Střední škola obchodně technická s. r. o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Základy automatického řízení 1
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Česká republika Obyvatelstvo
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
POTŘEBY DUM _13.
Konflikty Mgr. Vladimír Velešík.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
City DUM_15.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Současná společnost a životní styl, generační problémy
Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Technika obsluhy – ozdoby míchaných nápojů
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_I_1_25_Etnocentrismus, rasismus, netolerance Šablona číslo: I Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 25 Autor: Mgr. Miluše Červinková

Anotace Materiál seznamuje žáky s pojmy etnocentrismus, rasismus, tolerance, otevřenost a s problematikou Romů. Materiál obsahuje závěrečné otázky a jejich řešení, které slouží k opakování probraného učiva. Je vhodný pro žáky střední školy. VY_32_INOVACE_I_1_25_Etnocentrismus, rasismus, netolerance. Problematika Romů Autor Mgr. Miluše Červinková Klíčová slova Etnocentrismus, rasismus, tolerance, Romové Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání – ZSV

Psychologie 19 Mgr. Miluše Červinková

Etnocentrismus, rasismus, netolerance Dalším problémem české společnosti je netolerance k národnostním menšinám, etnocentrismus a rasismus. Výskyt těchto jevů zpochybňuje: základní demokratické principy, rovnost všech lidí a jejich nediskriminaci na základě odlišné národnosti, kultury, barvy pleti nebo jiné fyzické odlišnosti.

etnocentrismus Etnocentrismus je zveličování významu etnického hlediska, obvykle neúměrná preference určitého etnika. Etnocentrismus je interpretace kulturních, společenských a životních jevů cizích kultur v pojmech vlastní společnosti. Důsledkem takového smýšlení je, že lidé se už nesnaží vlastní standardy poměřovat měřítky jiných kultur. V praxi je spojen třeba s rasistickými postoji.

etnocentrismus Pojem etnocentrismus představuje tendenci posuzovat odlišné kultury, jejich zvyky, tradice a hodnoty z perspektivy kultury vlastní. Člověk, který se ocitne v jiné kulturní oblasti a nahlíží na ni podle norem a hodnost své kultury, je etnocentrista (jen ta naše kultura je ta nejlepší, jinou neuznávám).

Tolerance a otevřenost Tolerance a otevřenost je znakem civilizované společnosti, kde má občan nárok dovolat se svých práv a vidět svoji odlišnost nikoli jako handicap, ale jako výhodu. V současnosti – společnosti západní Evropy a severní Ameriky.

rasismus Rasismus je názor, že jedna rasa je nadřazena nad druhou, na základě odlišných vnějších, fyzických znaků. Rasisticky motivované jednání může mít jemné, skryté podoby, podoby společenského odstupu, šikanování a diskriminace může nabýt až násilné formy s následkem smrti.

rasismus Rasismus vychází z předpokladu o fyzické a duševní nerovnosti a nerovnosti lidských plemen, rozhodujícím vlivu rasových odlišností na dějiny a kulturu lidské společnosti. Všem rasovým teoriím je vlastní představa o prapůvodním rozdělení na vyšší a nižší rasy. Vyšší rasy – mají být tvůrčí, být nositeli civilizace, mají být povolány k vládnutí. Nižší rasy – neschopné kulturní tvořivosti se stávají objektem vykořisťování a útlaku.

Problematika romů Problematika Romů nedaří se integrace (otázka, zda je to správný požadavek), mají špatné uplatnění na trhu práce – způsobeno nízkou kvalifikací, negativní je závislost na sociálních podporách a dávkách roli hrají i častější podlehnutí alkoholu, drogám, gamblerství – problém kriminality. Jedním z opatření je např. působení romských asistentů na ZŠ.

Problematika romů Nejdůležitější je zvyšovat kvalifikaci u Romů – na ZŠ – romští asistenti pomáhají romským dětem překonat jazykovou a sociální bariéru. Mezi Romy 4/5 mají pouze ZŠ nebo nemají žádné vzdělání, vyučených Romů je u nás asi 10 %, pouze 1 % má středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání.

Kontrolní otázky Co způsobuj výskyt takových jevů, jako je etnocentrismus a rasismus? Vysvětlete pojem etnocentrismus. Jakého člověka můžeme považovat za etnocentristu? Jaké jsou znaky tolerance a otevřenosti? Vysvětlete pojem rasismus.

Řešení Výskyt těchto jevů zpochybňuje základní demokratické principy, rovnost všech lidí a jejich nediskriminaci na základě odlišné národnosti, kultury, barvy pleti nebo jiné fyzické odlišnosti. Etnocentrismus je zveličování významu etnického hlediska, obvykle neúměrná preference určitého etnika. Etnocentrista je člověk, který na jiné kulturní oblasti nahlíží podle norem a hodnost své kultury, neboť podle něho je jen ta naše kultura ta nejlepší, jinou neuznává. Je znakem civilizované společnosti, kde má občan nárok dovolat se svých práv a vidět svoji odlišnost nikoli jako handicap, ale jako výhodu. Rasismus je názor, že jedna rasa je nadřazena nad druhou na základě odlišných vnějších, fyzických znaků.

Literatura DRÁBKOVÁ, R., ZUBÍKOVÁ, Z. Společenské vědy. Praha: Fragment, 2007. ISBN 978-80-253-0050-3. DVOŘÁK.J. Odmaturuj! ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008/09. ISBN 978-80-7358-122-0. GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-242-X. Společenské vědy pro střední školy. Brno: Didaktis, 2010. ISBN 978-80-7358-152-7.