DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Ing. Veronika Dostálková MBA POTŘEBY – ZÁKLAD CELÉ EKONOMIKY Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
E K O N O M I K A Spotřební daně Daň z piva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Ing. Alice Horáčková
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Příjmy ze samostatné činnosti
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET 2
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Komanditní společnost
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Měrná tepelná kapacita látky
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Účetní doklady - spotřební materiál nákup v hotovosti Implementace Krajského akčního plánu 1 Ústeckého kraje B (IKAP B) CZ /0.0/0.0/16_034/
Organizace práce na prodejně
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Závislost elektrického odporu
Podvojné účetnictví VY_32_INOVACE_44_878
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ROZVAHA (Bilance) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Ekonomika Tematický okruh Oběžný majetek v podniku Téma Plánování zásob Označení DUMU VY_32_INOVACE_228 Jméno autora Ing. Vladimíra Veselá Datum vytvoření 12. listopadu 2012 Anotace Základní propočty z oblasti plánování zásob, bilanční rovnice zásob a podklady pro její výpočet

Stanovení spotřeby zásob Nutné k tomu, aby nemuselo dojít k přerušení výroby pro nedostatek zásob Podklady Normy spotřeby materiálu = udávají maximální množství materiálu, které můžeme spotřebovat a výrobu jednotky výrobku nebo služby Objem výroby podle odhadu poptávky po našich výrobcích – na měsíc, čtvrtletí, event. déle Možnosti dodavatelů, od kterých materiál kupujeme Stojí před námi úkoly: kolik materiálu spotřebujeme kolik materiálu musíme koupit kdy a kolik materiálu máme objednávat

Kolik materiálu spotřebujeme a) podle technické dokumentace znát normy spotřeby (přípustné optimální množství materiálu na jednotku výrobku) CELKOVÁ SPOTŘEBA = NORMA SPOTŘEBY * PLÁNOVANÝ POČET VÝROBKŮ Příklad: norma spotřeby látky na 1 sukni je 0,65 m látky. Jaká je plánovaná spotřeba látky na 1000 kusů sukní: Řešení: 0,65 * 1000 = 650 m látky b)podle statistických údajů vycházet z průměrné spotřeby v minulém roce, měsíci či čtvrtletí a tu navýšit (snížit) podle zamýšleného zvýšení (snížení) výroby nepřesné nemotivuje k úsporám využijeme u levnějších materiálů u menšího množství materiálu lze využít i počítačových programů (ty potom přesnější, nepřepočítávají jen %) Příklad: V loňském roce jsme spotřebovali 150 000 kg materiálu. Stanovte výši letošní spotřeby, jestliže předpokládáme zvýšení objemu výroby o 12,5 %. 150 000 : 100 * 112,5 = 168 750 kg.

Kolik materiálu musíme koupit Určité množství zásob máme na skladě (neplatí u nově zaváděné výroby) – o toto množství můžeme kupovat méně - POČÁTEČNÍ ZÁSOBA Vždy nám musí určité množství zbýt (KONEČNÁ ZÁSOBA) abychom si zajistili plynulost výroby v dalším období, pro případ výpadku dodávek, pro neočekávanou zakázku pro opravu výrobku na základě reklamace Musíme pokrýt celou spotřebu při výrobě = SPOTŘEBA nákup=spotřeba +konečná zásoba–počáteční zásoba (bilanční rovnice zásob) POTŘEBUJEME MÍT SPOTŘEBA KONEČNÁ ZÁSOBA ZDROJE, KTERÉ MÁME K DISPOZICI POČÁTEČNÍ ZÁSOBA NÁKUP Obě strany se musí rovnat: SPOTŘEBA+KON.ZÁSOBA=NÁKUP+POČ.ZÁSOBA Neznáme velikost NÁKUPU – úprava rovnice

Příklad: Zjistěte, kolik zásob látky musí nakoupit podnik, který chce za rok vyrobit 12 500 pánských obleků, čistá spotřeba na jeden oblek je 5,8 m látky běžné šíře, ztráty vznikající prostřihem představují 10 % z čisté spotřeby. K 1. dni období má podnik na skladě 120 m látky, k 31. 12. předpokládá konečnou zásobu ve výši 0,5 % celkové roční spotřeby. Řešení: norma spotřeby látky: 5,8 + 5,8*0,1 = 6,38 m celková roční spotřeba: 6,38 * 12 500 = 79 750 m konečná zásoba: 79 750 * 0,005 = 398,75 tj. 399 m Nákup: 79 750 + 399 - 120 = 80 029 m látky.

Zjištění počáteční zásoby bilanční rovnici zásob počítáme s určitým předstihem (např. v listopadu na další kalendářní rok musíme dopočítat, kolik materiálu budeme mít k 1. dni období, pro které chcete bilanční rovnici spočítat. musíme zjistit: kolik materiálu máme na skladě v okamžiku, kdy bil. rovnici počítáme kolik materiálu ještě spotřebujeme ode dne, kdy jsme zjistili stav na skladě do konce období (do 31. 12.) kolik materiálu nám ještě dodavatelé dodají o ode dne, kdy jsme zjistili stav na skladě do konce období (do 31. 12.) Počáteční zásoba = zásoba ke dni výpočtu bilanční rovnice + dodávky ode dne zjišťování do konce období – spotřeby ode dne zjišťování do konce období. Příklad: 12. listopadu máme na skladě 1500 kg mouky. Jaká bude počáteční zásoba k 1. 1. jestliže do konce roku se bude ještě péci po dobu 28 dnů, při denní spotřebě mouky 320 kg, dodavatel nám přiveze v témže období ještě 5 dodávek, každou o objemu 1 750 kg. Řešení: 1 500 + 5*1750 – 28*320 = 1290 kg.

Zjištění konečné zásoby brát v úvahu, zda materiál, u kterého počítáme konečnou zásobu, budeme v dalším období ještě používat odhadem na základě zkušenosti z minulých let výpočtem na základě NORMOVANÉ ZÁSOBY (viz propočty průměrné zásoby v další látce)

Kolik materiálu musíme objednávat Varianty, pro které se můžeme rozhodnout: doplnění stavu na skladě do maximální zásoby max. zásoba udává množství materiálu, které by zásoba neměla přesáhnout, aby v nich nebylo vázáno příliš mnoho finančních prostředků aby nebyla překročena kapacita skladů max. zásoba zabezpečuje výrobu po dobu mezi 2 dodávkami + doba dodací lhůty dodací lhůta = doba, která uplyne od okamžiku objednání do okamžiku dodání VELIKOST OBJEDNÁVKY = MAXIMÁLNÍ ZÁSOBA – SOUČASNÁ ZÁSOBA množství minimalizující náklady na dopravu nakupujeme tak, by náklady na dopravu byly co nejnižší, tj. nakupujeme tolik, abychom maximálně vytížili dopravní prostředek při drahé dopravě z velkých vzdáleností dbáme na vytíženost dopravních prostředků odhadnuté množství vycházíme z průměrné spotřeby a podle ní určíme velikost objednávky v závislosti na objemu výroby – nepřesné