Financování vědy a výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Velké infrastruktury pro výzkum, vývoj a inovace
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Koordinace resortních politik výzkumu a vývoje Seznámení s Národní politikou výzkumu a vývoje České republiky na léta Ministerstvo školství,
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
Michal Pazour MPO © 2007 Ministerstvo průmyslu a obchodu Spolupráce vysokých škol & podnikatelského sektoru (VŠB-TU Ostrava, )
Soustava veřejných rozpočtů II.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Organizace Státní správy
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Vzdělávací projekty pro města a obce Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 7. prosince 2006.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ Jaromír Volf.  sdružuje 68 zájmových společností a 5 regionálních Domů techniky, které pokrývají většinu oborů dle číselníku.
Reforma systému Výzkumu, vývoje a inovací v České republice 5. prosince 2008.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Vysoká škola Karlovy Vary, o.p.s. Výzkum, vývoj a inovace na VŠ v ČR Pavel Švejda INOVACE 2009, Týden výzkumu, vývoje a inovací v ČR, 1. –
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Prioritní osa 2 Výzva 2.3 Lidské zdroje ve Výzkumu a vývoji Mgr. Filip Týc Odbor programů výzkumu.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Vize ve vědě a výzkumu TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Univerzita s kladným nábojem.
Regionální politika EU v období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Výroční konference OP PIK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Technologická agentura
Transkript prezentace:

Financování vědy a výzkumu Radmila Herzánová odborný asistent ústavu ekonomie ___________________________________ Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. Jeremenkova 42,  772 00  Olomouc tel.: (+420) 587 332 342 fax: (+420) 587 332 311 e-mail: radmila.herzanova@mvso.cz www.mvso.cz

Osnova přednášky Konkurenceschopnost České republiky ve vědě a výzkumu Věda a výzkum ve státním rozpočtu Způsoby financování ve vědě a výzkumu Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky na léta 20009-2015 Kniha zahraničních dobrých praxí při realizaci politik výzkumu, vývoje a inovací

Konkurenceschopnost , faktory hodnocení Instituce Infrastruktura Makroekonomika Zdraví a základní vzdělání Vyšší vzdělávání a školení Efektivita trhů Technologická připravenost Podnikatelská vyspělost Inovace

Silné stránky Česká republika je země se silnou tradicí institucionálního řízení, s fungujícími osobními vztahy, odborníci (evaluátoři) disponují dobrou znalostí jednotlivých pracovišť, personálním i materiálním zázemím. Pro Českou republiku nastalo období bez omezování informačních bariér, rozšířily se možnosti zahraničních stáží pro studenty i vědecké pracovníky. Česká republika disponuje levnou a vysoce kvalifikovanou pracovní silou a dostupností vědeckých pracovníků. Instituce se začínají zapojovat do mezinárodních projektů zvyšujících atraktivnost VaV na veřejnosti (noc vědců, noc muzejí, Věda v ulicích – Česká hlava, mezinárodní putovní interaktivní výstavy) V České republice došlo v posledních letech k rychlému růstu inovační výkonnosti a ve srovnání s 27 zeměmi EU obsadila ČR 13. místo. Nadprůměrné jsou také výsledky hodnocení České republiky v oblasti aplikace inovací.

Slabé stránky Nedostatečná publicita a medializace VaV oborů Nízký podíl populace s terciálním vzděláním. Nízký podíl absolventů přírodních a technických oborů Nedostatečná propojenost univerzit a výzkumných pracovišť s podnikatelským sektorem a státní administrativou. Konzervativní institucionální prostředí, nízká efektivita státní správy Časté případy klientelismu v přidělování finančních prostředků na VaV (hodnocení projektu dopadne podle toho kdo je členem komise) Umělá kultivace citací – problém kritérií evaluace VaV Nízká kvalita manažerského řízení univerzit a VŠ, malá spolupráce VŠ s klíčovými podniky v regionech, nedostatečná pravidla ochrany duševního vlastnictví na VŠ Chybí pravidelné hodnocení poskytovatelů finančních prostředků na VaV Nedostatek finančních prostředků pro širší zapojení zahraničních odborníků do hodnocení VaV Nedostatečné mechanismy převádějící závěry hodnocení VaV do formy podkladů pro činnost řídících a výkonných orgánů státu

