AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková BATOLE VY-32-INOVACE-PSY-205 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: motorické dovednosti, poznávací procesy, lateralita, paměť, pozornost, komunikace, socializace, gender
doba od 1 roku do 3 let období první emancipace - osamostatnění a uvolňování z různých vazeb, spojené s expanzí do širšího světa období intenzivního rozvoje – motorika, myšlení, řeč rozlišení laterality narůstá vědomí sebe sama jako aktivní bytosti = vzdorovité sebeprosazování
Motorické dovednosti v batolecím věku slouží k uspokojení různých potřeb např. k orientaci v prostředí z psychologického hlediska jsou důležité dva druhy pohybu: retence – udržení něčeho, setrvání někde eliminace – tendence pustit, zahodit, opustit to, co už nechce nebo kde už nechce být
Význam rozvoje pohybových aktivit ve vztahu k vlastnímu tělu a) schopnost ovládat vyměšování – důležitý vývojový mezník, dítě se naučí udržovat čistotu b) zpřesňování vlastního tělového schématu – dítě svůj pohyb nějak pociťuje a prožívá
Význam rozvoje pohybových aktivit ve vztahu k okolnímu světu rozvoj samostatné lokomoce – symbol úspěšného vývoje uspokojování potřeby stimulace motorický vývoj souvisí s potřebou aktivity neuspokojená potřeba aktivity - nečinnost, vyvolává napětí
Rozvoj poznávacích procesů období fází symbolického, předpojmového myšlení odložená nápodoba – dítě napodobuje nějakou činnost později, než jí u někoho pozorovalo, hra na „jako“ symbolická hra má různé kognitivní funkce i emotivní hodnotu základem k vytváření předpojmů je vědomí trvalosti ke konci batolecího věku se objevuje znalost pravidel fungování okolního světa
Vývoj paměti a pozornosti k rozvoji zaměřenosti pozornosti dochází v průběhu druhého a třetího roku života paměť se rozvíjí jak implicitní (dovednosti, schopnosti), tak explicitní (poznatky, představy) paměť autobiografická se příliš nerozvíjí infantilní amnézie – neschopnost uchovat si vzpomínky z batolecího věku na základě nezralosti některých oblastí mozku
Vývoj jazykových schopností jazyk je základní nástroj sociální adaptace nejdůležitější je řečový model k nápodobě oblíbenou činností je hra s řečí řečová aktivita se stává cílem a prostředkem zároveň velmi rychle se rozvíjí slovník dítěte Vývoj aktivní řeči holofráze → dvouslovné věty → telegrafické věty →úplné věty →souvětí
Emoční vývoj souvisí s potřebou sebeprosazení se a s rozvojem sebeuvědomování hněv a vztek – reakce na aktuální frustraci stud – reakce na překročení normy (pokárání dospělým) lítost, smutek – spojeno se snahou to napravit strach – reakce na nejistotu, separaci zahanbení, hrdost, pýcha – sebehodnotící emoce žárlivost – především na sourozence
Socializace probíhá především v rámci rodiny dítě získává vědomí rodinné identity dítě získává různé sociální role odpoutání s těsné vázanosti na matku emoční připoutání a potřeba kontaktu s otcem sourozenecká rivalita může vést k regresi starší sourozenec je atraktivním modelem k nápodobě
Vývoj osobnosti Důležité jsou dva mezníky: odpoutání se od matky uvědomění vlastní osobnosti a jejích možností sebepojetí dítěte je ovlivňováno hodnocením rodičů a dalšími lidmi sebehodnocení má emoční stránku (hrdost, rozpaky apod.)
Vývoj genderové identity fáze uvědomování rozdílů – mezi jedinci ženského a mužského pohlaví fáze pochopení vlastního pohlaví – příslušnost k jedné skupině, preference činností typických pro tuto skupinu fáze přijetí genderové identity – preference všeho, co souvisí s genderovou identitou, nápodoba příslušníků stejné skupiny
POUŽITÉ ZDROJE: VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2012. 536 s. ISBN 978-80-246-2153-1 MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2005.184 s. ISBN 80-247-0870-1 ŘÍČAN, Pavel: Psychologie (příručka pro studenty). 3.vyd. Praha: Portál, 2005. 300 s. ISBN 978-80-7367-560-8 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz