Akreditace – nástroj kvality

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Advertisements

Akreditace „Jak je to u nás“…
Mezioborová komunikace na OCSS ve FN Hradec Králové
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Darja Hrabánková Navrátilová
Hodnocení škol a školských zařízení
Akreditační standardy pro primární péči Bohumil Seifert Setkání auditorů
P r á v n í n o r m y Vyhláška č. 49/1993 Sb. o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení  Zákon č. 258/2000 Sb. ve znění.
Tisková konference Vzdělávací projekt „Zdravá nemocnice“
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Prevence nozokomiálních nákaz na OCSS FN Hradec Králové
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Mgr. Dana Jurásková, PhD., MBA Mgr. Dita Svobodová
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Projekt EPP-ED Mimořádné události v ÚVN MUDr. Sandro Zamarian
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Provoz lůžkové části Kliniky pracovního lékařství
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Systém managementu jakosti
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Řízená péče a její kvalita Praha, březen 2000 Ivan Malý.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
PROHLUBOVÁNÍ VZDĚLÁVÁNÍ LÉKAŘŮ IPVZ Praha.
Management jakosti dle UKA Aachen Management jakosti dle UKA Aachen Ing. Lenka Jakubův Ekonomika zdravotnictví a hodnocení zdravotnických prostředků.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Koncepce ošetřovatelství
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Daniel Jirkovský Ústav ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Kvalita v českém zdravotnictví
Případová studie Seminář 2014.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Struktura bakalářské práce
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
AKČNÍ PLÁN KVALITY A BEZPEČNOSTI ZDRAVOTNÍ PÉČE NA OBDOBÍ 2010–2012.
Podzimní škola WHO-HPH v ČR, 12.– , MZ ČR v Praze Fakultní nemocnice v Motole.
Project HOPE – Česká republika, o.p.s. Řízení změn: Posílení role managerů ve zdravotnictví Začlenění zdravotnických asistentů do ošetřovatelského týmu.
Jarmila Cmuntová Zuzana Mezerová Podzimní škola WHO / HPH 2011 v ČR září MZ ČR, Praha Kontinuální edukační programy ve vztahu k podpoře zdraví.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Audit zdravotnické dokumentace jako nástroj řízení bezpečnosti pacientů Ing. Gabriela Franková foto: Marie Psotková, Jana Gojová.
Akční plán podpory zdraví Nemocnice Pelhřimov, p.o. Pavlína Fridrichovská, DiS. Podzimní škola WHO – HPH, 12. – , MZČR Praha.
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Systém managementu jakosti
Didaktické prostředky
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Účetní závěrka ve vybraném podniku
Kontrola prací s cytostatiky
Podpora pedagogické praxe u předmětů odborné praxe studentů FZS TUL
Státní zdravotní ústav Praha Centrum podpory veřejného zdraví
Stav a činnost IM a KLI pro dozorovou návštěvu ČIA
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

Akreditace – nástroj kvality „Jak to bylo u nás“….. Nemocnice Děčín Mgr. Hana Plachá Hlavní sestra

Úvod Naše nemocnice má 332 lůžek 8 lůžkových oddělení, 4 nelůžková odborné ambulance 580 zaměstnanců 80 lékařů 350 nelékařského personálu X 90 % sester získalo Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu

Certifikace Certifikaci ISO 9001 jsme získali v září 2005 Certifikována byla oddělení LTS, PaO, RDG, lékárna, výpočetní stř. a vedení získali jsme Akreditaci pro vzdělávání lékařů Akreditovaný kvalifikační kurz VS Certifikát spolupracujícího pracoviště s IPVZ

Akreditace ano, ne ? Rozhodování Reakce zaměstnanců Kdy začít Kolik nás to bude stát Máme k tomu podmínky Zvládneme to Chceme raději: Nové přístroje Moderní vybavení Nové budovy Nové lékařské pokoje Vzdělávání Vyšší platy Nové oblečení………

Co je Akreditace ? Dělat správné věci, na správném místě a se správnými lidmi Dobrovolný proces při němž se hodnotí zařízení poskytující zdravotní péči a stanoví do jaké míry splňuje standardy k udržení a zlepšení kvality zdravotní péče

Proč akreditace? Je jistě více nástrojů pro zvyšování kvality Akreditace je vždy oficiální uznání (ověření) způsobilosti vykonávat určitou činnost, známka kvality, činnost provádět na zaručené úrovni Naše nemocnice se rozhodla pro akreditaci podle národních standardů SAK – spojená akreditační komise

Cíl akreditace: Zavedení pořádku v nemocnici Zlepšení kvality Omezení chyb Kvalitní a bezpečná péče Prestiž zdravotnického zařízení Posílení důvěry veřejnosti Konkurenceschopnost Zlepšení řízení pokr.

