteristika pachatelů KK Motivace KK Rekonstrukce KK Deduktivní analýza Oběti KK Charakteristika místa činu Modus Operandi KK Mapování KK Forenzní analýza Dynamické digitální důkazy

Schéma vyšetřovacího procesu Přípravná fáze Rekognoskační fáze Vyšetřování fyzického místa činu Fáze zprávy Vyšetřování digitálního místa činu Generování důkazní zprávy

Model vyšetřovacího procesu Oznámení incidentu – obvinění výpověď a důkaz Ukončení svědectví Zpráva Analýza Nástroje Organizace a hledání Řízení případů Redukce Vytěžování dat Nástroje Obnova Uchování Identifikace zajištěných dat Incident/Protokol o ohledání MČ Nástroje Odhad hodnot Oznámení incidentu – obvinění Začátek s oznámením (alert)

Problematika odhalování kybernetické kriminality

Vyšetřovatel kybernetické kriminality by měl: Disponovat potřebným technickým a softwarovým vybavením. Identifikovat hrozby a předcházet incidentům. Identifikovat pachatele a zadržet jej. Spolupracovat s odborníky nestátní sféry. Spolupracovat na mezinárodní úrovni. Sledovat aktuální trendy rozvoje problematiky.

Hlavní problémy vyšetřování kybernetické kriminality (Zdroj informací: resortní materiál „Analýza aktuální úrovně zajištění kybernetické bezpečnosti České republiky“, určen pro jednání Bezpečnostní rady státu.) Nízký personální stav expertů na specializovaných policejních pracovištích, které se podílejí na vyšetřování kybernetické kriminality.

Skupina informační kriminality Policejního prezídia. Oddělení počítačové expertízy Kriminalistického ústavu Praha. Skupina pracovníků Útvaru zvláštních činností, kteří v součinnosti s telekomunikačními operátory dohledávají identitu a dokumentují činnost subjektů vyvíjejících nežádoucí činnost na internetu. Analogická pracoviště na krajských správách PČR.

Nízká znalostní vybavenost všech dalších příslušníků Policie České republiky, kteří se s kybernetickou kriminalitou setkávají. Již nyní příliš vysoký a ještě dále rostoucí objem existujících poznatků (včetně podnětů veřejnosti), které se týkají kybernetické kriminality a které policejní síly nejsou při současné personální situaci schopné v náležité míře prověřovat a dále rozpracovávat. Omezování nevhodnými administrativními předpisy, regulujícími schvalování, instalování a užívání potřebného softwaru i hardwaru. Týká se zvláště forenzních znalců, kteří se specializují na posuzování a zkoumání informačních technologií.

Nedostatečné propojení řady relevantních vnitrostátních databází, čímž mimo jiné dochází k duplikaci řady důležitých personálně a materiálně náročných činností, souvisejících s bojem proti kybernetickým incidentům. Nedostatek specializovaného vybavení (specializovaný a certifikovaný software, dostatečně dimenzovaný hardware apod.). Nevhodné organizační začlenění specializovaných policejních pracovišť a nedostatečné pravomoci jejich vedoucích.

Právní aspekty kybernetické kriminality

Směry legislativy kybernetické kriminality Ochrana údajů a ochrana soukromí. Trestní zákony, týkající se ekonomické kriminality související s využitím počítače. Ochrana duševního vlastnictví. Ochrana před nezákonným či škodlivým obsahem. Trestní právo procesní. Právní regulace bezpečnostních opatření, jako je šifrování či elektronický podpis.

Výzkum a vzdělávání v oblasti kybernetické kriminality

Výzkum V rámci bezpečnostního výzkumu Ministerstva vnitra úspěšně probíhá projekt „Problematika kybernetických hrozeb z hlediska bezpečnostních zájmů ČR“. Naplánován do roku 2010, je žádoucí v projektu pokračovat i po roce 2010. Některá témata výzkumu: Problematika CSIRT (Computer Security Incident Response Team – středisko koordinace reakce na kybernetické incidenty) (zvláště budování standardů a hierarchie řešení bezpečnostní problematiky v sítích).

Bezpečnostní a spolehlivostní analýza rozsáhlých sítí. Standardizace programového vybavení pro forenzní analýzu. Zkoumání sociálně-psychologických faktorů kybernetické kriminality. Analýza právní problematiky kyberprostoru. Stav, úroveň, struktura a dynamika ohrožení ČR kybernetickou kriminalitou a kyberterorismem.

Vzdělávání a výcvik Vysokoškolské vzdělávání Univerzitní – veřejné VŠ – obor informatika. PA ČR v Praze: Ochrana počítačových dat. Bezpečnost informací. Manažerská informatika. Kriminalistická metodika aj. Specializační kurzy pro policisty, vyšetřovatele, experty apod.

Závěry a doporučení Všestranně posilovat, vzdělávat a cvičit specializované policejní týmy podílející se na vyšetřování kybernetické kriminality. Zintenzivnit mezinárodní spolupráci policejních sborů. Harmonizovat právní normy z mezinárodního hlediska. Budovat pracoviště koordinující nouzovou reakci na kybernetické incidenty.