Akreditace – nástroj kvality „Jak to bylo u nás“….. Nemocnice Děčín Mgr. Hana Plachá Hlavní sestra
Úvod Naše nemocnice má 332 lůžek 8 lůžkových oddělení, 4 nelůžková odborné ambulance 580 zaměstnanců 80 lékařů 350 nelékařského personálu X 90 % sester získalo Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu
Certifikace Certifikaci ISO 9001 jsme získali v září 2005 Certifikována byla oddělení LTS, PaO, RDG, lékárna, výpočetní stř. a vedení získali jsme Akreditaci pro vzdělávání lékařů Akreditovaný kvalifikační kurz VS Certifikát spolupracujícího pracoviště s IPVZ
Akreditace ano, ne ? Rozhodování Reakce zaměstnanců Kdy začít Kolik nás to bude stát Máme k tomu podmínky Zvládneme to Chceme raději: Nové přístroje Moderní vybavení Nové budovy Nové lékařské pokoje Vzdělávání Vyšší platy Nové oblečení………
Co je Akreditace ? Dělat správné věci, na správném místě a se správnými lidmi Dobrovolný proces při němž se hodnotí zařízení poskytující zdravotní péči a stanoví do jaké míry splňuje standardy k udržení a zlepšení kvality zdravotní péče
Proč akreditace? Je jistě více nástrojů pro zvyšování kvality Akreditace je vždy oficiální uznání (ověření) způsobilosti vykonávat určitou činnost, známka kvality, činnost provádět na zaručené úrovni Naše nemocnice se rozhodla pro akreditaci podle národních standardů SAK – spojená akreditační komise
Cíl akreditace: Zavedení pořádku v nemocnici Zlepšení kvality Omezení chyb Kvalitní a bezpečná péče Prestiž zdravotnického zařízení Posílení důvěry veřejnosti Konkurenceschopnost Zlepšení řízení pokr.
Standardy SAK pro nemocnice 50 STANDARDY KVALITY STANDARDY DIAGNOSTICKÝCH POSTUPU STANDARDY PÉČE O PACIENTY STANDARDY KONTINUITY ZDRAVOTNÍ PÉČE STANDARDY DODRŽOVÁNÍ PRÁV PACIENTU STANDARDY PODMÍNEK POSKYTOVANÉ PÉČE STANDARDY MANAGEMENTU STANDARDY PÉČE O ZAMĚSTNANCE STANDARDY PRO SBĚR A ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ STANDARDY PROTIEPIDEMICKÝCH OPATŘENÍ
Cíl akreditace Poskytnutí vzdělávání Zvýšení sebevědomí zaměstnanců Zlepšení podnikové kultury Možnost porovnání
Principy akreditace Základním principem akreditace je vytvoření takového systému, který bude stimulovat ke kontinuálnímu zvyšování kvality poskytované zdravotní péče
Přínos pro zaměstnance Bezpečné prostředí Týmová spolupráce, standardizace výkonů Zlepšení komunikace Zvýšení spokojenosti Hrdost, prestiž Pocit sounáležitosti Zlepšení pracovního výkonu Zlepšení pracovního prostředí
Přínos pro klienta Pocit bezpečí Prevence chyb, řízení rizik Spokojenost Důvěra Individuální přístup Rovný přístup Komunikace
Co je třeba: Dobrovolnost – účast všech zaměstnanců, přesvědčení, motivace, chuť, změnit myšlení, vzbudit zájem…… Zaměření na pacienta-bezpečná péče Podpora ze strany vedoucích pracovníků Pravidelná vnitřní kontrola-audity Hodnocení externím orgánem Stimulace k trvalému zlepšování
Co předcházelo k zahájení akreditace Rozhodnutí vedení a výběr SAK Školení členů vedení nemocnice, vedoucích zaměstnanců Místní šetření – předaudit pracovníků SAK Vnitřní předpisy – posouzení a srovnání s 50 standardy SAK pokr.
