Kácení dřevin rostoucích mimo les Seminář pro obce Olomouckého kraje Mgr. Eva Stodolová Šumperk, 20. březen 2019
Ochrana dřevin • princip ochrany (spočívající v zákazu ničení a poškozování dřevin) • princip péče (je povinností vlastníků pozemků, na nichž stromy rostou) • princip zákazu kácení bez povolení (pokud zákon nestanoví výjimku)
Ochrana dřevin • obecná • zvláštní (památné stromy - § 46, dřeviny zvláště chráněné - § 49) Úvod – popis problematiky dané kapitoly Strategický cíl nebo cíle, vytyčené v kapitole Současný stav – popis aktuální situace, označení problematických oblastí, které koncepce řeší Seznam specifických cílů – výčet jednotlivých cílů, jejichž realizace bude pravidelně evaluována, stručný popis specifických cílů a označení nástrojů k úspěšné realizaci Příběh vězně – ilustrativní příklad typizovaného odsouzeného, tak jak by vypadal jeho život v případě pokračování současného stavu a nenaplnění cílů (pan Starý) a naopak při dosažení cílů (pan Nový), přiblížení cílů koncepce co nejširšímu okruhu osob
Dřevina rostoucí mimo les - dřevina rostoucí mimo les (dále jen „dřevina“) je strom či keř rostoucí jednotlivě i ve skupinách ve volné krajině i v sídelních útvarech na pozemcích mimo lesní půdní fond (§ 3 odst. 1 písm. i) zákona a zákon č. 289/1995 Sb., o lesích, ve znění pozdějších předpisů) - otázka vlastnictví (§ 507 občanského zákoníku) dřevina v lese x dřevina mimo les
Problematika kácení dřevin • § 7 - § 9 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny • Vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení
§ 7 Ochrana dřevin (1) Dřeviny jsou chráněny podle tohoto ustanovení před poškozováním a ničením, pokud se na ně nevztahuje ochrana přísnější (§ 46 a 48) nebo ochrana podle zvláštních předpisů. (2) Péče o dřeviny, zejména jejich ošetřování a udržování je povinností vlastníků. Při výskytu nákazy dřevin epidemickými či jinými jejich vážnými chorobami, může orgán ochrany přírody uložit vlastníkům provedení nezbytných zásahů, včetně pokácení dřevin.
Povolení ke kácení dřevin § 8 Povolení ke kácení dřevin (1) Ke kácení dřevin je nezbytné povolení orgánu ochrany přírody, není-li dále stanoveno jinak.
Povolení kácení dřevin • povolení lze vydat ze závažných důvodů po vyhodnocení funkčního a estetického významu dřevin - jak vyhodnotit funkční a estetický význam - kde to uvést a v jakém rozsahu - Z důvodu opadu listů? - Z důvodu stínění? - Z důvodu existence stavebního záměru?
Žádost • § 4 vyhlášky č. 189/2013 Sb., ve znění pozdějších předpisů k.ú., parcela, popis umístění, situační nákres kdo žádá (identifikace) doložení vlastnického práva (nelze-li ověřit v KN), nájemního či uživatelského vztahu specifikace dřevin (druh, počet, velikost plochy, obvod kmene) zdůvodnění žádosti
Vzor žádosti o kácení je k dispozici na webových stránkách: www.olkraj.cz Životní prostředí – Ochrana přírody – Metodické vedení
Povolení ke kácení dřevin na silničních pozemcích - jen po dohodě se silničním správním úřadem (MD – dálnice, krajský úřad – silnice I. tř., ORP – silnice II. a III. třídy, obce – místní, veřejně přístupné účelové komunikace)
Výjimky z povolování kácení dřevin • oznamovací režim (před či po) (§ 8 odst. 2 a 4 zákona) • bez povolení či oznamování (§ 8 odst. 3)
Oznámení o kácení dřevin - § 8 odst. 2 • obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajský úřad, AOPK • oznámení písemně nejméně 15 dnů předem • OOP může pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin
