Klasifikace imisních stanic pro výměnu informací (EoI) z hlediska požadavků modulu DEM 7.1 a z hlediska potřeb pro hodnocení kvality ovzduší RNDr. Jan.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Advertisements

BIKE SHARING PRO BRATISLAVU. Bike Sharing z pohledu uživatele: -občané Bratislavy i turisté budou moci využívat bike sharing co by součást veřejné dopravy.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Vyhodnocení chodu NO x na dvou stanovištích měřící sítě v Brně za období Vedoucí práce: Ing. Jan Svoboda, CSc. Vypracoval: Miloš Veselý.
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
MATURITNÍ GENERÁLKA 2010 Jedinečná příležitost pro studenty i učitele středních škol připravit se na změnu maturitní zkoušky v roce 2011 tisková konference.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Analýza potřeb v území jako východisko pro tvorbu Krajského akčního.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Elektrotechnická měření Dimenzování sítí nn - PAVOUK 2.
Evropská občanská iniciativa Mgr. Jana Linková Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
IROP předpokládaná podoba implementace.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
JAN FABIANEK, CS-PROJECT spol. s r.o. Konference Centralizované zadávání veřejných zakázek Praha, VYUŽITÍ ČÍSELNÍKU NIPEZ.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 SMĚRNICE O NÁRODNÍCH EMISNÍCH STROPECH Gijs van Luyn InfoMil.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Logistika a Supply Chain Management
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Příspěvek na konferenci
Aktuální informace k hodnocení strategií MAS
MANUÁL VYUŽITÍ POP PROSTŘEDKŮ V LOKÁLNÍCH MO ŘETĚZCÍCH
Databáze MS ACCESS 2010.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Technické prostředky v požární ochraně
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Název projektu: Od rozvoje znalostí k inovacím
METODIKA POUŽITÍ KRITÉRIÍ PŘI ZUŽOVÁNÍ POČTU LOKALIT RNDr
Pozemkové úpravy.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Nesrovnalosti v měření imisí a rozptylových modelech
Ochrana a péče o přírodu a krajinu
Posuzování kapacity neřízených úrovňových křižovatek
Měření škodlivin v ovzduší a osvětová kampaň na ochranu ovzduší ve vybraných lokalitách Zlínského kraje.
Program rozvoje venkova 2014 – 2020 LEADER
Nový koncept řízení dopravy pomocí informací z dopravních senzorů a senzorů životního prostředí Tomáš Tichý URBIS
Janatová Lenka Abraham Jan Hrbek Tomáš
Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
Transpozice evropské spotřebitelské legislativy a její vymahatelnost
Program na podporu lesních ekosystémů
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Novelizace legislativy ve vztahu k RM ovocných rodů a druhů, podmínky pro UŘ v roce 2018 Lísek,
Novela zákona o léčivech v souvislosti se změnou EU legislativy
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Moravské dopravní fórum
Dotazníkové šetření II – koncepce a nastavení
Porovnání modelů SYMOS’97 a ATEM Emisní model MEFA
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Příspěvek k činnosti v PSNDP
Transkript prezentace:

Klasifikace imisních stanic pro výměnu informací (EoI) z hlediska požadavků modulu DEM 7.1 a z hlediska potřeb pro hodnocení kvality ovzduší RNDr. Jan Sládeček, ISKO

Klasifikace imisních stanic pro výměnu informací (EoI) byla vydána Rozhodnutím Rady Evropy 97/101/EC. Její modifikace se uskutečnila na základě Rozhodnutí Evropské komise 2002/752/EC. Jde o jedinou oficiální evropskou klasifikaci imisních stanic. Od roku 1999 byly imisní stanice, uvedené v databázi ISKO, klasifikovány do tříd EoI, podle pravidel uvedených v Rozhodnutí Rady Evropy 97/101/EC v technické zprávě EEA č. 12: Kritéria pro EUROAIRNET.

