Může mít nová česká hračka i léčebné ambice?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Diagnostika školní zralosti
Základy sportovního tréninku mládeže
Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
JAK MLUVÍ ZVÍŘATA II. Bc. Jana Vaňkátová
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Poslání, principy a metoda skautingu
Windows - základy Jiří Beran Windows - základní Jiří Beran.
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
OBRÁZKOVÁ SLOVNÍ ZÁSOBA PRO OPAKOVÁNÍ UČIVA 7. ROČNÍKU
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia Bohumil Bareš.
1 Úvodní snímek slouží pro počáteční orientaci a jako návěští pro hypertextové odkazy. Při použití jako předlohy jej uživatel odstraní.
PowerPoint II. Miroslav Lorenc.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
VY_22_INOVACE_60 Jazyk a jazyková komunikace. Anglický jazyk. My family.. 1. ročník únor 2012 Mgr. Kateřina Šujanová Body 1.
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.10 Anotace: Prezentace obsahuje několik cvičení zaměřených na procvičování komunikačních dovedností v různých situacích a na rozvíjení.
Identifikátor materiálu: EU
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Brebtavost - Breptavost
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Prezentační dovednosti
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Zdravá škola.
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Referát č.8 Daniela Venusová.
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Alternativní a augmentativní komunikace
Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Raná péče a pomůcky, prostředky a techniky v ní využívané jako předpoklad pro úspěšnou školní docházku Mgr. Bc. Veronika Růžičková, Ph.D. Ústav speciálněpedagogických.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Metodické materiály a pomůcky
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Specifické poruchy učení
Sociální čtení.
Narušená komunikační schopnost
Transkript prezentace:

Může mít nová česká hračka i léčebné ambice? LOGOPEDICKÁ KONFERENCE LSMS 2012 Bc. Jiří Císař - Elfin Grit s.r.o. Mgr. Kateřina Halamová - Ambulance klinické logopedie Přerov

Atraktivita hračky

ES certifikát osvědčení typu podle nejnovější legislativy

Víc než dětský přehrávač

Multimediální možnosti přehrávání podpora běžných složek (jednoúrovňově) paměť 2 GB zvuky (MP3, WAV), obrázky (JPG, GIF, BMP), videa (FLV, AVI) zvuk se sekvencí obrázků, obrázek se sekvencí zvuků zvukově-obrázková komunikace se skřítkem Vikym

Logopedický potenciál – ?

Uživatelská data

Software pro internetový download

Další informace naleznete na… www.pohadkovykaminek.cz www.facebook.com/pohadkovykaminek

Děkuji za pozornost ? www.pohadkovykaminek.cz Elfin Grit s.r.o.

Ambulance klinické logopedie Přerov Mgr. Kateřina Halamová Ambulance klinické logopedie Přerov

Osnova příspěvku Jaké bylo zadání Co se nám líbí z hlediska logopedie Naše připomínky, co by se dalo zlepšit Inspirace, nápady k využití v logopedii, při logopedické intervenci Může to být hračka, může to být pomůcka

Logopedické cvičení pro všechny? Na počátku byla otázka: Lze zařadit do Pohádkového kamínku logopedické cvičení ve smyslu artikulačního cvičení? Názor: NE Důvody: chybí interakce (osobní, lidská) chybí korekce emoční a vztahová složka Při úpravě výslovnosti je nenahraditelná přímá interakce dítěte s dospělým, který je instruován logopedem.

Přínosy obecně I Vztah k věci – odpovědnost za ni, když ji rozbijí, je to moje chyba Počátek práce s elektronickými médii – zájem dítěte o elektronická média a jejich možnosti Vhodný ergonomický tvar – umožňuje bimanuální úchop a stejná možnost zapojení obou rukou Hygiena práce s těmito předměty – nácvik kdy, kde, jak často – závisí na rodičích Trénink vnímání časových jednotek – pořizování nahrávek Vnímání přítomnosti, minulosti při pořizování fotografií i nahrávek Práce se symboly( na o vládacích tlačítkách) Je mu svěřena věc, která patří jenom jemu, odpovídá současným trendům, rádo napodobuje, má svůj mobil. Získává první zkušenosti dovednosti s ovládáním elektronických předmětů. Při správném přístupu se může nacvičit vhodnost užívání mobili apod. v různých situacích, jak často, kdy ano, kdy ne. Pokud chce fotit, nahrávat zvuk – musí umět pracovat s časem, počkat až se rozbliká kontrolka, do určitého času provést úkon. Možnost posloupnosti využívání funkcí kamínku podle psychické vyzrálosti dítěte. Mladší dítě si pouští písničky, starší může fotit, nahrávat, samo vytvářet obsah.

