Národní centrum pro podporu informační infrastruktury VaV Společné jednání komise pro vědeckou činnost a ekonomické komise RVŠ Martin Svoboda

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aleš Pekárek Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK Současný stav využití Creative Commons v oblasti informací veřejného sektoru ČR CC Salon,
Advertisements

Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Národní program udržitelnosti I
Licenční centrum jako podpora zajišťování EIZ připomínky, náměty, návrhy AKVŠ Czech ELIB – schůzka zástupců vysokých škol, Brno, Fakulta sociálních.
Situace okolo financování informačních zdrojů pro r zasedání předsednictva Rady vysokých škol
Nový program MZe - dvoustupňová veřejná soutěž
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Licenční centrum podpora pro zajištění informační infrastruktury VVI Sněm RVŠ, 2014, Praha Marta Machytková předsedkyně VV AKVŠ.
Projekt NTK v programu LR Stav prací k Štěpánka Žižková.
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Informační zdroje pro výzkum - INFOZ programy LI a 1N projekt NK ČR konsorcia Hanuš Hemola Národní knihovna ČR.
Informační zdroje v programu 1N Celostátní porada vysokoškolských knihoven České Budějovice Věra Kubíková, MŠMT.
Zkušenosti s utvářením konsorcií v České republice Jaroslav Šilhánek VŠCHT Praha.
Licenční centrum jako podpora zajišťování EIZ pracovní skupina při AKVŠ, schůzka v NTK , Věra Svobodová, MENDELU,
AKVŠ – silná asociace s jasnou vizí do roku 2020 Iva Prochásková Bibliotheca academica 2012, 26.– , Pardubice.
Bibliotheca academica , Ostrava EIZ na VŠ po roce 2008 – koordinace a spolupráce Barbora Ramajzlová
Ostrava, BA-CPVŠK 2007 Bibliotheca academica – CPVŠK 2007 Proč změna zavedené značky… A co obsah? Iva Prochásková, Univerzita Pardubice.
Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Bibliotheca academica – CPVŠK 2008, 4.– , Plzeň Činnost v období listopad 2007 – říjen 2008 Iva Prochásková
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Aktivity Asociace knihoven vysokých škol ČR v oblasti OA Mgr. Pavla Rygelová Ústřední knihovna VŠB-TUO 1 5. setkání českých uživatelů systému DSpace
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Národní centrum pro podporu informační infrastruktury VaV Bibliotheca Academica 2013 Martin Svoboda Brno,
Zpráva o činnosti SK RVŠ 20. zasedání předsednictva RVŠ, 30. října 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Zásady institucionálního hodnocení VaV připravovaného v rámci Ipn Metodika (Efektivní systém hodnocení a financování VaVaI) Daniel Münich garant klíčové.
Základní otázky rozvoje informatizace Ing. Dana Bérová náměstkyně ministra – ředitelka sekce Jihlava,
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Metodika hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů (platná pro léta 2013 až 2015) návrh od Rady vlády pro výzkum,
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
RVŠ a financování výzkumu, vývoje a inovací 17. září 2009 Karolinum RVŠ pokládá za neproduktivní další diskusi k tématu VaVaI bez navýšení finančních prostředků.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
ČINNOST PŘÍSTROJOVÉ KOMISE
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE NA MPO Výzkum a vývoj na MPO.
Cíle výzev Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI)
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
VaVpI – pracovní skupina 2 FINANCOVÁNÍ A METODIKA Schůzka , MŠMT MAKROSKOPICKÝ MODEL UDRŽITELNOSTI PROBLÉMOVÉ OKRUHY, KTERÉ BUDOU DÁLE ŘEŠENY.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Informace z oblasti výzkumu (Předsednictvo RVŠ, ) Tomáš Opatrný.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Sněm RVŠ1 Financování VaV Sněm RVŠ2 Financování - institucionální podpora Návrh RVV na r (po krácení, před MPŘ): MŠMT - VZ +
6. zasedání sněmu RVŠ. Praha, Financování elektronických informačních zdrojů (EIZ) pro VaVaI na vysokých školách potřeba koncepčního řešení.
Pořizování EIZ, licenční centrum, aneb na co se máme připravit Věra Svobodová, Mendelova univerzita v Brně,
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Informace o koncepci připravovaného hodnocení VaV a o projektu Ipn Metodika Efektivní systém hodnocení a financování VVI Daniel Münich garant klíčové aktivity.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Zpráva o řešení projektu LR1305 Průběžná oponentura za období Nositel projektu: Západočeská univerzita v Plzni Řešitel projektu: Ing. Barbora.
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Transkript prezentace:

