Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Majetkoprávní problematika na úseku dálnic a silnic I. třídy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Majetkoprávní problematika na úseku dálnic a silnic I. třídy"— Transkript prezentace:

1 Majetkoprávní problematika na úseku dálnic a silnic I. třídy
Ing. Marcela Burianová Právní odbor GŘ Majetkoprávní problematika na úseku dálnic a silnic I. třídy

2 Osvobození od správních poplatků
Novelizací zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů jsou, dle Sazebníku, pol. č. 18, pozemní komunikace a veřejně prospěšné stavby osvobozeny od správních poplatků v těchto případech: Vydání územního rozhodnutí nebo uzavření veřejnoprávní smlouvy územní rozhodnutí nahrazující v případě staveb pozemních komunikací a veřejně prospěšných staveb realizovaných státem nebo územním samosprávným celkem. Vydání stavebního povolení nebo uzavření veřejnoprávní smlouvy stavební povolení nahrazující v případě staveb pozemních komunikací a veřejně prospěšných staveb realizovaných státem nebo územním samosprávným celkem.

3 Jedná se o osvobození od poplatků dle zákona č. 225/2017 Sb
Jedná se o osvobození od poplatků dle zákona č. 225/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, s účinností od Tímto zákonem byl ve smyslu výše uvedené úpravy mj. novelizován také zák. č. 634/2004 Sb. Pakliže stavba stávající pozemní komunikace nenaplňuje ustanovení § 2 odst. 1, písm. l) zák. č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (PK není zanesena v ÚPD jako veřejně prospěšná stavba), je stavební úřad povinen přihlédnout a na danou věc aplikovat speciální právní předpis, kterým je ustanovení § 17 odst. (1) zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Tento speciální právní předpis, který se použije přednostně, před stavebním zákonem stanovuje, že dálnice a silnice I. třídy je přímo ze zákona stavbou veřejně prospěšnou, kterou na své náklady realizuje stát.

4 PODCHODY § 12 odst. 4 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
Pokud nejsou samostatnými místními komunikacemi, jsou součástmi místních komunikací též přilehlé chodníky, chodníky pod podloubími, veřejná parkoviště a obratiště, podchody a zařízení pro zajištění a zabezpečení přechodů pro chodce. Pokud vozovka vede přes mostní objekty, které slouží jako podchody, je součástí dálnice či silnice I. třídy pouze vozovka (jedná se o stavbu na stavbě). Na základě tohoto ustanovení podchody nejsou součástí pozemních komunikací, které podcházejí (kříží).

5 Ochranné pásmo dálnic a silnic I. třídy § 30 zák. č. 13/1997 Sb
Ochranné pásmo dálnic a silnic I. třídy § 30 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích Mimo souvisle zastavěné území obcí: Prostor ohraničený svislými plochami vedenými do výšky 50m a ve vzdálenosti 100 m od osy přilehlého jízdního pásu dálnice anebo od osy větve její křižovatky s jinou pozemní komunikací; pokud by takto určené pásmo nezahrnovalo celou plochu odpočívky, tvoří hranici pásma hranice silničního pozemku. 50 m od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu silnice I. třídy.

6 Ochranné pásmo nad dálnicí Nejvyšší správní soud rozhodnutí 4 As 302/2018 – 55 (zdroj: ASPI)
Ochranné pásmo dálnice dle § 30 odst. 2 písm. a), resp. § 30 odst. 4 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, tvoří souvislý prostor do výšky 50 m ohraničený na každé straně dálnice svislými plochami ve vzdálenosti 100 m (respektive 250 m v případě reklamních zařízení) od osy přilehlého jízdního pásu dálnice, a to včetně prostoru nad vnitřní stranou jízdního pásu a nad středovým dělícím pásem.

7 označníky zastávek Zákonem č. 304/2017 Sb., došlo k novelizaci zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, jíž byla vypuštěna povinnost dopravce zřídit zastávkový označník (IJ 4a nebo IJ 4b). V současné době se na ŘSD ČR obracejí dopravci s požadavky na osazení označníků zastávek na náklady ŘSD ČR (s následnou údržbou ze strany ŘSD ČR).

