PhDr.hana pazlarová, ph.d

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

OČIMA ŽEN Projekt OČIMA ŽEN je podpořen z programu „Fondu pro nestátní neziskové organizace“. Program „Fond pro nestátní neziskové organizace“, jež je.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 9.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Metody sociální práce 3.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP Náměšť nad Oslavou
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Zákon o sociálním podnikání
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
Zákon o sociálním podnikání
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základní informace o poskytovateli
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Sociální situace romských komunit v kontextu genderových rolí
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.hana pazlarová, ph.d
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Spolupráce ASZ a města Břeclav Mgr. Břetislav Fiala
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
PhDr.hana pazlarová, ph.d
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Návykové látky Alkohol
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Profesionalita v sociální práci
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

PhDr.hana pazlarová, ph.d Teorie a přístupy v SP 9 PhDr.hana pazlarová, ph.d

Opakování Kterými klíčovými tématy se zabývají teorie sociálního rozvoje? Jmenujte některé strategie podporující sociální rozvoj. Vysvětlete Dahrendorfův pojem „dostupnost šancí“ v kontextu SP. Jakým hlavním tématem se zabývá teorie multikulturalismu? Na jaké obtíže naráží její praktické uplatnění? Co je integrační hranice? Vysvětlete pojem dvojité kulturní totožnosti

Co nás čeká? Přístupy a zase přístupy  Antiopresivní přístup Systemický přístup Participativní přístup Restorativní přístup

Antiopresivní přístup

SP práce vnímána jako politická aktivita, která se snaží zmírnit nerovnosti ve společnosti Soustřeďuje se na nerovné postavení utlačovaných spol.vrstev, skupin Kritizuje sexismus, rasismus, odmítá diskriminaci Navazuje na tradici radikálních přístupů v SP, ideově příbuzná je etnicky senzitivní SP

Oprese Strukturální znevýhodnění některých spol.skupin, upírání práv a možností Záměrná manipulace i nezamýšlený efekt fungování institucí Antiopresivní přístupy (AOP) se snaží odstranit tyto nerovnosti. Hlavní hodnoty AOP – spravedlnost, rovnost, participace

Oprese mezi skupinami Muži vůči ženám (gender) Jedna kultura vůči druhé (etnocentrismus) Mezi generacemi (ageismus) Zdraví vůči postiženým atd.

Role sociálního pracovníka podle AOP Pracovník stojí mezi zájmy klienta a společnosti Musí si být vědom oprese a naopak klienta zmocňovat Pomoc je možná jen při správném vyhodnocení situace pracovníkem, jinak se oprese prohlubuje Schopnost pracovníka reflektovat opresi se považuje za klíčovou dovednost

Systemický přístup

Axiomy (východiska) lidské komunikace (podle Watzlavika) Nelze nekomunikovat V komunikaci lidé definují své vztahy Komunikuje se verbálně i neverbálně Komunikace má více úrovní Komunikace je „hra bez konce“, začátky a konce jim připisují interpreti

Milánská škola rodinné terapie poprvé použit termín „systemický“ Skupina je udržována interakčními pravidly, která se formují pokusem a omylem. Určitá interakční pravidla mohou souviset s rozvojem duševního onemocnění (uvažovalo se např.o schizofrenii). Profesionální pomáhání je také procesem komunikace. Problémem je to, co někdo za problém pokládá

Držitel problému – ten, kdo problém označí Pomoc – když si o intervenci říká držitel problému Kontrola - když si o intervenci říká někdo jiný = profesionálové buď nabízejí pomoc, nebo přebírají kontrolu, nelze obojí současně X některé cílové skupiny SP vyžadují obojí (riziková mládež, pachatelé) Je nutná reflexe formou supervize

Aktuálně je systemický přístup nejčastěji aplikován v párové nebo rodinné terapii, kde je nejefektivnější.

Participativní přístup

Přístup prosazující se od 80.let 20.stol. Posun v uvažování o roli klienta Posilování schopnosti klientů při formulaci potřeb a hledání zdrojů řešení „Zmocnění“ (empowerment) – ideové východisko Klade nároky na pracovníka

Participační „žebřík“ (podle S.Arnsteinové) Manipulace Terapie Informování Konzultování Zapojení Partnerství Delegování pravomocí Občanská kontrola

Manipulace a terapie – ne-participace Informování, Konzultování, Zapojení – tokenismus – zástupce skupiny je symbolicky zapojen do rozhodovacího procesu, zdánlivá participace Partnerství, Delegování pravomocí, Občanská kontrola – skutečná participace, reálný občanský vliv

S jakými úrovněmi participace jste se setkali?

Restorativní přístup

Znovuobnovení rovnováhy narušené chováním další osoby Prioritu má člověk, jemuž byla újma spáchána Role jsou jasně označené (pachatel, oběť) Jasně definován je i problém (incident, provinění) Vychází z maorské tradice na Novém Zélandu – provinění je vnímáno jako nemoc celku, kterou je třeba uzdravit Využití zejména v trestní justici, ale i ve školství

Řešení se hledá v přímé diskusi. Nezbytná příprava oběti i pachatele a jejich souhlas. Aktivní účast na hledání řešení