STAVEBNÍ ŘÍZENÍ bod 4. programu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Advertisements

Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
Územní plán Prahy: Jaká je situace? Martin Skalský / Vendula Zahumenská Praha  listopad 2013.
Stavební zákon a územní plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
Můžou nás vybagrovat? Lukáš Matějka Arnika – Centrum pro podporu občanů StreetRadio, Praha října 2011.
Aktuální novela zákona EIA a připravovaná integrace
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
15. konference o územním plánování a stavebním řádu Ing.arch.Hana Bártová OÚP MMR
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Novela stavebního zákona
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Co očekáváme od rekodifikace stavebního práva
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Stanoviska DO při projednávání Návrhu ÚPD
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Umisťování staveb.
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
územního plánování na obcích v roce 2007
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

STAVEBNÍ ŘÍZENÍ bod 4. programu 15. jednání Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů 20. listopadu 2018

Hlavní problémy současného stavebního práva Česká republika je hluboko pod evropským i světovým průměrem, co se týká délky povolovacích řízení, jejich složitosti a realizace staveb obecně - aktuálně 156. místo z 190 zemí žebříčku Doing Business 2019 Je to způsobeno nejednotností, složitostí a roztříštěností veřejného stavebního práva mezi obrovské množství obecných, speciálních a jiných stavebních úřadů a více než 40 dotčených orgánů státní správy („DOSS“) Z toho vyplývá systémová podjatost, nepřiměřená délka řízení a přezkumu závazných stanovisek a enormní právní nejistota pro podnikatelskou i širokou veřejnost

Hlavní problémy současného stavebního práva Neefektivní pravidla v odvětví stavebnictví je třeba změnit, a to s cílem stavební řízení: ZRYCHLIT; ZEFEKTIVNIT; ZJEDNODUŠIT; ZVÝŠIT PRÁVNÍ JISTOTU. Prostou novelou současně platného stavebního zákona se daného cíle nedosáhne, je třeba připravit zcela nový zákon (včetně zásadních změn souvisejících zákonů a vyhlášek).

Základní principy rekodifikace veřejného stavebního práva

CO VYŘEŠÍ REKODIFIKACE Povolení do roka 1 úřad - 1 povolení Jasná pravidla bez korupce Vymahatelné lhůty Zjednodušení procesu Snížení administrativní zátěže žadatelů Princip jednou a dost – zjednodušení přezkumu Digitalizace 1 2 Vláda prostřednictvím MMR schválí strategický zájem využití prostoru STRATEGIE PLÁN [město, dálnice, elektrárna, národní/přírodní park…] Aglomerace reguluje prostřednictvím plánu konkrétní využití území změna probíhá pouze ve 2 krocích: návrh a schválení respektuje vyhodnocení vlivu na prostředí a principy soudržnosti využití krajiny a zdrojů POVOLENÍ Umístění stavby povoluje místně příslušný Stavební úřad 3 Nejvyšší stavební úřad řeší umístění a vliv stavby na okolí – integruje odbornosti v případě potřeby změny ÚP návrat ke kroku 2 4 TECHNICKÉ PROVEDENÍ KOLAUDACE Uvedení do provozu Technické provedení stavby potvrzují relevantní odborníci posouzení souladu s povolením stavby předložení technického provedení stavby s „kulatým razítkem“ 5 I. dokumentace k provedení stavby II. dokumentace ke skutečnému provedení stavby

