Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!"— Transkript prezentace:

1 Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh! Zformulujme, co od vzdělávání očekávat a kde ho získávat, protože hranice vzdělávání se rozšiřují   paralelní vzdělávání. Měřme vzdělávání zodpovědně a profesionálně. Je důležité vědět, proč něco měříme, čeho tím chceme dosáhnout a jaké důsledky to může mít.

2 České základní školství v letech 2005-2011 Vybraná zjištění z analýzy statistických dat projektu Stonožka společnosti Scio

3 Co a jak jsme zjišťovali Testování žáků 2. stupně ZŠ Výsledky testů 6. a 9. tříd. Obecné studijní předpoklady (OSP), ČJ, MAT, cizí jazyky. Srovnávací testování – porovnává žáky mezi sebou. Nelze vyčíslit absolutní zlepšení nebo zhoršení úrovně žáků (jako např. v případě PISA nebo TIMMS).

4 Co a jak jsme zjišťovali Co porovnáváme a proč Vliv různých faktorů, pohlaví, typ školy, velikost školy, velikost obce, kraj. Využití studijního potenciálu, vztah mezi výsledky obecných studijních předpokladů (OSP) a výsledky v předmětových testech. Přidaná hodnota školy, posun žáka ve výsledcích mezi 6. a 9. ročníkem. Přidaná hodnota školy a vliv různých faktorů. Rozdíly ve známkování oproti výsledkům testu.

5 Zdrojová data Počty žáků a škol rok žáciškoly 6. r.9. r.6. r.9. r. 200510 69512 373287312 200612 13830 551350746 200715 55429 257468733 200810 97733 991366929 200910 44225 928335820 201010 21729 301350983 20119 33825 089332875 celkem79 361186 4901 0221 603

6 Zdrojová data Počty žáků a škol s opakovanou účastí žáciškoly GV1 50930 ZŠ23 292502 celkem24 801532

7 Vybraná zjištění Rozdíly podle pohlaví

8 Holkám jde lépe čeština, klukům matematika. S postupujícím věkem se rozdíly zvyšují. Výsledek v testu

9 V nižších ročnících je studijní potenciál dětí využíván lépe. Rozdíly se s věkem zvyšují. Studijní potenciál

10 Známkování v porovnání s výsledky testů V matematice po 5. r. jsou holky hodnoceny srovnatelně s kluky. Známky pro žáky VG a ZŠ se při stejném výkonu liší o stupeň.

11 V matematice po 8. r./tercii se známky holek a kluků při stejném výsledku v testu liší až o stupeň, potvrzeno i na SŠ (projekt Vektor). Známkování v porovnání s výsledky testů

12 Jak žáci hodnotí výuku Učitele matematiky považují dívky za spravedlivějšího než kluci. V 9. ročníku je pocit spravedlivosti slabší než v 6. ročníku. V češtině je situace stejná jako v matematice.

13 V 6. ročníku baví výuka více dětí než v 9. ročníku. Čeština baví holky víc než kluky, matematika holky i kluky stejně. 40 % žáků výuka v 9. ročníku nebaví, u chlapců v Čj dokonce 50 %. Jak žáci hodnotí výuku

14 Vybraná zjištění Rozdíly podle typu školy

15 Žáci na VG dosahují výrazně lepších výsledků ve všech sledovaných oblastech. Výsledek v testu

16 VG žáky posouvají významně rychleji než ZŠ. Žáci se stejnou startovní pozicí v 6. ročníku mají v 9. ročníku na VG lepší výsledky než na ZŠ. Významné rozdíly jsou mezi kluky a holkami v češtině. Relativní posun (přidaná hodnota)

17 Ale … Podíl počtu žáků, kteří odešli na VG, nemá vliv na výsledky ostatních. V matematice je to stejné.

18 V 9. ročníku ZŠ platí, že třídy s větší rozptýleností výsledku v matematice mají lepší průměrné skóre. Rozptýlenost výsledku Možné vysvětlení: Lepší žáci táhnou horší žáky.

19 Vybraná zjištění Rozdíly podle velikosti školy

20 Žáci ve větších školách dosahují lepších výsledků. Malé školy jsou v tomto ohledu ve všech sledovaných testech horší. Výsledek v testu

21 Ale … využití studijního potenciálu se liší nevýznamně ve vztahu k velikosti školy. Studijní potenciál

22 Školy s různou velikostí se mezi sebou v hodnocení žáky příliš neliší. Nepatrné rozdíly v atmosféře hodin Ma jsou největší zjištěný rozdíl. Jak žáci hodnotí výuku

23 Vybraná zjištění Rozdíly podle kraje

24 Nejhorší výsledky jsou v Ústeckém kraji. Praha je v 6. ročnících nadprůměrná, v 9. ročnících už jen průměrná. Nejlepší výsledky jsou ve Zlínském kraji a na Vysočině. Výsledek v testu

25 Ve využití studijního potenciálu pokulhávají zejména školy v Ústeckém kraji, nejvýrazněji nadprůměrné jsou školy na Vysočině a ve Zlínském kraji. Studijní potenciál

26 Novinky v roce 2012/13 Pravidelné meziroční srovnání žáků ve stejném ročníku Co to znamená? V testech přibudou tzv. kotevní úlohy, které umožní sledovat vývoj v jednotlivých ročnících, tedy jestli se například žáci 6. tříd zhoršili či zlepšili oproti svým předchůdcům.

27 Závěr Celou analýzu najdete na webu Scio. Děkujeme za pozornost!


Stáhnout ppt "Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!"

Podobné prezentace


Reklamy Google