Gramotnosti ve vzdělávací oblasti umění kultura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Jsou venkovské školy horší než městské?
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Inf Počítač a lidé s handicapem
Architektonická kompozice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
UČENÍ.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Didaktika sportovních činností
Zvuky hudebních nástrojů
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Grafomotorika - geometrické tvary
3. Metody pedagogické diagnostiky
Jak nám roste krokus vnímání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika školního sportu
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Promítání filmových sekvencí Pro naše účely můžeme využít následující tituly: Těžké melodično (1997)
Strategie digitálního vzdělávání na pomoc při změnách kurikula
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Umělecké obory v systému vzdělávání
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Vůle, vytrvalost, city a jejich projevy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Strategické řízení a plánování
Odkrývání obrázků – poznej místa
Akční plán - plánované společné aktivity
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Hudební nástroje vnímání.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Gramotnosti ve vzdělávací oblasti umění kultura Markéta Pastorová marketa.pastorova@nuv.cz

Vzdělávací oblast Umění a kultura

Oblast Umění a kultura – obor HV Hudební výchova Vokální činnosti Instrumentální činnosti Hudebně pohybové činnosti Poslechové činnosti

HV a gramotnosti – čtenářská Rozvíjení čtenářské gramotnosti ve všech hudebních činnostech Čtení textů vokálních kompozic a následná hudební realizace – uspořádání hlasů ve vokálních partiturách. Čtením not a hudebních značek – vztah mezi textem a zapsanou hudbou. Texty z hudební historie – kritické čtení a vnímání různých mediálních sdělení.

HV a gramotnosti – matematická Rozvíjení matematické gramotnosti v činnostech receptivních, tak i produktivních (interpretačních i tvůrčích). Orientace v metrorytmických strukturách písně, skladby, kompozice. Vnímání rozdílnosti rytmů – pravidelné/nepravidelné metrum. Vnímání logiky stavby hudebního díla – schémata reflektující průběh skladby, grafické partitury.

HV a gramotnosti – digitální Rozvíjejí digitální gramotnost využíváním digitálních technologií v hudbě především v produktivních a tvořivých činnostech Elementární improvizace, komponování a tvorbu hudebních a zvukových objektů. Zvukové instalace, záznam a uchováním hudby v digitalizované podobě. Notační programy - přepis, remix, vlastní tvůrčí aktivity Ukládání hudby na digitální úložiště, správa digitální identity, reprodukování hudby. Využití ICT technologií v běžné výuce HV na ZŠ

Oblast Umění a kultura – obor DV Dramatická výchova Základní předpoklady dramatického jednání Proces dramatické a inscenační tvorby Recepce a reflexe dramatického umění

DV a gramotnosti – čtenářská (I) Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založeny na: motivaci a zájem s textem pracovat, potřebě prostřednictvím textu objevovat významy, které korespondují se světem žáka a sdílení těchto významů (se spolužáky, učitelem, diváky, posluchači), potřebě prostřednictvím textu objevovat a sdělovat důležitá témata a sdělení,

DV a gramotnosti – čtenářská (II) Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založeny na: aktivní práci s textem, tvůrčím procesu - žák je spolu/tvůrce, potřebě uplatňovat v procesu vlastní tvorby skutečnosti nalezené v textu, ústrojném propojování roviny vyprávěcí, herní (dramatické) a reflektivní.

Oblast Umění a kultura – obor F/AV Filmová/Audiovizuální výchova Uplatnění subjektivity, pozorování, smyslového vnímání Uplatnění kreativity, fantazie a senzibility Komunikace, posilování a prohlubování  komunikačních schopností

F/AV a gramotnosti - čtenářská Verbální a následně písemná reflexe zhlédnutých filmů a audiovizuálních děl. Písemná příprava nutná k realizaci vlastních audiovizuálních tvůrčích pokusů. Sledování audiovizuálních děl inspirovaných literaturou.

F/AV a gramotnosti - matematická Organizace vizuálních prvků v kompozici obrazu. Individuální nastavení základních funkcí přístrojů / např.: nastavení ohniskové vzdálenosti, světelné clony, odhad vzdálenosti, vztah clonového čísla k délce osvitu. Střihová skladba obrazu (schopnost vyjádření kombinací, variací a permutací matematickými pojmy a vzorci).