Standardy SAK pro nemocnice 50 STANDARDY KVALITY STANDARDY DIAGNOSTICKÝCH POSTUPU  STANDARDY PÉČE O PACIENTY STANDARDY KONTINUITY ZDRAVOTNÍ PÉČE  STANDARDY DODRŽOVÁNÍ PRÁV PACIENTU  STANDARDY PODMÍNEK POSKYTOVANÉ PÉČE  STANDARDY MANAGEMENTU  STANDARDY PÉČE O ZAMĚSTNANCE  STANDARDY PRO SBĚR A ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ  STANDARDY PROTIEPIDEMICKÝCH OPATŘENÍ 

Cíl akreditace Poskytnutí vzdělávání Zvýšení sebevědomí zaměstnanců Zlepšení podnikové kultury Možnost porovnání

Principy akreditace Základním principem akreditace je vytvoření takového systému, který bude stimulovat ke kontinuálnímu zvyšování kvality poskytované zdravotní péče

Přínos pro zaměstnance Bezpečné prostředí Týmová spolupráce, standardizace výkonů Zlepšení komunikace Zvýšení spokojenosti Hrdost, prestiž Pocit sounáležitosti Zlepšení pracovního výkonu Zlepšení pracovního prostředí

Přínos pro klienta Pocit bezpečí Prevence chyb, řízení rizik Spokojenost Důvěra Individuální přístup Rovný přístup Komunikace

Co je třeba: Dobrovolnost – účast všech zaměstnanců, přesvědčení, motivace, chuť, změnit myšlení, vzbudit zájem…… Zaměření na pacienta-bezpečná péče Podpora ze strany vedoucích pracovníků Pravidelná vnitřní kontrola-audity Hodnocení externím orgánem Stimulace k trvalému zlepšování

Co předcházelo k zahájení akreditace Rozhodnutí vedení a výběr SAK Školení členů vedení nemocnice, vedoucích zaměstnanců Místní šetření – předaudit pracovníků SAK Vnitřní předpisy – posouzení a srovnání s 50 standardy SAK pokr.

Školení personálu Vstupní seminář pro všechny zaměstnance – 22.6.06 Školení pro vedoucí a kontaktní pracovníky Vyškolení interních auditorů

Nejčastější problémy-zatím ještě stále není spolupráce ze strany ved pracovníků Začali jsme se zabývat stavem na oddělení: Zdravotnická dokumentace Edukace pacientů Léčiva Soukromí pacientů Příprava pro školení personálu Kompetence zaměstnanců Sledování indikátorů kvality Mimořádné události, stížnosti, NN,pády

JAK POSTUPOVAT?

Předaudit konzultantů SAK Konzultační návštěva v rámci přípravy k národní akreditaci dle standardů SAK 7.06 Prověřeno plnění národních akreditačních standardů s existujícími dokumenty, kontrola náhodné zdravotnické dokumentace, orientační návštěva některých lůžkových oddělení, rozhovory se zaměstnanci, kladení různých dotazů, závěrem pak krátké zhodnocení – 1pracovní den Účast za nemocnici-PMJ a hlavní sestra Zpráva na 15 stran

Zpráva obsahuje……. Závěr – v průběhu šetření nebyly předloženy všechny potřebné vnitřní předpisy v souladu s požadavky komise SAK Je žádoucí podíl všech, jenž se budou na poskytování péče podílet V současné době nedoporučujeme další šetření na odborných pracovištích, po zpracování potřebných předpisů vč. této zprávy a jejich zavedení do praxe, je další šetření žádoucí

Bilance - filosofie…. Informovanost zaměstnanců - všechny kategorie Zakotvení např. v poslání nemocnice, v cílech organizace, v náplních práce (auditor, metrolog..) Stanovení časového plánu-harmonogram, termíny, interní audity Určení zodpovědné osoby, týmu… pok

Asi takto………….. Kolegové, jdeme na to

Stanovení harmonogramu Zvolen tým pro kvalitu Ředitel Náměstek LPP Náměstek HT Hlavní sestra Představitel managementu jakosti

Harmonogram – postup vpřed Nutná „vůdčí“ osobnost - u nás dle odbornosti – LPP a hlavní sestra Klíčové rozhodnutí: Vytvořeny dvě pracovní skupiny: Rada pro kvalitu oš péče a Rada pro kvalitu lékařské péče

Co následovalo – postup v rámci vedení V rámci týmu vedení jsme si rozdělili 50 standardů dle problematiky Úprava a tvorba směrnic stávajících (certifikace) dle předložené zprávy SAK Školení personálu-další podrobné seznamování Opakované vnitřní audity na oddělení Externí konzultace, „cvičné“ audity-návštěva pracovníků SAK, PMJ a hl. sestra návštěva u MUDr. Vlčka Vysvětlování, edukace, motivace, audity…..

