IX. Konference Finance pro města a obce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
Advertisements

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR , Olomouc Program Interreg V-A Česká republika - Polsko.
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Setkání se starosty měst a obcí MSK, Využití strukturálních fondů v Moravskoslezském kraji v roce 2009 Zpracovala: Ing. Silvie Szwedová útvar.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Setkání k tvorbě Integrované strategie území MAS OS Aktivios na období Letiny
Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Plzeň Integrovaný operační program Název materiálu2 Co je to IOP? Tematický operační program financovaný z ERDF pro období 2007-
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
AKTUÁLNÍ VÝVOJ V ROP SČ 15. října 2015 Výroční konference – Senohraby Ing. Václav Chytil.
Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu Výroční konference cestovního ruchu turistického regionu Východní Morava Holešov, 25. leden.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Zkušenosti a přínosy ROP Střední Morava pro rozvoj Zlínského kraje Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje předseda Monitorovacího.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Pavla Pekařová 3. ÚfŘP Ekonomická fakulta Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích.
Čerpání prostředků z fondů EU na území Jihočeského kraje Ing. Petr Maroš vedoucí Odboru evropských záležitostí.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Příprava programového období EU 2014 – 2020 Olomouc, 25. června 2014.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Strategický rozvoj Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Praha,
IROP předpokládaná podoba implementace.
Implementace Fondu mikroprojektů v období Ostrava,
Sekce pro školy a neziskovky Gabriela Kaločová
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Dotační příležitosti obcí AUTOR: Bc. Zdeněk Tarant.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Dokument KAP MSK - obsah
Národní program podpory cestovního ruchu
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Ing. Kateřina Lichtenberková
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Centrum společných služeb
Členská schůze MAS Nepomuk,
Programový rámec: Integrovaný regionální operační program
Aktuální stav realizace Programu rozvoje venkova ČR
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů
Absorpční kapacita Jihomoravského kraje
Marketing destinací Vybrané aplikace marketingu cestovního ruchu:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Inovační potenciál České republiky
Cíle Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu
Akční plán Strategie MAS, Programové rámce, Fische
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
hejtman Pardubického kraje
Operační programy 2007 – 2013 pro podnikatele
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
AKTUALIZACE REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE ZLÍNSKÉHO KRAJE
Agroturistika a podnikání na venkově
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Představení projektu.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Postup přípravy ROP Martin Černý.
Aktivity MAS v Libereckém kraji Implementace CLLD (k
Národní akční plán čisté mobility
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Transkript prezentace:

IX. Konference Finance pro města a obce 2007-2013 Využití Regionálních operačních programů pro růst krajů, měst a obcí v období 2007-2013 Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy IX. Konference Finance pro města a obce 2007-2013 1

1. Východiska Schválení Regionálních operačních programů pro období 2007-2013 je významným krokem směrem k decentralizaci v ČR (subsidiarita) decentralizace na úroveň regionů – tj. programování na regionální úrovni za účasti partnerů v území (města, obce, podnikatelé, NNO …) 2

1. Východiska K posilování rozvojového a tvůrčího potenciálu regionů a měst je nutné v tomto novém uspořádání hledat odpovídající struktury rozvojových kapacit – předefinování a nová role ministerstva pro místní rozvoj, posílení „rozvojového uvažování a kapacit na úrovni kraje, měst a obcí“ vytváření partnerství všech aktérů jako předpoklad růstu na regionální úrovni a hledání shody nad klíčovými rozvojovými prioritami v území 3

2. Naše zkušenosti informace a zkušenosti s prvními projekty a s jejich přínosy v období 2004-2006 v regionech reálné poznání jednotlivých měst, obcí a mikroregionů z pohledu jejich aktivního přístupu – reálný rozvojový potenciál („uvažování a hmotné podmínky“) zkušenosti „z terénu při nastavování“ implementačních mechanismů zkušenosti s prací nad přípravou ROP v pracovních skupinách… 4

3. Nové přístupy Integrovaný přístup : 1. Integrované projekty ve městech: územní přístup - řešení kontrétního území v rámci města (brownfield, zóna bydlení, revitalizace městského centra, zóna cestovního ruchu a volného času) tematický přístup – udržitelný systém veřejné dopravy ve městě 2. Integrované projekty v rámci ROP – více aktivit partnerů realizovaných jejich jménem koordinované pod „střechou integrovaného projektu“ 5

3. Nové přístupy Integrovaný přístup : 3. Integrované projekty „napříč operačními programy“ – umožnění realizace – návrh textu pro NSRR 4. K plánování, implementaci a hodnocení rozvoje Mobilizace aktivit v oblasti plánování, absorpce, implementace a hodnocení přínosů pro růst mezi regionem, městy, obcemi, podnikatelským sektorem, univerzitami, „komunitami“, NNO 6

