Školící kurz pro získání oprávnění podle předpisu ZAM1 Zpracování výkresu Hana Hrabcová SŽG Olomouc Praha, duben 2019
Obsah prezentace Obecně platné zásady kresby DGN. Schématický zákres výhybky, kresba osy koleje, návěstidel. Propojení programu MGEO SŽDC s webovým fotokatalogem. DSPS – popisy a kótování technické infrastruktury. Štítkování v souhrnné DSPS. Kontroly mapové části předávané dokumentace Zpracování výkresu
Obecně platné zásady kresby DGN Předpis MP005 a příloha „Obecné zásady“ předpisu MP006: Popisy, kilometráže a značky (mimo návěstidla) musí být vždy čitelné ve směru kilometráže (stoupající zleva doprava) příslušné tratě a umístěny ve výšce rodičovského objektu. Kilometráž se určuje od nejbližšího nižšího staničníku. U kilometráže přebírané z evidence se vždy píše „evid.“. Linie různého významu se zakreslují i pokud jsou v souběhu. Při zapnutí jen jedné vrstvy musí kresba dávat smysl – uzavřené tvary, popisy... Duplicita (zákres téhož předmětu měření ve stejných nebo přibližně stejných souřadnicích) není povolena. Zaměňování prvků datového modelu je bráno jako hrubá chyba. Popisy a kilometráže musí být vždy čitelné ve směru kilometráže příslušné tratě. V případě souběhu tratí s protisměrnou kilometráží se objekty, nevztahující se ke kolejišti (budovy, zpevněné plochy, apod.), popisují ve směru kilometráže důležitější tratě. Kilometráže prvků železničního svršku se určují (odměřují) od nejbližšího nižšího staničníku (nesmí se odečítat od nejbližšího vyššího staničníku). Pozor na cedulové staničníky umístěné na trakční podpěře – pokud na ceduli není uveden konkrétní doměrek, slouží jen pro přibližné určení kilometrické polohy. V tom případě je potřeba určovat kilometráž od nejbližšího nižšího samostatně osazeného staničníku. Povinnost popisovat a kilometrovat je uvedena ve fotokatalogu ve sloupcích „kilometráž ano-ne“, „povinné údaje“. Je nutno popisovat to, co není na první pohled jednoznačné, např.objekty symbolu kolečko, které v tisku může znamenat hodně věcí. Jednoznačné značky se obvykle nepopisují (pokud není potřeba dát dodatečnou informaci). Používání křivek ve výkrese je omezeno na co nejmenší výskyt. Pokud přesto použijete křivky, musí to být zdůvodněno v technické zprávě. Používání kružnic není ve výkrese vítáno– způsobují problémy při převádění výkresů do jiných formátů – proto je nutno např. otvor trubního propustku poskládat z oblouků.. Nedodržování datového modelu (používání obecných prvků bez důvodu, nerozlišování návěstidel, zákres jiným prvkem…) je považováno za hrubou chybu. Zpracování výkresu
Výpočet bodů výhybky Vždy se vychází od zaměřeného začátku jazyka výhybky. Body výhybek se počítají podle informací v příloze Obecné zásady (předpis M20/MP006). Výchozí podklady – pasport výhybek, ŘČSV, S3 díl IX. Častá chyba – u obloukových výhybek typu T a A jsou dva body odbočení. Konstrukční listy výhybek jsou uvedeny v těchto dokumentech: SŽDC SR 103/6 (S) Služební rukověť. Výkresy materiálu železničního svršku. Výhybky soustavy R65, S49 a T. SŽDC SR 103/6-2 (S) Služební rukověť. Výkresy materiálu železničního svršku. Výhybky soustavy UIC 60 a S49 2.generace. S3 díl IX Železniční svršek – Výhybky a výhybkové konstrukce. ŘČSV = řídící číselníkový soubor výhybek (uložen na FTP serveru TUDC, přístup k němu má správce PPK na každém pracovišti SŽG, průběžně se aktualizuje. Je výchozím oficiálním souborem pro zjišťování tabulkových měr.) Výhoda ŘČSV – obsahuje tabulky geometrických parametrů výhybek včetně vzdálenosti začátku jazyka od začátku výhybky, což např. v S3 nenajdete. V S3 je ale slušně popsána teorie. Obecné zásady M20/MP006 – v současnosti je v Obecných zásadách uvedena tolerance rozdílu zaměřeného svaru a vypočteného bodu začátku/konce výhybky 10 cm. V aktualizaci bude tato tolerance zrušena a body výhybky se budou muset počítat na mm podle konstrukčních listů.
