AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VY_32_INOVACE_2B8 Psychická deprivace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Pedagogika & DIDAKTIKA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Jiří Dvořák  vědomé úsilí směřující k dosažení cíle  motivované chování, které umožňuje vědomou regulaci chování tzv. volní akt  znaky vůle.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Péče o děti v mikrojeslích
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Socializace Kejřová.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogika a psychologie
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Emoce souvislost s ot.č.2 (emoční deprivace)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková BATOLE VY-32-INOVACE-PSY-205 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: motorické dovednosti, poznávací procesy, lateralita, paměť, pozornost, komunikace, socializace, gender

doba od 1 roku do 3 let období první emancipace - osamostatnění a uvolňování z různých vazeb, spojené s expanzí do širšího světa období intenzivního rozvoje – motorika, myšlení, řeč rozlišení laterality narůstá vědomí sebe sama jako aktivní bytosti = vzdorovité sebeprosazování

Motorické dovednosti v batolecím věku slouží k uspokojení různých potřeb např. k orientaci v prostředí z psychologického hlediska jsou důležité dva druhy pohybu: retence – udržení něčeho, setrvání někde eliminace – tendence pustit, zahodit, opustit to, co už nechce nebo kde už nechce být

Význam rozvoje pohybových aktivit ve vztahu k vlastnímu tělu a) schopnost ovládat vyměšování – důležitý vývojový mezník, dítě se naučí udržovat čistotu b) zpřesňování vlastního tělového schématu – dítě svůj pohyb nějak pociťuje a prožívá

Význam rozvoje pohybových aktivit ve vztahu k okolnímu světu rozvoj samostatné lokomoce – symbol úspěšného vývoje uspokojování potřeby stimulace motorický vývoj souvisí s  potřebou aktivity neuspokojená potřeba aktivity - nečinnost, vyvolává napětí

Rozvoj poznávacích procesů období fází symbolického, předpojmového myšlení odložená nápodoba – dítě napodobuje nějakou činnost později, než jí u někoho pozorovalo, hra na „jako“ symbolická hra má různé kognitivní funkce i emotivní hodnotu základem k vytváření předpojmů je vědomí trvalosti ke konci batolecího věku se objevuje znalost pravidel fungování okolního světa

Vývoj paměti a pozornosti k rozvoji zaměřenosti pozornosti dochází v průběhu druhého a třetího roku života paměť se rozvíjí jak implicitní (dovednosti, schopnosti), tak explicitní (poznatky, představy) paměť autobiografická se příliš nerozvíjí infantilní amnézie – neschopnost uchovat si vzpomínky z batolecího věku na základě nezralosti některých oblastí mozku

Vývoj jazykových schopností jazyk je základní nástroj sociální adaptace nejdůležitější je řečový model k nápodobě oblíbenou činností je hra s řečí řečová aktivita se stává cílem a prostředkem zároveň velmi rychle se rozvíjí slovník dítěte Vývoj aktivní řeči holofráze → dvouslovné věty → telegrafické věty →úplné věty →souvětí

Emoční vývoj souvisí s potřebou sebeprosazení se a s rozvojem sebeuvědomování hněv a vztek – reakce na aktuální frustraci stud – reakce na překročení normy (pokárání dospělým) lítost, smutek – spojeno se snahou to napravit strach – reakce na nejistotu, separaci zahanbení, hrdost, pýcha – sebehodnotící emoce žárlivost – především na sourozence

Socializace probíhá především v rámci rodiny dítě získává vědomí rodinné identity dítě získává různé sociální role odpoutání s těsné vázanosti na matku emoční připoutání a potřeba kontaktu s otcem sourozenecká rivalita může vést k regresi starší sourozenec je atraktivním modelem k nápodobě

Vývoj osobnosti Důležité jsou dva mezníky: odpoutání se od matky uvědomění vlastní osobnosti a jejích možností sebepojetí dítěte je ovlivňováno hodnocením rodičů a dalšími lidmi sebehodnocení má emoční stránku (hrdost, rozpaky apod.)

Vývoj genderové identity fáze uvědomování rozdílů – mezi jedinci ženského a mužského pohlaví fáze pochopení vlastního pohlaví – příslušnost k jedné skupině, preference činností typických pro tuto skupinu fáze přijetí genderové identity – preference všeho, co souvisí s genderovou identitou, nápodoba příslušníků stejné skupiny

POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2012. 536 s. ISBN 978-80-246-2153-1 MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2005.184 s. ISBN 80-247-0870-1 ŘÍČAN, Pavel: Psychologie (příručka pro studenty). 3.vyd. Praha: Portál, 2005. 300 s. ISBN 978-80-7367-560-8 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz