Dostupné z Metodického portálu ISSN

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Anotace – Hmyzožravci Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, na základě znalostí.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
VNITŘNÍ ORGÁNY – prezentace k pracovnímu listu Výchova ke zdraví Praktická škola jednoletá nebo dvouletá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Pracovní list k procvičení základních poznatků na téma klid a pohyb
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
SLOVNÍ FOTBAL Tato hra je výborná na trénování a rozvoj fonematického sluchu. Jedná se o řazení kartiček podle začátečních a koncových hlásek slova tak,
STEJNÉ Pracovní listy Poznáš, které obrázky jsou stejné? Najdi je a spoj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer.
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Jméno autora výukového materiálu
Rozvíjíme pozornost a soustředění
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Přírodní vědy DUM 15 KOLOBĚH VODY
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Dostupné z Metodického portálu ISSN
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Základní škola Kladruby
VY_32_INOVACE_PŘZOO.16 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Lýkožrout smrkový Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Monika Schejbalová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
OBRATLOVCI – opakování
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
Základní skupiny živočichů
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Autor: Ludmila Bílková,2013
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
Pavouk Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_10_Pavouk.
zpracovaný v rámci projektu
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY A KOSTRA
Pracovní listy – vnitřní orgány a kostra
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Rozmnožování organismů
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PTÁCI – LETCI (SOVY) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Randáková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
1. 1.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
SAVCI ZÁKLADNÍ ZNAKY A ROZDĚLENÍ.
Modelová oblast PR Příhrazské skály
JEDNODUCHÉ STROJE – OPAKOVÁNÍ
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. LETOUNI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Základní znaky savců: Obratlovci se stálou tělesnou teplotou. Jsou odděleného pohlaví, vždy dochází k vnitřnímu oplození. Rodí živá mláďata, která sají mateřské mléko. Potravu rozmělňují zuby, které se dělí na řezáky, špičáky, třenové zuby a stoličky. Dýchají plícemi. Srdce mají rozděleno na dvě komory a dvě předsíně. Krev koluje v malém a velkém krevním oběhu. Mají nejlépe vyvinuté smyslové ústrojí a nervovou soustavu. Řídícím ústrojím je mozek. Kosti kostry mají vyplněné dření. Tělo mají pokryté srstí.

Letouni žijí na všech kontinentech. Výjimku tvoří jen Antarktida. VÝSKYT Letouni žijí na všech kontinentech. Výjimku tvoří jen Antarktida.

LETOUNI Letouni jsou živočichové, u kterých se přední končetiny vyvinuly v „křídla“. Jsou jedinými savci na světě, kteří jsou schopni aktivního letu. Po hlodavcích jsou druhým nejpočetnějším savčím řádem. Na světě je známo přibližně 1000 druhů letounů. Nejznámějším poddruhem letounů jsou netopýři.

Jak se letouni orientují Letouni se orientují pomocí echolokace. To je postup, kdy se vysílaný zvuk od předmětu odrazí zpět do místa vysílání, kde je opět zachycen. Letouni používají echolokaci pro vyhledávání potravy, komunikaci s okolím a orientaci v prostoru.

NETOPÝŘI Netopýrů, žijících volně v přírodě, je na světě přes tisíc druhů. Liší se od sebe způsobem života i chováním. Netopýři mají drobné tělo pokryté hnědošedou srstí. Oči mají špatně vyvinuté a v malé tlamičce velmi ostré zoubky. Svými velkými ušními boltci slyší i zvuky, které jsou pro člověka neslyšitelné. Létají rychlostí 20 až 50 kilometrů za hodinu.

ORIENTACE NETOPÝRŮ Netopýr vyšle zvuk – ultrazvukový signál. Zvuk se odrazí od překážky (kořisti) a vrací se k netopýrovi. Netopýr přesně zaměří překážku (kořist).

PŘEZIMOVÁNÍ NETOPÝRŮ Pro přežití zimy potřebují netopýři úkryt se stabilní teplotou od 2 do 10 stupňů nad nulou. Ideální jsou jeskyně, opuštěné podzemní štoly, sklepy nebo tunely. Ve volné přírodě nacházejí netopýři úkryty ve skalách, dutinách stromů, na půdách a v podkroví vesnických stavení. Pokud netopýra ohrozí tuhá zima a mráz, probudí se a změní stanoviště.

POTRAVA NETOPÝRŮ Převážná většina netopýrů se živí hmyzem, malými savci, žábami nebo rybami. Netopýr je pro lidi velice užitečný. Jeho potravou jsou totiž komáři, mouchy nebo můry. Tohoto hmyzu spotřebuje jeden netopýr za léto až 4 kg . Z potravy si vytváří tukové zásoby na zimu. Loví především za soumraku nebo v noci.