Kresba výhybky - linie Výhybka se kreslí schematicky ve vrstvě 2 pomocí dvou linií. První linie spojuje začátek výhybky, začátek jazyka, bod odbočení a konec hlavní větve výhybky. Druhá linie spojuje bod odbočení s koncem odbočné větve výhybky. Nedochází k duplicitě linie ve vrstvě 2. Body zaměřené v úrovni konstrukčních svárů výhybky v hlavním i v odbočném směru (S1, S2, So1, So2) zůstávají ve výkrese a umístí se na ně značka DM 80029 „Nevložený bod osy výhybky“. Ostatní zaměřené body (ZJ a v oblasti výměnového a koncových styků) a dopočtené body se vkládají do linie výhybky i osy koleje. Použití DM 80029 zajistí, aby se zaměřený bod nehlásil při kontrole osamocených bodů jako chybný a zároveň bod dostane při automatizovaném doplnění poznámek správnou poznámku Měření v úrovni konstrukčních svarů S1, S2, So1, So2 není zatím v předpise MP006 uvedeno, je to výsledek domluvy z letošního října. V předpise se to objeví až při aktualizaci v roce 2019. Ale už teď je v předpise napsáno, že osa koleje se měří max. po 25 m v přímé, takže i ve výhybce je potřeba zaměřit pár bodů, aby se tato podmínka dodržela. Konstrukční svary byly zvoleny proto, aby při případném přeměření byly dosaženy porovnatelné hodnoty. Zpracování výkresu
Kresba osy koleje Ve vrstvě 1 (osa koleje) a 2 (výhybky) lze používat pouze lomené čáry. Osa koleje se kreslí od začátku výhybky po začátek další výhybky (příp. zarážedlo, konec zájmového území atd.), s orientací čáry po směru staničení. Výhybka se přetahuje osou koleje ve vrstvě 1, a to pomocí dvou linií. První linie spojuje ZV, ZJ, BO, KV a pokračuje dále. Druhá linie spojuje ZV, ZJ, BO, KVO a pokračuje dále. Duplicita zákresu osy koleje v úseku ZV-ZJ-BO se nepovažuje za chybu. Duplicita kresby osy koleje - tento požadavek vychází od zpracovatelů Evidence os kolejí. Zpracování výkresu
Kresba výhybky – poloha výměníku Značka výhybky se umísťuje podle skutečné polohy výměníku. Výměnové těleso kontra přestavník: Směr odbočení výhybky se určí podle toho, zda výhybka odbočuje vlevo nebo vpravo od přímého směru, nebo od oblouku většího poloměru (ve směru pohledu proti hrotu jazyka). Značku výhybky umístit do ZV (TZV) na tu stranu koleje, kde je výměnové těleso (= závaží = bakule). Pokud výhybka nemá výměnové těleso, natočit značku podle polohy přestavníku. Zpracování výkresu
Značka začátku výhybky Vyznačení, zda je výhybka pravá, levá nebo oboustranná, musí být čitelné ve směru kilometráže tratě. Číslo výhybky se píše mezi začátek výhybky a bod odbočení, čitelně ve směru kilometráže. Totéž platí pro obloukové výhybky. Zpracování výkresu
Kresba návěstidel Návěstidla se vždy natáčí podle směru, pro který platí. Vícenásobné rychlostníky a návěstidla: Oboustranná návěstidla: Při skládání značek nad sebe záleží na jejich pořadí – kreslit podle skutečnosti. Některé (méně používané) značky rychlostníků nemají vytvořené další varianty a musí se kreslit do vějířku, vždy ale tak, aby bylo jasné, pro který směr jízdy platí. Některá návěstidla – např. sklonovníky, cedulové staničníky – jsou často upevňovány na jednu tyč/trakční podpěru oboustranně, takže platí pro oba směry jízdy. Pak je možno je kreslit buď dvěma značkami nebo kreslit jen jednu značku návěstidla, natočenou kolmo od koleje. Zpracování výkresu
