Metody psychologie Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Kvalitativní výzkum.
sociální psychologie Škola:
Pozornost, vědomí Škola:
Psychické stavy.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Didaktické prostředky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Přístupy k osobnosti Škola:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Metody sociální psychologie
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Základy pedagogické metodologie
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Pedagogická diagnostika
Výzkumné metody v psychologiI
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Metody psychologie.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Úvod do psychologie II. přednáška
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metody psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov02 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Metody psychologie Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: metoda, rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník, experiment, analýza výsledků činnosti, sociometrie, kazuistika, psychologické testy Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje nastínění základních metod zkoumání v psychologii, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

metoda - vědecký způsob zkoumání reality

rozhovor zjišťovací (explorační) metoda, zjišťují se postoje, názory, prožitky prostřednictvím otázek; vedou k podněcování rozhovoru, udržování kontaktu, směřování k jádru tématu;

otázky: otevřené – odpovídá vlastními slovy, hlubší proniknutí; uzavřené – přesná formulace, výběr mezi několika možnostmi (ano, ne); přímé – míří k jádru problému, zjišťování prožitkově-neutrálních údajů; nepřímé – s tématem zdánlivě nesouvisejí;

druhy rozhovoru: volný (nestandardizovaný) – spíš otevřené otázky, podle odpovědí se dále táže na podrobnosti řízený (standardizovaný) – podle připraveného scénáře individuální – osobní nebo rodinný život, citlivé záležitosti skupinový – názor skupiny diagnostický – odhalení faktů

pozorování základní metoda od prostého vnímání se liší cílevědomostí a záměrnost

introspekce – subjektivní pozorování vlastních psychických jevů extrospekce – pozorování jiných lidí prostřednictvím jejich chování - je objektivnější individuální – sleduje psychické procesy, stavy a vlastnosti jednotlivce skupinové – aplikované na skupinu (spolupráce, soupeřivost)

systematické – předem připravené, promyšlené, dlouhodobé, zaměřené na určitý problém příležitostné – pozorování vyvolané (okamžitou) nápadností nějakého chování globální – zaměřeno na jevy v souvislostech částečné – zaměřeno na předem specifikovaný jevy krátkodobé – ohraničeno časovým úsekem dlouhodobé – delší časový úsek (např. školní rok)

nejčastější chyby pozorování: povrchnost, neschopnost postřehnout podstatné znaky, předčasné vyvozování závěrů, nápadnost, špatná registrace

anamnéza retrospektivní přístup, zjišťuje souvislosti chování a jednání jedince s vývojem, hledá okolnosti, které ovlivňovaly vývoj, informace porovnávat s různými zdroji a ověřovat je

zaměřena na: individuální charakteristiky vývoje – důležité události, které ovlivnily vývoj ( smrt, odloučení) somatické údaje – vývoj zdravotního stavu, úrazy, onemocnění rodinné údaje – postavení ženy v rodině, údaje o rodičích, sourozencích sociální údaje – vliv zájmových skupin

subjektivní – informace od jedince o jeho životě, ovlivněno pamětí, ochotou sdělit informace objektivní – informace od okolí, rodičů, sourozenců, z písemných záznamů

dotazník explorační, zjišťovací metoda, řada písemně formulovaných výroků, odpovědi záleží ve volbě z více možností, vyhodnocují se podle klíče

spolehlivost závisí na důvěře a ochotě respondenta spolupracovat, objektivnější při použití kontrolních otázek (znovu se jiným způsobem ptá na dříve zjišťovanou informaci, při shodě je pravděpodobně pravdivější)

druhy osobnostní – introspektivní, jedinec posuzuje své chování, postoje, pocity posuzovací – ostatní lidé posuzují daného jedince postojové škály – položky, ke kterým volí odpovědi (souhlas nebo nesouhlas s jejich obsahem)

analýza výsledků činnosti hodnocení produktů různých činností (písemné, ústní, výtvarné projevy, herní aktivity, úprava apod.) hledají se postoje, motivy, názory, prožitky, hodnoty, které se promítají do činností, tj. projekce, náročná metoda

experimentální metody záměrné vyvolání určitého jevu při kontrole proměnných – nezávislých i závislých, náročný na dovednosti, čas, vyloučení nežádoucích vlivů

využívá experimentální a kontrolní skupinu experimentální – mění se podmínky kontrolní - má stejný úkol dvakrát aby se vyloučil vliv jiných faktorů

druhy experimentů: laboratorní experiment přirozený experiment – v přirozeném prostředí, reálné situace experiment ex post facto – zpětně formulovaný, využívá nezávisle proměnných (věk, pohlaví, vzdělání, rysy osobnosti, …)

longitudinální (podélný) postup - dlouhodobé sledováni jedné a téže skupiny, průřezový (transversální) postup - v určitém časovém úseku, vyšetřováno je více skupin

sociometrie forma situačního testu, slouží k poznání struktury kolektivu (vztahy ve skupině, pozice jedince), pomáhá k lepšímu pochopení chování jedince a tak k lepšímu vedení jedince i skupiny, na měření se používá sociometrický dotazník

hodnocení se provádí: pomocí sociogramu – grafické znázornění pozice jedince ve skupině (řetězec, diáda, triáda, hvězdice, síť, outsider, tabulky ) indexová analýza – numerické zpracování výpočtem a stanovení indexů (náročná metoda)

kazuistika případová studie, soupis všech informací o průběhu vývoje jedince (více zdrojů, metod) možnost srovnání

psychologické testy vyhodnocuje odborník – psycholog, druhy testů: standardizované (přesné podmínky zadání a hodnocení, umožňuje zobecnění výsledků) normalizační (výkon jedince srovnáván s normou)

otázky: Která metoda je vhodná ??? při zjišťování koníčků velkého množství lidí při zkoumání motoriky malého dítěte při zjišťování názorů na něco u menšího množství lidí při zjišťování, které situace ovlivnili jedince při řešení životní krize dotazník pozorování rozhovor anamnéza

vyber metodu, když chceme zjistit… (experiment, sociometrie, kazuistika, analýza výsledků činnosti) kdo je ve skupině potenciální oběť šikany jak předškolák vidí svoji budoucnost jak ovlivňuje žvýkání žvýkaček pozornost jak se vyvíjí děti s handicapem sociometrie analýza výsledků činnosti experiment kazuistika

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.