8 ZÁKLADNÍCH PŘEDPOKLADŮ ÚSPĚŠNÉ REKODIFIKACE STAVEBNÍHO PRÁVA JEDNA HLAVA Sjednocení kompetencí pod jedno ministerstvo Odstraníme nesourodost rezortních cílů a z toho plynoucí rozpory v právních předpisech KONCENTRACE 1 stavba = 1 řízení = 1 úřad Zahraniční standard – investor předloží dokumentaci a úřad zajistí ve lhůtě za poplatek povolení vč. DOSS DOTČENÉ ORGÁNY Dvojí cesta ke snížení počtu Sjednocením kompetencí Kategorie podle druhu staveb PŘEZKUM 1 řízení = 1 přezkumný proces Závazné a vymahatelné lhůty Nejzásadnější dopad na zkrácení přípravy staveb AGLOMERACE/KRAJ 1 úřad = 1 přístup Koncepční rozvoj města Omezení vlivu lokálních samospráv Odvolací orgán MMR „Model ala finanční správa“ ZJEDNODUŠENÍ Snížení počtu stupňů ÚP a SŘ (EIA) Efektivní zapojení veřejnosti a samosprávy Sjednocení EIA, kácení, biologického hodnocení, Natura, IP…. ZJEDNODUŠENÍ 2 stupňové územní plánování 2 stupňové povolení stavby Pouze návrh a schválení UP Pouze umístění stavby a kolaudace Zásadní zrychlení procesu PRINCIP PŘEZKUMU Jednou a dost V UR už nezpochybním principy UP… Odpovědný přezkum – sankce za obstrukce

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn I. → Vytvoření nezávislé a jednotné soustavy státní stavební správy v čele s nejvyšším stavebním úřadem, krajskými stavebními úřady a jejich detašovanými pracovišti na obcích s rozšířenou působností (ORP): oddělení státní správy, profesionalizace, odbornost v celé šíři stavebního zákona (plánování území i povolování záměrů/staveb) To znamená jednotné odborné a metodické vedení v celé ČR, využití specialistů a možnost sdílení jejich zkušeností napříč ČR. Sjednocení stávajících obecných, speciálních a jiných stavebních úřadů do nové soustavy. Tento přístup se osvědčil např. při vytvoření katastrálních úřadů. Inspirací je rovněž samostatný výkon např. finanční správy, kdy je politická vůle vyjádřena na úrovni zákona pod gescí MF, zatímco naplnění je jednotně a kompatibilně řízeno na úrovni úřadů.

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn II. → Po vzoru pozemkového úřadu, ČOI, ČIŽP či MŽP budou povolovací procesy probíhat v obou instancích před krajskými stavebními úřady. V prvním stupni na jejich detašovaném pracovišti na ORP, ve druhém na kraji. Toto řešení je nezbytné pro udržení dostatku všech potřebných specialistů, kteří mohou být pouze na kraji, i pro 1. stupeň rozhodování. → Stavební zákon bude obsahovat jasné definice veřejných zájmů, které posuzuje a chrání v jednotlivých stupních.

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn III. → Snížení počtu stupňů územně plánovací dokumentace („ÚPD“) na celkem 3 (státní, krajská a lokální), při tom všechny tyto ÚPD budou závazné pro rozhodování v území. Nejpodrobnější úroveň ÚPD v obcích (zástavbový plán) bude dobrovolná a v podrobnosti umožňující nahradit de facto rozhodnutí o umístění stavby. → Možnost změny právní formy vydávání ÚPD z OOP na nařízení vlády (státní) a OZV v gesci zastupitelstva kraje, resp. obce (krajská a místní úroveň). Účast veřejnosti by byla zajištěna v procesu přijímání ÚPD. Přezkum by byl omezen na běžný dozor státu nad výkonem samostatné působnosti krajů a obcí při vydávání OZV. Pořizovatelem by pak byly stavební úřady.