Propojení programu MGEO SŽDC s webovým fotokatalogem Během kreslení - zmáčknout pravé tlačítko myši na vybraném řádku, dát „Zobrazit nápovědu“: Nakreslený prvek - Informace o objektu - otazník: Funkce zavolá webový prohlížeč a skočí na příslušnou stránku fotokatalogu: Nové MGEO: Funkce „Vstup bodů a kódované kresby“ – pokud vyberete definici vstupního seznamu souřadnic „Vstup SŽDC M20 MP005“, program očekává, že vstupní soubor bude mít hlavičku podle MP005. Pokud tam hlavička nebude, program nenačte do výkresu body na prvních sedmi řádcích, kde čeká hlavičku. Pokud budete mít problémy s kresbou terénních šraf a výšek svahů, zkontrolujte si, že máte terénní hrany zobjektované. Pokud nemáte (převod ze starých výkresů nebo z čistého Microstationu), zobjektujte si je hromadně pomocí funkce „Vytvořit/změnit objekty“. DM „Líc sloupu, stožáru, podpěry, lampy apod.(měřit a zakreslovat výhradně dle zvl.požadavku)“ – v nové instalaci MGEA 11/2018 je v tomto DM chyba. V další instalaci bude opravena. Zpracování výkresu
DSPS - popisy a kótování technické infrastruktury, štítkování Dělící stránka Zpracování výkresu
Popisy a kótování technické infrastruktury v DSPS „Popisovat všechny zaměřené kabely a potrubí je povinnost, nestanoví-li objednatel v zadávacích podmínkách jinak.“ „Povinnost kótovat všechna nově vybudovaná a zakreslená podzemní vedení a zařízení technické infrastruktury se uplatňuje na základě zadávací dokumentace.“ Ve Všeobecných zadávacích podmínkách je povinnost popisovat a kótovat zakotvena od ledna 2018. Do doby vydání aktualizací příslušných odborných norem stanovuje způsob popisu a kótování územně příslušný správce technické infrastruktury. Popisovat všechny zaměřené kabely a potrubí – pro mapování je stanoveno v MP006, že se obvykle nepopisuje. Např.nadzemní plynovod „Pro mapování se obvykle nepopisuje. Pro DSPS popisovat podle požadavku objednavatele, ale vždy uvést minimálně materiál a průměr potrubí “. Zpracování výkresu
Popisy a kótování technické infrastruktury v DSPS - podrobnosti Popisy musí být vyneseny do výkresu (nestačí je vložit jen do popisných informací objektu). Popisy musí být ve výkresu DSPS jednotlivých SO/PS a zároveň ve výkresu souhrnného DSPS. O způsobu popisu kabelů (materiál nebo čísla kabelů) rozhoduje místní správce technické infrastruktury. Kótování se vynáší do pomocného 2D výkresu DGN z předpisu M20/MP005. Odevzdává se v rámci dokumentace jednotlivých SO/PS. Způsob kótování v místech, kde není zaměřena situace, anebo se situace bude výrazně měnit, se bude řešit přímo na stavbě s ÚOZI investora, případně v zadávací dokumentaci. Několik základních informací ke kótování je uvedeno v MP006, DM 80024 „Bodové objekty nebo lomové body liniových objektů se kótují kolmou, vodorovnou vzdáleností se zarovnáním dle skutečnosti od pevného předmětu (osa koleje, roh budovy, apod.). Jednotky kót budou použity stejné jako pracovní jednotky výkresu s přesností na jedno desetinné místo. Znakem na koncích kót jsou šipky, vynášecí čáry se nekreslí (s výjimkou staničení při kótování podél osy koleje, kde budou vynášecí čáry vykresleny obě). Při kótování podél osy koleje bude použit především nástroj: "kótovat vzdálenost", přičemž na osu koleje bude použit nájezd kolmo a bude použit odstup kóty s nulovou vzdáleností.