Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8) Pavel Seknička
Obsah Primární emise akcií – definice Manažer emise (underwriter) IPO ve světě v roce 2018 Důvody pro primární emisi akcií Výhody a nevýhody IPO Přípravná fáze; realizační fáze, post-realizační fáze Podhodnocení emisního kurzu akcií Dlouhodobá nižší výkonnost firem po IPO
Initial Public Offering (IPO) Primární emise akcií (1) - definice Initial Public Offering je primární emise akcií (první veřejná nabídka akcií). Pro tento pojem se v praxi využívá zkratka IPO, což je proces, při kterém společnost poprvé vstupuje na burzu a nabízí své akcie široké veřejnosti. Důvodů proč společnosti chtějí realizovat IPO je mnoho, avšak mezi nejvýznamnější patří potřeba navýšení kapitálu společnosti, tj. získání dalších finančních zdrojů.
Primární emise akcií (2) Primární emise akcií (IPO) je proces poměrně zdlouhavý a nákladný. Společnosti proto využívají služeb undevriterů (manažerů emise). Undewritery bývají většinou velké banky, ty pak připravují a řídí celou IPO a jsou také zodpovědné za její úspěšné dokončení. Emitent společně s unterwritery musí aktivně spolupracovat, zejména na zpřístupnění klíčových interních informací.
Primární emise akcií (3) Primární emise akcií (IPO) je spjata bezprostředně po realizaci s dvěma efety. Prvním je skutečnost, že většina IPO je podhodnocená a tak mohou investoři realizovat zisky již od prvního dne. Druhým je skutečnost, že společnosti, které realizovaly IPO jsou v následujících několika letech méně výkonné než je průměr stanovený indexem trhu.
IPO ve světě v roce 2018 Forem, které na burze veřejně nabídly své akcie v roce 2018 ve světě ubylo (počet akcií 1359, meziroční změna -20,8%), ovšem kapitálu získaly díky těmto primárním úpisům (IPO) ve srovnání s rokem 2017 více (celkový výnos204,8 mld. USD, tj. meziroční změna +6,5%), nejvíc lákal Hongkong.
Největší nabídky nových akcií v roce 2018 Emitent Burza Obor Suma v mld. USD SoftBank Tokio Konglomerát firem (telekomunikace, finance atd.) 21,3 China Tower Hongkong Největší provozovatel komunikačních sítí na světě 7,5 Xiaomi Výrobce mobilních telefonů 5,4 Siemens Healthineers Frankfurt Lékařské přístroje a technologie ve zdravotnictví 5,2 Knorr-Bremse Výroba brzdných systémů 4,4 Foxconn Industrial Internet Šanghaj Vývoj a výroba elektronických přístrojů, zařízení a cloud 4,25 Merituan Dianping Honkong Internetový prodejce služeb – on-line lístků do kina, slevomat, rozvoz jídla atd. 4,22 AXA Equitabla Holdings NYSE Divize pojišťovny AXA v USA 3,2 PagSeguro Digital Elektronocké platbní systémy 2,6 iQIXI Nasdaq On-line video a zábava 2,4
Primární přeshraniční úpis - Avast 816 milionů USD získala na hlavním trhu Londýnské burzy cenných papírů (LSE) v květnu 2018 česká softwarová firma Avast. Na LSE to byl druhý největší primární přeshraniční úpis.
Burzy s největšími výnosy Burza Suma v mld USD Podíl na světovém objemu Poznámka Hongkong 35,4 17,3% NYSE 29,7 14,5% Tokio 26,4 12,9% Nasdaq 23,1 11,3 Duutsche Börse 13,6 6,6% Šanghaj Londýn 8,5 4,1% Šen-čen 7,6 3,7%
Burzy s největším počtem úpisů Burza Počet IPO Podíl na světovém počtu IPO Hongkong 197 14,5% Bombaj 161 11,8% Nasdaq 142 10% Tokio 96 7,1% Sydney 85 6,3% NYSE 63 4,6% Pusan (J. Korea) 62 Šanghaj 59 4,3%
Postavení klíčových regionů Asie a Tichomoří Evropa, Blízký-východ, Indie, Afrika USA Počet IPO 666 432 205 Meziroční změna -31% -16% 14% Hodnota (mld. USD) 97,1 47,7 52,8 28% -26% 31%
Důvody pro primární emisi akcií Získání dalšího kapitálu pro rozvoj společnosti; Optimalizace kapitálové struktury; Zvyšuje se důvěryhodnost a transparentnost společnosti; Zviditelnění společnosti; Společnost má větší prestiž; Zvýšení likvidity akcií apod.