8 Zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích
Svislé dopravní značení je součástí dálnice, silnice a místní komunikace ve smyslu 12 odst. 1 písm. d) zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, avšak s těmito odchylkami: Součástí ani příslušenstvím nejsou: nástupní ostrůvky, označníky zastávek a čekárny linkové osobní dopravy a hromadné veřejné dopravy, trolejová vedení a jejich sloupy, provozní a technická policejní zařízení.

9 §20 zákona č. 304/2017 Sb., o silniční dopravě
Vlastníci a správci pozemních komunikací: Vlastníci a správci pozemních komunikací na trase linky jsou povinni strpět v zastávce zveřejnění jízdního řádu nebo umístění zařízení pro zveřejnění jízdního řádu. Umístění zařízení pro zveřejnění jízdního řádu není zvláštním užíváním pozemní komunikace podle zvláštního předpisu (§ 25 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích).

10 Překážka provozu na Pozemní komunikaci odtah vozidla vlastníkem PK § 45 zákona č. 361/2000 Sb.
Pouze na základě písemného rozhodnutí strážníka Policie ČR (PČR) nebo Městské policie (MP) o tom, že se jedná o překážku provozu na PK. V případě, že PČR nebo MP vyžaduje odstavit vozidlo na hlídané nebo placené parkoviště, či na konkrétní plochu, musí být tak uvedeno v písemném rozhodnutí. PČR nebo MP musí pak takovouto službu, vyjma samotného odtahu vozidla, hradit a následně vymáhat po provozovateli vozidla.

11 Podklady mohou být po ŘSD ČR vyžadovány soudem v případě bezúspěšného vymáhání úhrady nezbytných nákladů. Přemístit vozidlo na nejbližší možné, veřejně přístupné vhodné místo (nejlépe viditelné z dané pozemní komunikace), kde provozu vadit nebude. Není uložena žádná povinnost zajistit ve prospěch movité věci, respektive ve prospěch vlastníka movité věci hlídané parkoviště, či odstavnou plochu firmy zajišťující samotný nezbytný odtah vozidla.

12

13 Připojování pozemních komunikací
Příslušný silniční správní úřad si před vydáním povolení: O připojení dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace k dálnici, silnici nebo místní komunikaci, o úpravě takového připojení nebo o jeho zrušení vyžádá stanovisko vlastníka pozemní komunikace vyšší kategorie nebo třídy. O připojení sousední nemovitosti k dálnici, silnici nebo k místní komunikaci, o úpravě takového připojení nebo o jeho zrušení vyžádá stanovisko vlastníka dotčené pozemní komunikace. Stanovisko vlastníka pozemní komunikace nemusí být souhlasné.

14 Kácení dřevin (zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny)
Vlastník dálnice, silnice a místní komunikace, je na rozdíl od vlastníka dráhy, povinen kácení provádět na základě povolení příslušného orgánu životního prostředí, zatímco vlastník dráhy může provádět kácení pouze na základě oznámení. „Povolení není třeba ke kácení dřevin z důvodů odstraňování dřevin za účelem zajištění provozuschopnosti železniční dráhy nebo zajištění plynulé a bezpečné drážní dopravy na této dráze. Kácení z těchto důvodů musí být oznámeno písemně nejméně 15 dnů předem orgánu ochrany přírody, který je může pozastavit, omezit nebo zakázat, pokud odporuje požadavkům na ochranu dřevin; v případě odstraňování dřevin za účelem zajištění provozuschopnosti železniční dráhy nebo zajištění plynulé a bezpečné drážní dopravy na této dráze tak může učinit jen na základě závazného stanoviska drážního správního úřadu.“

15 Dodatečné majetkoprávní vypořádání

16 Dodatečné majetkoprávní vypořádání

17 Dodatečné majetkoprávní vypořádání

18 Děkuji za pozornost Ing. Marcela Burianová,


Stáhnout ppt "Majetkoprávní problematika na úseku dálnic a silnic I. třídy"

Podobné prezentace


Reklamy Google