“ MP005, článek 4.5 Kótování lomových bodů se provádí v pomocném výkrese SO a PS s referenčním připojením výkresů situace. Popis a kóty musí být spolehlivě čitelné. Kótované detaily se kopírují včetně prvků situace a převádí se do vrstvy 263. Měřítko prvků (s výjimkou linií) ve vrstvě 263 je upraveno dle potřeby na hodnoty 0.5 nebo 0.2. Kóty a prvky detailů nejsou předmětem celkového výkresu DSPS. Poznámky: Kótovat tak, aby se kabel dal z kót dohledat - nejen kolmo na kolej (např.3,5m od osy koleje), ale v případě lomu okótovat i podélně např. od hektometru, návěstidla, pevného bodu… Opět dochází k problémům v pojmech – lomový bod geodetů = každá změna směru, lomový bod projektanta – má vlastní číslo a vlastní pravidla, např. neřeší nutnost něčemu se vyhnout… Program MGEO SŽDC je na kótování připraven: Ve funkci kreslení (Umístit objekt) – vyjet na „Nejvyšší úroveň“ – zadat „Kótování stavebních výkresů“ – „80024 Kótování jednotlivých SO a PS“ - program nabídne, že vytvoří výkres ve 2D pro kótování, zeptá se, jak se má jmenovat, a umístí ho do příslušného projektu MGEA. Tento výkres je již přednastaven, je možno hned začít kreslit kóty. Zpracování výkresu
Štítkování v souborném DSPS – 1.část Slouží k identifikaci, který předmět měření patří ke kterému stavebnímu objektu. Využívají je hlavně správci (např. kabeláři). Ve štítku je pouze číslo SO/PS a název SO/PS. Prvky výkresu, které jsou součástí stavby, musí obsahovat právě jednu množinu štítků s názvem „stavby“, ve které jsou dvě položky - „so_cislo“ a „so_nazev“. Štítky jsou vyžadovány předpisem Směrnice SŽDC č.117 „Předávání digitální dokumentace investiční výstavby SŽDC“. Zpracování výkresu
Štítkování v souborném DSPS – 2.část Lomové body se obvykle neštítkují (můžou/nemusí mít štítek). Formální stránku kontroluje kontrolní program SŽDC = zjistí prvky, kterým chybí štítky; nesoulad mezi štítky uvedenými v seznamu štítků a ve výkrese; prázdné štítky. Program vyhodnocuje přesný soulad mezi štítkem a textem ze souboru „identifikace“ – vadí mu i záměna teček, čárek, diakritiky. Ukázka souboru „identifikace.csv“ , obsahující seznam PS a SO tvořících Dílo. Štítky jsou vyžadovány předpisem Směrnice SŽDC č.117 „Předávání digitální dokumentace investiční výstavby SŽDC“. Program MGEO SŽDC má funkcionalitu na snadné štítkování. Zpracování výkresu
Kontroly výkresu Dělící stránka Zpracování výkresu
Kontroly předávaných výkresů Kontroluje se konečný stav dokumentace těsně předtím, než se předává do archivu. V té chvíli je již dokumentace orazítkována příslušným ÚOZI, který garantuje její správnost. Přesto často jsou v dokumentaci chyby viditelné na první pohled, takže je jasné, že příslušný ÚOZI soubory, za které ručí, neviděl. Zpracování výkresu