Školení personálu Vstupní seminář pro všechny zaměstnance – 22.6.06 Školení pro vedoucí a kontaktní pracovníky Vyškolení interních auditorů
Nejčastější problémy-zatím ještě stále není spolupráce ze strany ved pracovníků Začali jsme se zabývat stavem na oddělení: Zdravotnická dokumentace Edukace pacientů Léčiva Soukromí pacientů Příprava pro školení personálu Kompetence zaměstnanců Sledování indikátorů kvality Mimořádné události, stížnosti, NN,pády
JAK POSTUPOVAT?
Předaudit konzultantů SAK Konzultační návštěva v rámci přípravy k národní akreditaci dle standardů SAK 7.06 Prověřeno plnění národních akreditačních standardů s existujícími dokumenty, kontrola náhodné zdravotnické dokumentace, orientační návštěva některých lůžkových oddělení, rozhovory se zaměstnanci, kladení různých dotazů, závěrem pak krátké zhodnocení – 1pracovní den Účast za nemocnici-PMJ a hlavní sestra Zpráva na 15 stran
Zpráva obsahuje……. Závěr – v průběhu šetření nebyly předloženy všechny potřebné vnitřní předpisy v souladu s požadavky komise SAK Je žádoucí podíl všech, jenž se budou na poskytování péče podílet V současné době nedoporučujeme další šetření na odborných pracovištích, po zpracování potřebných předpisů vč. této zprávy a jejich zavedení do praxe, je další šetření žádoucí
Bilance - filosofie…. Informovanost zaměstnanců - všechny kategorie Zakotvení např. v poslání nemocnice, v cílech organizace, v náplních práce (auditor, metrolog..) Stanovení časového plánu-harmonogram, termíny, interní audity Určení zodpovědné osoby, týmu… pok
Asi takto………….. Kolegové, jdeme na to
Stanovení harmonogramu Zvolen tým pro kvalitu Ředitel Náměstek LPP Náměstek HT Hlavní sestra Představitel managementu jakosti
Harmonogram – postup vpřed Nutná „vůdčí“ osobnost - u nás dle odbornosti – LPP a hlavní sestra Klíčové rozhodnutí: Vytvořeny dvě pracovní skupiny: Rada pro kvalitu oš péče a Rada pro kvalitu lékařské péče
Co následovalo – postup v rámci vedení V rámci týmu vedení jsme si rozdělili 50 standardů dle problematiky Úprava a tvorba směrnic stávajících (certifikace) dle předložené zprávy SAK Školení personálu-další podrobné seznamování Opakované vnitřní audity na oddělení Externí konzultace, „cvičné“ audity-návštěva pracovníků SAK, PMJ a hl. sestra návštěva u MUDr. Vlčka Vysvětlování, edukace, motivace, audity…..