Důležité ! Změna myšlení zaměstnanců…… Nezbytná podpora vedení Všechny úrovně řízení Spolupráce všech zaměstnanců

Práce se standardy Posouzení shody-existující Rozdělení podle obsahu Rozdělení podle kompetencí Značení jednotlivých SOP a SPP, aby bylo srozumitelné, přehledné, jednoduché (Z, S+ odd., Z 1/, Si 5……)

Standardy a směrnice Posouzení shody mezi obsahem standardu a skutečností v nemocnici Většina jich chyběla, některé nevyhovovaly, bylo nutno upravit……. Dle doporučení jsme některé i sloučili v jednu Směrnici, např. problematika zdravotnické dokumentace

Standardy oš péče Dosud jsme neposkytovali oš péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu Neměli jsme zavedenou kompletní ošetřovatelskou dokumentaci Bylo nutné okamžitě začít s přípravou

Zavedení ošetřovatelského procesu Formou odborného semináře jsem seznámila funkční sestry s teorií Ošetřovatelského procesu (v.+st.s.) Vypracovala jsem dva SPP – OP Teorie a Vlastní zavedení do praxe Zahájili jsme zpracování ošetřovatelské dokumentace – hlavní a pomocná Nutná změna organizace práce sester na lůžkových odděleních – skupinový systém

Ošetřovatelský proces Termín zavedení byl stanoven od 15.8. - 31.10.06 vč. ošetřovatelské dokumentace. Do 31.12.06-živý proces Ošetřovatelskou dokumentaci dělíme na Hlavní – anamnéza, dg, edukace, plán, realizace, hodnocení, propouštěcí zpráva Pomocná – FF, bolest, bilance tekutin, komoční tab, prevence vzniku dekubitů, ošetřování chronických ran, prevence rizika pádů, , ……akceptovali jsme jednotlivé obory-trochu odlišné obsahem např.pro dětské pacienty, JIP, ale forma zůstala stejná Tím jsme naplnili hned několik standardů SAK

Reakce, ochota přijmout…… Zde velkou roli sehrály samy sestry… Rada pro kvalitu oš péče Pozitivní reakce Negativní reakce

Směrnice Zdravotní dokumentace Použili jsme některé ze stávajících, zapracovali nové vyhlášky, spojili jsme jich několik dohromady na doporučení konzultantů SAK Byla zde nutná spolupráce nám LPP a hlavní sestry – u oš dokumentace (kompetence)

Směrnice BOZP a PO OOPP, odpadové hospodářství Pořizování, používání a údržba zdravotnické techniky, metrologie

Směrnice Zdravotnické: Příjem, překlad, propuštění pacientů Péče oš a léčebná, edukace pacientů Lékařská a ošetřovatelská dokumentace Léčiva (skladování, předepisování, podávání, zaznamenávání), klinické studie Práva pacientů, Informovaný souhlas Nozokomiální nákazy

Indikátory kvality - sledujeme chyby při podávání léčiv pooperační komplikace u akut. operací pooperační komplikace u plán. operací NN v souvislosti s operací NN v souvislosti s hospitalizací počet reoperací informovanost pacientů ze strany lékařů a sester dokončení propouštěcí zprávy nad 10 dnů  pády  dekubity spokojenost pacientů spokojenost zaměstnanců

Směrnice péče o pacienty Plán péče o pacienta Epikrýzy Podávání léčiv, pozitivní list Urgentní stavy-proškolení všech zaměstnanců v KPCR Podávání stravy a nutriční péče, dietní systém, skladování stravy na odd. SOP pro zvláštní skupiny pacientů

Standardy dodržování práv pacientů Informace, nahlížení do dokumentace !!!! Kodex práv pacientů, hospitalizovaných dětí Omezovací prostředky-SOP Informovaný souhlas !!!!

Standardy managementu Řízení organizace, předávání informací, organizační struktura Poslání, cíle nemocnice Spektrum péče ŘLZ Změny legislativy Povinná hlášení - statistika

Standardy péče o zaměstnance Pracovní náplně, adaptační plán (zapracovanost) SPP pro sestry Vypracování pozic a plánu pracovníků Kompetence, hodnocení, školení, semináře Pracovní prostředí, vybavení, IT Možnost vzdělávání Spokojenost zaměstnanců OOPP

Standardy protiepidemických opatření Nozokomiální nákazy - hlášení, monitorování, opatření, SOP hygienické zabezpečení rukou ve zdr. péči, SOP při výskytu MRSA, Desinfekční řád Manipulace s biologickým materiálem, likvidace použitých pomůcek, aktualizace provozních řádů (195)

Interní audity Nezbytný nástroj kvality Plán, pravidelnost Chování auditorů – vhodný výběr Vyhodnocení, podpora, nápravná opatření, pomoc, rada…. Sdělování výsledků Sledování trendů Důslednost

Kontroly ze strany vedení Běžné manažerské postupy – kontroly vedoucími pracovníky Jsou-li nedostatky, opětovné proškolení Netrestat, vzdělávat, vysvětlovat.. Chválit, pozitivně motivovat..

Děkuji