Kontroly předávaných výkresů Kontroly formální: Kontrolní program SŽDC Průzkumník výkresu v programu MGEO SŽDC Kontrolní funkce v programu MGEO SŽDC Kontroly čistoty výkresu v programu MicroStation Kontroly pohledové: Zpracování výkresu - správnost použití prvků datového modelu - chyby ve výškách a v poloze - štábní kultura výkresu Nesoulad se skutečností - kontrolní funkce v programu MGEO SŽDC (body, grafické skupiny, datový model) - kontroly čistoty výkresu v programu MicroStation – přesahy a nedotahy. Výhodou používání kontrol v programu MGEO SŽDC je, že se chyby hned i lokalizují. Je dobré kontroly dělat i během práce, při předávání si výkresů mezi sebou … Pokud používáte MGEO SŽDC, kontrolní program moc formálních chyb nenajde, přesto výkres není v pořádku. Kontroly logické = pohledové: - Nesoulad se skutečností – při porovnání fotek se zákresem. Hlavně při kódování a nedělání si náčrtu nebo aspoň fotek dochází k častým chybám v zákresu (např.překlep v kódu = značka se nenačte, rádiovník 14 m kolmo od osy koleje, chybějící údaje rychlostníků, nesprávné natáčení návěstidel…) Finální výkres je nutné postupně prohlédnout ze stran a v izo pohledech - hledat chyby ve výškách a výškové skoky kresby a popisů; prohlédnout výkres po vrstvách - kilometráž a popis návěstidel musí být ve stejné vrstvě jako značka návěstidla, šipky směrů toků příkopů, odhalit nesprávně použitý prvek datového modelu pro některé objekty, nedokončené linie, neuzavřené plochy... Prohlédnout 3D objekty v IZO pohledech – zda jsou zakresleny všechny hrany objektu, objevení chybných spojnic, ověřit, zda sousední objekty spolu sedí (např.propustek, zpevn.svah a ter.hrany)... To předpokládá základní znalost významu návěstidel a objektů na trati - něco je uvedeno ve fotokatalogu ale hlavním zdrojem informací je předpis D1, kde jsou návěstidla i vyobrazena. Logika: pokud jsou ve výkrese vzdálenostní upozorňovadla, mělo by tam být i návěstidlo, na které upozorňuje; vdál.upozorňovadla jsou vždy 3-2-1 nebo 4-3-2-1, obdobně jako silniční značky upozorňující na blížící se přejezd. Je-li ve výkrese přejezd jen s výstražnými kříži, musí být v blízkosti i výstražný kolík z obou stran přejezdu; označník (konec posunu) je obvykle jen v blízkosti dopraven s kolejovým rozvětvením a vždy jen po jednom z každé strany dopravny. Drážní telefon bývá v blízkosti přejezdu a hlavních návěstidel, případně také u portálu tunelu - všude tam, kde je pravděpodobnost, že strojvůdce se bude potřebovat domlouvat s výpravčím. Přejezdník je vždy natočen směrem k přejezdu, na který upozorňuje. Návěst "začněte" nebo "skončete práci pluhu" je obvykle v místech, kde by pluh mohl poškodit přejezdovou konstrukci a obvykle v obou směrech jízdy... Změny v předpisech M20/MP005 a M20/MP006
Některé často se opakující chyby v předávané dokumentaci Nedostatečný rozsah zaměření při mapování. Neaktualizovaná technická zpráva v případě kopírování vzoru, doměřování... Překlepy v kilometráži a popisech, nesprávně určená hodnota kilometráže. Chybějící předměty měření. Záměny návěstidel. Tisk výkresů (i PDF) s nastavením barev z datového modelu (špatně viditelná kresba)… Změny v předpisech M20/MP005 a M20/MP006
Zpracování výkresu Hana Hrabcová SŽG Olomouc hrabcova@szdc.cz Děkuji za pozornost Zpracování výkresu Hana Hrabcová SŽG Olomouc hrabcova@szdc.cz © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 www.szdc.cz