ČEKÁ NÁS KLIMA KTERIUM ? V.2.. ČEKÁ NÁS KLIMA KTERIUM ? V.2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vybrané snímače pro měření průtoku tekutiny Tomáš Konopáč.
Advertisements

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Přechodové charakteristiky různých typů soustav. Statická soustava nultého řádu Statická soustava prvního řádu Statická soustava druhého řádu a vyšších.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová VESMÍR = VELKÁ ČÍSLA.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Porovnání dat za referenční období 1931–1980 a 1981–2010
Název školy: Základní škola T. G
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Znečištění ovzduší Obr. 1
HYDROSFÉRA vodstvo na zemi, oceány
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Oběh vody v přírodě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
9. OCEÁNY A MOŘE VY_32_INOVACE_11_Z4
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Důlní požáry a chemismus výbušniny
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Země ve vesmíru.
Lineární činitel prostupu
Ivan Lomachenkov Překlad R:Halaš
Digitální učební materiál
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Molekulová fyzika Vlhkost.
Moře a oceány 26. ledna 2006.
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Molekulová fyzika Sytá pára.
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
8. HYDROSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

ČEKÁ NÁS KLIMA KTERIUM ? V.2.

You say you love your children above all else, and yet you are stealing their future in front of their very eyes.

NĚCO SE DĚJE

TEPLOTA STOUPÁ

TEPLOTA U NÁS

ROZDĚLENÍ TEPLOT

MĚNÍ SE SRÁŽKY

SRÁŽKY U NÁS

MNOŽSTVÍ TEPLA V OCEÁNU ROSTE A VODA STOUPÁ

TEPLO NA ZEMI

SNĚHU A LEDU UBÝVÁ

ARKTICKÝ LED

OCEÁN SE ODZÁSADŇUJE

¼ (1–) S0 =T4 ( v rovnováze je dopadající energie = vyzářené ) JEDNODUCHÝ MODEL ¼ (1–) S0 =T4 ( v rovnováze je dopadající energie = vyzářené )  = albedo, S0 = oslunění,  = SB konstanta, T = povrchová teplota S0 = L0/4R2 L0 = luminozita Slunce, R = střední vzdálenost Slunce Země

OSLUNĚNÍ SE KRÁTKODOBĚ PŘÍLIŠ NEMĚNÍ ZMĚNY ŘÁDOVĚ 1 ‰

DLOUHODOBĚ SE PROJEVÍ MILANKOVIĆOVY CYKLY 1879 - 1958

HRUBÁ SHODA DOBY LEDOVÉ VYŽADUJÍ TÉŽ ZAPOČTENÍ ZPĚTNÝCH VAZEB ( Albedo, prach, CO2 … )

ANI ALBEDO SE KRÁTKODOBÉ PŘÍLIŠ NEMĚNÍ SOUČASNÁ HODNOTA ALBEDA JE CCA 0.3, POSLEDNÍ UDÁVANÉ HODNOTY JSOU 0.29

LOKÁLNĚ SE ALE VÝRAZNĚ LIŠÍ

T =255.5 K  −17.5ºC NESOUHLASÍ ! ROZDÍL 32 K ! DNEŠNÍ HODNOTY : S0 = 1361 W/m2 ,  = 0.29 DAJÍ (  = 5.67  10–8 W/m2K4 ) T =255.5 K  −17.5ºC POZOROVANÁ TEPLOTA JE T =+14.6ºC  288 K NESOUHLASÍ ! ROZDÍL 32 K !

ATMOSFÉRA FUNGUJE JAKO POKLIČKA NA MISCE VYSVĚTLENÍ ATMOSFÉRA FUNGUJE JAKO POKLIČKA NA MISCE J. B. J. FOURIER 1824

PODROBNĚJI If the quantity of carbonic acid increases in geometric progression, the augmentation of the temperature will increase nearly in arithmetic progression. S. ARRHENIUS 1896 T =C ld(p/p0) C  5  6 K

DNES TOMU ŘÍKÁME SKLENÍKOVÝ JEV JDE OVŠEM O SKLENÍKOVÉ PLYNY H20, CO2, CH4, N2O, O3, CFC

ABSORPČNÍ SPEKTRA

MNOŽSTVÍ CO2 ROSTE C. KEELING 1928 - 2005 CO2 březen 2019 : 415 ppm

MODEL S ATMOSFÉROU ¼ (1−)S0 TA4 ATMOSFÉRA TA4 (1−)TZ4 TZ4 ZEMĚ

VSTUP = VÝSTUP NAHOŘE 1/4(1−)S0 =TA4+(1−)TZ4 BILANCE VSTUP = VÝSTUP NAHOŘE 1/4(1−)S0 =TA4+(1−)TZ4 VSTUP = VÝSTUP ATMOSFÉRA TZ4 =2TA4 VSTUP = VÝSTUP ZEMĚ 1/4(1−)S0 +TA4 = TZ4 ODTUD : TZ =42 TA =1.189 TA A 1/4(1−)S0 =+(1−/2)TZ4  = 0.76

