Stručná historie zásahů do Karlova mostu ve 20. století •1966-1975 – oprava mostovky a kamenného zábradlí. Do mostovky vložena betonová deska. Poškozené.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Přijímací řízení.
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Otázka č.16 ZÁSADY PLATNÉ V KATASTRU NEMOVITOSTÍ V ČR
Vedení správního řízení
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Chráněná památková zóna Barrandov (vyhláška HMP č. 10/1993)
ISAD Cíl: • sjednotit archeologická data vytvořená v projektech výzkumu a vývoje na ústředním pracovišti NPÚ • vytvořit aplikaci na internetu pro komplexní.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Návrh směrnice Organizační změny a optimalizace systemizace Rozpory po projednání s OO.
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
Alena Paulová.  Předpis č. 420/2004 Sb.  Obsah  § 1 – předmět úpravy  § 2 – předmět přezkoumání  § 3 – hlediska přezkoumání  Postup při přezkoumání.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Kontroly provedené v roce 2013 Hradec Králové Nechanice Borohrádek Hronov Vrchlabí Janské Lázně Smiřice Libáň Brumov Náchod Trutnov Rtyně v Podkrkonoší.
Porada krajských úřadů, magistrátů měst Brna, Ostravy a Plzně a Magistrátu hl. m. Prahy Praha, 11. června 2012.
Program rozvoje venkova ČR OSA III
1. Poskytování informací komunikace mezi uchazečem a zadavatelem Dobrá praxe = Otevřenost 2 kvalita & množství forma a způsob uveřejňování a poskytování.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Klenot Prahy … … Karlův most
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Úlevy pro plátce pojistného na sociální zabezpečení ke zmírnění dopadů hospodářské krize Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí.
Řízení o přestupcích.
Vodoprávní otázky Mgr. Lucie Zatloukalová Ministerstvo zemědělství Medlov, června 2009.
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Ochrana před neionizujícím zářením PŽP II Teze přednášky Podzim 2009.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Jaroslava Nietscheová, prom. práv. Vodní zákon ve vazbě na ochranu před povodněmi a úloha manipulačních řádů vodních děl Praha.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
SP4 - RD PROVÁDĚCÍ v ARCHICADU ing. arch. Vladimíra Jínová 13 - TEXTOVÁ ČÁST.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
VYJÁDŘENÍ K DOPISU ZE DNE DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE K PROJEKTU
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Staveniště a zařízení staveniště
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
IROP – Obnova památek kulturního dědictví Šternberk,
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
ZMĚNY BĚHEM VÝSTAVBY SKUPINY
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Stručná historie zásahů do Karlova mostu ve 20. století • – oprava mostovky a kamenného zábradlí. Do mostovky vložena betonová deska. Poškozené kamenné kvádry nahrazeny novými – kamenická dílna – ručně sekané kvádry. • – oprava zvětralých kvádrů plombami

Konec 90. let/nové tisíciletí – příprava na rekonstrukci NKP • – OPP Magistrátu souhlasí s vydáním stavebního povolení – souhlasí s předloženým projektem na opravu části NKP Karlův most s podmínkou vypracování realizační dokumentace •ŠEST LET SE NIC NEDĚJE… • – Předložená realizační dokumentace je Magistrátem zamítnuta z důvodů razantních zásahů do mostu. •DVA ROKY SE NIC NEDĚJE… • – NPÚ stanovuje podmínky pro zpracování nového projektu. Mj. stanoví: „je nutno minimalizovat zásahy do parapetních zídek.“ (zábradlí) Dále: !kritizuje absenci SHP!

Nové tisíciletí – příprava na rekonstrukci NKP • – se poprvé setkává koordinační komise pro obnovu Karlova mostu • – Magistrát vydává rozhodnutí, že: „Příprava navrhovaných prací v rozsahu předložené studie je přípustná za podmínky, že bude předložen zkompletovaný a aktualizovaný stavebně- historický průzkum.“ (SHP) Proti tomuto se nikdo neodvolal, toto rozhodnutí nabývá právní moci.

Co je SHP? •Smyslem SHP je zjištění kulturněhistorických hodnot, které je nutno při opravě respektovat a zachovat •SHP musí být proveden před zpracováním projektové dokumentace a před zahájením stavebních prací •Předchází jim proto, aby byly ochráněny a uchovány hodnoty kulturní památky.

Jak se má postupovat při přípravě obnovy kulturní památky? 1.Provedení stavebně-historického průzkumu (SHP) ARCHIVNÍ – zmapování celé historie (20.stol. nebylo zmapováno) Existuje pouze úvodní stať k SHP (1964) a doslovný opis této statě (1983) a Dějiny objektu (2005), v němž však není zpracována 2. polovina 20.stol.! V níž došlo k významným zásahům. FYZICKÁ – prozkoumání mostu, stáří kamenů apod. (nebylo provedeno) ZHODNOCENÍ - celkové hodnoty mostu (nebylo provedeno) DOPORUČENÍ – jak objekt opravovat (nebylo provedeno) 2.Projekt - musí vycházet z SHP - když znám hodnoty, mohu připravit projekt 3.Realizace - na základě projektové dokumentace, která by detailně řešila postup opravy !V PŘÍPADĚ KARLOVA MOSTU SE SHP NEPROVEDL! TOTO JE PORUŠENÍ ZÁKLADNÍ PODMÍNKY PRAVOMOCNÉHO ROZHODNUTÍ ORGÁNU STÁTNÍ PAMÁTKOVÉ PÉČE (2004)

ROK 2005 •10/2005 – PUDIS, a.s. zpracoval projekt pro stavební povolení opravy mostovky a kamenného pláště -„nad úrovní dlažby budou opravy provedeny kamenicky“ – NESTALO SE! -oprava zábradlí bude řešena až po získání výsledků z diagnostického průzkumu. Ten provede PřF UK až 06-11/2006 -„Výsledky diagnostického průzkumu budou důsledně zapracovány do dalšího stupně PD.“ -DALŠÍ STUPEŇ, KTERÝ BY ŘEŠIL OPRAVU ZÁBRADLÍ A PLÁŠTĚ, VŠAK NIKDY NEBYL ZPRACOVÁN!

Vyjádření NPÚ k projektu pro stavební povolení • NPÚ vydává souhlasné „odborné“ vyjádření, že vydání stavebního povolení je možné za předpokladu že: „je nutno počítat s tím, že v blízkosti původních originálních soch budou požadavky stanoveny co nejpřísněji.“ JAK? NIJAK! NEBYLY TOTIŽ NIKDY STANOVENY! Dále: „U všech prvků slavnostního osvětlení musí být zajištěno, aby se minimálně uplatnily za denního světla, nevytvářely nevhodné vedlejší efekty a neoslňovaly pěší na mostě ani osoby na lodích.“ POJETÍ PAMÁTKOVÉ OCHRANY MOSTU V POJETÍ ARCH. ONDŘEJE ŠEFCŮ JE SKUTEČNĚ SVÉRÁZNÉ

Rok 2006 •Do této doby majitel Karlova mostu – hl. m. Praha disponuje závazným stanoviskem Magistrátu, kterým byla schválena studie opravy a uložena podmínka provést SHP. Tato podmínka není splněna! • – Magistrát rozhodnutím schvaluje projekt ke stavebnímu řízení, ačkoliv nebyl zpracován SHP. Stanovuje však podmínku, že bude zpracována podrobná realizační dokumentace. •Podle §14 zákona o SPP byl vlastník povinen předložit Magistrátu realizační dokumentaci před zahájením prací. !NESPLNIL!

Vydání stavebního povolení - Stavební úřad vydává stavební povolení. Stává se tak na základě souhlasu Magistrátu. Podmínky Magistrátu však nejsou splněny. !SHP ani REALIZAČNÍ DOKUMENTACE NEEXISTUJÍ!

ROK 2007 •8/2007- ZAHÁJENÍ STAVEBNÍCH PRACÍ NA KARLOVĚ MOSTĚ •PŘESTAVBA MOSTOVKY A ZÁBRADLÍ •Až po půl roce stavební činnosti, tedy 1/2008 byla podepsána dohoda mezi SMP CZ a NPÚ o provedení archeologického výzkumu. Předmětem dohody je: •„výzkum při zásazích do terénu a hmoty mostu“ •„dohled nad prováděnými stavebními pracemi“ !ANI JEDNO NEUDĚLALI! Jediné, co udělali, byla archeologická sonda před Mosteckou věží. Stalo se tak před podpisem dohody již na podzim roku 2007! Následně zkoumají Křížovnické náměstí.

•Na Karlův most nastoupily sbíječky a rozbrušovací pily. Kamenné zábradlí začalo být rozebíráno způsobem, který připomínal bourací práce. Dokladem bezohledného přístupu k hodnotám mostu je například středověký kvádr, který byl naříznut rozbrušovací pilou a následně rozlomen. Jedná se o tzv. Petřínský pískovec, který se používal na románských stavbách. Není vyloučeno, že pochází z Juditina mostu.

Pohled do skladu kamenných kvádrů odstraněných z Karlova mostu. Na tomto „pohřebišti“ se podle znaleckého posudku nachází až 30 procent původních kvádrů, které jsou v dobrém stavu, a přesto nebyly vráceny na své místo v zábradlí. Některé vyřazené kameny byly dokonce zlikvidovány v drtičce. O jejich stavu nebyl pořízen žádný záznam.

Namísto původních ručně sekaných kvádrů s kvalitní řemeslnou kamenickou povrchovou úpravou jsou do zábradlí osazovány prefabrikáty vyrobené průmyslovým řezáním. Nové kusy neodpovídají původním ani způsobem zhotovení ani tvarem, rozměrem či typem kamene.

•Při opětovném zdění parapetu nejsou vůbec akceptovány nejen tradiční kamenické technologie, ale ani nejzákladnější řemeslné požadavky. Kvádry jsou křivě osazovány, na jedné straně ze zdiva vystupují, na straně druhé jsou propadlé. Některé křivě osazené historické kameny jsou dodatečně osekávány.

•Spárování je provedeno zcela amatérským způsobem. Malta při zdění stéká na středověké kameny v nižších partiích.

ROK ŠOK • – Mott MacDonald žádá Magistrát o schválení realizační dokumentace ROK PO ZAHÁJENÍ STAVEBNÍ ČINNOSTI • – Magistrát vydává rozhodnutí „o změně realizační dokumentace“ •Učiní tak m.j. na základě posudku NPÚ ze dne TOTO ROZHODNUTÍ JE VŠAK NEZÁKONNÉ! •Nemůže se jednat o „změnu“, když žádná realizační dokumentace před tím neexistovala •Magistrát tímto krokem obešel zákon a zároveň se snažil krýt pochybení vlastníka. §14 odst. 1 zákona o SPP totiž neumožňuje vydat rozhodnutí k již probíhající stavbě. PODEPSÁN JE JAN KNĚŽÍNEK

•Ani tato dodatečná realizační dokumentace však OPĚT NEŘEŠÍ způsob opravy pláště a zábradlí! •Dodnes není proveden SHP Karlova mostu, ani realizační dokumentace, která by řešila opravu zábradlí a kamenného pláště.

… jedeme dál! •V tuto chvíli je oprava mostovky a zábradlí téměř ukončena! •V další etapě plánují „opravu“ kamenného pláště pilířů a kleneb. •Tato závěrečná etapa opět není připravena. SHP pořád nemají, realizační dokumentace nadále neexistuje. •Na úrovni současných prací vidíte, že je zde reálné riziko toho, že stejně necitlivým způsobem bude vlastník postupovat i nadále! KDO JE ZASTAVÍ?

Magistrát pokutuje a přiznává Magistrát ukládá hl.m. Praze pokutu ve výši ,- Kč za: - nesplnění oznamovací povinnosti Arch.Ú. - neprovedení SHP tím se přiznali, že neexistuje - nepředložení realizační dokumentace před zahájením prací JEDNÁ SE O SPRÁVNÍ DELIKTY ZA KAŽDÝ Z NICH ZÁKON UKLÁDÁ POKUTU AŽ DO VÝŠE ,- Kč

