Potravní ekologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní ekologie.
Advertisements

Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
ANOTACE Didaktická hra, která procvičuje znalosti z prvouky a přírodovědy. Upevňuje znalosti z oboru živé přírody a jejího rozdělení. AUTORTereza Skálová.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Speciální technologie 3. ročník - kuchař
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Člověk a jeho svět 4. ročník
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Ekologie živočišných společenstev a populací
Jméno autora výukového materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Trestní zodpovědnost.
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
zpracovaný v rámci projektu
Ekosystém louka Živočichové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Prvoci – jednobuněční živočichové
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
VY_52_INOVACE_19_Ekosystém- životní projevy
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Základní skupiny živočichů
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Abiotický faktor voda.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Podmínky života v přírodě
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
1. 1.
KOSATKA Viktorie Dvorská
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Potravní ekologie

Predátoři - požírají jiný živý organismus (hra predátor vs. kořist) včetně filtrátorů, parazitů, parazitoidů, herbivorů a semenožroutů praví predátoři x spásači včetně krevsajícího hmyzu (a upírů) Detritovoři a rozkladači konzumují mrtvá těla a odvržené části těl a výkaly (zpravidla ne masožravců), jsou závislí na dodávce, kterou sami neovlivňují - rostlinné zbytky všude, živočišné více náhodně, ale jsou energeticky bohatší Mutualisti oboustranně prospěšný vztah (čističi a ryby, opylovači a rostliny, plody a jejich konzumenti…), zemědělství (mravenci Atta)

Detritovoři a rozkladači potrava má nezávislou dynamiku, často neprediktabilní v prostoru a v čase selekce na účinnost vyhledávání konkurence typu „scramble“, schovávání specifická sukcese mrchožroutů v půdě základ potravních řetězců

Mutualisti – plodožraví a nektarivorní dostupnost potravy často také kolísá v prostoru a v čase převažuje v méně sezónním prostředí tropů selekce na pohyblivost, paměť a kognitivní schopnosti (primáti, letouni, ptáci) koevoluce, specializace

Mutualisti – plodožraví a nektarivorní dostupnost potravy často také kolísá v prostoru a v čase převažuje v méně sezónním prostředí tropů selekce na pohyblivost, paměť a kognitivní schopnosti (primáti, letouni, ptáci) koevoluce, specializace

Klasická herbivorie rychlost získávání energie z rostlin limitována rychlostí zpracování a trávení, ne nalezení či pozření (doba žraní krátká proti zpracování potravy, to probíhá často v úkrytu) časté symbiózy kvůli trávení celulózy (přežvýkavci, termiti, Atta) poměrně malé rozdíly v energetické hodnotě rostlinné potravy na hmotnostní jednotku sušiny, ale důležitá obrana rostlin (chemická, mechanická) – výběr méně chráněných částí rostlin Obratlovci: žádní obojživelníci šupinatí plazi vesměs jen velcí tropičtí savci (zuby!) ptáci jen málokdy folivorní

Klasická herbivorie Velcí: v potravě mnoho jedinců rostlin, málo specialistů větší mobilita novou rostlinu zařazují postupně (aklimace) detoxikace: alkalické prostředí v žaludku (mikroflóra), v játrech Malí: zásadní je výběr rostliny – specificita! menší mobilita, vybírá často samice při kladení vajíček kolik vajíček na jednu rostlinu – riziko přesunu x predace vajíček omezení aktivity na noc kořist << predátor kořist >> predátor mnoho rozhodnutí, jednotlivá rozhodnutí ne tak důležitá málo rozhodnutí, zcela zásadní

Predace Klasičtí predátoři individuální kořist, opakovaná rozhodování Filtrátoři Paraziti a parazitoidi malá kořist chytaná ve velkém počtu běžné ve vodě (od perlooček po velryby!), ve vzduchu síťoví pavouci a lelci (?) klíčové je rozhodnutí kde použít filtr, pak už neselektivní (odmítnutí potravy příliš nákladné) velká kořist, každé rozhodnutí zásadní tlak na sladění s životním cyklem kořisti a překonání obranných mechanismů, „arms race“ koevoluce a kospeciace kořist << predátor kořist >> predátor mnoho rozhodnutí, jednotlivá rozhodnutí ne tak důležitá málo rozhodnutí, zcela zásadní