Druhy netopýrů Netopýrů, žijících volně v přírodě, je na světě přes tisíc druhů. V České republice je známo 27 druhů. Například: NETOPÝR ČERNÝ NETOPÝR SEVERNÍ NETOPÝR VEČERNÍ NETOPÝR VELKOUCHÝ

Druhy netopýrů NETOPÝR VELKÝ NETOPÝR VODNÍ NETOPÝR ŘÁSNATÝ NETOPÝR VOUSATÝ

Druhy netopýrů NETOPÝR OBROVSKÝ NETOPÝR STROMOVÝ NETOPÝR REZAVÝ NETOPÝR PARKOVÝ

Druhy netopýrů NETOPÝR HVÍZDAVÝ NETOPÝR NEJMENŠÍ NETOPÝR UŠATÝ NETOPÝR PESTRÝ

Netopýři v ohrožení Všechny druhy netopýrů v ČR jsou přísně chráněny zákonem, neboť jsou kriticky ohroženým druhem. Chráněna zákonem jsou i netopýří stanoviště. Příčinou ohrožení netopýrů je úbytek stromů s dutinami, kde by mohli odpočívat. Dále pak používání pesticidů a herbicidů, kterými se netopýři tráví. A také jejich vyrušování při přezimování.

Netopýři v ohrožení Netopýrům můžeme pomoci i na vlastní zahradě. Odmění se nám likvidací přemnoženého hmyzu. Důležité je: Nepoužívat chemikálie. Pokud se letní kolonie usadí na půdě či ve stodole, ponechat jí stále volný průlet ven i dovnitř. Vyvěšovat netopýří budky čili netopýrovníky.

OPAKOVÁNÍ Vyjmenuj základní znaky letounů. Co na rozdíl od ostatních savců letouni umí? Čím je porostlá kůže netopýra? Jak se netopýři orientují? Čím se netopýři živí? Kde a jak netopýr přečkává zimu? Jsou netopýři ohrožený druh? Jakou rychlostí netopýr létá?

OPAKOVÁNÍ – KONTROLA 2. Co na rozdíl od ostatních savců letouni umí? Vyjmenuj aspoň tři základní znaky letounů. Např.: Obratlovci se stálou tělesnou teplotou. Rodí živá mláďata, která sají mateřské mléko. Dýchají plícemi. Srdce mají rozděleno na dvě komory a dvě předsíně. Krev koluje v malém a velkém krevním oběhu. Mají nejlépe vyvinuté smyslové ústrojí a nervovou soustavu. Řídícím ústrojím je mozek. Kosti kostry mají vyplněnou dření. Tělo mají pokryté srstí. Jediní savci schopni aktivního letu. Orientují se pomocí echolokace. 2. Co na rozdíl od ostatních savců letouni umí? Letouni umí aktivně létat. 3. Čím je porostlá kůže netopýra? Kůže letounů je porostlá srstí.

OPAKOVÁNÍ – KONTROLA 4. Jak se netopýři orientují? Orientují se pomocí echolokace. 5. Čím se netopýři živí? Většina netopýrů se živí hmyzem, malými savci, žábami nebo rybami. 6. Kde a jak netopýr přečkává zimu? Zimu přečkává v úkrytu se stabilní teplotou. 7. Jsou netopýři ohrožený druh? Ano. 8. Jakou rychlostí netopýr létá? Létají rychlostí 20 až 50 kilometrů za hodinu.

JAK JSI DOPADL?

Použité zdroje: [cit. 2019-3-14]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-14356.html [cit. 2019-3-14]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-16038.html [cit. 2019-3-14]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-cartoon-bat.html [cit. 2019-3-14]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-bat-silhouette.html [cit. 2019-3-23]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-13513.html [cit. 2019-3-23]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-175916.html [cit. 2019-3-23]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-26559.html [cit. 2019-3-24]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-simple-cartoon-mouse-1.html [cit. 2019-3-24]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-frog-2.html [cit. 2019-3-24]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-11821.html [cit. 2019-3-24]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-23285.html C. Robiler [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Barbastella_barbastellus_01.jpg Mnolf [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eptesicus_nilssoni.jpg Mnolf [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eptesicus_serotinus.jpg Dietmar Nill [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myotis_bechsteinii-flying1.jpg me [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myotis-P1040975.jpg Manuel Werner [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Myotis.jpg Stefan Didam [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fledermaus_(Schmallenberg_3).jpg Armin Kübelbeck [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chiroptera1.jpg Popa-Lisseanu AG [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nyctalus_lasiopterus01.png Manuel Werner [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nyctalus_leisleri.jpg Harald Süpfle [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Große_Abendsegler_(Nyctalus_noctula)_03_(HS).jpg Mnolf [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pipistrellus_nathusii.jpg Drahkrub [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pipistrellus_female-1.jpg Evgeniy Yakhontov [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pipistrellus_pygmaeus01.jpg Mnolf [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plecotus_auritus_01.jpg Mnolf [cit. 20197-3-24]. Dostupné pod licencí Creatiave Commons na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vespertilio_murinus_2.jpg [cit. 2019-3-24]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-question-mark.html [cit. 2019-3-24]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-4244.html [cit. 2019-3-24]. Dostupné pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-4245.html