ZÁKLADNÍ TREND

DALŠÍ PLYNY

DETAILNÍ ENERGETICKÉ TOKY

PLATÍ JEN PŘIBLIŽNĚ ( ŠPATNÉ LIMITY ), ALE JE DOBROU APROXIMACÍ LOGARITMICKÁ FORMULE T = C ld (p/p0) P0 ↔ 280 ppm PLATÍ JEN PŘIBLIŽNĚ ( ŠPATNÉ LIMITY ), ALE JE DOBROU APROXIMACÍ PRO ODVOZENÍ TŘEBA : PŘIBLIŽNĚ EXPONENCIÁLNÍ POKLES HUSTOTY CO2 A LINEÁRNÍ TEPLOTY S VÝŠKOU, TVAR ABSORPČNÍHO SPEKTRA

JE HLAVNÍM ABSORBÉREM IR ZÁŘENÍ ( 36  66 %) VLIV VODNÍCH PAR TVOŘÍ cca 0.5 % ATMOSFÉRY ( VELIKÉ VARIACE OD 0.01 % K 3 % ) JE HLAVNÍM ABSORBÉREM IR ZÁŘENÍ ( 36  66 %) CO2 9  26 %, ( OSTATNÍ cca 8 % ) ALE VODNÍ PÁRA NENÍ NEZÁVISLÁ : JEJÍ MNOŽSTVÍ JE DÁNO TEPLOTOU CHARAKTERISTICKÁ DOBA cca 9 dní

ZPĚTNÁ VAZBA VODNÍCH PAR

RADIAČNÍ ROVNOVÁHA S = R(T, H20, ld CO2,…) MODEL RADIAČNÍ ROVNOVÁHA S = R(T, H20, ld CO2,…) PRO H20 PEVNÉ : R/T T =−R/ld CO2 ld CO2 JE R/T  4W/m2K, −R/ld CO2  4W/m2 TAKŽE 0  T/ld CO2  1 K

TAKŽE T/ld CO2 = 0/(1−(H20)) S UVÁŽENÍM ZMĚNY MNOŽSTVÍ VODY : (R/T+ R/H2O.dH20/dT)T =−R/ld CO2 ld CO2 TAKŽE T/ld CO2 = 0/(1−(H20)) (H20 ) = −R/H2O.dH20/dT /R/T Je (H20 )  0.4, TAKŽE VODNÍ PÁRA ZVĚTŠUJE VLIV O cca 67 %

NEJVĚTŠÍ PROBLÉMY JSOU S MRAKY SPÍŠE OCHLAZUJÍ – JAK MOC ?

Dole odrážejí, nahoře pohlcují Pohlcování Vyzařování

TAKÉ PROBLÉM : Víme, že ochlazují AEROSOLY TAKÉ PROBLÉM : Víme, že ochlazují

JSOU TŘEBA NUMERICKÉ MODELY

RADIAČNÍ PŮSOBENÍ PŘEDPOKLÁDÁME ROVNOVÁHU V PŘEDINDUSTRIÁLNÍ DOBĚ cca 1750 ZMĚNU BILANCE ZEMĚ  DODANÁ ENERGIE NA m2 −ODEVZDANÁ ENERGIE NA m2 VYJÁDŘÍME JAKO ∑Fi, KDE Fi  RADIAČNÍ PŮSOBENÍ, DANÉ JEDNOTLIVÝMI VLIVY JE-LI SOUČET KLADNÝ, ZEMĚ SE OHŘÍVÁ A JE-LI ZÁPORNÝ, OCHLAZUJE RADIAČNÍ PŮSOBENÍ +1 W/m2 VEDE K OHŘEVU cca 0.25 K

CITLIVOST KLIMATU cca 2.8 K/zdvojení

OHŘÍVÁ SE VÍCE NA PEVNINĚ A SEVERU (NASA 2016)

EXTRÉMŮ PŘIBÝVÁ TEPLOTA ROSTE SEVERNÍ POLOKOULE

MENŠÍ GRADIENT  SNAZŠÍ TRYSKOVÉ PROUDĚNÍ

OČEKÁVÁME VĚTŠINOU POKLES VÝNOSŮ

METELKA TOLASZ 2009

HLAVNÍ VINÍK : NAŠE EMISE CO2 SKORO 40 MILIARD TUN CO2 ROČNĚ

Z TOHO SKORO POLOVINA PŘEJDE DO ATMOSFÉRY ( 18 Gt ? ) ČÁST ZPĚTNĚ POHLTÍ VEGETACE ( 12 Gt ? ) A ZBYTEK SE ROZPUSTÍ V OCEÁNU ( 10 Gt ? )

VLIVY

PAŘÍŽSKÁ SMLOUVA

BODY ZVRATU

ZPĚTNÉ VAZBY NAVÍC ?

REAKCE NENÍ OKAMŽITÁ

8. ŘÍJNA 2018

MOŽNÉ CESTY ?

KDO KOLIK ?

DĚKUJI ZA POZORNOST (C) 2019

EXPERIMENT