Predace – paraziti a parazitoidi

Predace – paraziti a parazitoidi

Predace – kleptoparaziti kradou ostatním jejich kořist či zásoby většinou jen doplněk k predaci (medvěd)

Predace – typičtí predátoři Sit and wait (ambush) pohyblivá, vesměs větší kořist nižší energetické náklady, nižší metabolismus (ektotermové) návnady (agresivní mimikry) Active foragers méně pohyblivá, vesměs menší vyšší energetické náklady, vyšší metabolismus (endotermové) lepší kognitivní a olfaktorické schopnosti (ještěři s rozeklaným jazykem)

Predace – typičtí predátoři frekvence získávání kořisti ovlivňuje regulaci fyziologických procesů Python molurus

Predace – typičtí predátoři frekvence získávání kořisti ovlivňuje regulaci fyziologických procesů obnovení trávící soustavy a ostatních orgánů je drahé (u člověka padne na zpracování potravy 9%, u krajty 32%) trade-off mezi náklady na udržování vs. znovuvytvoření

Predace – typičtí predátoři Skupinový lov lvi, vlci, psi hyenovití, kytovci, kormoráni a pelikáni… zvyšuje efektivitu lovu, snižuje množství potravy na jedince – existuje optimální velikost skupiny (u lvů dva, což je většinou překročeno) hypotéza informačního centra

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu výběr habitatu výběr ostrůvku v rámci habitatu výběr metody vyhledávání potravy výběr typu potravy OPTIMAL FORAGING THEORY Proč jsou živočichové tak potravně specializovaní? Chondrohierax uncinatus

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu morfologická omezení vymezují typ potravy ale živočich nekonzumuje veškerou potravu, kterou by mohl pozřít preference u specialistů (mezi různou kvalitou) i polyfágů (mezi typy) Model šíře potravního spektra přidat další složku potravy se vyplatí tehdy, kdy celkový energetický výtěžek za jednotku času je vyšší než kdyby jí nepřidal 2 typy potravy s dobami vyhledávání s1 & s2, energetickým obsahem E1 & E2 a dobou zpracování h1 & h2; potrava typu jedna má vyšší výnosnost než typu 2 Jak se má predátor chovat, aby maximalizoval příjem energie na jednotku času? Má žrát pouze potravu typu 1 a ignorovat potravu typu 2 nebo žrát obě? Předpoklady: typy kořisti rozeznatelné a liší se energetickou hodnotou doba zpracování fixní vyhledávání a zpracování není současné postupné náhodné setkávání h ~ výdajům na zpracování E energetický obsah kořisti (kJ) h doba zpracování (handling time) – doba rozpoznání, pronásledování, zabíjení/manipulace, žraní a přestávka po pozření E/h výnosnost potravy s doba vyhledávání (search time)

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Výsledek záleží na s1: E1/(s1 + h1) … čistý zisk z potravy 1 Pokud E2/h2 > E1/(s1 + h1), tj. s1 je velké, měl by žrát oba typy Pokud E2/h2 < E1/(s1 + h1), tj. s1 je malé, měl by žrát jen typ 1 Predikce: nejvýnosnější potrava není nikdy ignorována méně výnosná potrava je přibrána, pokud to maximalizuje celkový příjem energie, záleží pouze na frekvenci výnosnější potravy (tj. na s1) nedostatečně výnosné potravy si predátoři nebudou všímat bez ohledu na její hojnost specializace by měla být vyšší v produktivním prostředí (tam s1 malé) generalisti žerou i méně výnosnou potravu (tj. potravu s menším E/h), ale tráví méně času vyhledáváním potravy specialisti vybírají potravu s vysokou výnosností, ale musí ji hledat déle