Příležitosti Posílení interdisciplinárních oborů na univerzitách Systematický výchova studentů na přírodovědných a technických oborech k podnikání a inovacím Využití prostředků ze strukturálních fondů EU na financování VaV Zlepšení daňového a legislativního prostředí pro investice rizikového kapitálu. Výraznější spolupráce mezi podniky, vysokými školami a institucemi ve vědě a výzkumu Budování vědeckotechnických parků, podnikatelských inkubátorů a center pro transfery technologií Motivovat české týmy ke koordinaci mezinárodních projektů

Ohrožení Konzervativní myšlení vědeckých pracovníků a jejich nezájem o praktické výstupy výzkumů Prodlužující se pobyt mladých výzkumníků v zahraničí, případně neochota k návratu Nerovnoměrný zájem českých vědeckých týmů o jednotlivé tematické priority (největší zájem je v současnosti o téma udržitelný rozvoj) Malý podíl zaměstnanců - výzkumných pracovníků v podnikatelském sektoru Klesající podíl výzkumných pracovníků v technických vědách Nerovnoměrné geografické rozložení vědeckovýzkumných zaměstnanců (nejvíce Praha) může ovlivnit nedostatečnou inovativní aktivitu v dalších částech České republiky. Nezájem absolventů doktorského studia pracovat ve VaV (odliv do podnikatelské sféry a do školství)

Věda a výzkum ve státním rozpočtu – rozpočtové kapitoly Úřad vlády Bezpečnostní informační služba Ministerstvo zahraničních věcí Ministerstvo obrany Národní bezpečnostní úřad Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo vnitra  Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo pro místní rozvoj Grantová agentura Ministerstvo průmyslu a obchodu   Ministerstvo dopravy Ministerstvo zemědělství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Ministerstvo kultury Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo spravedlnosti Český úřad zeměměřický a katastrální Český báňský úřad Akademie věd  Státní úřad pro jadernou bezpečnost

Celkové výdaje na vědu a výzkum na 1 obyvatele v roce 2007 (v USD)

Veřejné výdaje na VV v % HDP

Způsoby financování vědy a výzkumu Vlastní zdroje financování VaV vynaložené veřejné prostředky ze státního rozpočtu (včetně kofinancování prostředků z EU) prostředky, které byly pro tento účel vynaloženy v podnikatelské sféře prostředky Evropské unie Další (mezinárodní projekty mimo EU)

Institucionální a účelové financování na předem schválený účel vypsány veřejné soutěže, veřejné zakázky a dotační tituly musí vždy splňovat předem vypsaný cíl Spravují a vyhlašují správci rozpočtových kapitol Institucionální financování ke krytí výdajů konkrétních výzkumných institucí určeno k dlouhodobému koncepčnímu rozvoji výzkumných organizací podpora poskytována podle výsledků institucí v uplynulých pěti letech

Podíl institucionálního a účelového financování v ČR

Účelová podpora podle krajů

Podíl zdrojů financování VaV na VŠ v roce 2007

Jednotlivé druhy zdrojů financování

Finanční prostředky z Evropské unie: 7. rámcový program Zdraví Potraviny, zemědělství a rybolov, biotechnologie Komunikační a informační technologie Nanovědy, nanotechnologie Energetika Doprava Životní prostředí Sociálně-ekonomické a humanitní vědy Bezpečnost Vesmír

Financování podle cílů a fondů Fondy Cíle Strukturální fondy Evropský fond regionálního rozvoje Evropský sociální fond Fond soudržnosti Konvergence Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Evropská územní spolupráce

