Sociální poradenství a poradenství pro uživatele sociálních služeb (1) Definice, vývoj, specifika, úrovně, odborné a kvalifikační požadavky, institucionalizace a obsahové zaměření v poskytování sociálního poradenství www.nsp.cz poradce v sociálních službách specialista Prof. PhDr. Beáta Krahulcová, CSc., 2017
Sociální poradenství poradenství pro uživatele sociálních služeb V historii výchova anticipovala vznik poradenské, zpočátku nespecifické činnosti (tam kde je výchova je i vedení, kde je nedostatek zkušeností tam je zapotřebí rada) Poradenství (taktéž sociální práce) jsou pomocí člověku v nouzi. Sociální fungování V historii lze identifikovat několik úrovní poradenské činnosti: od počátečných rad v interpersonální komunikaci jež probíhají jako výměna informací, zkušeností a názorů až po samostatnou specializovanou a profesionální činnost v konkrétních institucích, pro různorodé cílové skupiny klientů.
Základní fenomén lidské interakce, podpora, pomoc, provázení, mobilizace, angažovanost V historické genezi a logické struktuře 4 úrovně Rada jako interindividuální komunikace člověka s člověkem, jednotlivcem nebo skupinou Poradenská činnost jako role ve společenství Poradenská činnost jako aspekt a funkce rozvinutých moderních profesí Poradenství jako samostatná, specializovaná a profesionální činnost
Klasifikace charakteristik poradenství Interdisciplinární a komplexní charakter Multiresortní a multikonzumní charakter Profesionální charakter Institucionalizovaný charakter Procesuální, biodromální charakter Edukačně – formativní charakter (konkrétní pomoc i osobnostní rozvoj) Personální charakter – cílem poradenství je člověk jako celek Vnitřní oborová diferenciace
obecně Poradenství je především informační podpora při rozhodování, plánování… Poskytování komplexních informací, vysvětlování, udělování rad … Poradenství jako součást terapie je zaměřena na lidi, jež nedokáží sami regulovat život pro poruchy těžšího stupně a potřebují pomoc … …součást určité poskytované sociální služby .. je podmíněno institucionálně, sociálními službami pro konkrétní cílovou skupinu klientů
Poradenství je: Specifická odborná činnost charakteristická jako proces pomoci, s využitím existujících zdrojů a možností osobnosti, vypořádat se s aktuálními problémy v životě
Sociální poradenství Sociální poradenství poskytuje osobám v nepříznivé sociální situaci potřebné informace přispívající k řešení jejich situace. Základní sociální poradenství je součástí všech druhů sociálních služeb. Odborné sociální poradenství zahrnuje občanské poradny, manželské a rodinné poradny, sociální práci s osobami společensky nepřizpůsobenými, poradny pro oběti trestných činů a domácího násilí, sociálně právní poradenství pro osoby se zdravotním postižením a seniory. Služba obsahuje poradenství, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, terapeutické činnosti a pomoc při prosazování práv a zájmů. Služba se poskytuje bezúplatně.
