Může mít nová česká hračka i léčebné ambice? LOGOPEDICKÁ KONFERENCE LSMS 2012 Bc. Jiří Císař - Elfin Grit s.r.o. Mgr. Kateřina Halamová - Ambulance klinické logopedie Přerov
Atraktivita hračky
ES certifikát osvědčení typu podle nejnovější legislativy
Víc než dětský přehrávač
Multimediální možnosti přehrávání podpora běžných složek (jednoúrovňově) paměť 2 GB zvuky (MP3, WAV), obrázky (JPG, GIF, BMP), videa (FLV, AVI) zvuk se sekvencí obrázků, obrázek se sekvencí zvuků zvukově-obrázková komunikace se skřítkem Vikym
Logopedický potenciál – ?
Uživatelská data
Software pro internetový download
Další informace naleznete na… www.pohadkovykaminek.cz www.facebook.com/pohadkovykaminek
Děkuji za pozornost ? www.pohadkovykaminek.cz Elfin Grit s.r.o.
Ambulance klinické logopedie Přerov Mgr. Kateřina Halamová Ambulance klinické logopedie Přerov
Osnova příspěvku Jaké bylo zadání Co se nám líbí z hlediska logopedie Naše připomínky, co by se dalo zlepšit Inspirace, nápady k využití v logopedii, při logopedické intervenci Může to být hračka, může to být pomůcka
Logopedické cvičení pro všechny? Na počátku byla otázka: Lze zařadit do Pohádkového kamínku logopedické cvičení ve smyslu artikulačního cvičení? Názor: NE Důvody: chybí interakce (osobní, lidská) chybí korekce emoční a vztahová složka Při úpravě výslovnosti je nenahraditelná přímá interakce dítěte s dospělým, který je instruován logopedem.
Přínosy obecně I Vztah k věci – odpovědnost za ni, když ji rozbijí, je to moje chyba Počátek práce s elektronickými médii – zájem dítěte o elektronická média a jejich možnosti Vhodný ergonomický tvar – umožňuje bimanuální úchop a stejná možnost zapojení obou rukou Hygiena práce s těmito předměty – nácvik kdy, kde, jak často – závisí na rodičích Trénink vnímání časových jednotek – pořizování nahrávek Vnímání přítomnosti, minulosti při pořizování fotografií i nahrávek Práce se symboly( na o vládacích tlačítkách) Je mu svěřena věc, která patří jenom jemu, odpovídá současným trendům, rádo napodobuje, má svůj mobil. Získává první zkušenosti dovednosti s ovládáním elektronických předmětů. Při správném přístupu se může nacvičit vhodnost užívání mobili apod. v různých situacích, jak často, kdy ano, kdy ne. Pokud chce fotit, nahrávat zvuk – musí umět pracovat s časem, počkat až se rozbliká kontrolka, do určitého času provést úkon. Možnost posloupnosti využívání funkcí kamínku podle psychické vyzrálosti dítěte. Mladší dítě si pouští písničky, starší může fotit, nahrávat, samo vytvářet obsah.
Přínosy obecně II Exekutivní funkce, trénování procedurální paměti (co udělá různá kombinace stisku tlačítek), anticipace - předvídání Samostatná hra dítěte nebo ji lze využít pro společnou hru rodič dítě Posílení sociálních vazeb – složky moje rodina, moji kamarádi Zvukový výstup tlačítek – řekne to, co bude dělat – může se podle toho řídit Dobře zvolena velikost obrázků vzhledem k možnosti displeje Vhodná strukturace obsahu – dítě se podle ní dobře orientuje
Přínosy z hlediska logopedie Na malém prostoru velká zásobárna říkadel, písniček, Většina říkadel, písniček - vizuální podklad vystihující obsah Dobrý výběr autorů, pozitivně laděné, rytmické, vhodné tempo, vhodný interpret - mladá žena s vyšším příjemným hlasem – pro dítě vhodné z hlediska toho, jak je vývojově nastaveno Rozvíjení slovní zásoby, pojmenování – vhodné obrázky s jasnými konturami Rozvíjení jazykového citu Možnost libovolného opakování dle potřeb dítěte– pro učení se dítěte velmi pozitivní – dítě si může samo korigovat, kolikrát říkadlo uslyší, kamínek opakuje bez ztráty trpělivosti Pohádky – Pat a Mat - beze slov – lze využít v interakci rodič-dítě, komentovat děj, co postavičky dělají, co se tam stalo – pro dítě zajímavější než statické obrázky
Připomínky na zlepšení Ke stávajícímu obsahu máme několik připomínek: Přidat onomatopoia k obrázkům zvířat Barvy – všechny v základním tvaru Listování v říkadlech, pohádkách – stále se nastavuje první a musíme listovat od začátku Písmena – pokud chceme podpořit fonémické uvědomění, sluchovou analýzu prvního fonému ve slově – vynechat „jako“, příkladové slovo by mělo být jednoduché a nezačínat shlukem souhlásek
Inspirace, nápady pro využití Co by se dalo zabudovat jako logopedické cvičení: Cvičení gramatiky – např. rozlišování rodů, čísla Oblasti, kde lze najít pevnější pravidla jako základ gramatiky podpora generalizace a transfer procvičovaných příkladů Oblast slovní zásoby – např. opozita, nadřazené, podřazené pojmy Procvičení rytmizace – nejen říkadla, ale také rozpočitadla, případně cvičení vybízející k interakci, např. zatleskej si se mnou Kvantita vokálů ve vhodných cvičeních s obrázkem, grafický zápis rytmu Modulace hlasu, práce s hlasovou polohou Rozlišování síly hlasu Odlišení zvuku češtiny od jiných jazyků Rozlišování hlasů (ženský, dětský, mužský), různých zvuků Deník – využít jako alternativu pro zážitkový deník podporující schopnost sdělovat a napomáhající rozvoji řeči Pro koho: těžší stupně vývojové dysfázie, mutismus, autismus a těžší stupně jiného typu narušení komunikační schopnosti Motivace ke spolupráci při logopedické terapii – natolik přitažlivý a zajímavý, že může sloužit jako prostředek k navázání kontaktu s dítětem
Závěrem Tato hračka má své přednosti, ale i své limity a je na dospělých, aby dokázali využít její potenciál a zároveň nezapomínali, že přímý lidský kontakt, kterým dávají najevo svůj vztah k dítěti, má své důležité a nezastupitelné místo.