Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová"— Transkript prezentace:

1 Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
OBDOBÍ BATOLETE Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová

2 Charakteristika Je ohraničeno cca věkem od 1 do 3 let(od samostatné chůze do případného nástupu do dětského kolektivu v mateřské škole) Je obdobím, kdy dochází k výraznému rozvoji dětské osobnosti. Dítě tohoto věku se stává samostatnějším, aktivním subjektem.Charakterickým znakem této fáze je osamostatňování a uvolňování z různých vazeb, spojené s expanzí do širšího světa Je to období tzv. první emancipace, která je podmínkou dalšího vývoje. E.Erikson nazval batolecí věk obdobím autonomie. Ještě by bylo označení autonomizace, protože jde o proces. V této době se postupně uvolňují vazby, které měly v předcházejícím vývoji svůj význam(vazba s matkou), ale nyní by byly na překážku dalšímu vývoji.

3 Somatika Výška: 75 cm – 105 cm Váha: 10 kg – 15 kg

4 Vývoj motoriky jemná mladší batole v 18 měsících dokáže na sebe postavit 3 kostky ve 2 letech mají až 6 kostek mají potřebu čmárat - radost z pohybu Hrubá - základ chůze - na konci mladšího batolecího věku dochází ke koordinaci pohybu (levá ruka, pravá noha) kolem 20 měsíce nosí předměty u starších batolat je chůze jistá když dítě získá jistotu v chůzi po rovině, má snahu chodit do schodů běh u mladších batolat je spojen s rychlou chůzí u starších batolat se objeví u běhu fáze letu

5 Rozvoj řeči kolem 12 měsíců - tvorba slov, užívá 2-3 slova
okolo 14 měsíců - umí plnit příkazy (dej auto, kde je haf ...) okolo 18 měsíců se objevuje dětský slovník - poslouchá hovor dospělých - rozumí, vnímá od 20 měsíce tvoří věty (mami dej, mami ham, ...) kolem 2-3 roku užívá řeč jako dorozumívací prostředek, mluví ve větách, užívá monolog i dialog 1.Pasivní slovník, který charakterizuje úroveň porozumění, tj.počet slovních výrazů, jimž dítě rozumí, chápe jejich význam 2.Aktivní slovník označuje rozsah slovní zásoby, používané ve vlastním sdělení,to znamená aktivně. Slov,která dítě chápe, je samozřejmě mnohem víc než výrazů skutečně aktivně používaných

6 Sebeuvědomování a vzdor
Období prvého vzdoru (2. rok života) – negativismus související s uvolňováním těsné citové vazby mezi matkou a dítětem, formuje se osobnost dítěte, „Já“ se zrodí, když dítě řekne poprvé situačně správně „ne“ Sebepojetí – vlastní náhled na sebe sama se formuje po uvolnění symbiotické vazby s matkou, dítě se začíná samo hodnotit a identifikuje se s blízkými dospělými

7 Citový vývoj mladší batole - sebeuvědomování
starší batole - 14 měsíců - období vzdoru starší batolata jsou důvěřivější (půjdou i s cizím člověkem)

8 Tvorba návyku od měsíců začíná ovládat svěrače - hlásí samo potřebu starší batole 2-3 roky - má vše "volní" pod kontrolou končí pomočování v noci - tolerance do 6 let vytváří si hygienické návyky - čištění zubů, mytí rukou 13-15 měsíc začíná samo pít z hrnku kolem 1 roku začíná jíst rukou 16-18 měsíc začíná samo jíst

9 Hra, hračky Hra: Způsoby hry: individuální Skupinové Druhy hraček:
vrozená činnost dětského věku rozvíjí schopnosti dítěte rozvíjí poznání vnějšího světa, vztahy k věcem a lidem Způsoby hry: individuální hry manipulační (kostky, kbelíček) hry destruktivní (rozebírání věcí) hry konstruktivní (vystřihování, modelování) hry úlohové (na maminku, na listonoše) Skupinové bez skutečné spolupráce (na honěnou) se stejnými úlohami (na schovávanou) s různými úlohami (na vojáky) Druhy hraček: hmota (plastelina, písek, papír) - největší význam, rozvoj myšlení, zručnosti… hračky polohotové (stavebnice, vystřihovánky, omalovánky) hračky hotové (panenky, autíčka, leporela = knížky s obrázky-cenné)

10 Hospitalismus, odlouceni od matky
Hospitalismus – obdoba psychické citové deprivace u osob, které jsou dlouhodobě sociálně izolovány (zdravotní, sociální zařízení) a nejsou sociálně stimulovány, objevuje se apatie, nemotivované projevy agresivity k druhým i sobě Odloučení od matky: obvykle dítě pláče, křičí, zlobí se Nastupuje stadium zoufalství, neprotestuje sině začíná být pasivní, odmítá hračky ,někdy i jídlo Po delším odlouční se dítě upoutává k náhradní osobě a postupně se chování vrací k normálu


Stáhnout ppt "Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová"

Podobné prezentace


Reklamy Google