Poradenství pro uživatele sociálních služeb www.nrzp.cz Vzniklo jako nový a samostatný druh poradenství v přímé návaznosti na přijetí zákona o sociálních službách a na něj navazujících změn v poskytování sociálních služeb v České republice Obdobné modely v zahraničí: broker, advocate, advisor… Cílem je (1)provázet uživatele sociální služby při jednáních s poskytovatelem, poskytnout poradenství ve vztahu ke smlouvě o poskytování služby a jejím náležitostem, dále (2)poradenská podpora v situacích souvisejících žádostmi, rozhodováním, poskytováním, užitím a kontrolou příspěvku na péči. Fáze podpory: příprava smlouvy, proces jednání při uzavírání smlouvy, monitoring plnění podmínek stanovených smlouvou a pomoc při eventuelních sporech
www.poradnaprouzivatele.cz na TF 266 753 427 Poradna pro uživatele sociálních služeb - Síť ? (celostátní síť je registrována u Magistrátu hl.m.Prahy) Pro které klienty ? Principy činnosti poradny: úcta k osobnosti klienta, respekt k svobodnému rozhodování, jednat vždy k prospěchu klienta, podpora aktivity a účasti v procesu poradenství a řešení vlastní sociální situace,nezávislý individuální a rovný přístup, realistické hodnocení potřeb, práv, omezení ve vztahu k očekávanému výsledku poradenství, dodržování sféry působnosti poradce,autonomie,integrace,partnerství,anonymita zodpovědnost za výsledek vlastní činnosti, nestrannost a nezávislost na poskytovatelích, respekt k etickým zásadám profese poradce
Obsah poradenské činnosti – (1)smlouva, (2)příspěvek na péči, (3)ostatní poradenská činnost Smlouva o poskytování sociální služby/SS; výběr vhodné SS služby v regionu, jednání s poskytovatelem SS, rozbor a vyhodnocení textu smlouvy o poskytování SS, řešení neshod a konfliktů mezi uživatelem a poskytovatelem SS, mediační a zprostředkovatelská činnost, výše plateb za SS, zastupování uživatele v jednáních s poskytovatelem SS, sepsání smlouvy o poskytování služby s fyzickou osobou / neregistrovaným poskytovatelem SS, práva a povinnosti opatrovníka k osobě zbavené/omezené způsobilosti k práv. úkonům, písemné projevy vůle
Příspěvek na péči Okruh oprávněných osob; forma žádosti o příspěvek+ posuzování zdravotního stavu a z něj vyplývajících funkčních omezení pro stanovené stupně závislosti na péči; specifika posuzování závislosti na péči u nezletilých dětí; pravidla vyplácení příspěvku na péči; zásady užití příspěvku na péči; povinnosti žadatele a příjemce příspěvku na péči; náhradní příjemce příspěvku na péči; komunikace s obecními úřady ve věci příspěvku na péči a jeho využití; postup při převádění příspěvku na péči poskytovateli SS; odvolání proti nepřiznání, poradenství možností soudní žaloby při nepřiznání …
ostatní poradenská činnost Informace, rada nebo podpora směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím SS; informace, rada, podpora pečujícím členům rodiny; zprostředkování navazujících služeb a potřebných kontaktů; aspekty institutu zbavení /omezení způsobilosti k právním úkonům, hmotně právní a procesně právní aspekty; dávky státní podpory; dávky sociální pomoci; pomoc při zpracování žádosti, podání, odvolání, písemných projevů vůle; zajištění vhodné poradenské podpory v oblastech nespadajících do vlastní náplně činnosti; doporučení vhodného právního zastoupení a postupu domáhání se práv
Poradce uživatele sociálních služeb V poradnách působí zkušení (v oblasti soc. péče, soc. služeb, poradenství) a odborně připraveni poradci uživatelů sociálních služeb Specializovaný vzdělávací kurz MPSV pro poradce uživatelů soc. služeb, 200 hod. – psychologie a komunikace, soc. služby, soc. dávky, právní aspekty smluvních vztahů Formy činnosti poradce: informace, rady, podpora, zastupování
Poradce uživatele sociálních služeb provádí a zajišťuje Vyhledává potencionální klienty služby; poskytuje konzultace, poradenské služby a metodické vedení klientů potencionálních i stávajících uživatelů sociálních služeb; individuální poradenskou činnost; doprovázení/zastupování klienta v jednáních s poskytovatelem soc. služby; zajišťuje a vyhodnocuje podklady k poradenství; monitoring činnosti poskytovatelů soc. služeb v regionu; osvěta a vzdělávání uživatelů soc. služeb; vede spisovou agendu poradenských případů
Poradce uživatele sociálních služeb používá metody práce Rozhovor a vedení; místní šetření /rodina, poskytovatel služby); třídění a vyhodnocování údajů osobní, rodinné, příp. zdravotní a další anamnézy; analýza pramenů legislativně normativní povahy a materiálů oborů souvisejících s poskytováním soc. služeb; psaní odborných textů, žádostí, stanovisek, odvolání; plánování; poskytování rad a informací Oficiální zastupování? Střet zájmů ?
Sociální poradenství – nástroj praktického uplatňování sociální pomoci Sociální poradenství – poradenství pro uživatele sociálních služeb může být poskytováno ve dvou formách - jako základní sociální poradenství nebo jako odborné sociální poradenství. Základním sociálním poradenstvím se rozumí poskytování potřebných informací o možnostech řešení nepříznivé sociální situace nebo o způsobech jejího předcházení. Základní sociální poradenství je obsaženo ve všech druzích sociálních služeb jako základní činnost, kterou jsou poskytovatelé sociálních služeb povinni vždy zajistit. Odborné sociální poradenství se zaměřuje na specifické potřeby jednotlivých okruhů sociálních skupin osob.
Sociální služby - způsoby pomoci Prostřednictvím sociálních služeb je zajišťována pomoc při péči o vlastní osobu, zajištění stravování, ubytování, pomoc při zajištění chodu domácnosti, ošetřování, pomoc s výchovou, poskytnutí informace, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, psychoterapie a socioterapie, pomoc při prosazování práv a zájmů. Cílem služeb bývá mimo jiné podporovat rozvoj nebo alespoň zachování stávající soběstačnosti uživatele, jeho návrat do vlastního domácího prostředí, obnovení nebo zachování původního životního stylu rozvíjet schopnosti uživatelů služeb a umožnit jim, pokud toho mohou být schopni, vést samostatný život snížit sociální a zdravotní rizika související se způsobem života uživatelů Základními činnostmi při poskytování sociálních služeb jsou pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy, poskytnutí ubytování nebo pomoc při zajištění bydlení, pomoc při zajištění chodu domácnosti, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, poradenství, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, terapeutické činnosti a pomoc při prosazování práv a zájmů. Obsah základních činností u jednotlivých druhů sociálních služeb stanoví prováděcí předpis.
Sociální poradenství Sociální poradenství poskytuje osobám v nepříznivé sociální situaci potřebné informace přispívající k řešení jejich situace. Základní sociální poradenství je součástí všech druhů sociálních služeb. Odborné sociální poradenství zahrnuje občanské poradny, manželské a rodinné poradny, sociální práci s osobami společensky nepřizpůsobenými, poradny pro oběti trestných činů a domácího násilí, sociálně právní poradenství pro osoby se zdravotním postižením a seniory. Služba obsahuje poradenství, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, terapeutické činnosti a pomoc při prosazování práv a zájmů. Služba se poskytuje bezúplatně.
Sociální poradenství – sociální poradci Termínem „sociální poradenství“ budeme označovat způsoby práce s klienty, které podporují rovnováhu mezi například nezaměstnanými a jejich sociálním prostředím posilováním jejich schopnosti využívat existující nabídku služeb a příležitostí nebo ovlivňováním schopnosti poskytovatelů služeb a příležitostí vyjít vstříc potřebám a možnostem nezaměstnaných. Termínem „sociální poradci“ budeme označovat sociální pracovníky „první linie“, kteří vykonávají takto definované „sociální poradenství“.
Zásady jednání se zájemcem o službu Poskytovatel má pro jednání se zájemcem písemná pravidla Pravidla jsou ve shodě s praxí Pravidla jsou jasná a srozumitelná Pravidla a praxe jsou ve shodě s právními předpisy a etickými postupy Východisko: (klient) jaký druh sociální služby poskytujeme? Jak jsme si stanovili okruh osob, kterým je služba poskytovaná (cílová skupina)? S kým uzavíráme smlouvu o poskytnutí sociální služby? Komu budeme fakticky poskytovat sociální služby? (zájemce o informace) může a nemusí být pozdější zájemce o sociální službu. (zájemce o sociální službu) potenciální klient?