Národní centrum pro podporu informační infrastruktury VaV Společné jednání komise pro vědeckou činnost a ekonomické komise RVŠ Martin Svoboda Brno,

Úvod • O čem bude řeč NENÍ „Projekt NTK“ ani „Model NTK“. • NTK od roku 2000 zajišťuje nákup EIZ v celostátním měřítku – počínaje Národní licencí vydavatelství Springer za DM ročně a od té doby elektronické časopisy nejdůležitějších STM vydavatelů pro 70+ českých škol a ústavů. • Dosavadní „soutěžní“ model podpory nákupu je dlouhá léta předmětem kritiky, proto NTK využila projekt OP LZZ a dala zpracovat studii jako podklad pro diskusi o možné budoucnosti. • Nic, co studie navrhuje není dogma, ale právě jen návrh, který je možno přijmout, zavrhnout, změnit, předělat – ale je to něco. • To musí udělat komise jmenovaná nejspíše MŠMT jako hlavním distributorem podpory, v níž budou zastoupeni všichni příjemci podpory. 2

Hřiště, na němž se hraje Mezinárodní průmysl vydávání vědeckých časopisů vypadá takto: • Obrat miliard Kč ročně. • Vychází cca 23,000 recenzovaných (peer-reviewed) časopisů. • V nich je publikováno kolem 1,4 milionu článků ročně. • Asi 5-10 % je publikováno jako tzv. zlatý Open Access. • Více než 97 % časopisů z oblasti přírodních věd, techniky a mediciny je k disposici online, pro humanitní a společenské vědy to je přes 90 %. • Podle studie CIBER vynaložily britské univerzity v roce 2009 na nákup EIZ 2,6 miliardy Kč, v ČR to bylo v tomtéž roce 358 milionů Kč. Přesto se daří dosahovat srovnatelných cen za stažený článek. 3

Background (1) • Masivní podpora informační infrastruktury (~130 mil. Kč/rok) od roku 1999  solidní portfolio elektronických informačních zdrojů. • Bez nich je dnešní výzkumný provoz v ČR nemyslitelný. 4

Background (2) • „Soutěžní“ model  zvýšení efektivity, odstranění duplicit, koncentrace „konsorcií“ • LB: dva projekty (+ další pro technickou infrastrukturu) • LI: 62 • N: 36 • VZ: 18 • LR: 9 (+ 8 OP VaVpI). 5

Background (3) • Rozdvojení nástrojů podpory na Prahu (LR) a mimo Prahu (OPVaVpI) situaci jen zkomplikovalo. • Komunita akademických knihovníků dlouhodobě poukazuje na neefektivitu „soutěžního“ modelu. • Díky emeritní presidentce AKVŠ prof. Málek odůvodnil ve Stanovisku Rady pro výzkum, vývoj a inovace č. 270/A6-a ze dne 24. února 2012 zkrácení programu „Informace – základ výzkumu“ do roku 2017 takto: Je třeba změnit stávající způsob podpory financování elektronických informačních zdrojů (EIZ) ze státního rozpočtu, inspirovat se modely úspěšnými v zahraničí, vytvořit koncepční model finanční podpory EIZ, jako základní nezbytné informační infrastruktury pro VaV, a od roku 2018 tento model zavést do praxe v ČR. 6

Co tedy? (1) • Většina současných projektů v programech IZV a OP VaVpI skončí v roce 2017 • Chce-li výzkumná komunita i nadále využívat podporu pro informační zabezpečení, je nutné vytvořit koncepční model finanční podpory EIZ, jako základní nezbytné informační infrastruktury pro VaV, a od roku 2018 tento model zavést do praxe v ČR. • To znamená tak, aby v roce 2017 již mohly být sjednány nové smlouvy. 7

Rozhodování 8 Podpora ANO NE Jak distribuovat Je centrum užitečné? (protipříklad: nl, uk, no) přímo dohodnutý x subjektům distribuční x (kdo rozdělí?) mechanismus x O tom dále

Studie Deloitte (1) • NTK zadala již v roce 2011* v rámci projektu podpořeného z OP LZZ zpracování studie nového způsobu poskytování podpory. • Studie se jmenuje „Návrh Implementace jednotného systému plánování nákupu EIZ do ČR“ (pracovně CzechELib). • Studie byla představena pracovní skupině pro „Zabezpečení efektivní dostupnosti elektronických informačních zdrojů pro podporu VaVaI po roce 2011“ (Ing. Věra Svobodová) v rámci „Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – 2015“ a po úpravě analytické části byla odsouhlasena jako východisko pro další postup. 9

Studie Deloitte (2) • rámcově zhodnotila současný stav nákupu a zpřístupňování EIZ v ČR, • analyzovala příklady nejlepší praxe – modely centrálního nákupu EIZ v zahraničí (Finsko, Norsko, Velká Británie, Nizozemsko, Slovensko*), • na základě těchto poznatků navrhla model změny způsobu plánování, řízení nákupu a zpřístupnění EIZ pro ČR, • a to ve značném detailu: včetně organizační struktury, návrhu právní formy, ekonomického zhodnocení modelu, odhadu investičních a provozních nákladů, harmonogramu implementace a potřebných legislativních změn. Nejde o definitivní projekt, ale o studii možného řešení 10

Co tedy? (2) • Především znovu opakuji: nejde o „projekt NTK“, „model NTK“ atd., ale přinejmenším o cosi, s čím lze polemizovat, vylepšovat, opravovat, zahodit a udělat lépe… • Nebudu se zabývat podrobnostmi návrhu, ale tím, kde je podstata nedorozumění mezi návrhem a kritickými připomínkami RVŠ a AKVŠ. • Poznámka na okraj: jde o názory představitelů vysokých škol, přitom se jedná o informační podporu celé výzkumné komunity: VŠ, AV ČR a dalších VO mimo tyto struktury 11

Klíčové otázky fungování centra • Financování • Právní forma, zařazení centra • Struktura, řízení 12

Financování 1.Je oprávněný předpoklad, že by nákup EIZ mohl být jako dosud podpořen z prostředků na podporu výzkumu? Neznám odpověď, nicméně podpora bude v roce 2017 existovat kontinuálně již 20 let… 2.AKVŠ navrhuje podporu převádět institucionálně přímo vysokým školám. Je to možné, a lze takto podpořit i ostatní členy výzkumné komunity? Rovněž neznám odpověď. 3.Jakmile se vyjasní odpověď na obě předchozí otázky, bude možné navrhnout právní uspořádání centra. 4.Asi není sporu o tom, že činnost centra samotného by mohl podpořit stát. 13

Otázky • Virtuální účty – Samozřejmě český (a nejspíš ani žádný jiný) právní řád nic takového nezná. Lépe asi „Institucionální účty“. Ve skutečnosti jde o běžné výdajové účty, na něž přijde státní podpora. O jejím použití na úhradu svého podílu na předplatném rozhoduje každá členská organizace. Pravidla nastavuje „správní rada“centra – viz později – a kontroluje audit. • Způsob úhrady – Jde o platbu předplatného, nikoliv model „pay-as-you-go“. Tedy nikoliv do vyčerpání svého „účtu“ dostávají jednotlivé VO přístupy k EIZ „zdarma“, další si pak hradí ze svého. Platba je stejná jako dosud, skládá se z podpory (z „virtuálního“ účtu) a z vkladu člena, stejně jako v finském modelu. • Korupce – Čísla uvedená v dotazu prof. Opatrného jsou truchlivá. Přesto považuji za zdravější inspirovat se u „čistších“ ekonomik. Důvěřujme správní radě a auditu. Kromě toho v jižních zemích jsou spíše izolovaná konsorcia než celostátní systémy. 14

Právní forma, zařazení centra Právní forma musí umožňovat takové prostředky přijímat a nakládat s nimi ve prospěch třetích institucí. 1.Existující vs. nově zřízená instituce: a)návrh Deloitte uvádí spolek, b)AKVŠ navrhuje model CESNET, pokud ano, proč ne CESNET přímo? Ten se ovšem musí během dvou let změnit ze zspo na jiný typ podle nového OZ, c)panel KRE navrhl NTK. 2.Pro český model je klíčové, aby centrum zatěžovalo státní rozpočet jen minimálně. 3.Přitom je podstatné, aby centrum bylo pokud možno nezávislé na institucích, jimž slouží. 15

Otázky • Zákon 130/2002 Sb. a případná novela – závisí na právní formě, pro „výzkumnou infrastrukturu“ by snad ani nebyla nutná. 16