Klasifikace imisních stanic EoI je součástí předávaných dat v rámci výměny informací do střediska ETC–AQ (RIVM) v Holandsku. Data jsou v současné době předávána za pomocí technického prostředku – Data Exchange Module (DEM) 2004, verze 7.1. Tato nová verze modulu DEM požaduje zařazení imisních stanic do klasifikačních tříd, které vycházejí z obou rozhodnutí 2002/752/EC i 97/101/EC. V databázi ISKO byla zatím ponechána klasifikace stanic EoI dle 97/101/EC, jelikož lépe vystihuje charakter umístění některých lokalit.

Rural background stations (subcategories) - near-city (příměstská) regional (regionální) remote (odlehlá)

Klasifikace stanic EoI není zakotvena v legislativě ČR, pravidla pro umisťování stanic uvedená v nařízení vlády č. 350/2002 Sb. k zákonu o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb. vycházejí ze směrnic 96/62/EC, 1999/30/EC, 2000/69/EC a 2000/3/EC Hodnocení kvality ovzduší ČR se opírá o požadavky dle nařízení vlády č. 350/2002 Sb. k zákonu o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb. a o samotný zákon. Z hlediska obecné využitelnosti klasifikace EoI je důležité najít shodu, či přijatelný kompromis, mezi zařazením všech imisních stanic z databáze ISKO do klasifikačních tříd pro výměnu informací a pravidly pro umisťování stanic uvedených v nařízení vlády č. 350/2002 Sb.

Kritéria pro umisťování bodů vzorkování (míst měření) dle přílohy č Kritéria pro umisťování bodů vzorkování (míst měření) dle přílohy č. 3 k nařízení vlády č. 350/2002 Sb. (výběr) - lokality orientované na dopravu body vzorkování zaměřené na ochranu ekosystémů a vegetace klasifikace míst pro umístění bodů vzorkování pro kontinuální měření ozonu

Lokality orientované na dopravu Body vzorkování se umisťují : tak, aby reprezentovaly, pokud je to možné, kvalitu ovzduší v okolí alespoň 200 m2 u lokalit orientovaných na dopravu a několik čtverečních kilometrů u městských lokalit. EoI: v případě stanic klasifikovaných jako dopravní se začíná více používat reprezentativní délka silnice, která by měla být asi 100 m u stanic městských a asi 1000 m u stanic předměstských, poloměr reprezentativnosti (rádius) bývá 10-50 m vzorkovací zařízení orientované na dopravu („hot spot“): pro měření všech znečišťujících látek bylo alespoň 25 m od kraje velkých křižovatek a alespoň 4 m od středu nejbližšího jízdního pruhu pro měření oxidu dusičitého a oxidu uhelnatého mělo vstupní otvory odběrové sondy maximálně 5 m od okraje silnice (od obrubníku)

Body vzorkování zaměřené na ochranu ekosystémů a vegetace (EKO stanice) Body vzorkování zaměřené na ochranu ekosystémů nebo vegetace se umisťují více než 20 km od sídelních seskupení nebo více než 5 km od jiných zastavěných oblastí, průmyslových zařízení nebo dálnic. Bod vzorkování se zpravidla umisťuje tak, aby reprezentoval kvalitu ovzduší v okolí alespoň 1000 km2. Rural background stations (subcategories) - near-city (příměstská)- 3-10 km od v. zdrojů, >500 m od v. silnice, rádius asi 5km - regional (regionální)- 10-50 km od v. zdrojů, rádius asi 20 km - remote (odlehlá) - >50 km od v. zdrojů, >2 km od v. silnice, rádius asi 60 km

Klasifikace míst pro umístění bodů vzorkování pro kontinuální měření ozonu (typ stanice zde odpovídá typu oblasti, či zóny, dle klasifikace EoI) Rural background stations (subcategories) - near-city (příměstská) regional (regionální) remote (odlehlá)

Tato problematika bude také řešena v rámci DÚ projektu VaV „Optimalizace systému imisního monitoringu“ v etapách let 2005-2007.