• z důvodů pěstebních (obnova porostů, provádění výchovné probírky porostů) • při údržbě břehových porostů v rámci správy vodních toků • k odstraňování dřevin v ochranném pásmu zařízení elektrizační a plynárenské soustavy při provozování těchto soustav • k odstraňování dřevin v ochranném pásmu zařízení pro rozvod tepelné energie • k odstraňování dřevin za účelem zajištění provozuschopnosti železniční dráhy, zajištění plynulé a bezpečné drážní dopravy – jen na základě závazného stanoviska drážního správního úřadu • zdravotní důvody
Drážní správní úřadu: Drážní úřad, Wilsonova 300/8, 121 06 Praha 2 - Vinohrady
Oznámení o kácení dřevin - § 8 odst. 4 • obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajský úřad, AOPK • 15 dnů od provedení • je-li jejich stavem zřejmě a bezprostředně ohrožen život či zdraví nebo hrozí-li škoda značného rozsahu
Povolení není třeba ke kácení dřevin se stanovenou velikostí – § 8 odst. 3 - za předpokladu, že nejsou součástí VKP nebo stromořadí: • pro dřeviny o obvodu kmene do 80 cm •pro zapojené porosty dřevin s celkovou plochou nepřekračující 40 m2 • pro dřeviny na pozemcích s využitím plantáž dřevin dle KN • pro ovocné dřeviny rostoucí na pozemcích v zastavěném území evidovaných v KN jako druh pozemku zahrada, zastavěná plocha a nádvoří nebo ostatní plocha se způsobem využití pozemku zeleň
Ovocné dřeviny Angrešt, Rybíz Broskvoň Hrušeň Jabloň Temnoplodec neboli aronie Jeřáb obecný moravský (sladkoplodý) Kdouloň Líska obecná Mandloň obecná Meruňka Morušovník Ořešák vlašský Maliník, Ostružiník Slivoň Třešeň Višeň Věstník MŽP – leden 2015
Období ke kácení dřevin • zpravidla v období vegetačního klidu Obdobím vegetačního klidu se rozumí období přirozeného útlumu fyziologických a ekologických funkcí dřeviny (§ 5 vyhlášky č. 189/2013 Sb.)
– výskyt letounů v dutinách stromů a saproxylických brouků Problematika výskytu zvláště chráněných druhů živočichů vázaných na dřeviny – výskyt letounů v dutinách stromů a saproxylických brouků
Ukládání náhradní výsadby § 9 odst. 1 - Lze uložit žadateli přiměřenou náhradní výsadbu ke kompenzaci ekologické újmy vzniklé pokácením dřevin - Lze uložit následnou péči o dřeviny po nezbytně nutnou dobu, nejvýše však na dobu 5 let.
Ukládání náhradní výsadby § 9 odst. 2 - Náhradní výsadbu lze uložit na pozemcích, které nejsou ve vlastnictví žadatele o kácení, jen s předchozím souhlasem jejich vlastníka.
Možnost ukládání odvodů do rozpočtu obce za kácení - § 9 odst. 3 • současný stav - neexistence zvláštního zákona – nyní nelze
Povolení ke kácení dřevin formou závazného stanoviska § 8 odst. 6 • Ke kácení dřevin pro účely stavebního záměru povolovaného v územním řízení, v územním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, ve společném územním a stavebním řízení nebo společném územním a stavebním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí je nezbytné závazné stanovisko orgánu ochrany přírody.
Orgány ochrany přírody k ochraně dřevin • povolování a náhradní výsadba (obecní úřady, krajské úřady, AOPK a správy NP, MŽP) • oznámení o kácení dřevin a pozastavení, omezení nebo zákaz kácení dřevin (obecní úřady obcí s rozšířenou působností) • odvolací orgány (krajský úřad, AOPK, MŽP) • památné stromy (pověřené obecní úřady) • zvláštní druhová ochrana (krajské úřady...)
Metodická činnost kraje • web – www. olkraj.cz • pracovníci oddělení ochrany přírody
Kontakty: • Krajský úřad Olomouckého kraje, Oddělení ochrany přírody, Bc. Ing. Renata Honzáková, tel: 585 508 409 • AOPK, regionální pracoviště Olomoucko, Lafayettova 13, Olomouc, tel: 585 238 811 • AOPK - Oddělení Správa chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví, Husova 5, 784 01 Litovel, tel: 585 153 960 • AOPK - Oddělení Správa chráněné krajinné oblasti Jeseníky, Šumperská 93, 790 01 Jeseník, tel: 584 458 659 • ČIŽP, OI Olomouc, oddělení ochrany přírody a krajiny, Tovární 41, Olomouc, tel: 585 206 562
Děkuji za pozornost