Důležité ! Změna myšlení zaměstnanců…… Nezbytná podpora vedení Všechny úrovně řízení Spolupráce všech zaměstnanců
Práce se standardy Posouzení shody-existující Rozdělení podle obsahu Rozdělení podle kompetencí Značení jednotlivých SOP a SPP, aby bylo srozumitelné, přehledné, jednoduché (Z, S+ odd., Z 1/, Si 5……)
Standardy a směrnice Posouzení shody mezi obsahem standardu a skutečností v nemocnici Většina jich chyběla, některé nevyhovovaly, bylo nutno upravit……. Dle doporučení jsme některé i sloučili v jednu Směrnici, např. problematika zdravotnické dokumentace
Standardy oš péče Dosud jsme neposkytovali oš péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu Neměli jsme zavedenou kompletní ošetřovatelskou dokumentaci Bylo nutné okamžitě začít s přípravou
Zavedení ošetřovatelského procesu Formou odborného semináře jsem seznámila funkční sestry s teorií Ošetřovatelského procesu (v.+st.s.) Vypracovala jsem dva SPP – OP Teorie a Vlastní zavedení do praxe Zahájili jsme zpracování ošetřovatelské dokumentace – hlavní a pomocná Nutná změna organizace práce sester na lůžkových odděleních – skupinový systém
Ošetřovatelský proces Termín zavedení byl stanoven od 15.8. - 31.10.06 vč. ošetřovatelské dokumentace. Do 31.12.06-živý proces Ošetřovatelskou dokumentaci dělíme na Hlavní – anamnéza, dg, edukace, plán, realizace, hodnocení, propouštěcí zpráva Pomocná – FF, bolest, bilance tekutin, komoční tab, prevence vzniku dekubitů, ošetřování chronických ran, prevence rizika pádů, , ……akceptovali jsme jednotlivé obory-trochu odlišné obsahem např.pro dětské pacienty, JIP, ale forma zůstala stejná Tím jsme naplnili hned několik standardů SAK
Reakce, ochota přijmout…… Zde velkou roli sehrály samy sestry… Rada pro kvalitu oš péče Pozitivní reakce Negativní reakce
Směrnice Zdravotní dokumentace Použili jsme některé ze stávajících, zapracovali nové vyhlášky, spojili jsme jich několik dohromady na doporučení konzultantů SAK Byla zde nutná spolupráce nám LPP a hlavní sestry – u oš dokumentace (kompetence)
Směrnice BOZP a PO OOPP, odpadové hospodářství Pořizování, používání a údržba zdravotnické techniky, metrologie
Směrnice Zdravotnické: Příjem, překlad, propuštění pacientů Péče oš a léčebná, edukace pacientů Lékařská a ošetřovatelská dokumentace Léčiva (skladování, předepisování, podávání, zaznamenávání), klinické studie Práva pacientů, Informovaný souhlas Nozokomiální nákazy
Indikátory kvality - sledujeme chyby při podávání léčiv pooperační komplikace u akut. operací pooperační komplikace u plán. operací NN v souvislosti s operací NN v souvislosti s hospitalizací počet reoperací informovanost pacientů ze strany lékařů a sester dokončení propouštěcí zprávy nad 10 dnů pády dekubity spokojenost pacientů spokojenost zaměstnanců
Směrnice péče o pacienty Plán péče o pacienta Epikrýzy Podávání léčiv, pozitivní list Urgentní stavy-proškolení všech zaměstnanců v KPCR Podávání stravy a nutriční péče, dietní systém, skladování stravy na odd. SOP pro zvláštní skupiny pacientů
Standardy dodržování práv pacientů Informace, nahlížení do dokumentace !!!! Kodex práv pacientů, hospitalizovaných dětí Omezovací prostředky-SOP Informovaný souhlas !!!!
Standardy managementu Řízení organizace, předávání informací, organizační struktura Poslání, cíle nemocnice Spektrum péče ŘLZ Změny legislativy Povinná hlášení - statistika
Standardy péče o zaměstnance Pracovní náplně, adaptační plán (zapracovanost) SPP pro sestry Vypracování pozic a plánu pracovníků Kompetence, hodnocení, školení, semináře Pracovní prostředí, vybavení, IT Možnost vzdělávání Spokojenost zaměstnanců OOPP
Standardy protiepidemických opatření Nozokomiální nákazy - hlášení, monitorování, opatření, SOP hygienické zabezpečení rukou ve zdr. péči, SOP při výskytu MRSA, Desinfekční řád Manipulace s biologickým materiálem, likvidace použitých pomůcek, aktualizace provozních řádů (195)
Interní audity Nezbytný nástroj kvality Plán, pravidelnost Chování auditorů – vhodný výběr Vyhodnocení, podpora, nápravná opatření, pomoc, rada…. Sdělování výsledků Sledování trendů Důslednost
Kontroly ze strany vedení Běžné manažerské postupy – kontroly vedoucími pracovníky Jsou-li nedostatky, opětovné proškolení Netrestat, vzdělávat, vysvětlovat.. Chválit, pozitivně motivovat..
Děkuji