F/AV a gramotnosti -digitální Poučené užívání digitální technologie, techniky a přístrojů, při němž se žák nespoléhá na automatické funkce, ale na jejich individuální ovládání a nastavení v zájmu dosažení zamýšleného výsledku a efektu, prohlubuje významně digitální gramotnost. Žák vlastní praxí prohlubuje kognitivní a technické dovednosti a chápe podstatu digitální technologie v komunikačních procesech a při vytváření, hodnocení a sdílení informací.

Oblast Umění a kultura – obor TPV Taneční a pohybová výchova Pohybová průprava Prostorové cítění Vzájemné vztahy Pohyb s předmětem Hudba a tanec Improvizace/Improvizace a tvorba 

TPV (I): 1/ harmonizuje tělesný i psychický vývoj dítěte/žáka (základna pro čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost); 2/ je prevencí tělesných i duševních disharmonií (základna pro čtenářskou, matematickou, i digitální gramotnost včetně obrany proti jejím eventuálním negativním vlivům); 3/ vede k sebepoznání a autenticitě (základna pro čtenářskou, matematickou, i digitální gramotnost); 4/ probouzí prostorovou představivost (základna pro matematickou, čtenářskou, i digitální gramotnost);

TPV (II): 5/ zvyšuje nároky na fyzickou činnost, učí pozitivnímu vztahu k fyzické práci (přináší efekt hlubšího soustředění na duševní výkon); 6/ přináší přirozenou radost, pozitivně motivuje (důležité pro všechny prioritní gramotnosti - čtenářskou, matematickou, i digitální); 7/ svou podstatou učí pospolitosti a sdílení (čtenářská, matematická, digitální gramotnost);

TPV (III): 8/ vede k hlubokému citovému prožitku, přináší schopnost empatie (čtenářská gramotnost); 9/ učí zdravé sebedůvěře (čtenářská, matematická, digitální gramotnost); 10/rozvíjí tělesnou inteligenci, spoluvytváří a rozšiřuje základnu pro duševní činnosti obecně.  

Oblast Umění a kultura – obor VV Výtvarná výchova Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity Ověřování komunikačních účinků

VV a gramotnosti – čtenářská Interpretace vztahu obrazu textu: popis obrazu; tvorba obrazu na základě slovního vyjádření; popis postupu a způsobu užití vizuálních prostředků. Kritické čtení informací týkajících se historie umění, interpretace výtvarných děl, aktuálních událostí ve světě výtvarného/vizuálního umění. Obraz jako osobní paměťový záznam (nejen vizuálního vnímání) – jeho slovní vyjádření.

VV a gramotnosti – digitální Zásadním průnikem digitální gramotnosti s výtvarnou výchovou je tvůrčí práce s obrazem. Užití digitálních médií zakládá mimořádné komunikační účinky obrazu. Digitální technologie přináší žákům další/nové možnosti tvůrčích činností – vytvářet a digitálně upravovat obrazy založené na jeho vlastních prožitcích a zkušenostech. Digitální obraz není konkurence „klasických výtvarných prostředků. Jak se proměňuje obsah výtvarné výchovy v důsledku uplatnění nových médií a jak je možné využívat informační a komunikační technologie (ICT) ve výuce VV

VV a gramotnosti – matematická Obraz v klasickém provedení: proporční vztahy, rytmická seskupení, pravidelnost; Obraz jako vztahové pole obrazových elementů (Cezanne) – analýza typu elementů, vzájemné poměry jejich možností, různé typy jejich vztahů apod. Viz následující ukázka

Odkazy- výběr: Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21762/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-ctenarske- matematicke-a-digitalni-gramotnosti-na-1.-stupni-zs.html/ Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Hudební výchova https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21389/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KE- STANDARDUM-ZV---HUDEBNI-VYCHOVA.html/ Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Výtvarná výchova https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21383/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KE- STANDARDUM-ZV---VYTVARNA-VYCHOVA.html/