Vlastní hodnocení škol z pohledu České školní inspekce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Konference Asociace aktivních škol
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Vlastní hodnocení školy
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Hodnocení škol a školských zařízení
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
Autoevaluace z pohledu
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE SLUŽEB ICT VE ŠKOLE NÁLEŽITOSTI ICT PLÁNU ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Mgr. Jana Palanská.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Možnosti hodnocení ředitelů škol
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Zpracoval: Ing. Petr Hajný, ředitel školy
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
Autoevaluace na SZŠ a VOŠZdr. Liberec vyhláška č.15/2005 Sb. na naší škole od roku 2006 tříletý cyklus ošetřeno směrnicí ředitelky školy výchozí dokument.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Základní škola a Mateřská škola Stařeč, okres Třebíč
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
PREZENTUJÍCÍ Hodnocením ke zvyšování kvality vzdělávacích služeb středních škol v kraji Vysočina Mgr. Miroslav Pech.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Liberecký inspektorát ČŠI
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Komplexní systém hodnocení
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
První zkušenosti s evaluací
Autoevaluace z pohledu
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Intenzivní podpora škol
Transkript prezentace:

Vlastní hodnocení škol z pohledu České školní inspekce Mgr. Martin Procházka, Středočeský inspektorát 2. prosince 2009

Vlastní hodnocení jako nástroj pro zlepšování Klíčový prvek pro zdokonalování veřejných služeb Základní kámen pokroku ve vzdělávacích systémech většiny evropských zemí (hodnocení na základě uznaných měřítek kvality) Náročný úkol – podmíněn profesionálním rozvojem učitelů a řídících pracovníků a závisí na kultuře otevřenosti

Zlepšování záleží na schopnosti se učit Efektivní systémy jsou schopny se učit od ostatních Úspěšné vzdělávací systémy – podrobná analýza a sdílení (příklady dobré praxe, profesionální dialog, informace pro výzkum a mezinárodní srovnávání) Investice do výzkumu zlepšování vyučování (příklad studie TIMSS v r. 2007)

Vlády definují širší strategické cíle Podoba provedení a uvedení do praxe se rozhoduje na místní úrovni Posun od přísné regulace k rámcové legislativě ve víře, že se lépe vyhoví individuálním a společenským potřebám Kvalita personálu je klíčová - „kvalita vzdělávacího systému nemůže převyšovat kvalitu učitelů“

Jakou roli má ČŠI? ust. § 12 odst. 1, 2 a 3; ust. § 174 odst. 1, 2 a 6 Sb., školského zákona ČŠI hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a šk. služeb s cílem zjistit: Naplnění cílů školské politiky státu Účinnost podpory rozvoje osobnosti dítěte, žáka či studenta

Vyhláška č. 17/2005 Sb., o podrobnějších podmínkách organizace ČŠI Postup ČŠI Vyhláška č. 17/2005 Sb., o podrobnějších podmínkách organizace ČŠI Plán hlavních úkolů (schval. MŠMT) Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb www.csicr.cz

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a šk Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a šk. služeb = systém - „osnova“ pro cyklické hodnocení škol = národní hodnotící rámec ČR (úkoly ČŠI, terminologie) Srovnání oblastí hodnocení - průnik oblastí hodnocení (RVP ZV, vyhláška č.225/2009 Sb.), průnik metod, nástrojů

Česká školní inspekce Vyhláška upravující VH RVP - oblasti autoevaluace Kritéria hodnocení ČŠI - ve skupinách Podmínky ke vzdělávání Materiální, technické, ekonomické, hygienické podmínky Rovnost příležitostí Předpoklady pro řádnou činnost školy Průběh vzdělávání Výuka, IVP, soulad Průběh vzdělávání, Soulad Podpora žákům, spolupráce,vztahy Spolupráce, klima Partnerství Výsledky vzdělávání Vyučovací hodnocení Řízení školy Práce učitelů, vedení Vedení školy Úroveň výsledků Celkové hodnocení školy

Čím VH pro ČŠI je? Podklad pro IČ, zdroj informací spolu s dalšími dokumenty školy (výroční zpráva, ŠVP, školní řád …) Zkušenosti ČŠI s VH škol a problémy škol s VH zaznamenané v terénu (Výroční zpráva)

ČŠI neposuzuje formu VH !!! Manažerské hodnocení – zpětná vazba s informacemi o řízených procesech s opatřeními ke změně (cíl – úspěšný žák) „Zrcadlo managementu jakosti“ Hodnocení typu statistický výkaz, výroč. zpráva (nefunkční pedagogické rady)

Zkušenosti ČŠI s VH škol z terénu Zásadní problémy: Kritéria (nahodilý účelový výběr, bez kontextu, z různých soustav hodnocení, jednostranné – není podkladem pro strategii zlepšení školy) Různá interpretace stejných dat Preferování podmínek před výsledky

Souhrnná zjištění ČŠI šk. rok 2005/2006– ojediněle ucelený systém zpětné vazby, pocity, názory ředitele, statistika, součást výroční zpráva – nevýrazný, pomalý rozvoj VH, externí „Testy“ (5)

Česká školní inspekce MŠ 9 6 1 7 1. st. ZŠ 23 10 4 16 12 11 2. st. ZŠ Účinnost VH (v %) v druzích škol 2005/2006 Zpětná vazba a cíle školy Silné a slabé str. školy Účinky opatření Slouží ŠVP Ovlivňuje DVPP Ovlivňuje strategii školy Opatření ředitele MŠ 9 6 1 7 1. st. ZŠ 23 10 4 16 12 11 2. st. ZŠ 8 3 24 SŠ 25 2

„Školy začaly brát VH na zřetel a začaly přemýšlet o jeho účincích“ Školní rok 2007/2008 Co obsahuje vlastní hodnocení ve ŠVP? Jak škola využívá výstupy z vlastního hodnocení? „Školy začaly brát VH na zřetel a začaly přemýšlet o jeho účincích“

Česká školní inspekce Ukazatel pro využití VH v ŠVP (v %) (2007/2008) MŠ ZŠ Škola má oblasti VH 61 86 Škola má cíle VH 70 80 Škola má kritéria VH 51 71 Škola má nástroje VH 83 Škola má časový plán VH (VH v ŠVP) 59 75

Česká školní inspekce Ukazatel VH v ŠVP (%) (2007/2008) MŠ ZŠ SŠ plně částečně VH slouží pro zvyšování kvality vzdělávání 58 23 75 12 13 VH - podklad pro výroč. zprávu 68 14 74 77 9 Podklad pro opatření ke zvyšování kvality školy 64 19 78 80

Projekt efektivní autoevaluace škol (SICI) Autoevaluace není cílem Cílem je změna a zlepšení Přiměřená externí podpora (rovnováha) Vzdělávací standard - efektivita přijatých opatření v rámci VH

Kontakty: martin.prochazka@csicr.cz Děkuji za pozornost Kontakty: martin.prochazka@csicr.cz tel: 220 611 002 fax: 220 611 693