Operační programy Operační program „Podnikání a inovace“ inovace nižších řádů v kratším a střednědobém časovém horizontu inovace vznikající především z iniciativy podniků podporu spolupráce stávajících kapacit VaV s podniky ve stávající struktuře ekonomiky Skládá se z 15ti dílčích programů podpory Operační program „Výzkum a vývoj pro inovace“ výzkumně vývojová podporu inovací vyšších řádů v dlouhodobějším časovém horizontu především na základě nabídky výzkumných organizací má 5 prioritních os

Úspěšnost předkladatelů projektů ve výzvách 7. rámcového programu

Prioritní osy programu „Výzkum a vývoj pro inovace“ Evropská centra excelence Regionální vědecká a výzkumná centra Komercializace a popularizace vědy a výzkumu Infrastruktura pro výuku na vysokých školách spojená s výzkumem a s přímým dopadem na růst lidských zdrojů pro výzkumné a vývojové aktivity Technická pomoc – průřezové informační a poradenské služby

Další možnosti financování vysokých škol Na podporu terciálního vzdělávání jsou dále určeny některé priority tematického operačního programu „Vzdělávání pro konkurenceschopnost“, který podporuje inovace výukových programů s cílem zvyšování konkurenceschopnosti absolventů.

Orgány a instituce ve financování VaV v ČR Rada pro výzkum, vývoj a inovace Grantová agentura České republiky Technologická agentura České republiky Akademie věd České republiky (a její ústavy) Další instituce MŠMT – zajišťuje mezinárodní spolupráci ve vědě a výzkumu a institucionální financování především veřejných vysokých škol Mze – zajišťuje podporu zemědělského aplikovaného výzkumu MZ - zajišťuje podporu zdravotnického aplikovaného výzkumu MV - zajišťuje podporu bezpečnostního aplikovaného výzkumu MK – aplikovaný výzkum národní a kulturní identity MO – zajišťuje obranný aplikovaný výzkum MPO – zajišťuje podporu institucím v průmyslovém výzkumu a mezinárodní spolupráci v oblasti průmyslového výzkumu

Rada pro výzkum, vývoj a inovace Dříve poradní orgán vlády, podle nové legislativy má zodpovědnost za konkrétní úkoly 17 členů: 8 základní výzkum, 8 aplikovaný výzkum, 1 předseda Stanovuje priority Posuzuje návrhy programů a vypsaných grantů Připravuje zákony k VaV Hodnotí výsledky – vyhodnocuje efektivitu jak institucionálního tak účelového financování K zabezpečení činnosti – sekretariát, odborné komise

Grantová agentura České republiky realizaci grantových projektů v oblasti základního výzkumu včetně veřejných soutěží poskytování účelové podpory v souladu s Národní politikou VaV Předsedu Grantové agentury jmenuje vláda Další orgány jsou vědecká rada, kontrolní rada a kancelář

Technologická agentura České republiky vznikla v roce 2009 pro podporu aplikovaného výzkumu příprava a realizace programů aplikovaného výzkumu, realizace veřejných soutěží, zadávání veřejných zakázek, hodnocení a výběr návrhů projektů v oblasti aplikovaného výzkumu poskytování poradenství řešitelům projektů a uživatelům výsledků aplikovaného výzkumu v oblasti právní, finanční a ochrany duševního vlastnictví Vypisuje programy v souladu s Národní politikou

Akademie věd České republiky organizace sdružující vědecké ústavy v České republice sdružuje 54 veřejných výzkumných pracovišť Nejvyšším samosprávným orgánem je Akademický sněm složený ze dvou třetin ze zástupců všech ústavů a dále z reprezentantů vysokých škol, státní správy, podnikatelských kruhů a jiných význačných osobností financována ze státního rozpočtu, zaměstnává 7000 zaměstnanců (2010) U výzkumných pracovišť AV se zvyšuje podíl účelového financování

Počet výzkumných pracovníků podle zemí (na 1000 pracovních sil)

Podíl počtu výzkumných pracovníků ve veřejném a podnikatelském sektoru z celkového počtu všech výzkumných pracovníků

