Vliv dopravy na životní prostředí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Advertisements

stlačený zemní plyn vs. nafta
Jak se vám dýchá?.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Alternativní paliva automobilů
Vliv dopravy na životní prostředí
Spalovací motory zážehové
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Vliv dopravy na životní prostředí
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory vznětové
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Tepelné stroje -motory
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
DRUHY DOPRAVY Lodní doprava Železniční doprava Letecká doprava
ATMOSFÉRA.
SPALOVACÍ MOTORY.
Kou ř ení a plodnost Kouření snižuje pravděpodobnost otěhotnění, má totiž prokázaný vliv na zhoršenou kvalitu spermií u mužů! U.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Tepelné motory.
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Složky krajiny a životní prostředí
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Kvalita benzínu a nafty – oktanové a cetanové číslo
Tepelná elektrárna.
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Krajina a životní prostředí
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Atmosféra.
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň Třetí úroveň –Čtvrtá úroveň »Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Spalovací Motory Benzínové
Vynalezl ho německý vynálezce Rudolf Diesel Patří do skupiny vznětových motorů Palivo je do motoru dopravováno odděleně od vzduchu Do spalovacího prostoru.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti EKOLOGICKÉ ASPEKTY PALIV.
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Tepelné elektrárny Vypracoval: Jiří Herrgott Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Znečištění vzduchu dopravou
Ochrana ovzduší IV (pp+ad-blue)
TEPELNÉ MOTORY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_32.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Vývoj CNG v České republice
Problémy Ozónové vrstvy.
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Transkript prezentace:

Vliv dopravy na životní prostředí Vypracoval : Netušil Jan Název školy : Střední průmyslová škola, Most, Topolová 584, příspěvková organizace Jméno garanta : Mgr. Nachtigalová Jana

Historie dopravy Člověk žije na Zemi již mnoho let a po celou tuto dobu byl nucen se pohybovat z místa na místo a přepravovat různé předměty. Od dopravy, využívající jen vlastních svalů, lidé postupně „přešli“ k dopravě založené na externím zdroji energie – koňské síle. V novověku byla jejich síla postupně nahrazována parními a výbušnými stroji a stroji, poháněnými elektřinou, vznikla tzv. motorová vozidla. Před sto lety, na počátku 20. století, se ustálila klasická konstrukce automobilu: motor, převodovka, podvozek, elektrický systém

Vývoj ostatní dopravy Lokomotivy Letadla V roce 1830 byla otevřena první veřejná železniční dráha. Koleje se využívaly už v uhelných dolech v 16. století, ale k jejich velkému vylepšení došlo až v 18.st. Vozy po kolejích ale tahali koně. Koně ale brzy nahradila pára. Účinnost lokomotiv se zlepšila a dokázaly již dosáhnou rychlosti 120 km/h. V roce 1907 bylo dosaženo rychlosti 155 km/h. Pohony lokomotiv- Koně, uhlí, pára, dieselový motor, elektřina. TGV =  vysokorychlostní vlaky ( elektricky poháněná vozidla) Touha lidstva létat se pravděpodobně projevila v Číně. První pokusy létat byly zaznamenány v 6 století. První let kluzákem předvedl Abbas Ibn Firnas První vážné pokusy létat se konaly v 18.století v Evropě s horkovzdušnými balony Materiál - průvodně konstrukce byly vyrobené z plátna nebo dřeva, později z hliníku a ze složených materiálů.

Historie automobilové dopravy v České republice S jistou dávkou národní hrdosti můžeme tvrdit, že i Česká republika hrála a hraje na poli výroby automobilů svoji významnou roli (s ohledem na velikost naší země). Na přelomu 19. a 20. století stály u zrodu výroby automobilů v naší zemi 3 podniky: Laurin & Klement (později Škoda), Praga a Kopřivnická Tatra. Proslulosti dosáhl vůz Tatraplan, se kterým se cestovatelé Hanzelka a Zikmund vydali na několik úspěšných cest kolem světa.