3. Nové přístupy Posilování partnerství privátního a veřejného sektoru Efektivní partnerství privátního a veřejného sektoru vyžaduje strategii a dlouhodobou vizi a řídící dovednosti ze strany veřejného sektoru 7

Celková alokace mil. eur Přehled OP indikativní roční alokace podle fondů a programů (EUR, běžné ceny, 1 euro = 28,50 Kč) OP název Celková alokace mil. eur Celková alokace mil. Kč % OP Podnikání a inovace 3 041,3 86 677,05 11,75% OP Výzkum a věda pro inovace 2 070,7 59 014,95 8,0% OP Lidské zdroje a zaměstnanost 1 814,8 51 721,8 7,0% OP Vzdělávání 1 811,8 51 636,3 OP Životní prostředí 4 917,9 140 160,15 19,0% OP Doprava 5 759,1 164 134,35 22,25% Integrovaný OP 1 553,0 44 260,5 6,0% ROPy 4 659,0 132 781, 5 18,0% OP Technická asistence 258,8 7 375,8 1,0% Cíl Konvergence - Celkem 25 886,4 737 762,4 100%

4. Struktura ROP Urbánní dimenze v Regionálních operačních programech 2007-2013: Regionální operační programy - 18 % 132 781 mil. Kč Modernizace dopravní infrastruktury 56 544 mil. Kč Veřejná doprava 15 504 mil. Kč Rozvoj měst a venkova 44 004 mil. Kč Rozvoj regionálních center 16 245 mil. Kč Rozvoj cestovního ruchu 28 757 mil. Kč 9

Struktura ROP Střední Čechy Prioritní osa 1 - Doprava 8 285,6 mil. Kč 52 % Regionální dopravní infrastruktura 60 % Udržitelné formy veřejné dopravy 40 % Prioritní osa 2 – Cestovní ruch 2 868,1 mil. Kč 18 % Podnikatelská infrastruktura a služby cestovního ruchu 30 % Veřejná infrastruktura a služby cestovního ruchu Propagace a řízení turistických destinací Středočeského kraje 10 % Prioritní osa 3 – Integrovaný rozvoj území 4 238,4 mil. Kč 26,6 % Rozvoj regionálních center Města Venkov

Struktura ROP Jihozápad 44,5 % Prioritní osa 1 – Dostupnost center 7 858,7 mil. Kč 44,5 % Modernizace regionální silniční sítě Rozvoj infrastruktury veřejné dopravy Modernizace vozového parku veřejné dopravy Rozvoj regionálních letišť Rozvoj místních komunikací Prioritní osa 2 – Stabilizace a rozvoj měst a obcí 5 739,5 mil. Kč 32,5 % Integrované projekty krajských měst Revitalizace částí měst a obcí Rozvoj infrastruktury ZŠ, SŠ a VOŠ Rozvoj infrastruktury pro sociální integraci Rozvoj zdravotnické péče Prioritní osa 3 – Rozvoj cestovního ruchu 3 532,0 mil. Kč 20 % Rozvoj regionální infrastruktury cestovního ruchu Revitalizace památek a využití kulturního dědictví Rozvoj služeb cestovního ruchu, marketingu a produktů cestovního ruchu

Struktura ROP Severozápad Prioritní osa 1 – Regenerace a rozvoj měst 7 388,8 mil. Kč 34,8 % Revitalizace a regenerace městských aglomerací 75 % Infrastruktura v oblasti rozvoje lidských zdrojů 25 % Prioritní osa 2 – Integrovaná podpora místního rozvoje 1 535,3 mil. Kč 7,2 % Budování kapacity pro místní rozvoj a informovanost a osvěta veřejnosti 15 % Investice pro zlepšení fyzické infrastruktury 85 % Prioritní osa 3 – Dostupnost a dopravní obslužnost 7 684,0 mil. Kč 36,2 % Rozvoj dopravní infrastruktury regionálního a nadregionálního významu 60 % Rozvoj dopravní obslužnosti regionu 40 % Prioritní osa 4 – Udržitelný rozvoj cestovního ruchu 4 074,5 mil. Kč 19,2 % Budování a rozvoj atraktivit a infrastruktury cestovního ruchu 50 % Zlepšení kvality a nabídky ubytovacích a stravovacích zařízení 35 % Podpora marketingu a tvorby a rozvoje produktů cestovního ruchu