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn IV. → Přijetím ÚP se stanoví veřejný zájem na využití území určitým způsobem, a to na základě principu territorial impact assesment (směrnice EU), který bude zahrnovat příslušné principy SEA/EIA, součástí je drobné omezení DOSS (v následném řízení totiž nemůže EIA popřít předchozí stupeň, současně musí být respektováno stanovení základních limitních kapacit zdrojů). → Zjednodušení projektové dokumentace a související administrativy a digitalizace

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn V. → Jedno rozhodnutí o povolení stavby integrující stávající kompetence a agendy DOSSů – bude zahrnovat posouzení všech obvyklých stavbou dotčených veřejných zájmů, tedy již nebude třeba závazných stanovisek DOSS (zásadní snížení počtu) budou integrovány a ve zvláštním postavení setrvá pouze několik výjimečných orgánů (např. obrana státu, jaderná energetika). → Integrace specialistů z dnešního DOSSů do stavebních úřadů. Příslušné pasáže rozhodnutí budou připraveny kvalifikovanými odborníky státní stavební správy a budou součástí 1 rozhodnutí, včetně případného vyvlastňovacího rozhodnutí u strategických staveb. Nebudou vznikat žádná dílčí podkladová rozhodnutí, stanoviska ani jiné formalizované správní akty. Tím pádem je nebude možné ani samostatně napadat.

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn VI. → Vysoce expertní části (statika, elektro apod.) nebudou předmětem posuzování v rozhodování stavebního úřadu, ale budou dokládány expertními posudky, resp. revizemi autorizovaných osob ke kolaudaci. Eliminujeme tedy i zásahy úřadu do expertní činnosti, za kterou nese autorizovaná osoba přímou odpovědnost. → Bude uplatněn přístup důsledně vymáhající dodržování lhůt, včetně uplatnění tzv. fikce souhlasu, tj. nebude-li uplatněna řádně a včas připomínka, nebude ji možné již později uplatnit

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn VII. → Veškeré opravné prostředky budou postaveny na principu koncentrace (jednou a dost, tedy již jednou rozhodnutá námitka nemůže být v navazujícím řízení znovu uplatněna). Dále nebude možné uplatňovat v žádném tipu opravných prostředků (odvolání, žaloba, kasační stížnost) námitky, které nebyly uplatněny v řízení, ačkoli být uplatněny mohly. → V důsledku předchozího se zásadně zredukuje počet možných přezkumů, eliminují se rozpory závazných stanovisek a umožní se koordinovat posouzení chráněných zájmů a řešit případná kompenzační opatření.

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn VIII. → V rámci soudního přezkumu ÚPD bude omezen retroaktivní dopad a omezena možnost soudu poškodit rozhodování v celém území v důsledku incidenčního přezkumu ÚPD při žalobě proti konkrétnímu projektu. Budou jasně pojmenovány lhůty, kdy je možné o přezkum žádat a budou jasně stanovena pravidla kdy, kdo a co může namítat. → Zásahy do vlastnických práv při výkonu práva v návaznosti na stavební zákon budou umožněny, avšak současně budou tyto zásahy ve smyslu ústavy v případě stanovení vyššího veřejného zájmu kompenzovány.

Přehled hlavních oblastí navrhovaných změn IX. → Zásadní zjednodušení správních povolovacích procesů vynětím otázek soukromého práva (§ 1 OZ) – jak ve vztahu k dokládání soukromoprávního titulu stavby, tak i soukromoprávních námitek, neboť vše je řešeno v rámci OZ a OSŘ. → Apelační princip rozhodování správního soudu. V soudním přezkumu bude soudu umožněno i rozhodnutí rovnou opravit, vyhneme se tak opakovaným projednáváním úředním i soudním pro formální pochybení apod.

Zapojení veřejnosti Široké veřejnosti je umožněno uplatnit své připomínky či návrhy k budoucímu nastavení legislativy územního plánování a stavebního řádu. Podněty je možné zasílat prostřednictvím formuláře, který zpřístupnila HK ČR na svých webových stránkách. https://www.komora.cz/rekodifikace-stavebniho-prava/ Každý z obdržených podnětů bude posouzen a vyhodnocen, zda je uplatnitelný již pro účely věcného záměru zákona nebo až posléze při přípravě paragrafového znění nového zákona.

Ing. Hana Landová Hospodářská komora České republiky www.komora.cz DĚKUJI ZA POZORNOST! Ing. Hana Landová Hospodářská komora České republiky www.komora.cz