Počet absolventů doktorského studia v ČR podle oborů

Národní politika ve vědě a výzkumu v České republice znění zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací je k 1. 1. 2010 evidováno ve Sbírce zákonů pod číslem 211/2009 Dokument Národní politika výzkumu, vývoje a inovací na léta 2009-2015 Sleduje 7 základních cílů: Zjednodušit podporu VaV, podporovat výsledkově Snížit počet rozpočtových kapitol Podpořit excelenci ve výzkumu a zajistit využití výsledků Podmínit podporu programů spoluprácí s uživateli a podílu soukromých zdrojů Zavést pružnější organizační struktury veřejného výzkumu Zajistit odborníky (zamezit odchodům do zahraničí) Intenzivněji se podílet na zahraniční spolupráci

Kniha zahraničních dobrých praxí Podává příklady dobrých prací v těchto oblastech: Systém hodnocení vědy a výzkumu Rovnoměrný regionální růst v oblasti inovačních systémů Systém medializace a popularizace vědy a výzkumu, vytváření proinovačního prostředí (změny) Lidské zdroje ve vědě a výzkumu

Lidské zdroje ve vědě a výzkumu Podpora zahraničních stáží studentů doktorského studia doplněna o možnost vést po návratu nezávislý vědecký tým (motivuje k dokončení studia a vědecké práci – namísto odchodu do praxe) – Německo, Irsko Při návratu doktorandů ze špičkových světových týmů hradí náklady na stěhování a část nákladů na nové bydlení – Irsko Návratové stipendium – 2 roky zaměstnání ve vědeckém týmu a náklady na stěhování – Dánsko Příležitosti pro ČR v oblasti vzdělávání: Otevírání nových interdisciplinárních oborů, zlepšení propojení se znalostní ekonomikou Zvýšení podílu zahraničních stáží na špičkových pracovištích, motivace k návratu

Lidské zdroje – systém postgraduálních studií Programy na posílení podnikatelských schopností postgraduálních studentů, systematická výchova k podnikání na technických oborech – Finsko Sloučení ekonomických a technických oborů – Finsko Programy na výměnné pobyty výzkumníků z veřejného a podnikového výzkumu (výzkumné instituci i podniku je hrazeno 50% nákladů na pracovníka po dobu projektu) – Nizozemsko Přizpůsobení programů doktorského studia pro odborníky z praxe potřebám a oborům z praxe – součinnost firem a univerzit – Finsko Doporučení pro ČR: Posílit ekonomické předměty na neekonomických oborech Podpořit spolupráci podniků a univerzit společnými projekty

Publicita a medializace vědy a výzkumu Vzdělávání a výchova novinářů v oblasti inovací a výzkumu, společné programy technických oborů s žurnalistikou – Švédsko Programy umožňující využití experimentů ve výuce, exkurzí a soutěží – Portugalsko Pořádání interaktivních výstav a programů – noc vědců, noc muzeí, věda na scéně – Švýcarsko, Velká Británie, týden vědy – Norsko, Portugalsko Sestavování marketingových a PR-plánů muzeí, knihoven a univerzit Příležitosti pro ČR: Zapojit se do mezinárodních putovních interaktivních výstav Programy na vzdělávání VV institucí v oblasti PR

Literatura a dokumenty Zelená kniha výzkumu, vývoje a inovací v České republice, Technologické centrum Akademie věd ČR, 2009 Reforma systému výzkumu vývoje a inovací v ČR, Vláda ČR, 2009 Kniha zahraničních dobrých praxí při realizaci politik výzkumu, vývoje a inovací, Technologické centrum Akademie věd ČR, Praha, 2008 Návrh výdajů státního rozpočtu České republiky na rok 2010 s výhledem na léta 2011 a 2012, Vláda ČR Národní politika výzkumu vývoje a inovací ČR na léta 2009-2015, Praha: Vláda ČR, 2009 Metodika hodnocení výsledků výzkumu a vývoje v roce 2009. Úřad Vlády ČR, 2009 Zákon o podpoře výzkumu experimentálního vývoje a inovací, Vláda ČR, 2009 Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v České republice a jejich srovnání se zahraničím v roce 2009, Rada pro výzkum, vývoj a inovace, Úřad vlády ČR