Výhody IPO Finanční síla Pozice společnosti na veřejnosti Produktová diverzifikace na veřejnosti Akcionáři, vedení společnosti a zaměstnanci Nástupnictví apod.
Nevýhody či omezení spojené s IPO Tržní výkyvy Riziko převzetí Corporate Governance Uveřejňování informací Náklady na primární emisi akcií
Harmonogram přípravy a realizace primární emise akcií (IPO) Průběh primární emise akcií (IPO) lze rozčlenit do několika fází: Přípravná fáze Realizační fáze Post-realizační fáze
Přípravná fáze (1) – vývoj trhu a pozice společnosti Společnost působí v určitém odvětví, oboru – aktuální pohled investorů, Celkové zmapování právně – ekonomických podmínek, Specifikace, odlišnost a atraktivita produktů a služeb, předchozí úspěchy, Přesvědčivá, srozumitelně definovaná strategie podnikání a jasně vymezení cíle podnikání, Účelné a štíhlé podnikové struktury
Přípravná fáze (2) – reporting a finance Implementace mezinárodních účetních standardů – IAS Čtvrtletní vykazování zpráv Má zavedeny profesionální plánovací, účetní a řídící struktury a systémy Plně integrovaný obchodní plán, alespoň 3 roky Společnost je připravena na profesionální vztahy s investory Má příslušnou velikost obratu, perspektivu růstu Obrat společnosti roste min o 20% ročně Má širokou bázi zákazníků Má pozitivní Cash Flow a pozitivní hospodářský výsledek Má vyjasněnou potřebu kapitálu do budoucnosti, na 3 až 5 let apod.
Přípravná fáze (3) – vlastnická struktura a řízení Stávající majitelé jsou schopni předat část svého podílu novým nabyvatelům Kvalita řízení a správy společnosti Zkušený a přesvědčivý manažerský tým Rozhodování je rychlé, ale kompetentní a profesionální Výkonné jsou všechny struktury řízení, i včetně nižších úrovní Jsou využívány systémy měření hodnoty pro akcionáře
Přípravná fáze (4) – prezentace společnosti Společnost se veřejně prezentuje Komunikace a PR je považována za prioritu Budování image společnosti na veřejnosti je důležité Prezentace na kapitálových trzích Důležité jsou pozitivní efekty „strategie otevřenosti“
Realizační fáze – dílčí kroky Výběr manažera emise a ostatních členů realizačního týmu; Výběr trhu pro realizaci IPO; Důkladné prověření společnosti (due diligence); Interní ocenění emitující společnosti; Svolání valné hromady; Příprava emisního projektu; Jednání s organizátorem regulovaného trhu (burzou); Prezentace společnosti investorům (road show); Rozhodnutí o výši emisního kurzu akcií a jejich alokace mezi investory; Přijetí akcií k obchodování na regulovaném trhu s investičními nástroji.
Realizační fáze - mandátní smlouva Mandátní smlouva upravuje vztahy mezi emitentem a manažerem emise (undewriterem). Ve smlouvě je většinou uvedeno tzv. hrubé rozpět, které určuje pro vedoucího manažera emise a další upisovatele. V českých podmínkách se hrubé rozpětí pohybuje mezi 3-5% z objemu emise.
Realizační fáze - volba vhodného kapitálového trhu Vhodným kapitálovým trhem pro realizaci trhu nemusí být vždy jen domácí kapitálový trh. Mnohdy je výhodnější uskutečnit IPO na zahraničním trhu a to především, když je tento trh více likvidní a podnik zde realizuje většinu svých aktivit. Společnost může také uskutečnit duální kotaci (dual-listing) a vstoupit na více trhů zároveň.