Zážehový a vznětový motor Zážehový motor je spalovací motor,  kde dochází k samovznícení vstříknutého paliva samotnou teplotou stlačeného vzduchu. Vznětový motor (dieselový motor) na rozdíl od zážehových motorů je do něj palivo dopravováno odděleně od vzduchu.  Porovnání vozů střední třídy Vozidlo Celkové hodnocení Druh paliva Spotřeba na 100km Emise CO2 Objem motoru výkon Toyota Prius 1.5  72,6 benzín 4,3 104 1.497 107 BMW 320d  69,0 nafta 4,8 128 1.995 130

Současné možnosti dopravy, jejich frekvence Letadla Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa. Automobily Nejškodlivější způsob dopravy! Letadlo za let vyprodukuje cca 67 kg CO2. Produkce letadla je zhruba dvojnásobná jak u nejúspornějšího auta (na kilometr). Lodě Emise se pohybují přibližně od 90 g/km do 170 g/km. Látky, které jsou součástí výfukových plynů, mohou způsobit celou řadu závažných zdravotních problémů. Vlak vyprodukuje jen 4 gramy oxidu uhličitého na osobu za vzdálenost cca 600km Vlaky

Obrázky poukazující na znečištění Země

Srovnání Emise oxidu dusného 950 987 1000 1052 1110 1168 1217 1264 28 ROK 1998 1999 2000 2001 2003 2005 2010 2015 IAD 950 987 1000 1052 1110 1168 1217 1264 SILNIČNÍ OSOBNI 28 29 26 24 SILNIČNÍ NÁKLADNÍ 124 125 128 131 133 135 137 141 AUTOBUSY MHD 41 42 23 VLAKY 430 435 419 471 425 LODĚ 80 85 92 98 114 140 193 LETADLA 640 663 681 701 738 710 672 718 CELKEM 2293 2364 2390 2487 2637 2695 2714 2864

Co vdechujeme a s jakými následky? oxid uhelnatý (CO) – blokuje přenos kyslíku krví oxidy dusíku (NOx) –zvyšuje pravděpodobnost onemocnění dýchacích cest uhlovodíky (HC) – některé skupiny uhlovodíků dráždí sliznici a oči prachové částice (PM) –  polétavý prach oxid uhličitý (CO2) –přispívá k tvorbě skleníkového efektu, který má za následek klimatické změny na Zemi oxid siřičitý (SO2) – vstřebává se v horních cestách dýchacích, ale může násobit efekt dalších látek přízemní ozón (O3) – chemickými reakcemi výfukových plynů za účasti slunečního záření vzniká fotochemický smog, který kromě dalších škodlivých látek obsahuje i ozón polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) – mnohé z nich jsou mutagenní a karcinogenní (rakovinotvorné) aldehydy – jsou vstřebávány v dýchacím a trávicím ústrojí, dráždí oči, sliznice, způsobují poruchy dýchání, kašel, nevolnost, astma, kožní alergie, zvyšují riziko rakoviny a leukémie olovo (Pb) – olovnatý benzín byl v ČR od 1.1.2001 zakázán; olovo v emisích automobilů předtím desítky let způsobovalo především poškození mozku u dětí včetně poklesu jejich inteligence

Alternativní paliva LPG - Jedná se zřejmě o nejrozšířenější alternativní palivo v ČR. Motor v dobrém technickém stavu při provozu na LPG produkuje znatelně méně škodlivých emisí, než benzínový motor.  CNG - Z více než 90% je tvořen metanem, produkce škodlivých látek při spalování zemního plynu je nejnižší ze všech paliv  BIOPALIVA - Jedná se především o methylester řepkového oleje a biolíh. Paliva se obvykle používají v různých směsných poměrech s benzínem nebo naftou. VODÍKOVÉ PALIVOVÉ ČLÁNKY - Vývoj této technologie je zatím teprve v počátku.

ELEKTROMOBIL Je automobil na elektrický pohon. Jako zdroj energie využívá obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit a na jehož kapacitě závisí dojezdová vzdálenost elektromobilu. Elektromobily neprodukují svým provozem výfukové plyny Jejich bilance vlivu na životní prostředí obvykle lepší, než u automobilů se spalovacími motory. Dojezd elektromobilů je okolo 500km. Doba nabíjení záleží na kapacitě baterie.

Řešení Z hlediska udržitelnosti životního prostředí pro další generace je důležité, aby docházelo ke snížení emisí dopravou. V praxi to znamená především snížit růst celkového objemu přepravy, dále se pokusit přesměrovat část přepravy na železnici a především zavést přísnější normy pro výfukové plyny a pro hladinu hluku. Jednou z možných alternativ je také zavedení alternativních paliv a přísnější podmínky pro využívání zdrojů energie.

Motto : “Ekologickou dopravou za lepší zítřek” Zdroje : www.is.muni.cz www.wikipedia.cz www.autaveskole.cz www.odmaturuj.cz www.hluk.eps.cz www.google.cz Prohlašuji, že zadaný projekt jsem zpracoval sám s použitím dostupných prostředků.

Děkuji za pozornost Netušil Jan.