Fáze jednání se zájemcem o informace / zájemcem o službu Fáze č. 1 Informace o možnostech a podmínkách poskytování služby (nekontaktní, kontaktní) Fáze č. 2 Podání žádosti Fáze č. 3 Posudek o zdravotním stavu Fáze č. 4 Sociální šetření Fáze č. 5 Výstup (odmítnutí nebo přijetí a sepsání smlouvy)
Sociální šetření Co je to (posouzení stupně závislosti, schopnost samostatného života osoby v přirozeném sociálním prostředí, posouzení životní situace klienta, dilemata: „osud osob – pravda a poznání – moc a etika sociální práce“, vyhotovuje se písemný záznam, starší terminologie: hodnocení případu, sociální diagnóza), Proč provádíme sociální šetření, (poznání potřeb a postojů klienta, informace o službě jako součásti základního poradenství, sociálního poradenství, posouzení vhodnosti služby, vyhodnocení) Kdo jej provádí,(sociální pracovník + další) Kdy provádíme sociální šetření, co nejdříve od podání/projevení žádosti, nejpozději do 1 měsíce Jak provádíme sociální šetření, rozhovorem a pozorováním
Písemný záznam o sociálním šetření – dobrá praxe Zákon o soc. službách v § 109 uvádí, že sociální pracovník „vykonává sociální šetření“ Konkrétnější vymezení nalezneme ve Standardizovaném záznamu sociálního pracovníka, který je přílohou č. 4 vyhlášky č. 424/2011 Sb., o vzoru, náležitostech a provedení karty sociálních systémů, vzoru, náležitostech a provedení potvrzení o ztrátě, odcizení, poškození nebo zničení karty sociálních systémů a vzoru Standardizovaného záznamu sociálního pracovníka, ve znění pozdějších předpisů. Ten je dle zákona č. 73/2011Sb., o Úřadu práce ČR, součástí jednotného informačního systému práce a sociálních věcí a je vedený podle zákona o pomoci v hmotné nouzi a zákona o sociálních službách. Další právní předpisy o sociálním šetření: pracovníci SPOD a veřejný ochránce práv
3 varianty obsahu sociálního šetření (1)Obsah inspirovaný životními potřebami hodnocených u příspěvku na péči, hodnocení míry závislosti z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu: Mobilita, orientace, komunikace, stravování, oblékání a obouvání, tělesná hygiena, výkon fyziologické potřeby, péče o zdraví, osobní aktivity, péče o domácnost Míra nezbytné spoluúčasti jiné fyzické osoby na jednotlivých činnostech, tzv. koncept POPOPÉ podpora, pomoc, péče
Varianta obsahu sociálního šetření (2) Způsob inspirovaný základními činnostmi dle zákona o sociálních službách Vychází ze základních činností, jež je poskytovatel povinen ze zákona o sociálních službách, zajistit. Poskytovatel sjednává rozsah poskytování soc. služeb, po čekací době aktualizuje odůvodněnost rozsahu a druhu služeb. Pokud jde o základní činnosti, ty jsou vymezeny u příslušné sociální služby v zákoně o sociálních službách, rozsah je uveden v prováděcí vyhlášce a další konkretizace je obsažena v nabídce služeb. Rozsah poskytovaných činností má strukturu: základní činnosti (zákon o sociálních službách) – základní činnosti – rozsah (prováděcí vyhláška) – základní i jiné činnosti (nabídka služeb).
Varianta obsahu sociálního šetření (3) Způsob inspirovaný Maslowovou hierarchií potřeb Pokud bychom životní potřeby posuzované u příspěvku na péči aplikovali na Maslowovo hierarchické uspořádání potřeb, zjistíme že jsou vztaženy převážně k základním potřebám(fyziologickým), psychologické a sebeaktualizační potřeby jsou opomíjeny. Je důležité odhalovat příčiny neadekvátního chování klientů z neuspokojenosti vyšších potřeb. V procesu stárnutí dochází ke změně důležitosti jednotlivých potřeb.
Abraham Harold Maslow -modifikovaná hierarchie základních potřeb (1943, 5 základních potřeb tvořících pomyslnou pyramidu)
Z teorie lidských potřeb se odvinuly principy obsah zabezpečenost Přístřeší, ošacení, potrava autonomie Zachování rozhodovacích kompetencí, kontroly nad děním, soukromí důstojnost Respektování osobnosti, vyloučení infantilizace, restriktivních opatření smysluplnost Podpora a pomoc při hledání životní náplně, užitečnost participace Zapojení se do života komunity, komunikace
Práva a povinnosti při sociálním šetření Práva a povinnosti při sociálním šetření má zájemce o službu i pracovník provádějící sociální šetření. Žadatel podle § 21 odst. 1 zákona o sociálních službách je povinen podrobit se sociálnímu šetření. Zaměstnanci státu (ÚP, MPSV) jsou na základě souhlasu osoby oprávněni vstupovat do obydlí, v němž osoba žije (prokázat se služebním průkazem), za účelem provedení sociálního šetření a kontroly využívání příspěvku. Zaměstnanci jsou povinni vést Standardizovaný záznam sociálního pracovníka, který je součástí Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí. Dostupné na http://portal.mpsv.cz/forms