Co si děti odnášejí ze školy do života? Analýza rozvoje klíčových kompetencí na českých školách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
OECD PISA  mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání  zjišťuje úroveň čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
Taneční a pohybová výchova
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výsledky přijímacího řízení ve školním roce 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství a kultury oddělení organizační a vzdělávání.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Autor výukového materiálu: Adéla Fišerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:14. září 2012 Číslo.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
aktuální problémy současného světa
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt VEKTOR Jihlava, Scio v oblasti českého školství a vzdělávání od roku na státu nezávislá a státem nefinancovaná společnost do.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
MKV – 400x na českých školách Zahájení projektu: Ukončení projektu:
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Analýza vzdělávání na českých SŠ
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Pedagog.
Transkript prezentace:

Co si děti odnášejí ze školy do života? Analýza rozvoje klíčových kompetencí na českých školách

Úspěšné školy Zdroj Testování klíčových kompetencí na 2. stupni ZŠ v letech 2010/11 a 2011/12 Host Martina Vondrová výchovná poradkyně ZŠ Londýnská, Praha 2

Co jsou klíčové kompetence a kde se vzaly Klíčové kompetence Schopnost poradit si v situacích, se kterými se lidé v průběhu svých životů obvykle setkávají. kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence občanské kompetence pracovní

Co jsou klíčové kompetence a kde se vzaly Do září 2007 jednotné osnovy důraz na tradiční školní předměty (Čj, M, D...) Od září 2007 školní vzdělávací programy přibyly klíčové kompetence, průřezová témata Připravuje školní vzdělávání dostatečně na život: rozvoj nových technologií celoživotní učení potřeba pracovní i životní flexibility nutnost samostatného rozhodování

Klíčové kompetence versus průřezová témata Klíčové kompetence (cíl) dovednosti a schopnosti pro život, které by si měly děti ze školy na určité úrovni odnést Průřezová témata (obsah) znalosti, utváření postojů oblasti prostupujících více předmětů (multikulturní, mediální výchova, výchova demokr. občana atp.)

Zavádění klíčových kompetencí v praxi A jaká je realita? teorie (RVP)a praxe...

Testování klíčových kompetencí srovnání mezi variantami i mezi roky (propojené testy) výsledek: percentil a nově i skóre na společné škále víceletá gymnázia nejeví zájem rok a ročník žáciškoly 2010/112011/12celkem2010/112011/12celkem 6. r r r r celkem

Ukázky úloh Tvůj spolužák se ti svěří s tím, že mu vadí, že je nejtlustší ze třídy, a rád by to nějak řešil. Je pravda, že má skutečně docela velkou nadváhu. Jak bys mu s tím mohl pomoci a podpořit ho? (A) „Neměj z toho nervy, Růžička je ještě tlustší.“ (B) „Chápu, že je to nepříjemné. Můžu ti s tím nějak pomoci?“ (C) „Cože, ty a tlustej? To vůbec není pravda.“ (D) „Konečně s tím budeš něco dělat! Alespoň se ti při těláku přestane každý smát!“ Pavel ukončil střední školu a rád by nastoupil do prvního zaměstnání. Je alergik a astmatik a potřebuje méně fyzicky náročnou práci. Která z následujících možností obsahuje pouze povolání, která by Pavel nejspíše mohl bez rizika vykonávat? (A) recepční, trenér, účetní, řidič (B) recepční, účetní, prodavač vstupenek (C) účetní, zahradník, recepční, vychovatel (D) prodavač v obchodě se zvířaty, řidič, účetní Průměrná úspěšnost: dívky 75%, chlapci 57% Průměrná úspěšnost: dívky 79%, chlapci 71%

Přehled zjištění Rozdíly mezi ročníky a roky testování žáci 7.–9. r. dosáhli ve školním roce 2011/12 v průměru významně lepších výsledků než ve školním roce 2010/11 čím vyšší ročník, tím větší průměrné zlepšení

Přehled zjištění Rozdíly mezi ročníky a roky testování – ukázková úloha Uvádíme čtyři příběhy. Z následujících možností vyber, ve kterých příbězích dochází k porušování občanských práv. 1. Rodiče koupili Jitce jízdní kolo. Trvají na tom, aby na něm jezdila pouze po cyklostezce. 2. Pan Malina vyrušil někoho na chodbě. Bál se, že jde o lupiče, tak ho svázal a zavřel do komory. 3. Paní Jahodová je nespokojena s úklidem ve městě. Sepíše proto několik kritických článků do místních novin. 4. Pan Jedlička otevírá a zadržuje poštu svému synovci, protože potřebuje vědět, s kým se synovec stýká. (A) 1,2 (B) 3,4 (C) 2,3,4 (D) 2,4

Přehled zjištění Rozdíly mezi dívkami a chlapci dívky dosahují v průměru lepších výsledků než chlapci ve školním roce 2011/12 chlapci zmenšili odstup od dívek

Přehled zjištění Rozdíly mezi kraji, školami a obcemi podle velikosti lepší výsledky mají v průměru větší školy a obce nad 50 tisíc obyvatel (vzdělání rodičů?) možné problémy žáků škol KV a ÚS kraje, náskok žáků škol z VY a ZL kraje

Přehled zjištění Vztah žáků k učení učení během 2. stupně ZŠ baví čím dál méně žáků, pokles výraznější u chlapců než u dívek v 9. ročníku učení baví jen pětinu chlapců, avšak třetinu dívek

Přehled zjištění Vztah žáků k učení intenzita přípravy na vyučování od 6. do 9. ročníku klesá nejsilnější pokles je mezi 8. a 9. ročníkem

Přehled zjištění Využívání IT IT využíváno zejména k elektr. komunikaci (mail, chat, sociální sítě). denně víc než polovina z 8. a 9. r. hledá informace na internetu jen třetina žáků z 8. a 9. r. využívá denně IT k učení

Přehled zjištění Využívání IT dívky používají častěji než chlapci, mají před nimi přibližně roční náskok

Přehled zjištění Kulturní aktivity nejčastěji chodí do muzea a na výstavy žáci 7. r., ve vyšších ročnících již řidčeji dospělí – ani jednou ročně nenavštíví muzeum 38 %, výstavu dokonce 55 %

Přehled zjištění Souvislost postojů a výsledku v testu je známo, že stres a horší klima školy obecně zhoršují výsledky vzdělávání i ti, kdo nenávist vůči jiným pociťují, vykazují horší výsledky nemusí to být přímí viníci, ale signál špatného klimatu školy

Přehled zjištění Souvislost postojů a výsledku v testu 30 % žáků má v 8. r. problém se sebepřijetím žáci, kteří by v 8. r. ZŠ byli radši někým jiným, dosahují významně horších výsledků než žáci s pozitivním sebepřijetím souvislost výsledku se sebepřijetím je zhruba stejně silná u chlapců i u dívek

Scio a klíčové kompetence Testování Stonožka KK 2012/13 – březen, školy se mohou hlásit už nyní Pomáháme rozvíjet: Nautilus pro školy zdarma Projekt Nautilus (aneb jak nemít ze školy ponorku): rozvoj klíčových kompetencí k učení, pro učitele ZŠ i SŠ (dvou- až třídenní semináře, e-learning) jak u žáků poznávat a rozvíjet jednotlivé složky klíčové kompetence k učení (paměť, plánování, kreativitu, práci s informacemi,….) učitel jako ten, kdo studentům pomáhá reflektovat vlastní chyby pracovní sešity, e-learning a test i pro žáky Realizováno za podpory ESF. nautilus.scio.cz

Závěr Děkujeme za pozornost