Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Advertisements

Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Základní ekonomické pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z vína. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_26_Test- Stát a národní hospodářství Číslo.
ZÁRUČNÍ DOBA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Dokonale konkurenční odvětví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DUM - Digitální Učební Materiál
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ivana Francová, SOU Liběchov
2. Tržní poptávka a elasticita
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
VÝVOJ, ORGANIZACE A TRH CESTOVNÍHO RUCHU
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
2 JAK FUNGUJE TRH.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
INVESTICE.
Transkript prezentace:

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zákony trhu

Zákony trhu V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní instituce) rozhodují v zásadě samy, což by zdánlivě mohlo budit dojem chaosu a anarchie. Chování tržních subjektů je však ovlivněno zákony trhu (někdy se hovoří o neviditelné ruce trhu). poptávka nabídka

Poptávka [D] rozlišujeme na: individuální poptávka = poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě dílčí poptávka (tržní poptávka) = poptávka všech lidí z určitého regionu (resp. z určitého státu) po určitém statku nebo službě agregátní poptávka = poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích a službách.

Poptávka [D] faktory ovlivňující poptávku: změny substitutů a komplementů (doplňující výrobek), respektive jejich cen změna výše důchodů změny v populaci vkus, zvyky, preference

Nabídka [S] rozlišujeme na: individuální nabídka = nabídka jednoho výrobce určitého statku nebo služby (např. kolik nabídne jeden pekař rohlíků při ceně 1 Kč a kolik jich nabídne při ceně 5 Kč) dílčí nabídka = nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu (např. kolik rohlíků celkem nabídnou všichni pekaři v ČR při ceně 1Kč a kolik při ceně 5 Kč). Dílčí nabídka je součtem individuálních nabídek agregátní nabídka = nabídka všech výrobců všech druhů zboží v jednom státě

Nabídka [S] faktory ovlivňující nabídku: cena výrobku či služby náklady výroby -> odráží se v ceně ceny substitutů = výrobků, které mohou produkt nahradit organizace – vztah velkoobchodů a maloobchodů změny výrobních podmínek množství = Q cena = P

Zákony trhu zákon nabídky = s rostoucí cenou roste i nabídka zboží zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží

Rovnovážná cena Pokud je poptávka stejná jako nabídka je cena rovnovážná Při jiné ceně než rovnovážné dochází k přebytku nebo nedostatku zboží Při přebytku/nedostatku dochází k upravování cen směrem k rovnováze (při nedostatku jsou kupci ochotni zaplatit vyšší cenu. Výrobci proto můžou zvýšit ceny, nebo množství)

Rovnovážná cena rovnovážná cena není stálá ani předem známá -> stejně jako cena tržní je určována metodou pokusu a omylu stav rovnováhy je nejefektivnější-nedochází k plýtvání (zboží je dostatek, nekazí se ani nemusí být likvidováno) Trhem stanovená cena plní dvě funkce Eliminace neefektivní výroby Regulace množství výrobků

Rovnovážná cena?

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.