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Jak je to v přírodě: Racek Larus glaucescens Slávky, chroustnatky, ježovky – pokud vše na výběr zároveň (doba vyhledávání = 0), vybírá si chroustnatky (největší E/h), nechce slávky Jak se liší rackova potrava v horní vs. dolní přílivové zóně? Horní zóna: slávky ignoruje, specializuje se na chroustnatky 0.490 (1.42 kJ / 2.9 s) < 0.598 (24.52 kJ / (37.9 s + 3.1 s) Dolní zóna: k chroustnatkám přibírá i ježovky 0.896 (7.45 kJ / 8.3 s) > 0.598 (24.52 kJ / (37.9 s + 3.1 s) Typ potravy Hustota kořisti (horní zóna) (ks per 1/4 m2 ) Hustota kořisti (dolní zóna) „Search Time“ (si) „Handling Time“ (hi) Energetický obsah kořisti (Ei) Energy Gain (kJ/s) ježovky 0.0 23.0 35.8 8.3 7.45 0.169 chroustnatky 5.6 37.9 3.1 24.52 0.598 slávky 852.3 0.6 18.9 2.9 1.42 0.068

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Někdy je ale důležitý vyvážený jídelníček (mšice - přijímají hodně rostlinné potravy, ale hodně vyloučí, aby získaly dusíkaté látky; karotenoidy pro tvorbu žloutku u ptáků, vápník na schránky a skořápky, jíl na detoxikaci, soli…)

Obrana kořisti Obrana je nákladná pro kořist, její překonání nákladné pro predátora Dostat se z optimálního potravního spektra predátora: - hůře nalezitelná (úkryty, krypse) hůře chytitelná vyžaduje delší manipulaci (zabalení do listu či skořápky) méně chutná - nebezpečná (mechanická obrana, jedy – syntéza i sekvestrace)

Obrana kořisti Aposematismus

- dá se žrát i toxická kořist, ale záleží na nákladech na detoxikaci Obrana kořisti Aposematismus - dá se žrát i toxická kořist, ale záleží na nákladech na detoxikaci Thamnophis sirtalis Taricha torosa

Obrana kořisti Vznik jedů kvůli: - obraně - útoku - vnitrodruhové kompetici

Obrana kořisti Batesovská miméze Myrichthys colubrinus

Obrana kořisti Müllerovská miméze Dendrobates imitator Dendrobates imitator Dendrobates imitator Dendrobates variabilis Dendrobates fantasticus Dendrobates ventrimaculatus

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Jak dlouho zůstat na ostrůvku s příhodnou potravou a kdy odejít jinam? Marginal Value Theorem získaná energie čas hledání žraní maximalizuje se příjem energie/jednotku času; závisí na „searching time“ a kvalitě

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Jak dlouho zůstat na ostrůvku s příhodnou potravou a kdy odejít jinam? Marginal Value Theorem získaná energie hledání žraní maximalizuje se příjem energie/jednotku času; závisí na „searching time“ a kvalitě když se ostrůvek déle hledá, vyplatí se zůstat na něm pak déle

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Jak dlouho zůstat na ostrůvku s příhodnou potravou a kdy odejít jinam? Marginal Value Theorem získaná energie čas hledání žraní maximalizuje se příjem energie/jednotku času; závisí na „searching time“ a kvalitě když se ostrůvek déle hledá, vyplatí se zůstat na něm pak déle čím je ostrůvek vydatnější, tím déle se na něm vyplatí zůstat

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Jak se rozmísťovat mezi ostrůvky (habitaty) v případě vnitrodruhové konkurence ideální volná distribuce (ideal free distribution, IFD) – populační hustota přesně odpovídá úživnosti, takže výsledná fitness je konstantní despotická distribuce – zdatnější jedinci vytlačují despoticky ty méně zdatné a ti jsou na tom pak hůř (teritorialita) Scatophaga

Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Jak se rozmísťovat mezi ostrůvky (habitaty) v případě vnitrodruhové konkurence ideální volná distribuce (ideal free distribution, IFD) – populační hustota přesně odpovídá úživnosti, takže výsledná fitness je konstantní despotická distribuce – zdatnější jedinci vytlačují despoticky ty méně zdatné a ti jsou na tom pak hůř (teritorialita)

Micropterus salmoides Proč a jak (a kde a kdy) si živočichové vybírají potravu Výběr habitatu závisí taky na přítomnosti predátorů Lepomis macrochirus Micropterus salmoides