Přínosy obecně II Exekutivní funkce, trénování procedurální paměti (co udělá různá kombinace stisku tlačítek), anticipace - předvídání Samostatná hra dítěte nebo ji lze využít pro společnou hru rodič dítě Posílení sociálních vazeb – složky moje rodina, moji kamarádi Zvukový výstup tlačítek – řekne to, co bude dělat – může se podle toho řídit Dobře zvolena velikost obrázků vzhledem k možnosti displeje Vhodná strukturace obsahu – dítě se podle ní dobře orientuje

Přínosy z hlediska logopedie Na malém prostoru velká zásobárna říkadel, písniček, Většina říkadel, písniček - vizuální podklad vystihující obsah Dobrý výběr autorů, pozitivně laděné, rytmické, vhodné tempo, vhodný interpret - mladá žena s vyšším příjemným hlasem – pro dítě vhodné z hlediska toho, jak je vývojově nastaveno Rozvíjení slovní zásoby, pojmenování – vhodné obrázky s jasnými konturami Rozvíjení jazykového citu Možnost libovolného opakování dle potřeb dítěte– pro učení se dítěte velmi pozitivní – dítě si může samo korigovat, kolikrát říkadlo uslyší, kamínek opakuje bez ztráty trpělivosti Pohádky – Pat a Mat - beze slov – lze využít v interakci rodič-dítě, komentovat děj, co postavičky dělají, co se tam stalo – pro dítě zajímavější než statické obrázky

Připomínky na zlepšení Ke stávajícímu obsahu máme několik připomínek: Přidat onomatopoia k obrázkům zvířat Barvy – všechny v základním tvaru Listování v říkadlech, pohádkách – stále se nastavuje první a musíme listovat od začátku Písmena – pokud chceme podpořit fonémické uvědomění, sluchovou analýzu prvního fonému ve slově – vynechat „jako“, příkladové slovo by mělo být jednoduché a nezačínat shlukem souhlásek

Inspirace, nápady pro využití Co by se dalo zabudovat jako logopedické cvičení: Cvičení gramatiky – např. rozlišování rodů, čísla Oblasti, kde lze najít pevnější pravidla jako základ gramatiky podpora generalizace a transfer procvičovaných příkladů Oblast slovní zásoby – např. opozita, nadřazené, podřazené pojmy Procvičení rytmizace – nejen říkadla, ale také rozpočitadla, případně cvičení vybízející k interakci, např. zatleskej si se mnou Kvantita vokálů ve vhodných cvičeních s obrázkem, grafický zápis rytmu Modulace hlasu, práce s hlasovou polohou Rozlišování síly hlasu Odlišení zvuku češtiny od jiných jazyků Rozlišování hlasů (ženský, dětský, mužský), různých zvuků Deník – využít jako alternativu pro zážitkový deník podporující schopnost sdělovat a napomáhající rozvoji řeči Pro koho: těžší stupně vývojové dysfázie, mutismus, autismus a těžší stupně jiného typu narušení komunikační schopnosti Motivace ke spolupráci při logopedické terapii – natolik přitažlivý a zajímavý, že může sloužit jako prostředek k navázání kontaktu s dítětem

Závěrem Tato hračka má své přednosti, ale i své limity a je na dospělých, aby dokázali využít její potenciál a zároveň nezapomínali, že přímý lidský kontakt, kterým dávají najevo svůj vztah k dítěti, má své důležité a nezastupitelné místo.