Hlavní požadavky pro přijetí akcií k obchodování (na vybraných evropských trzích) Burza Burzovní trh Minimální velikost IPO Minimální free float Minimální doba činnosti emitenta London Stock Exchange Official List 700 000 GBP 25% 3 roky Euronext Eurolist nestanovena 25% nebo 5% v případě, že tržní kapitalizace IPO přesahuje 5 mil. EUR Deutsche Börse Amtlicher 1 250 000 Gielda Wartosciowych w Warszawie Glówny Rynek 10 000 000 mil.EUR 25% nebo 500 000akcií v hodnotě 17 mil. EUR BCP Praha Hlavní trh 1 000 000 EUR
Realizační fáze - due diligence Hloubková prověrka (due diligence) se skládá ze tří částí: Právní (provádí právní poradce); Ekonomická (má na starosti vedoucí aranžér); Finanční a daňová (provádí auditor). Z due diligence se vychází při tvorbě prospektu.
Realizační fáze - náležitosti prospektu Shrnutí prospektu, které obsahuje základní informace o emitentovi, možných rizicích, finanční situaci emitenta a veřejné nabídce akcií; Rizikové faktory podnikatelské činnosti emitenta; Účel použití zdrojů z veřejné nabídky akcií; Některé finanční údaje o společnosti; Údaje spojující společnost s odvětvím, ve kterém působí; Údaje o managementu a hlavních akcionářích; Údaje o situaci v zemi a na kapitálovém trhu vybraným pro emisi akcií; Údaje o veřejné nabídce akcií; Seznam účetních závěrek.
Realizační fáze – transakce primární emise akcií Velikost transakce alespoň 20 mil. Euro Společnost má celkově přesvědčivý „investiční příběh“ vhodný pro investování Je zvolen manažer emise (investiční banka, banka, OCP apod.) Konzultanti pro IPO – právní poradci, auditor, daňový poradci, poradci pro vztahy k investorům k veřejnosti
Post-realizační fáze Úkolem manažera emise je také stabilizace kurzu akcií po jejich uvedení na sekundární trh. K tomuto účelu slouží tzv. opce navýšení (např. Green Shoe opcion), jde o právo na úpis dalších akcií po uskutečnění IPO, zpravidla ve výši 10 až 15% z celkového počtu nabízených akcií. Ke stabilizaci ceny lze využít i tzv. ujednání o dočasném zákazu prodeje akcií (tzv. lock-up agreement).
Podhodnocení emisního kurzu akcií Podhodnocení emisního kurzu akcií je jistou zvláštností, kdy dochází k jevu, že většina IPO je prodávána novým investorům za nižší cenu, než která se vytvoří na trhu během jednoho (prvního) dne obchodování. Teoretické přístupy, které se snaží vysvětlit podhodnocení emisního kurzu akcií: Informační asymetrie; Institucionální teorie; Teorie založené na teoriích zastoupení; Behaviorální teorie.
Dlouhodobá nižší výkonnost po IPO Akcie podniků po realizaci IPO mají tendenci dosahovat nižší výnosnosti než akcie ostatních srovnatelných společností. Toto období trvá nejdéle 3 až 5 let. Teorie vysvětlující dlouhodobě nižší výkonnost: Teorie načasování vstupu na kapitálový trh; Teorie vylepšování zpráv; Teorie informační asymetrie mezi investory.
Použitá literatura Meluzin, T. – Zinecker, M.: První veřejná nabídka akcií jako zdroj rozvoje podniku. Brno: Computer Press, 2009. Ritter, J.: Returns on IPOs during the five years after issuing, for IPOs from 1970-2007 (online) http://bear.warrington.ufl.edu/ritter/IPOs2009-5years.pdf Wikipedie Initial public offering (online) https://cs.wikipedia.org/w/index.php?litle=Initial_public_offering&oldid=16772540 Nové hvězdy akciových burz. HN ze dne 9. 1. 2019, str. 2