Magistrát navíc vlastníkovi po dvou letech stavebních prací ukládá: • – Magistrát rozhodl, že vlastník neplní své povinnosti stanovené § 9 odst. 1 zák. o SPP, tj. nepečuje o zachování Karlova mostu a nechrání ho před ohrožením, poškozením a znehodnocením •Z uvedeného důvodu vlastníkovi ukládá opatření, která je povinen okamžitě učinit: - provádět operativního průzkumu - při demontáži parapetu nepoškozovat rozebírané kvádry - prověřit vyřazené kameny, které jsou ve skladu - sestavovat zábradlí tak, aby kameny nevystupovaly z líce - řádně provádět spárování - zpracovat záměr na opravu pole XI. A, ve kterém se nacházejí historicky cenné kameny. Ty nejcennější se však nacházely v úseku od malostranské věže až po Kampu. Jsou již stavebními pracemi nenávratně zničeny.

Nejsme sami! •Petici požadující okamžité zastavení prací na Karlově mostě do doby, než budou investor a stavební firma připraveni provádět opravu s ohledem na jeho kulturní význam pro český národ a evropské dědictví… •…v souladu se zákony této země… PODEPSALO JIŽ OBČANŮ a další stovky denně přibývají!

•Pro posouzení průběhu prací byla v březnu letošního roku ustanovena Odborná komise pro obnovu Karlova mostu. Jejími členy se stali významní odborníci z oblasti památkové péče, restaurátoři a projektanti se zkušenostmi při obnově kulturních památek. Konstatovala: „ Komise považuje za zarážející, že památka takového významu je opravována způsobem, který nesplňuje ani základní standardní postupy, používané při opravách jiných kulturních památek“. Je přesvědčena, že pokud nedojde ke kvalitativní a principiální změně „nelze vyloučit závažné důsledky pro tuto unikátní památku“. Je tedy nutné, aby vlastník Karlova mostu, kterým je hlavní město Praha, přerušil práce a zjednal nápravu.

• NPÚ požaduje: „Přerušit kamenické práce až do vyřešení způsobu dalšího optimálního postupu.“ „Přerušit izolatérské práce až do vyřešení citlivého detailu při parapetu zábradlí.“ Stavební práce na Karlově mostě do dnešního dne zastaveny nebyly!!! Jan Kněžínek: „Zastavit práce na Karlově mostě by bylo krajně nezodpovědné.“ (ČT1) Proč by bylo nezodpovědné okamžitě přerušit práce? Můžeme se jenom domýšlet…

KDO JE VINÍKEM? 1.Vlastník – hl.m. Praha - nesplnil povinnost danou § 9 odst. 1 zák. o SPP, a to: pečovat o národní kulturní památku a chránit ji před poškozením - nesplnil podmínky pravomocných rozhodnutí orgánu SPP, tj. Magistrátu - nesplnil oznamovací povinnost Archeologickému ústavu AV ČR stanovenou § 22 odst. 2 zák. o SPP

2.Orgán pam. péče Magistrát hl.m. Prahy - neměl vydat souhlasné závazné stanovisko k projektu pro stavební povolení, neboť neexistoval SHP, jehož existenci vyžadovalo rozhodnutí Magistrátu. - v závazném stanovisku pro stavební povolení nestanovil podmínky k ochraně kulturně- historických hodnot Karlova mostu. Nestanovil podmínky ke zpracování realizační dokumentace (jak bude realizace probíhat). - v rozporu s § 28 odst. 2, pís. f) zák. o SPP neprováděl dozor při opravě Karlova mostu - v rozporu s účelem zákona o SPP nezabezpečil ochranu Karlova mostu KDO JE VINÍKEM?

3. Dokumentační pracoviště - NPÚ v rozporu s § 32 odst. 2 zák. o SPP: - nezpracoval podklady pro řízení orgánů pam. péče (Magistrát) na odborné úrovni. Ve vyjádření k projektu o staveb. povolení nebyla stanovena ŽÁDNÁ podmínka pro ochranu kulturně-historických hodnot NKP - selhal jako dokumentační pracoviště – neprováděl operativní průzkum - neposkytl odbornou pomoc vlastníkovi - nezabezpečil odborný dohled při obnově Karlova mostu KDO JE VINÍKEM?

Kdo je obětí?