Struktura, řízení 1.Český model by měl vzhledem k významné podpoře nákupu z veřejných prostředků vyvážit účast státu na řízení centra se samosprávou účastníků. 2.Jako optimální se jeví tři vrstvy: a)„správní rada“, b)licenční a administrativní jednotka a technická jednotka, c)expertní komise/panely odborníků. 17

Otázky • AKVŠ srovnává „složitý“ návrh Deloitte s jednoduchou strukturou „současné komerční“ organizace. To má dva háčky: a)kdo určí způsob rozdělování podpory a všechna ostatní pravidla? b)kdo určí, co se má nakupovat? • Lokalita – Ano, nemusí to být Praha, to je na rozhodnuti jiných 18

Organizační struktura 19 „Správní rada“ Řídicí úroveň „Správní rada“ Řídicí úroveň Řídicí skupina: MŠMT, RVVI, representace VŠ, AV ČR a VO delegovaná Plénem Poradní úroveň Poradní úroveň Oborově specifické expertní skupiny Technika a přírodní vědy Medicina Společenské a humanitní vědy Plénum účastníků (Konsorciální skupina): představitelé VŠ, AV ČR, dalších VO Výkonná úroveň Výkonná úroveň LAJ Licenční a administrativní jednotka LAJ Licenční a administrativní jednotka TJ Technická jednotka TJ Technická jednotka 5-9 osob Rozhoduje strategické otázky řízení Pravidelně se schází 2x ročně, na začátku podle potřeby (4x ročně?) 5-9 osob Rozhoduje strategické otázky řízení Pravidelně se schází 2x ročně, na začátku podle potřeby (4x ročně?) Každá skupina 5 – 9 expertů + zahraniční expert Vytvářejí strategii nákupu Schází se podle potřeby, zejm. v přípravném období a při hodnocení LAJ: 3 fte – vyjednávání a komunikace s vydavateli s pomocí externistů 3 fte – administrátoři institucionálních účtů, komunikace s experty a ŘS, dotazy, zprávy, interní fungování 1 fte – expert na smluvní právo TJ: 2 fte – technické podpora s pomocí externistů LAJ: 3 fte – vyjednávání a komunikace s vydavateli s pomocí externistů 3 fte – administrátoři institucionálních účtů, komunikace s experty a ŘS, dotazy, zprávy, interní fungování 1 fte – expert na smluvní právo TJ: 2 fte – technické podpora s pomocí externistů Cca 150 zástupců všech členských organizací Navrhují a připomínkují strategii, volí zástupce do ŘS, volí experty do oborových skupin Schází se jednou ročně

Žádoucí další funkce národního centra 1.Podpora otevřeného přístupu k výsledkům výzkumu - Open Access: a)doporučila konference KRE; na konferenci Bibliotheca Academica výslovně uvedeno, že jde o potřebnou funkci centra, b)NTK je národním kontaktním centrem pro konsorcium SCOAP3, c)jako první česká VŠ zahájila VŠCHT v loňském roce finanční podporu publikování článků v renomovaných OA časopisech (žádný „double dipping“) s jasnými pravidly: inspirace pro národní systém (po vzoru DFG). 2.Systémově-informační podpora hodnocení výzkumu: a)využití databází scopus/WoK, scival, b)nikoliv hodnocení, ale bibliometrická „tvrdá data“, trendy, informace jak pro školy/ústavy, tak pro státní správu (MŠMT, RVVI), c)využití NUŠL. 20

Harmonogram 2018 – existuje/je žádoucí kontinuita zdrojů dnes zajištěných z LR resp. OP VaVpI 2017 – nejpozději na začátku roku musí Centrum být do té míry funkční, aby sjednalo potřebné smlouvy 2016 – v průběhu roku musí být Centrum právně, organizačně, finančně i personálně ustaveno a vybaveno 2015 – případná novela zákona 130/2002 Sb., zakládací/ řídicí dokumenty Centra 2014 – předložení návrhu a rozhodnutí MŠMT, schválení RVVI, vláda 21

Komise pro … • Komisi by měl jmenovat ministr ŠMT • Složení – zástupci příjemců • VŠ – navrhne RVŠ, KR • AV ČR – navrhne presidium AV • jiné VO – navrhne kdo? – zástupci exekutivy: MŠMT, RVVI + k disposici právník a ekonom 22

23 Děkuji za pozornost

24 Sir Tim Berners-Lee for Nobel prize !