Michel Perottino CEFRES, FSV UK Financování politických stran a volebních kampaní ve Francii 1
Pravidla financování politických stran: Poměrně nová zkušenost • Zákon z 11. března 1988: Princip průhlednosti, princip věřejného (státního) financování na základě počtu poslanců a senátorů. Zákon také poprvé stanovil mj. strop pro volební výdaje a princip i pravidla vyplácení volebních výdajů (dnes maximálně 50% stropu) • Zákon z 15. ledna 1990: – První část státní dotace se odvíjí od volebního výsledku v prvním kole legislativních voleb (dvoukolový většinový systém), přítomnost v 75 volebních obvodů (z 577), práh 5% zrušen Ústavní radou – Druhá část dotace podle počtu zastupitelů v Parlamentu (podmínka: splnit podmínky pro první část), zastupitelé se příhlašují k příslušné straně sami Strop pro příspěvky od právnických osob ( €) Strop pro příspěvky fyzických osob (původně €, od r €) Amnestie předchozích praktik výjma případů osobního obohacení • Zákon z 29. ledna 1993: První část dotace podle volebního výsledku v prvním kole legislativních voleb (dvoukolový většinový systém), přítomnost v 50 volebních obvodů (z 577) • Zákon z 19 ledna 1995: Zákaz příspěvků od právnických osob (vyjma politických stran) • Zákon z 6. června 2000: Znevýhodnění politických stran, které nedodržují genderovou vyrovnanost • Zákon z 11. dubna 2003: První část dotace podle volebního výsledku v prvním kole legislativních voleb, nový práh 1% v minimálně 50 obvodů 2
Kontrola Financování politického života kontrolují dvě nezávislé administrativní komise: Komise pro finanční průhlednost politického života (Commission pour la transparence financière de la vie politique) kontroluje majetková přiznání zastupitelů, členů vlády a některých manažerů státních podniků (porovnává prohlášení před získáním a po vypršením mandátu nebo funkce) Vznikla v r Devět členů (soudci), část jmenuje premiér Zpráva komise je zveřejněna v Journal officiel (minimálně každý 3. rok) Pokud to shledá nutným, může komise podat návrh na stížnost státní prokuratuře Národní komise volebních účtů a politických financování (Commission nationale des comptes de campagne et des financements politiques) kontroluje účty podle předloženého účetnictví stran a volební účty kandidátů Vznikla v r Devět členů (soudci), jmenuje premiér Zpráva komise je zveřejněna v Journal officiel (každý rok) Pokud to shledá nutným, muže komise podat návrh na stížnost státní prokuratuře (trest: rok nevolitelnosti, případně zrušení jmenování, možné další tresty) 3
Státní dotace v roce 2010 • V současné době má nárok na státní dotaci po volbách v r stran (v r. 2002: 32) v kontinentální Francii, 26 v zámoří • Stát vyplatil v r ,17 € (první část dotace) a € (druhá část), celkem tedy ,17 € (přibližně Kč) Pro úplnost, strany ze zámoří získaly celkem přibližne € ( € €) Vybrané příklady: • Unie pro lidové hnutí (UMP, 39,54%): € € = € • Socialistická strana (PS, 24,73%): € € = € • UDF-Demok. hnutí (MoDem, 7,61%): € € = € • Komunistická str. (PCF, 4,29): € € = € • Národní fronta (FN, 4,29): € + 0 € = € 4
Politické strany můžou získat • Členské příspěvky • Finanční příspěvky od fyzických osob v maximální výši 7500 € • Statní dotace (dvě části) • Příspěvek od stranického zastupitele • Příspěvek od jiné politické strany • Anonymní finanční příspěvky získané během stranických akcí („don au drapeau“) • Jiné přijmy (za služby, výnosy apod.) 5
Příklady struktury příjmů v r (v eurech) Strana Členské přísp. Přisp. zastupitelů Dary od fyz. osob Státní dotace JinéCelkem příjmy Výdaje UMP ,9%3,2%13,3%61,9%10,7%100% PS ,1%26,7%0,8%40,6%14,8%100% PCF ,9%51,7%14,2%11,7%12,5%100% FN ,8%13,5%25,7%44,7%,6,4%100% 6
Mezery v průhlednosti a kontrole • Nezastropovaná výše členského příspěvku • Zvýhodňování strany a členů (materiální výhody, pracovní místa...) ve veřejné (místní) správě nebo v soukromém sektoru • Financování politické strany jinou politickou stranou • Různorodost a neprůhlednost stranických soustav (spřízněné strany, spolky, kluby, atd) 7
Stranické „soustavy“ (zdroj: 8
Děkuji za pozornost 9