Struktura ROP Jihovýchod Prioritní osa 1 – Dostupnost dopravy 10 239,1 mil. Kč 51 % Rozvoj dopravní infrastruktury v regionu 75 % Rozvoj dopravní obslužnosti a veřejné dopravy Obnova vozového parku drážních vozidel hromadné přepravy osob 10 % Rozvoj infrastruktury pro nemotorovou dopravu 5 % Prioritní osa 2 – Rozvoj udržitelného cestovního ruchu 3 814,6 mil. Kč 19 % Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch 85 % Rozvoj služeb v cestovním ruchu 15 % Prioritní osa 3 – Udržitelný rozvoj měst a venkovských sídel 5 340,4 mil. Kč 26,6 % Rozvoj urbanizačních center 43,5 % Rozvoj regionálních středisek 18,75 % Rozvoj a stabilizace venkovských sídel 28,25 % Veřejné služby regionálního významu 9,5 %

Struktura ROP Severovýchod Prioritní osa 1 – Rozvoj dopravní infrastruktury 6 922,3 mil. Kč 37 % Rozvoj dopravní infrastruktury 65 % Rozvoj dopravní obslužnosti 30 % Rozvoj regionálních letišť 5 % Prioritní osa 2 – Rozvoj městských a venkovských oblastí 6 361,1 mil. Kč 34 % Rozvoj regionálních center 23 % Rozvoj měst 57 % Rozvoj venkova 20 % Prioritní osa 3 – Cestovní ruch 4 116,0 mil. Kč 22 % Rozvoj základní infrastruktury a doprovodných aktivit cestovního ruchu 92 % Marketingové a koordinační aktivity v cestovním ruchu 8 % Prioritní osa 4 – Rozvoj podnikatelského prostředí 748,4 mil. Kč 4 % Rozvoj infrastruktury pro podnikání 85 % Spolupráce se SŠ … 15 %

Struktura ROP Moravskoslezsko Prioritní osa 1 – Regionální infrastruktura a dostupnost 8 245,1 mil. Kč 40,4 % Rozvoj regionální silniční dopravní infrastruktury 36 % Rozvoj a dostupnost letiště Ostrava 30,7 % Rozvoj dopravní obslužnosti 25,8 % Infrastruktura integrovaného záchranného systému a krizového řízení 7,5 % Prioritní osa 2 – Podpora prosperity regionu 5 551,2 mil. Kč 27,2 % Infrastruktura veřejných služeb 42,3 % Rozvoj cestovního ruchu 32,5 % Podpora využívání brownfields 23,0 % Marketing regionu 2,2 % Prioritní osa 3 – Rozvoj měst 3 877,6 mil. Kč 19 % Rozvoj a regenerace měst 100 % Prioritní osa 4 – Rozvoj venkova 2 040,8 mil. Kč 10 % Rozvoj venkova

Struktura ROP Střední Morava Prioritní osa 1 – Doprava 7 269,4 mil. Kč 38,8 % Regionální dopravní infrastruktura 56,1 % Veřejná doprava 35,9 % Bezmotorová doprava 8 % Prioritní osa 2 – Integrovaný rozvoj a obnova regionu 7 381,8 mil. Kč 39,4 % Rozvoj regionálních center 10 % Rozvoj měst 50 % Rozvoj venkova 30 % Podpora podnikání Prioritní osa 3 – Cestovní ruch 3 466,1 mil. Kč 18,5 % Integrovaný rozvoj cestovního ruchu 22,3 % Veřejná infrastruktura a služby Podnikatelská infrastruktura a služby 49,6 % Propagace a řízení 5,8 %

5. Závěry S ohledem na zvýšení finančních zdrojů až na čtyřnásobek z pohledu roku a srovnání období 2004-2006 s obdobím 2007-2013 je nutné posilovat budování kapacit ve vazbě na plánování, přípravu a realizaci projektů a záměrů Koncentrace, integrovaný přístup, definování přínosů a dopadů jednotlivých projektů ve vztahu k ekonomickému růstu (kritéria pro realizaci finančních operací) - peněz bude vždy méně, než bychom si představovali… 17

5. Závěry Klíčová je přidaná hodnota projektů, efektivita investic a jejich finanční udržitelnost (např. vazba na zvýšení mandatorních výdajů, přidaná hodnota projektů) v kontextu kraje, oblasti, města, obce Připravujme „chytré“ investice veřejného sektoru, které budou iniciovat privátní zdroje a vytvářet pracovní místa malými a středními podniky 18

5. Závěry Teď už je jen na nás v krajích, městech a obcích, jak využijeme příležitosti investičních zdrojů pro ekonomický rozvoj „našeho území“ v období 2007-2013 Mějme odvahu ke změně spolu s představou, jak tuto změnu řídit a kam ji směřovat (řízení změn) 19

… orgány kontrolní a metodické je třeba přeměnit v orgány tvůrčí … Motto: … orgány kontrolní a metodické je třeba přeměnit v orgány tvůrčí … 20

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy 21